• 0

Leren delegeren (Dennis Hettema)

Wat me opvalt is dat ondernemen altijd nadenken is. Je bent altijd bezig met vragen. Heb ik dit goed gedaan? Kon dat beter? Wat als dit? Wat als dat?

 

Met een dergelijke stortvloed aan informatie kan je als ondernemer er niet van uitgaan dat je zelf alles goed op kan lossen. Echter is dit vaak wel de eerste gedachte die een ondernemer heeft: fuck dit gaat fout! Hoe ga IK dat oplossen?

Als ondernemer heb je natuurlijk een enorme doenersmentaliteit, maar je moet als ondernemer ook goed in de spiegel kunnen kijken. Er zijn over het algemeen een paar dingen waar je echt goed in bent, wat meer dingen waar je niet zo goed in bent en legio zaken waar je geen bal verstand van hebt. Hoe kan je dan als ondernemer alles zelf willen oplossen?

 

Door eens goed in de spiegel te kijken en jouw perceptie van je reflectie te laten bevestigen door anderen, kan je er achter komen wat jouw sterke punten zijn. Dit betekent dat je voor alle andere zaken andere mensen moet gaan vertrouwen.

Mijn partners en ik houden iedere week een shared todo lijstje bij (we zijn met zijn drieën) en ik kwam er achter dat mijn todo list vele malen langer was dan die van mijn partners. Dit klopte volgens mij niet en ik kon me een wijze opmerking herinneren die ik niet zo lang geleden gehoord had: "Delegation will set you free."

 

Dit was eigenlijk oud nieuws, maar ik ben eigenwijs en heb een plaat voor mijn kop. Dit soort info dringt alleen tot me door als ik er voor open sta. En dat stond ik toevallig.

 

Sindsdien ben ik serieus met delegeren aan de slag gegaan, ik heb mijn partners bij elkaar geroepen en verteld dat ik niet zo?n ster op het gebied van delegeren ben. Ik heb hen gevraagd zelf aan te geven wanneer zij voelen dat ze een taak over kunnen nemen. We zijn onze verantwoordelijkheidsgebieden beter gaan beschrijven waardoor er gemakkelijker een naam aan een taak gehangen kan worden. En ik ben mijn todo lijstje gaan analyzeren, het bleek dat ik 60% zo kon delegeren.

 

Nu is de truc om mijn partners de ruimte te geven om dingen op hun eigen manier op te lossen. Ik ben de directeur en dus eindverantwoordelijk, maar dit betekent niet dat mijn manier de enige juiste manier is. Zolang goede resultaten behaald worden en de klanten blij zijn, wordt er op de juiste manier gewerkt. Hierdoor ben ik veel meer met analyse van ons werk bezig gegaan, maar heb desalniettemin meer tijd voor mezelf gecreëerd. Ik heb nu de mogelijkheid om te focussen op de dingen waar ik goed in ben.

 

Een gemiddelde avond voor het slapen gaan werkt nu ongeveer zo: "Vraag 1? Oh, dat kan Monica doen. Vraag 2? Dat past mooi in AJ zijn straatje. Vraag 3? Daar ben ik goed in... En ik heb er de tijd voor om het goed op te lossen!"

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zelf heb ik een eenmanszaak en heb dus (nog) geen problemen met het delegeren van taken. Het todo lijstje vind ik zelf ontzettend moeilijk om te handhaven want vaak heb ook ik hier een bord voor mijn kop. Het bedrijf zal binnenkort waarschijnlijk uitgebreid worden en ik ontkom er dan ook niet aan om te delegeren. Zal gaan proberen om het ook zo aan te pakken!

 

Thanx voor duidelijke beschrijving want het is goed om bepaalde dingen te beseffen voordat je met partners gaat werken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.