• 0

Loon uitbetalen naar China

Hallo iedereen,

 

Ik heb even in dit forum gespit, maar geen enkel topic dat mijn vraag direct beantwoorde, dus vandaar.

 

Ik werk samen met een Chinese partner, die voor mij een aantal diensten uitvoert in China. Wij zijn op zoek naar een manier om zo goedkoop/handig mogelijk (het gaat om de totale kosten, hij (goede vriend uit China) en ik willen langduring samenwerken) loon van Nederland naar China over te maken. Per keer (projectgebonden) zal het gaan om een paar honderd tot - laten we zeggen - tweeduizend euro.

 

De vraag is 1) hoe ik het het beste kan overmaken (sommige mensen noemen paypal bevoorbeeld onbetrouwbaar, dus dan toch online met internet bankieren? en 2) waar ik verder rekening mee moet houden (hoe wordt het bedrag belast? Wat voor tariefen heb je mee te maken bij de bank of de douane, etc etc). Het verschil met mijn vraag en de meeste vragen die ik hier tegenkom is dat het bij mij gaat om een uitbetaling van loon van Nederland naar China (en niet om import/export van producten). Ik heb dit nog nooit gedaan (ik weet dus niks) en ik zou het graag meteen goed willen doen.

 

Alvast enorm bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om wat concreter antwoord te geven:

 

1. Het uitbetalen van een bedrag naar China: Paypal is op zich een internationaal zeer geaccepteerde standaard, dat is zeker niet bij voorbaat onbetrouwbaar. Een alternatief is Western Union, maar dat is relatief duur.

Als de ontvanger gewoon een bankrekening heeft bij een chinese bank: Ook chinese banken hebben gewoon een Swiftadres en gebruiken IBAN-nummers, dus waarom maak je het niet gewoon van bank tot bank over.

 

2. Bijkomende kosten/afdracht. Tjsa daarvoor is je bericht iets te onduidelijk. Je spreekt van "loon uitbetalen". Dat impliceert dat die man in China bij jou op de loonlijst in NL staat. Dan is er op zich geen verschil met een nederlandse medewerker (behalve dat de uibetaling naar china is).

Als hij niet op de lonlijst in NL staat, maar zelfstandig werkt, of voor een bedrijf in China werkt, dan levert hij gewoon een dienst die hij "gewoon" kan factureren. Hooguit heeft hij te maken met de complexiteit voor chinese bedrijven om te factureren naar het buitenland, maar het voert te ver om daar nu hier op in te gaan.

Hij geeft je een factuur, en jij maakt het bedrag over. Met aanvullende belastingen heb je niks te maken

Link naar reactie
  • 0

Bedankt iedereen,

 

Richard, inderdaad voert hij gewoon een dienst uit voor mij, en kan hij het dus gewoon factureren (zo simpel dat had ik zelf ook kunnen bedenken - bedankt voor de goede suggestie!). Als dat verder geen kosten voor mij opbrengt, maar het puur eventuele Chinese belastingen/tarieven zijn, dan zou dat het makkelijkst moeten zijn. Ik zal dan inderdaad maar gewoon van bank tot bank geld overmaken. Ik heb wel paypal, maar van bank tot bank is dan gewoon het goedkoopste?

Link naar reactie
  • 0

. Ik zal dan inderdaad maar gewoon van bank tot bank geld overmaken. Ik heb wel paypal, maar van bank tot bank is dan gewoon het goedkoopste?

 

Dat ligt er maar aan.Binnen de EU zal het wel het goedkoopst zijn, omdat je verplicht bent de kosten te delen (bank --> bank)

 

Buiten de EU gebruik ik vaak westen union, klinkt allemaal duur, maar voordat een bank klaar is met knippen en scheren ben je ook niet blij.

 

Paypal valt ook reuze mee, 3,4 % + 35 cent (bij hoog transactie volume lager!) Als de chinees een business paypal account heeft kun je ook een "mass payment" doen, kost 1$ (MOET van balance komen)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij Paypal betaalt zowel de betaler als de ontvanger een fee. Belachelijk duur en alleen maar leuk voor kleine kooptransacties op ebay e.d.

Western Union is niet bepaald een geloofwaardig betaalmiddel als je normaliter gewoon gebrui maakt van een zakelijke bankrekening. De TS kan zijn "klant/vriend beter vragen om een rekening te openen bij de Chinese bank die hier in NL gevestigd is en daarop de betalingen verrichten.

Link naar reactie
  • 0

"klant/vriend beter vragen om een rekening te openen bij de Chinese bank die hier in NL gevestigd is en daarop de betalingen verrichten.

 

Moet hij dan in Nederland of in China belasting betalen? Hij wil het geld in China gebruiken, dus daar moet het uiteindelijk toch naartoe!

 

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik zie voor- en nadelen voor elke methode. Ik zie nog steeds niet wat het goedkoopste is, maar volgens mij hangt dat dus ook af van de situatie.

Link naar reactie
  • 0

"klant/vriend beter vragen om een rekening te openen bij de Chinese bank die hier in NL gevestigd is en daarop de betalingen verrichten.

 

Moet hij dan in Nederland of in China belasting betalen? Hij wil het geld in China gebruiken, dus daar moet het uiteindelijk toch naartoe!

 

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik zie voor- en nadelen voor elke methode. Ik zie nog steeds niet wat het goedkoopste is, maar volgens mij hangt dat dus ook af van de situatie.

 

Moet jij dat probleem voor al je klanten oplossen? Er zijn genoeg Chinese bedrijven met bankrekeningen (voor betalingsgemak) buiten China. Met name de Waichova-bank in New York heeft vele Chinese klanten.

Link naar reactie
  • 0

Hij is geen klant. Ik werk samen met hem (met zijn tweëen dus) aan het een en ander. Ik wil dus gewoon weten wat voor ons beiden het voordeligste is. Omdat voornamelijk ik vanuit Nederland geld zal sturen naar China (en niet omgekeerd, we werken met Nederlandse klanten), ben ik er nu mee bezig dit uit te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Dag Jan Wouter

 

Iemand die niet in NL woont en ook niet werkt, valt niet onder de NL loonbelasting, ook al geef je hem een NL arbeidsovereenkomst.

 

Je hebt de keuze: of je betaalt brutoloon op zijn Chinese rekening en hij draagt zorg voor de belastingheffing in China of je vraagt een factuur van hem die jij inboekt als kosten. Die laatste optie brengt (strikt genomen) met zich mee dat hij zich hier moet melden voor de NL BTW. Die factureert hij aan jou en moet hij afdragen. Jij vraagt die terug. In China geeft hij zijn omzet aan voor zijn inkomstenbelasting.

 

Ik zou opteren voor optie 1, brutosalaris.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon met thuisbankieren een betaling uitvoeren naar een persoon in het buitenland. Dus ook naar een persoon in China. Of je loopt met de gegevens naar jouw bankloket en laat hen de overmaking doen voor je.

 

Echter, er is een wettelijke grens in China wat een persoon aan buitenlandse valuta mag ontvangen, de grens ligt bij 50.000rmb wat ongeveer 5500euro is op dit moment. Per jaar.

 

Dit geld ook voor betalingen als western Union, al wordt hierop veel minder gecontroleerd. Bij de banken gaat dit controleren automatisch, want alle banken zijn immers staatsbedrijven in grote mate.

 

Wat de Chinees het best kan doen is in Hongkong of ander land in Azie een rekening openen met online banking, waarmee hij vervolgens in China met een bankpas geld op kan nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.