• 0

Software en afschrijving/investeringsaftrek

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak, naast mijn gewone baan. Ik voldoe niet aan de urengrens.

 

Onlangs heb ik sotware aangeschaft (1829,- ex btw) en ik snap eigenlijk nu niet meer helemaal hoe ik e.e.a. fiscaal moet verwerken.

 

Hoe boek ik het bijvoorbeeld en mag ik het in een keer van mijn winst aftrekken zonder verder af te schrijven....

 

Kan iemand me een zetje in de goede richting geven? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het een bedrijfsmiddel is, moet je het activeren en over de aanschaffingskosten afschrijven. Als bedrijfsmiddel kwalificeert de software dan ook voor de investeringsaftrek. Is de software geen bedrijfsmiddel, dan valt de aanschaf direct in de kosten dan wel wordt deze behandeld als transitorische post.

Link naar reactie
  • 0

Als het een bedrijfsmiddel is, moet je het activeren en over de aanschaffingskosten afschrijven. Als bedrijfsmiddel kwalificeert de software dan ook voor de investeringsaftrek. Is de software geen bedrijfsmiddel, dan valt de aanschaf direct in de kosten dan wel wordt deze behandeld als transitorische post.

Maar ik mag geen investeringsaftrek toepassen omdat ik mijn inkomsten bij de aangifte moet aangeven als ´Inkomsten uit overige werkzaamheden´ waardoor ik geen ondernemer ben...

 

 

Ps. wat houdt dat ´activeren´ in? Is dat een eerste melding op de balans maken?

Link naar reactie
  • 0

Als je de documentatie goed hebt gelezen en daarmee voor jezelf tot de conclusie bent gekomen dat je moet activeren.

 

Activeren

Uitgaven die gedaan zijn opvatten als investeringen en om die reden opnemen bij de posten op de debetzijde van de balans. Dus uitgaven opnemen bij de activa, zodat ze in de loop van de tijd afgeschreven kunnen worden.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent maar dat je ROW (resultaat overige werkzaamheden) hebt. Dan is de conclusie juist dat je dan geen gebruik kunt maken van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Dat is jammer.

 

ps, Ik moet zeggen dat ik niet vaak software tegen kom welke wordt geactiveerd. Vaak moet er elk jaar voor een licentie worden betaald.

Link naar reactie
  • 0

Als je de documentatie goed hebt gelezen en daarmee voor jezelf tot de conclusie bent gekomen dat je moet activeren.

 

Activeren

Uitgaven die gedaan zijn opvatten als investeringen en om die reden opnemen bij de posten op de debetzijde van de balans. Dus uitgaven opnemen bij de activa, zodat ze in de loop van de tijd afgeschreven kunnen worden.

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent maar dat je ROW (resultaat overige werkzaamheden) hebt. Dan is de conclusie juist dat je dan geen gebruik kunt maken van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Dat is jammer.

 

ps, Ik moet zeggen dat ik niet vaak software tegen kom welke wordt geactiveerd. Vaak moet er elk jaar voor een licentie worden betaald.

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Het betreft Adobe software (photoshop e.d.), zonder abonnement.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.