• 0

Feedback op concept en website

Omschrijving van je concept:

Easy-123 verzorgt cursussen over de Adobe Creative Suite, Microsoft Office en algemene computervaardigheden. Voornamelijk in omgeving Eindhoven, maar sinds recent ook ver daarbuiten. Bijna alle cursussen zijn op individuele basis , en vinden plaats waar en wanneer het een deelnemer schikt (onder voorbehoud, mits het in de planning past).

 

Een (basis)cursus duurt ongeveer 4 uur. In die tijd worden een aantal oefeningen doorlopen, die geprepareerd zijn aan de hand van een inventarisatie (vragenlijst) op de website. Zo sluit de content van de cursus aan bij de behoefte van de gebruiker, en worden zaken die deze niet interessant vindt of al weet overgeslagen. Deze oefeningen, en de oefeningen die andere cursisten doorlopen hebben, zijn een week na de cursus online beschikbaar, met alle tekst, afbeeldingen en uitleg die daarbij hoort.

 

Achter de schermen van de site draait hiervoor een login omgeving waar deze en andere content op staan. Het begint inmiddels een behoorlijke bibliotheek van tutorials te worden, die ik ook in stukken voor niet-cursisten ga aanbieden in een blogformat (voornamelijk om backlinks/traffic te genereren).

 

Na inschrijving krijgen deelnemers binnen 24 uur een persoonlijke offerte en een link naar het onderzoek voor inventarisatie.

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Ik ben sinds medio 2010 actief. In den beginne heb ik me voornamelijk gericht op de 50+ markt: senioren en werkzoekenden (huisvesting & particulier) met een verscheidenheid van basiscursussen omtrent computergebruik (online handelen, social networking, browsergebruik, email, MS Office etc). Naarmate ik mijn eigen vaardigheden heb ontwikkeld, heb ik mijn aanbod daarop aangepast en cater nu naar een breed publiek.

 

Naarmate ik mijn eigen vaardigheden ontwikkel, ga ik nieuwe cursussen aanbieden. Momenteel werk ik hard aan een format voor andere programma's.

 

Sinds het lanceren van de nieuwe site vorige maand gaat het erg hard. (link) Voornamelijk het leertraject DTP doet het erg goed. De Afgelopen week heb ik in totaal 16 cursussen kunnen boeken: via de oude site in het oude concept had ik er misschien 2 per maand.

 

De interesse komt voornamelijk uit het MKB, en designers/fotografen die meer willen leren over de Adobe software. Bedrijven die geen € 80,- per uur uit willen geven voor elke flyer die de deur uit moet, managers die personeel meer in Excel willen laten doen, afgestudeerden die bij sollicitaties erachter komen dat ze te weinig technische kennis van de software hebben: Dat soort zaken. Iets wat me blij verast heeft: ik had voornamelijk interesse van particulieren verwacht. maar het gaat me goed af, en ik vind het ontzettend leuk en spannend om te doen.

 

Marketing gaat momenteel bijna vanzelf. Ik moet cursussen al bijna een week of 2 vooruit gaan plannen. De site wordt hoog gerankt in relevante zoekopdrachten (voornamelijk lokaal, maar dat schikt mij natuurlijk prima), en dat brengt blijkbaar een boel van de juiste mensen mijn kant op.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

- Mensen een betaalbare, persoonlijke leerervaring geven die exact op de behoefte aansluit

- Cursisten de tools, connecties en kennis meegeven om zelfstandig door te groeien in het gebruik van de software

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

De meeste cursusaanbieders werken klassikaal, volgens een strak schema, voor een man of 10. De persoonlijke aanpak van Easy-123 laat mensen op hun eigen niveau gerichter te werk gaan, en helpt mensen doelen te stellen voor wat ze er uiteindelijk mee willen bereiken. Verder tel je voor een basiscursus Photoshop van 1 dag bij de meeste aanbieders al honderden euro's neer: MIjn diensten zijn wat dat betreft erg aantrekkelijk.

 

Wat ik aanbied kunnen mensen ook via het volgen van tutorials op internet leren, maar dat is niet gestructureerd en je kan niet even stoppen om tekst en uitleg te vragen.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

- (opbouwende) Kritiek op de website, qua design, techniek en content. (er zijn issues met de navbar in IE7, is bekend en word aan gewerkt)

- Of de informatie op de website voor zich spreekt, duidelijk genoeg is.

- Of het concept omtrent de persoonlijke aanpak voldoende naar voren komt

- Advies voor groei: Ik ben maar 1 man, en kan maar zoveel doen. Hoe ontplooi ik dit project op grotere schaal?

- Advies voor marketing: De website even buiten beschouwing gelaten: Hoe zou jij deze dienst aan de man brengen?

- Feedback over mijn tarieven hoor ik graag.

 

mocht iemand interesse hebben om me van feedback te voorzien over de login omgeving voor cursisten, hoor ik dat graag. De ondersteuning voor en na de cursussen vind ik erg belangrijk. De feedback van cursisten die het nu gebruiken is vooralsnog positief, maar het oog van een professional ziet meer. Mocht je willen helpen, dan stuur ik je per PM graag de credentials.

 

Ik zie nu dat het een ellenlang verhaal is geworden: Mijn excuses. Ik heb weinig mensen om me heen die me van dergelijke objectieve kritiek kunnen voorzien en smacht naar een frisse kijk op de zaken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zat toevallig vanochtend al even op je website te kijken.

 

Wat korte indrukken die ik had:

- Je prijzen vind ik persoonlijk acceptabel. Veel andere aanbieders vragen veel hogere bedragen.

 

- Ik mis wat creativiteit op je website. Ik zou wat voorbeelden willen zien wat je bijvoorbeeld zoal kan met Adobe Creative Suite en waar mensen aan moeten denken wat hun niveau kan zijn na het volgen van jouw cursus. Het is allemaal wel heel clean.

 

- Ook zou je in heel overzichtelijk tabelletje kunnen laten zien waarom ze voor jouw dienst moeten kiezen ipv tutorials op internet te gaan zoeken.

 

- De persoonlijke aanpak vind ik wel naar voren komen, maar zou nog sterker zijn als ik meer over jou te weten zou kunnen komen op je site. Wie ben je, wat doe je, wat is je ervaring, hoe ben je het bedrijf begonnen? Ik zou willen weten bij wie ik een cursus ga volgen.

 

Wat betreft groei:

Ik denk dat als je groter wil worden je naast je persoonlijke aanpak ook lespakketten voor e-learning moet aanbieden. Ga bijvoorbeeld met lesvideo's werken die mensen of via een gesloten deel op je website kunnen volgen (eventueel met op beepaalde tijden live chat support ) of die men aangeleverd kan krijgen op papier en/of dvd.

 

Wat betreft marketing:

Veel mensen zoeken al naar online tutorials of uitleg. Ik denk dat de eerste stap is dat ze het zelf proberen, vervolgens lopen ze tegen problemen en hebben dan geen feedback. Dan biedt jij de oplossing en dan moeten ze je ook eigenlijk al is voorbij hebben zien komen.

Ik zou daarom veel meer gebruik maken van een website/blog en daar zeer geregeld nieuwe korte tutorials en content opzetten om mensen te prikkelen. Als mensen je manier van uitleggen aanspreekt dan zullen ze gaan kijken wat je verder nog te bieden hebt. Een persoonlijke cursus of e-learning pakket is dan goede volgende stap voor ze.

Een dergelijke website of blog kun je natuurlijk ook aan een bepaalde doelgroep aanpassen. Ondernemers, particulieren, jongeren / ouderen etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Martijn,

 

In veel reacties die ik hier geef op websites eindig ik met wijzen op tekstfouten. Bij het bekijken van jouw website had ik meteen de neiging om daarmee als eerste te beginnen. Zinnen die niet goed lopen, foute interpunctie, verkeerde woordafbrekingen en "normale" tik- en taalfouten geven je site in mijn ogen een slordige uitstraling. Daar moet je echt nog een keer naar (laten) kijken.

 

Ik neem verder even je computercursus als onderwerp om feedback te geven.

 

Eén van de leerdoelen van deze cursus is "Gebruik van muis en toetsenbord". Maar rechts bij de details staat "Cursisten dienen vaardig te zijn met muis & toetsenbord"?

 

De cursusduur is 3,5 uur en de cursustijden zijn 9:00 uur 's ochtends en 21:00 uur 's avonds? Ik snap wat je bedoelt, maar dat staat er niet.

 

Je vermeldt een prijs voor de cursus, maar omdat je je (mede) richt op particulieren dient die prijs volgens mij inclusief btw te zijn. Nu kan ik alleen in je voorwaarden (8 pagina's!) lezen dat je prijzen exclusief btw zijn.

 

Voor iemand die bij jou een basis computercursus wil gaan volgen, is het inschrijfformulier wel erg lastig. Geen aanduiding van verplichte velden, geen enkele controle op correct ingevulde velden, een dropdown box met maar één keuze en je algemene voorwaarden openen in een nieuw scherm waardoor het inschrijfformulier ineens "weg" is.

 

Je zegt dat ik een offerte krijg ter bevestiging van mijn inschrijving. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig. Want een offerte is in mijn optiek vrijblijvend en een bevestiging maakt mijn inschrijving definitief.

 

Je "gerelateerde cursussen" vind ik niet logisch. Om na een basis computercursus - waarin ik leer om te gaan met muis en toetsenbord - te stellen dat je mij in 16 uur leert mijn eigen website te bouwen lijkt me enigszins gewaagd.

 

Misschien hier en daar wat gechargeerd, maar overdrijven kan de zaak soms duidelijk maken.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Het eerste wat in me opkomt: wat een suffe bedrijfsnaam, is daar niet wat aan te doen? Easy-123 is niet een beetje, maar volledig nietszeggend. Verder gaat het streepje in de naam je waarschijnlijk klanten kosten, omdat mensen die de naam horen, regelmatig per ongeluk 123Easy.nl zullen intikken.

 

Op de website valt me als eerste op, dat het niet meteen duidelijk is wat je product is. Ik zie een afbeelding van softwarepakketten: verkoop je die? Daarbij: wees blij dat ik het herken als softwarepakketten (en dat ik je website gericht bezoek), een computeramateur die die afbeelding ziet, haakt al af.

 

Dan weer een muis, gecombineerd met een Firefox-logo en klusgereedschap. Wat bedoel je hiermee? Een goede website laat in een flits zien, welk product er aangeboden wordt. Dus: de tekst "Computercursussen in Eindhoven", in grote letters!

 

Ook zou ik werken aan de talloze taalfouten, onhandige zinsconstructies en overige taalslordigheden. Dat zijn details, maar tien van zulke details per pagina maken een website rommelig en amateuristisch. Dat is zonde, want ook dat kan je klanten kosten.

 

Verder wordt een bedrijf dat cursussen aanbiedt in grafische vormgeving en websiteontwikkeling, geacht die vaardigheden zelf volledig te beheersen. De huidige website overtuigt niet op dit vlak, voornamelijk door slordigheden in het ontwerp. Ook in je HTML zitten verschillende rare constructies (en opnieuw slordigheden), maar die zien we dan maar door de vingers, omdat de klant die niet ziet (dat zal je dus geen klanten kosten). Maar wel vreemd als je een leertraject aanbiedt waarin je HTML gaat uitleggen.

 

Goed, ik houd op, maar er is dus nog veel werk aan de winkel!

Link naar reactie
  • 1

Het eerste wat in me opkomt: wat een suffe bedrijfsnaam, is daar niet wat aan te doen? Easy-123 is niet een beetje, maar volledig nietszeggend. Verder gaat het streepje in de naam je waarschijnlijk klanten kosten, omdat mensen die de naam horen, regelmatig per ongeluk 123Easy.nl zullen intikken.

 

Op de website valt me als eerste op, dat het niet meteen duidelijk is wat je product is. Ik zie een afbeelding van softwarepakketten: verkoop je die? Daarbij: wees blij dat ik het herken als softwarepakketten (en dat ik je website gericht bezoek), een computeramateur die die afbeelding ziet, haakt al af.

 

Dan weer een muis, gecombineerd met een Firefox-logo en klusgereedschap. Wat bedoel je hiermee? Een goede website laat in een flits zien, welk product er aangeboden wordt. Dus: de tekst "Computercursussen in Eindhoven", in grote letters!

 

Ook zou ik werken aan de talloze taalfouten, onhandige zinsconstructies en overige taalslordigheden. Dat zijn details, maar tien van zulke details per pagina maken een website rommelig en amateuristisch. Dat is zonde, want ook dat kan je klanten kosten.

 

Verder wordt een bedrijf dat cursussen aanbiedt in grafische vormgeving en websiteontwikkeling, geacht die vaardigheden zelf volledig te beheersen. De huidige website overtuigt niet op dit vlak, voornamelijk door slordigheden in het ontwerp. Ook in je HTML zitten verschillende rare constructies (en opnieuw slordigheden), maar die zien we dan maar door de vingers, omdat de klant die niet ziet (dat zal je dus geen klanten kosten). Maar wel vreemd als je een leertraject aanbiedt waarin je HTML gaat uitleggen.

 

Goed, ik houd op, maar er is dus nog veel werk aan de winkel!

 

Beste Michel,

 

Hartelijk dank voor je stevige feedback. Je brengt een aantal goede punten naar voren, waar ik zeker mee verder kan.

 

De bedrijfsnaam ben ik wel tevreden over, al zegt het men op het eerste gezicht natuurlijk weinig. Klanten zal het verbindingsstreepje me niet kosten naar mijn idee, gezien bijna alle klanten via organische zoekresultaten bij me terecht komen. En ook zonder verbindingsstreepje sta ik bovenaan op Google. Maar wellicht is dat niet wat je bedoelt.

 

Qua webdesign heb ik zelf inderdaad nog een boel te leren. Maar wat ik mensen wel kan bijbrengen is hoe de algemene structuur van een eenvoudige website in elkaar zit: hoe een pagina is opgebouwd uit een head, een body met daarin een structuur voor content, etc... Ik heb niet de illusie iemand binnen 2 dagen een professioneel webdesigner te kunnen maken, maar ik kan iemand wel de basis meegeven. Wellicht is dat niet duidelijk uit de content: Daar kan ik dan wat duidelijker over zijn. Het is voor de beginnende hobbyist, niet voor de professional. Maar je hebt volkomen gelijk wanneer je zegt dat ik zelf nog een boel op kan steken.

 

De afbeeldingen waar je naar verwijst (muis, Firefox logo, etc) zijn overblijfselen van de oude site, en passen inderdaad niet bij het huidige totaalplaatje. Ik zal wanneer ik er tijd voor heb iets nieuws ontwerpen dat wat vanzelfsprekender is. Tot die tijd volstaat het wel.

 

Uit de indexpagina kan men naar mijn idee toch vrij vlot opmaken wat ik aanbied: Het staat in de eerste zin van de content.

 

De spelfouten en dergelijke ga ik zeker (laten) nakijken. Kan echt niet. John, ook bedankt voor jouw feedback daarover. De tegenstrijdigheid op pagina computer.html is het resultaat van het slordig gebruik van templates, en heb ik inmiddels verbeterd.

 

Nogmaals hartelijk dank voor de feedback: Dit is voor mij vele malen beter en handiger dan de schouderklopjes en ander commentaar dat ik tot nu toe gehad heb.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou als ik jou was eens heel goed gaan kijken naar de websites van Adobe, en bijvoorbeeld ook Corel Painter. Deze stoelen een groot deel van hun marketing (en dus de indeling van hun website) op het feit dat er een select groepje mensen bestaat, die magnifieke dingen kunnen doen met hun software.

 

Even daar gelaten dat deze mensen even grandioos zijn met een ballpoint en een kladblok, werkt het natuurlijk wel. Je krijgt namelijk het gevoel dat deze software je onbegrensde mogelijkheden biedt. Ook de interactie tussen deze programma's is belangrijk: binnen no-time loods je je bestand van Photoshop door naar Dreamweaver, GoLive of wat je maar nodig hebt.

 

Ze doen dit door middel van sterke visuele presentaties en animaties, en dat mis ik op jouw website. Juist de beginnende hobbyist is hiervoor gevoelig! Het gevoel van: "Wow, als ik dit leer kan ik fantastische dingen maken!"

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.