• 0

Box 3 Bedrijfspand overdragen van vader op zoon

Ik heb een vraag omtrent het volgende:

Momenteel bestaat er een VOF met 3 firmanten: Vader-Zoon-Nichtje

De zoon gaat de VOF alleen verder voortzetten. Binnen de VOF is een bedrijfspand geactiveerd met een verkoopwaarde van stel: 350k. Verder zag ik op IB-aangifte van vader dat er ook nog een woning bij zit. Deze is bij vader opgenomen in box 3. Om de zoon niet op te zadelen met een te hoge schuld (tevens ook niet financierbaar gezien de ratio's) is mijn voorstel om het pand volledig over te laten gaan naar vader. Ik begrijp goed dat hierover overdrachtsbelasting betaald dient te worden.

Op dit pand rust tevens een hypotheek die staat geactiveerd in de VOF, aangezien de financiering het object volgt, zal vader deze ook overnemen. Zoon zal daarna via zijn eenmanszaak het bedrijfspand huren van vader tegen zakelijke voorwaarden om de TBS-regeling te ontlopen.

Nu lijkt het mij met het oog op de toekomst verstandig om het pand t.z.t. over te dragen van vader op zoon. Hoe kan ik dit op een zo fiscaal vriendelijke manier tot stand gaan brengen? Kan ik dit doen d.m.v. schenking en daar gebruik te maken van de gedeeltelijke kwijtscheldingsfaciliteit?

Als het op een andere manier misschien beter te doen is, sta ik daar natuurlijk altijd voor open. Alvast bedankt.

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Heeft vader het pand destijds ook met vrijstelling voor de overdrachtsbelasting ingebracht in de VOF? Dan kan hij nu ook weer van een vrijstelling gebruik maken.

Voor het fiscaalvriendelijk aan de zoon overdragen kan het pand het beste onderdeel van een onderneming zijn, en die onderneming worden overgedragen. Dat scheelt afrekening over de stille reserves en overdrachtsbelasting.

Ik zou er toch over denken om het pand nu aan zoon toe te rekenen, indien nodig kan vader borg staan of financieren.

Voor de goede orde: je weet dat HL niet bedoeld is voor adviseurs om gratis advies ten behoeve van hun cliënten in te winnen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Voor de goede orde: je weet dat HL niet bedoeld is voor adviseurs om gratis advies ten behoeve van hun cliënten in te winnen?

Daar heeft Ronaldinho helemaal gelijk in en dit geldt ook voor bedrijfsmakelaars. Topic gaat op slot.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar