• 0

Startende ondernemer met laag inkomen

Hallo,

 

Als startende ondernemer heb ik op dit moment nog een zeer laag inkomen.

Dan praat ik over een inkomen van 200 tot 500 per maand. Heel vervelend en dit levert een hoop stress op.

 

Ik ben al op onderzoek uitgegaan. Dit heeft ertoe geleid dat ik o.a. te weten ben gekomen

als ondernemer geen recht te hebben op een normale uitkering via sociale zaken bij de gemeente.

 

Aangezien ik graag ondernemer wil blijven, maar toch een basis inkomen nodig heb om gewoon te kunnen leven

(levensmiddelen, etc.) - vraag ik jullie om tips. Tips voor dingen die ik kan doen om dit probleem op te lossen.

 

Wat zijn de mogelijkheden?

Heb ik als ondernemer helemaal geen recht op een uitkering of aanvullend inkomen?

 

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

De BBZ regeling kan ,na onderzoek op levensvatbaarheid,tijdelijk het inkomen aanvullen tot bijstandsniveau. Hier wat meer info. De afd sociale zaken had je hier op moeten wijzen.

 

Uiteraard moet de insteek ook zijn als ondernemer dat je er alles aan doet om je inkomen wel op peil te krijgen. HL kan daar een goede start voor zijn. Wellicht kan je vertellen wat je doet,hoe lang,wat denk jij dat de oorzaak is van je lage inkomen?

 

Wellicht kunnen we je hier op weg helpen om de weg omhoog te vinden!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor het PDF document.

Deze heb ik zojuist doorgelezen en direct met Bureau Zelfstandigen gebeld.

 

Nu melden ze mij dat ik aan een aantal voorwaarden moet voldoen.

Eén daarvan is het schrijven van een ondernemingsplan, iets waar ik totaal geen ervaring mee heb.

 

Hoe schrijf je zelf snel een degelijk ondernemingsplan welke ik hun kan overhandigen?

Heeft iemand hier ervaring mee misschien? Er worden een hoop gegevens gevraagd in een plan.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

2 voorbeelden.

 

Gemeenten werken voor de beoordeling van de BBZ vaak met het IMK. Zij hebben een voorbeeldplan zoals hieronder.

 

imk

 

Qredits is wat,naar mijn mening,makkelijker met invullen. Je kan daar ook een financieel plan maken in een excelsheet wat zelf de berekeningen doet.

Qredits plan

 

 

 

Even een andere mogelijke oplossing: een baan ernaast nemen? Ik heb tijden als taxichauffeur gewerkt i.v.m. flexibele werktijden. Prima te combineren en je hebt een vast inkomen.

 

Ik werk persoonlijk liever wat harder dan ik op de zak van de overheid leef.

 

En de banen liggen voor het oprapen?

 

 

Als ik 1 tip mag geven, een ondernemingsplan is sowieso erg nuttig, ook voor jezelf, zodat je weloverwogen beslissingen neemt en minder kans op fouten maakt. Het is niet iets dat 'even snel' geschreven kan worden, en ik zou het niet alleen even snel schrijven voor het krijgen van geld. Het is niet ongebruikelijk dat een eigen zaak in het begin niets oplevert, het is ook een kwestie van geduld en hard werken en investeren.

 

Nuttige uitleg!

 

Succes!

 

Danny

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik 1 tip mag geven, een ondernemingsplan is sowieso erg nuttig, ook voor jezelf, zodat je weloverwogen beslissingen neemt en minder kans op fouten maakt. Het is niet iets dat 'even snel' geschreven kan worden, en ik zou het niet alleen even snel schrijven voor het krijgen van geld. Het is niet ongebruikelijk dat een eigen zaak in het begin niets oplevert, het is ook een kwestie van geduld en hard werken en investeren.

Link naar reactie
  • 2
En de banen liggen voor het oprapen?

 

De "kl*tebanen" wel. Je moet natuurlijk wel accepteren dat je wellicht tijdelijk onder je niveau werkt. Je moet daarin niet te kieskeurig zijn. Als ik naar mijzelf kijk, ik heb nooit zonder werk gezeten. Desnoods werk ik onder mijn niveau, je doet het tenslotte voor een goed doel. Het motiveert mij in zo'n situatie alleen maar om mijn bedrijf op te bouwen.

 

Ik erger mij kapot aan mensen die zogenaamd geen werk kunnen vinden maar wanneer je vraagt waarop ze solliciteren dan zijn het vaak toch de betere functies. Je hoeft geen carrière te maken, je wil een bedrijf opstarten en je hebt geld nodig.

 

Dit zegt uiteraard niets over de topicstarter want ik ken hem niet persoonlijk.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

 

Zo, dus de opties zijn:

 

- Een voorbeeld ondernemingsplan invullen

- Extra werk erbij nemen (al het werk accepteren)

 

Heb in het verleden bij een uitzendbureau gewerkt. Ook daar ga ik even informeren.

 

Nu dus aan de slag gaan met het voorbeeldplan invullen.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

 

Zo, dus de opties zijn:

 

- Een voorbeeld ondernemingsplan invullen

- Extra werk erbij nemen (al het werk accepteren)

 

Heb in het verleden bij een uitzendbureau gewerkt. Ook daar ga ik even informeren.

 

Nu dus aan de slag gaan met het voorbeeldplan invullen.

 

 

wat is er met de optie gebeurd om je winstgevendheid te verhogen ???

 

Zoals eerder gezegd,kom maar op met je vragen en je zal zien dat er op HL veel kennis is. Zoals in dit topic over radiografische onbemande helicopters kan je zien wat voor ideeen daar uit komen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Extra werk erbij nemen is wat mij betreft de beste optie, het laat ook anderen je doorzettingsvermogen zien.

 

Ik werk momenteel al 2 jaar met diverse bijbaantjes binnen de beveiliging, ik werk 7 dagen per week en sommige dagen draai ik dubbele diensten.

 

Als je dan wat groters bereikt is de vreugde en de trots des te groter, omdat je er allemaal zelf voor hebt gezorgd, als je het via een financiering of een subsidie/uitkering doet heb je het een stuk minder aan jezelf te danken.

Geen Repressie met goede Preventie.

Link naar reactie
  • 0

De beste adviezen zijn hierboven al gegeven, maar kijk ook eens erg goed naar je toeslagen. Huurtoeslag, Zorgtoeslag enzovoorts. Beter nog LAAT er even naar kijken. Dit kan de lasten in ieder geval drukken.

 

Nog vooruitzichten dat de omzetten beter worden, cq snel gaan groeien ?

 

Marcel

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

 

Zo, dus de opties zijn:

 

- Een voorbeeld ondernemingsplan invullen

 

 

Nee, dit heb je niet goed begrepen. Kijk naar de reactie van Sandra. Een ondernemings/ondernemersplan vul je niet in, dit maak en schrijf je zelf. Je doet onderzoek. Zo leer je van je zelf en krijg je het beste inzicht in je situatie !

En dit is niet makkelijk, klopt. Maar het geeft je wel inzichten in je eigen bedrijf !

 

Succes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

 

Zo, dus de opties zijn:

 

- Een voorbeeld ondernemingsplan invullen

- Extra werk erbij nemen (al het werk accepteren)

 

Heb in het verleden bij een uitzendbureau gewerkt. Ook daar ga ik even informeren.

 

Nu dus aan de slag gaan met het voorbeeldplan invullen.

 

 

En je kunt natuurlijk ook al je opties combineren. Als je aanspraak wilt maken op ondersteuning van bbz, moet je een ondernemingsplan schrijven. De voorbeeldmodellen die er zijn, geven je een indruk van wat daar in hoort. Maar heel terecht krijg je de opmerking dat een goed ondernemingsplan niet zo maar 123 vanuit een voorbeeld geschreven is. Een goed ondernemingsplan is van grote waarde, niet alleen om een zak geld mee te krijgen.

 

Als je voor je start een plan geschreven had, had je waarschijnlijk al gezien dat de start lastig zou zijn, of misschien wel dat met je keuzes te weinig geld verdient zou worden. Daar had je dan al een oplossing voor kunnen bedenken. Afijn, die kans heb je gemist, maar het hoeft nog niet te laat te zijn.

 

Mijn scenario zou zijn:

* Snel aanvullend inkomen zoeken, uitzendbureau, wat dan ook.

* ondertussen werken aan een goed ondernemingsplan, veel je ideeën toetsen en advies vragen bij anderen, hier bijvoorbeeld, marktonderzoek doen, verschillende scenario's bekijken

* Bureau zelfstandigen inseinen dat je hier mee bezig bent en aankondigen dat je aanspraak wilt maken op Bbz ondersteuning als je plan klaar is (je hebt recht op Bbz, mits aan bepaalde eisen voldoet, maar omdat je geen uitkering hebt momenteel, kun je geen begeleiding krijgen bij het schrijven van je plan; alleen op eigen kosten)

* zodra plan goed is en af, Bbz aanvragen

* als Bbz verstrekt wordt, baan opzeggen en voluit voor je bedrijf gaan

 

Alternatief:

Zoals al een paar keer opgemerkt, je activiteit en aanpak met ons delen en kijken of je met onze hulp je inkomen kan optrekken naar een Higher Level! Wellicht ben je bang dat je idee gejat wordt en houd je het liever bij je. In dat geval zeg ik altijd: "als je plan zo eenvoudig te jatten is, is het wellicht toch al niet zo'n goed idee!" Het kan ook zijn dat je weet dat je plan niet deugd en dat je bang bent voor ons oordeel. In dat geval kan ik alleen maar zeggen dat lef een belangrijke eigenschap is voor elke ondernemer en dat je dan maar over je schroom heen moet stappen. Of niet, maar dan kun je wellicht beter de handoek in de ring gooien, maar dan ben je alles kwijt.

 

Succes!

 

Jos

 

 

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

 

Zo, dus de opties zijn:

 

- Een voorbeeld ondernemingsplan invullen

- Extra werk erbij nemen (al het werk accepteren)

 

Heb in het verleden bij een uitzendbureau gewerkt. Ook daar ga ik even informeren.

 

Nu dus aan de slag gaan met het voorbeeldplan invullen.

 

 

Ook ik heb hetzelfde probleem.

Ik ben zelf op onderzoek gegaan ,naar mogelijkheden van de gemeente.

Enige aanvulling op mijn inkomen is een bbz uitkering.

Tijdens het gesprek kreeg ik te horen dat : je een ondernemingsplan moet schrijiven,het duurt 6 weken voor je bericht krijgt en ze gaan je toetsen op een bkr en dan is het nog niet zeker als je het krijgt.de hoogte van het bedrag is €900,- en als je meer dan dat verdient dan maak je dus geen kans.

 

ik heb ook baantje ver beneden mijn niveau gehad en dat koste mij meer moeite en tijd en geld,waardoor ik mijn eigen werk ging verwaarlozen.

Nu ga ik helemaal voor mijn werk en niet voor een baas.

Het is altijd makkelijk praten voor een ander als je niet zelf meemaakt.

 

Schrijf sowieso het ondernemingsplan,dat helpt jezelf te toetsen.

En blijf positief.

 

Je moet een lange adem hebben van drie jaar.

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.