• 0

woning financieren via B.V. of bank?

Goeiedag,

Ik zit met de volgende vraag:

Ik wil graag een huis laten bouwen, en mijn huidige woning verkopen. De nieuwe woning kost EUR 750.000 en mijn huidige woning (met hyp. van EUR 400.000) zal ongeveer EUR 600.000 opbrengen. Kan ik de nieuwe woning het best via mijn B.V. financieren, of is het beter om bij een bank te lenen? Wat heeft de voorkeur en waarom? Kan iemand mij adviseren?

 

Groeten,

 

Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

sorry for the english.

 

i think you should talk to your fiscal advisor about the possibilities. if you have a bv that could qualify for such a hypotheek, then you must have an advisor who can help you in this matter.

 

one thing worth considering: there is a general rule that banks apply which is that will finance for 60% of the executiewaarde (80% of taxatie) which means that you would roughly have to come up with 50% of the price yourself. plus the associated costs. they will make exceptions to the rule, but you have to find the right type of bank (like a hypotheek bank), or have a good account manager who will fight for you. and of course solid books and a good outlook.

 

if you buy the house in prive, and you are not going to invest all the profit into the new house (hypotheek), you have less tax advantages. but cash in hand is always worth having.

 

hope this helps.

 

Link naar reactie
  • 0

In het kader van de rente aftrek maakt het niets uit van wie je geld aantrekt om de aankoop van de eigen woning te bekostigen. Of je het geld nu leent bij de bank, schoonouders of je eigen BV: de rente is in alle gevallen aftrekbaar.

 

M.b.t. het lenen van geld uit je eigen BV moet je wel rekening houden met het feit dat hier regels voor zijn. De lening moet bijvoorbeeld direct opeisbaar zijn binnen een aantal situaties en er moet sprake zijn van een reële rentevergoeding. Dit kun je eventueel navragen bij een accountant of fiscalist. Of je deze liquiditeiten uit je BV moet halen is op basis van de gegevens niet te beoordelen.

 

Daarnaast dien je rekening te houden met de bijleenregeling die sinds 1 januari van kracht is. Aan de hand van jouw informatie komt deze hierop neer:

 

Je hebt een overwaarde van ca € 200.000,00. Wanneer je deze overwaarde niet inbrengt bij de aankoop van de nieuwe woning dan is de rente die je hierover gaat betalen niet aftrekbaar.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Een BV wordt gezien als een (rechts)persoon. Mocht jij geld willen verkrijgen uit de BV al dan niet tegen vergoeding dan zijn er wel consequenties aan verbonden. In het volgende ga ik ervan uit dat u de Directeur als aandeelhouder (hierna DGA) bent.

 

Wellicht dat ik enkele stappen oversla vind ik het essentieel om eerst naar de soort overdracht van geld te kijken. Is het een lening of een vrijgevige schenking c.q. uitdeling? In geval van een lening zal er pas sprake zijn van een lening als er een zakelijke rentevergoeding wordt berekend. Meer of minder dan de zakelijke rente impliceert een bevoordeling van achtereenvolgens de BV of de aandeelhouder.

 

Het verdient aanbeveling (indien mogelijk) de hypotheek bij de ouders te lenen. Dat heeft nog vele fiscale voordelen. Verder zou ik u ook zeker aanraden, de bijleenregeling in de gaten te houden, indien nodig.

Link naar reactie
  • 0

Als je BV het geld heeft, zou ik gewoon uit de BV lenen. Je pakt dan een gunstige rente, iets lager dan de banken je zouden lenen. Je BV krijgt dan bovendien een hogere rente dan ze op een deposito ofzo zouden krijgen.

Let wel op: dergelijke leningen moet je bij de belastingdienst aanmelden!!!

Je moet ook de bijleenconstructie in de gaten houden:

Dus het geld van het oude huis gebruiken en het restant lenen van je BV.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het verdient aanbeveling (indien mogelijk) bij de ouders te lenen. Dat heeft nog vele fiscale voordelen.

 

Welke (vele) fiscale voordelen dit op zou moeten leveren (buiten het eventueel benutten van de vrijstellingen binnen het schenkingsrecht) is mij in het geheel niets van bekend. Ik verneem graag de mogelijkheden! Het enige nut van het lenen bij de ouders is het gegeven dat je een (hele) lage rente kunt bedingen.

 

Of het verstandig om de overwaarde te investeren in de nieuwe woning is afhankelijk van de (hypotheek) rente die je gaat betalen en voor wat voor periode deze rente vast staat. Wanneer je denkt met de overwaarde een hoger rendement te kunnen maken dan de rente over de lening dan is het voordeliger om volledig te financieren mits dit natuurlijk ook kan gezien het inkomen en dergelijke.

 

Groet

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij goed om even bij de fiscale adviseur binnen te stappen. Met de aanscherping van de vennootschapsbelasting op het punt van leningen aan verbonden lichamen (art. 10a Vpb) is al snel de rente op een lening niet meer aftrekbaar voor de B.V. Even goed oppassen dus.

Link naar reactie
  • 0
Met de aanscherping van de vennootschapsbelasting op het punt van leningen aan verbonden lichamen (art. 10a Vpb) is al snel de rente op een lening niet meer aftrekbaar voor de B.V

Anno zou gaan lenen bij de BV, dat zijn renteOpbrengsten dus aftrekposten voor de BV hebben met zijn vraag niets te maken...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

sorry for the english.

 

i think you should talk to your fiscal advisor about the possibilities. if you have a bv that could qualify for such a hypotheek, then you must have an advisor who can help you in this matter.

 

one thing worth considering: there is a general rule that banks apply which is that will finance for 60% of the executiewaarde (80% of taxatie) which means that you would roughly have to come up with 50% of the price yourself. plus the associated costs. they will make exceptions to the rule, but you have to find the right type of bank (like a hypotheek bank), or have a good account manager who will fight for you. and of course solid books and a good outlook.

 

if you buy the house in prive, and you are not going to invest all the profit into the new house (hypotheek), you have less tax advantages. but cash in hand is always worth having.

 

hope this helps.

 

 

Why do you use english if you aren't able to use the correct terms (hypotheek= mortgage)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.