• 0

Kosten IB aangifte

Ik heb de volgende vraag:

 

Mijn boekhouder (adm kantoor) doet voor mij zowel de IB aangifte als mijn administratie (inclusief BTW aangifte enz).

Op zijn nota brengt hij beide diensten in rekening. De nota is gericht aan mijn bedrijf.

Mag ik de kosten die betrekking hebben op de IB aangifte nu in aftrek brengen van mijn winst of zijn deze prive?

Hetzelfde geldt eigenlijk met de BTW over die kosten. Mag ik die terugvragen?

 

Of moet ik de boekhouder vragen om de nota te splitsen?

 

Vast bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jou boekhouder zal bij het opmaken van de jaarrekening een correctie maken voor prive gebruik(en) o.a. van de IB aangifte daarbij zal hij dan ook een correctie maken op de btw (prive gebruik).

 

De btw op de factuur van de boekhouder is in eerste instantie gewoon aftrekbaar.

 

Maar als je zelf de btw aangifte doet. Kun je de factuur natuurlijk meteen splitsen in zakelijk en prive. Bij het prive gedeelte ga je dan de btw niet verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Of moet ik de boekhouder vragen om de nota te splitsen?

 

Dat kan verstandig zijn:

Je mag alléén dat gedeelte van de nota als bedrijfskosten opvoeren (en daarover dus dan ook de BTW terugvragen) dat betrekking heeft op de onderneming.

 

Concreet komt het hierop neer:

Dat gedeelte dat betrekking heeft op het doen van de IB aangifte (als privé-persoon dus), is niet aftrekbaar.

Dat gedeelte dat betrekking heeft op de winstaangifte (de extra uitgebreide aangifte omdat je ondernemer bent) kan je wel aftrekken. En natuurlijk ook alles inzake de bedrijfsadministratie.

 

Een bepaald gedeelte (+/- 50,- euro?) zal je dus formeel als 'privé' moeten opnemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat gedeelte dat betrekking heeft op het doen van de IB aangifte (als privé-persoon dus), is niet aftrekbaar.

Dat gedeelte dat betrekking heeft op de winstaangifte (de extra uitgebreide aangifte omdat je ondernemer bent) kan je wel aftrekken.

 

Peter, weet je dat zeker en waarvan?

IMHO (even logisch). De IB aangifte is een prive aangelegenheid. Ook al staat er een winstberekening (invulling) van je bedrijf op. Als er inkomsten van loondienst zouden zijn, dan stuur je de rekening toch ook niet naar de werkgever daarvan.

Delen lijkt me ook wel omslachtig.

 

Ik hoop dat ik het mis heb volgens experts, want ik gun de ondernemer het voordeel.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, weet je dat zeker en waarvan?

 

Ik weet dat helemaal zeker.

 

Quote:

“Declaraties van uw belastingconsulent kunnen slechts tot de ondernemingskosten worden gerekend voor zover zij betrekking hebben op de berekening van de in het inkomen te begrijpen winst. Vraag daarom een gesplitste declaratie.”

(Elsevier Belastingalmanak)

 

En waarom? Iedereen moet inkomstenbelastingaangifte doen. Dat is niet aftrekbaar.

Maar alleen ondernemers moeten winstaangifte doen. Dat zijn dus voor de ondernemer aftrekbare (bedrijfs)kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dit dan als je een all-in (incl prive aangiftes) administratiepakket heb afgesloten met je boekhouder?

 

De inhoud van het pakket staat niet expliciet op de factuur (wel in de onderliggende overeenkomst). moet hier dan ook een correctie op plaatsvinden? Doen wij nl niet en nog nooit iemand van de belastingdienst die hier een opmerkng over heeft gemaakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dit dan als je een all-in (incl prive aangiftes) administratiepakket heb afgesloten met je boekhouder?

 

Belastingplichtige is (uiteraard) zelf verantwoordelijk voor het splitsen van zijn gegevens in een zakelijk gedeelte en een privé-gedeelte.

Ik vind dat professionals de belastingplichtige hiermee moet helpen door dat duidelijk aan te geven op de factuur, maar dat is mijn mening (geen wettelijke vereiste).

 

Link naar reactie
  • 0

[quote

De inhoud van het pakket staat niet expliciet op de factuur (wel in de onderliggende overeenkomst). moet hier dan ook een correctie op plaatsvinden? Doen wij nl niet en nog nooit iemand van de belastingdienst die hier een opmerkng over heeft gemaakt.

 

De tekst binnen de Elsevier belastingalmanak is duidelijk.

Dat de belastingdienst hier nog geen opmerking over gemaakt heeft zegt op zich niets. Er zijn wel meer zaken waar de belastingdienst niet of beperkt op reageert. Zeker indien het om niet substantiële bedragen gaat. Daarmee is echter niet gezegd dat een en ander volledig correct verwerkt is.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 1

Doen wij nl niet en nog nooit iemand van de belastingdienst die hier een opmerkng over heeft gemaakt.

 

Dit zie ik nu pas (had eerst niet door dat je een adm.kantoor bent):

 

Daar bewijs je dan je klanten geen dienst mee, want dat is natuurlijk een voorzet voor open doel op het moment dat er een wel oplettende belastingambtenaar langs komt...

Link naar reactie
  • 0

Dat is idd lekker. Nog nooit gedaan dan hoeft het ook niet. :P

 

Volgens mij is artikel 3.3.a (wet OB) het door en ondernemer aan zijn bedrijf onttreken van een goed dat hij voor eigen prive-doeleinden.... bestemd danwel artikel 4 voor de diensten

 

Op deze situatie van toepassing. Dus gewoon corrigeren.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is artikel 3.3.a (wet OB) het door en ondernemer aan zijn bedrijf onttreken van een goed dat hij voor eigen prive-doeleinden.... bestemd danwel artikel 4 voor de diensten

 

Op deze situatie van toepassing. Dus gewoon corrigeren.

 

Dat geldt voor de BTW. Hoewel ook hier van toepassing, gaat het volgens mij met name om de vraag of de kosten voor de IB gecorrigeerd moeten worden. Het antwoord is ja, maar de fiscus is er niet erg alert op. In mijn 14 jaar in het vak nog nooit een opmerking over gehoord.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.