• 0

zelf faillissement aanvragen of niet

Volgen er belangrijke verschillen uit het feit dat je zelf faillissement aanvraagt of wanneer je wacht op een aanvraag door een ander?

 

Mijn vraag gaat dan over de scenario's wat betreft de nasleep van het faillissement (zoals persoonlijke aansprakelijkheid) en met name om eventuele problemen bij het opstarten van een nieuwe BV.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgen er belangrijke verschillen uit het feit dat je zelf faillissement aanvraagt of wanneer je wacht op een aanvraag door een ander?

 

Mijn vraag gaat dan over de scenario's wat betreft de nasleep van het faillissement (zoals persoonlijke aansprakelijkheid) en met name om eventuele problemen bij het opstarten van een nieuwe BV.

Het is beter (om het populair te zeggen) om tijdig de handdoek in de ring te gooien dan om tegen beter weten in door te gaan. Maar het doen van een eigen aanvraag betekent uiteraard niet dat je sowieso ontheven bent van eventuele persoonlijke aansprakelijkheid; ook bij faillissementen als gevolg van eigen aangiftes kan immers sprake zijn van bijvoorbeeld onrechtmatige onttrekkingen aan de boedel.

Link naar reactie
  • 0

Pas op met "wachten".

Bedrijfsactiviteiten voortzetten terwijl je weet dat je het financieel niet gaat halen is strafbaar.

 

Is dat echt zo?? Want dat is natuurlijk nogal vaag. "Alle start-ups maken verlies in de 1e jaren". Maar als ik zo redeneer maak ik dus geen winst het 1e jaar.. dus ga ik het financieel niet halen.. dus ben ik strafbaar?

 

Of kijk je alleen naar het feit als je weet dat je geen (dus 0,00000) geld meer hebt op je rekening maar toch spullen gaat bestellen. Dan is het wanbestuur, dat weet ik.

 

Maar als ondernemer wil je er toch voor zorgen dat je het gaat halen. Dat je uit die dip komt. Dan ben je toch niet strafbaar....

Link naar reactie
  • 0

Pas op met "wachten".

Bedrijfsactiviteiten voortzetten terwijl je weet dat je het financieel niet gaat halen is strafbaar.

 

Is dat echt zo?? Want dat is natuurlijk nogal vaag. "Alle start-ups maken verlies in de 1e jaren". Maar als ik zo redeneer maak ik dus geen winst het 1e jaar.. dus ga ik het financieel niet halen.. dus ben ik strafbaar?

 

Of kijk je alleen naar het feit als je weet dat je geen (dus 0,00000) geld meer hebt op je rekening maar toch spullen gaat bestellen. Dan is het wanbestuur, dat weet ik.

 

Maar als ondernemer wil je er toch voor zorgen dat je het gaat halen. Dat je uit die dip komt. Dan ben je toch niet strafbaar....

Volgens mij is het verhaal over "strafbaar" inderdaad enigszins kort door de bocht. Strafbaar ben je pas als er sprake is van faillissementsfraude, en (zoals het woord fraude al doet vermoeden) is dat pas het geval als je echt moedwillig de boel aan het belazeren bent. Google maar eens op faillissementsfraude om te zien om wat voor gevallen het moet gaan.

 

Ook voor bestuurdersaansprakelijkheid gelden bepaalde criteria. Lees bijvoorbeeld dit artikel (op de website van mijn werkgever) eens voor wat helderheid.

Link naar reactie
  • 0

Volgen er belangrijke verschillen uit het feit dat je zelf faillissement aanvraagt of wanneer je wacht op een aanvraag door een ander?

 

Mijn vraag gaat dan over de scenario's wat betreft de nasleep van het faillissement (zoals persoonlijke aansprakelijkheid) en met name om eventuele problemen bij het opstarten van een nieuwe BV.

 

In mijn optiek en ervaring zijn er geen verschillen. Het is natuurlijk idd wel zaak om vinger aan de pols te houden hoe je er mee om gaat. Door zelf aan te vragen hou je regie en kun je naar een bepaalde datum of fase toewerken. Een aanvraag van crediteuren komen vaak op het moment dat je er niet op zit te wachten.

 

Nasleep van een faillissement heb je altijd. De curator zal je beleid onder de loep nemen en proberen geld voor de boedel binnen te halen. Bestuurders aansprakelijk kan in beide gevallen ten laste worden gelegd echter dient natuurlijk stevig worden onderbouwd door de curator. (in samenwerking met rc).

Voor het starten van een nieuwe BV, na een faillissement, zijn richtlijnen. Onlangs zijn deze aangepast en je kunt ze vinden op internet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.