• 0

Werkzaamheden verplaatsen van de ene BV naar de andere BV

Stel je hebt twee BV's, eentje met de naam AAA Utrecht BV en de andere BV met de naam AAA Groningen BV.

Nu verwacht je opeens een zeer grote vordering op AAA Utrecht BV die tot een faillissement kan leiden.

Mag je in zo'n geval:

 

[*]een tweede handelsnaam AAA Utrecht toevoegen aan AAA Groningen BV

[*]de activiteiten van AAA Utrecht BV op een laag pitje zetten (BV laten doodbloeden)

[*]gelijktijdig AAA Groningen BV met als tweede handelsnaam AAA Utrecht gebruiken om de activiteiten van AAA Utrecht BV voort te zetten?

 

Ik ben benieuwd naar jullie visie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad een nee. Mag niet. Doe je het wel? En de BV gaat failliet? Dan kan je persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Want dit wijst dan erg op wanbestuur...

 

Kennen jullie voorbeelden van uitspraken van de rechtbank die dit soort praktijken verbieden?

 

Link naar reactie
  • 0
Kennen jullie voorbeelden van uitspraken van de rechtbank die dit soort praktijken verbieden?

Hier vind je meer dan 27.000 voorbeelden van uitspraken van "dit soort praktijken"

 

Voor "dit soort praktijken" bestaat al meer dan 2000 jaar een term:actio pauliana

 

Het verbod op paulianeus handelen wordt beschreven in de volgende wetten:

 

[*]De algemene of BW-pauliana, zie artikel 45 tot en met 48 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

[*]De faillissementspauliana, zie artikel 42 tot en met 51 van de Faillissementswet;

[*]De erfrechtpauliana, zie artikel 205 van boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Inderdaad een nee. Mag niet. Doe je het wel? En de BV gaat failliet? Dan kan je persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Want dit wijst dan erg op wanbestuur...

 

Kennen jullie voorbeelden van uitspraken van de rechtbank die dit soort praktijken verbieden?

 

Het is de wet die het verbiedt en de rechter die de vordering die daaruit volgt en door de curator of benadeelde schuldeiser is ingesteld toewijst. Voorbeelden heb ik wel in ons archief. De pauliana is voor een curator een relatief makkelijke manier om geld in de boedel te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is precies wat mij overkomen is. De ene BV's werkzaamheden, reserves overhevelen naar de ander BV. Langleve de BV. In zo'n geval zoals deze sluwe bestuurder van de Rotterdamse schoonmaak/facilitaire diensten BV langzaam de ene BV heeft leeg geplunderd en dood laten bloeden gaat lekker verder met de ander BV. De curator die mijn zaak had moeten behartigen leek meer voor de tegen partij te werken. Summiere reportages vergeleken met andere curatoren reportages bij soort gelijke zaken. Deze curator heeft wel met de RC een deal kunnen sluiten dat ie zijn declaratie van deze fraud bestuurder actieve BV mocht vergoed krijgen. Wie is corrupt, bewijs het maar. Trouwens de bestuurder van deze BV z'n tweede voornaam is DON. Als ie deze hier leest weet ie over wie ik het heb.

 

LANG LEVE DE BV CONSTRUCTIE....

 

Als u advies wilt hoe u uw schuldeiser van je af wilt schudden, huur me in. Heb heel wat geleerd in de vijf jaren dat ik bezig ben mijn geld betaald te krijgen. Foetsie is 150k

Link naar reactie
  • 0

Dat is precies wat mij overkomen is. De ene BV's werkzaamheden, reserves overhevelen naar de ander BV. Langleve de BV.

 

LANG LEVE DE BV CONSTRUCTIE....

 

Als u advies wilt hoe u uw schuldeiser van je af wilt schudden, huur me in. Heb heel wat geleerd in de vijf jaren dat ik bezig ben mijn geld betaald te krijgen. Foetsie is 150k

 

Ik zou graag met u in contact willen komen !!

Mijn verhaal is deels op vermoedens gebaseerd. Ik heb sinds kort een flinke vordering lopen op AAA Utrecht BV.

Voor AAA Groningen BV is het BTW nummer 12345678B01 per 1jan. stopgezet (slapende BV). Dit is gebeurd omdat deze onderneming in Groningen een franchise is gestart die deze activiteiten heeft overgenomen.

Vervolgens wordt per 1 aug. AAA Groningen BV weer uit zijn slaap gewekt en wordt een BTW nummer aangevraagd; 12345678B02. Ook is inmiddels een tweede handelsnaam aan AAA Groningen BV toegevoegd, nml. AAA Utrecht !!!!

Op 1 aug. treedt de directeur van AAA Utrecht BV zich terug en wordt een nieuwe directeur voor AAA Utrecht (BV??) aangesteld. Bij wie deze nieuwe directeur in dienst is is momenteel niet duidelijk; bij AAA Groningen BV (met tweede handelsnaam AAA Utrecht) of bij AAA Utrecht BV.

Waarschijnlijk is men dus van plan om activiteiten van AAA Utrecht BV te verplaatsen naar AAA Groningen BV en laat men vervolgens AAA Utrecht BV leeglopen.

Het lastige is om aan bewijsmateriaal te komen om deze heren voor te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het is een lang verhaal; ben al 3 1/2 jaar bezig en heb de zaak tegen AAA Utrecht BV dus gewonnen. Helaas door mijn advocaat verkeerde naam gebruikt en moet de zaak dus weer over; nu op juiste naam. Dit verhaal heeft me dus al 25 k aan advocaatkosten gekost. Ben nu bezig om het arrest over te zetten naar de juiste bedrijfsnaam.

 

In de tussentijd is het bedrijf dus met acties bezig zoals gemeld.

Overweeg nu wel hiervoor een zaak te starten tegen de bestuurder maar gaat me weer veel kosten; heb eerst meer bewijsmat. nodig. Vandaar deze posts.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Voor "dit soort praktijken" bestaat al meer dan 2000 jaar een term:actio pauliana

 

Het verbod op paulianeus handelen wordt beschreven in de volgende wetten:

 

[*]De algemene of BW-pauliana, zie artikel 45 tot en met 48 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

[*]De faillissementspauliana, zie artikel 42 tot en met 51 van de Faillissementswet;

[*]De erfrechtpauliana, zie artikel 205 van boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Is er ook sprake van Pauliana als het bedrijf AAA Arnhem BV een franchisenemer regelt voor regio Arnhem en vervolgens AAA Arnhem BV beeindigd? De franchisenemer is dan iemand van buitenaf die de activiteiten van AAA Arnhem BV kan overnemen. Het betreft hier een verhuurmakelaar. Volgens mijn advocaat kan dit namelijk.

 

mod edit, quote gefixt

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Inmiddels heeft het bedrijf het bankrekeningnummer van AAA Utrecht BV omgezet naar AAA Groningen BV.

 

Wat bedrijven doen die hier niet op HL zitten is niet zo interessant. De vraag is of je nu al actie hebt ondernomen. Je geeft heel informatie over hoe er paulianeus gehandeld wordt. De volgende stap is dat je advocaat de verantwoordelijken aanspreekt op vergoeding van de schade die van die pauliana het gevolg is.

Link naar reactie
  • 0

Wat bedrijven doen die hier niet op HL zitten is niet zo interessant. De vraag is of je nu al actie hebt ondernomen. Je geeft heel informatie over hoe er paulianeus gehandeld wordt. De volgende stap is dat je advocaat de verantwoordelijken aanspreekt op vergoeding van de schade die van die pauliana het gevolg is.

 

Ik heb inmiddels een tweede advocaat benaderd om de zaak te evalueren. Wellicht heeft mijn eigen advocaat op dit moment andere belangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.