• 0

Moet mijn webshop in het Nederlands?

Ik weet niet of ik dit in het juiste sub-forum plaats, want het zijn er zo veel :-[

 

Ik wil mijn klanten de mogelijkheid bieden mijn illustraties en overig drukwerk online te kopen, via een webshop systeem. Ben ik verplicht deze webshop in het Nederlands aan te bieden, of mag ik deze (net als mijn illustratieblog) in het Engels houden. Ik meen gelezen te hebben dat de Nederlandse wetgeving omtrend webshops eist dat de klant goed geinformeerd wordt, maar ik kan nergens vinden of dat in de Nederlandse taal moet.

 

Ik woon en sta geregistreerd in Nederland.

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, in de eerste instantie wel. Ik bied geen tot weinig producten aan voor een algemeen publiek, de meeste van mijn klanten zitten in het kunstwereldje, en bijna 80% woont of werkt in het buitenland. Misschien dat ik in de toekomst er een Nederlandse versie aan koppel, maar ik wil eerst weten of ik uberhaupt de lucht in mag in het Engels. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou denken van niet omdat er ook zat mensen zijn die alleen via ebay en etsy verkopen, daar is het dan ook standaard in het Engels zodat ze 'n brede doelgroep bereiken. Als ik google kom ik op http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/stappenplan/webwinkel-starten?gclid=CJTDg5b3j6sCFcEj3godXAtG-g , wellicht dat 'antwoord voor bedrijven' hier nog reageert.

Link naar reactie
  • 0

ik kan het zo snel niet vinden maar volgens mij was de EU bezig met nieuwe regels waarin het voor webshops verplicht is om aan alle landen in de EU te leveren (je mag dan dus niet weigeren naar een bepaald land te leveren). En daarbij hoorde dan ook de verplichting om de informatie voor al die landen duidelijk (in hun taal dus??) aan te bieden.

Link naar reactie
  • 0

ik kan het zo snel niet vinden maar volgens mij was de EU bezig met nieuwe regels waarin het voor webshops verplicht is om aan alle landen in de EU te leveren (je mag dan dus niet weigeren naar een bepaald land te leveren). En daarbij hoorde dan ook de verplichting om de informatie voor al die landen duidelijk (in hun taal dus??) aan te bieden.

 

Uuhh...ftw? Ik neem aan dat niet iedereen straks toch zijn webshop in tig talen moet gaan aanbieden?! Ik mag hopen dat een Engelstalige variant genoeg zou zijn.

 

@Sandra: Ja daar heb je dan weer gelijk in, maar eBay heeft van zichzelf al meerdere talen. Misschien dat ik veel te ver door denk hoor. Maar je bent toch ook verplicht om je AV in de taal van de klant aan te bieden of niet?

Link naar reactie
  • 0

wat ik zeker weet is dat als je gericht bent op (ook) de Duitse markt dat je site dan in het Duits moet zijn

 

Als je op de Duitse markt gericht bent is het ook een beetje vreemd om dan een andere dan de Duitse taal te gebruiken, kan eigenlijk helemaal niet. Verder moet je gewoon zelf weten wat voor taal jij gebruikt op jouw website, als je als bezoeker van een website de gebruikte taal niet machtig bent dan bestel je toch niet...

Link naar reactie
  • 0

Even alle wetten en regels daar gelaten. Ik neem aan dat niet klanten je niet zullen aanklagen, dat je site niet in de juiste taal is.

 

Enige risico is dus dat een klant niet goed begrepen heeft wat je product inhoud en het wil retourneren. Ik neem aan dat als een klant zich vergist heeft hij/zij sowieso zijn zending retour kan sturen. Dus om eerlijk te zijn zou ik me als kleine specialistische webshop niet zoveel zorgen maken.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

wat ik zeker weet is dat als je gericht bent op (ook) de Duitse markt dat je site dan in het Duits moet zijn

 

Als je op de Duitse markt gericht bent is het ook een beetje vreemd om dan een andere dan de Duitse taal te gebruiken, kan eigenlijk helemaal niet. Verder moet je gewoon zelf weten wat voor taal jij gebruikt op jouw website, als je als bezoeker van een website de gebruikte taal niet machtig bent dan bestel je toch niet...

 

Dat is dus precies mijn vraag: mag dat zomaar? Er is regelgeving omtrend het hebben van een webshop, ik vraag me alleen af of je zo maar dingen kan weglaten en zeggen "dan bestel je toch niet?".

Link naar reactie
  • 0
Even alle wetten en regels daar gelaten. Ik neem aan dat niet klanten je niet zullen aanklagen

 

in bepaalde landen (zoals Duitsland) hoeft dat ook niet. daar kan je als je de wet overtreed een boete krijgen van een concurent.

 

Als je b.v. in Duitsland niet alle juiste gegevens op je website hebt staan die volgens de wet moeten kan een concurent van je via een advocaat je een aanmaning stren dat je de wet overtreed en je mag dan gelijk even een flinke boete aftikken (aan die concurent van je).

Nu is dit in nederland gelukkig niet (hoewel ik rijk zou worden als ik al mijn concurenten die de wet overtreden een boete aan mij kon laten betalen) maar geeft wel aan dat je per land heel erg goed naar de wetten en regels moet kijken.

Link naar reactie
  • 0

Even alle wetten en regels daar gelaten. Ik neem aan dat niet klanten je niet zullen aanklagen

 

in bepaalde landen (zoals Duitsland) hoeft dat ook niet. daar kan je als je de wet overtreed een boete krijgen van een concurent.

 

Als je b.v. in Duitsland niet alle juiste gegevens op je website hebt staan die volgens de wet moeten kan een concurent van je via een advocaat je een aanmaning stren dat je de wet overtreed en je mag dan gelijk even een flinke boete aftikken (aan die concurent van je).

Nu is dit in nederland gelukkig niet (hoewel ik rijk zou worden als ik al mijn concurenten die de wet overtreden een boete aan mij kon laten betalen) maar geeft wel aan dat je per land heel erg goed naar de wetten en regels moet kijken.

 

Dat is wel erg overtrokken, maar goed om te weten. Bedankt voor alle input, ik ga gewoon online in het Engels, mocht het later blijken dat ik een Nederlandse versie moet hebben dan zie ik dat dan wel.

Link naar reactie
  • 0

wat ik zeker weet is dat als je gericht bent op (ook) de Duitse markt dat je site dan in het Duits moet zijn

 

Als je op de Duitse markt gericht bent is het ook een beetje vreemd om dan een andere dan de Duitse taal te gebruiken, kan eigenlijk helemaal niet. Verder moet je gewoon zelf weten wat voor taal jij gebruikt op jouw website, als je als bezoeker van een website de gebruikte taal niet machtig bent dan bestel je toch niet...

 

Dat is dus precies mijn vraag: mag dat zomaar? Er is regelgeving omtrend het hebben van een webshop, ik vraag me alleen af of je zo maar dingen kan weglaten en zeggen "dan bestel je toch niet?".

 

Wat een onzin! Er zijn 100.000 de websites die ook of zelfs alleen maar op de Duitse markt zijn gericht en die in het Engels zijn. Goedlopende sites... neem alleen al de B2B markt... Maar het MAG niet van onze Duitse vrienden.

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Er zijn 100.000 de websites die ook of zelfs alleen maar op de Duitse markt zijn gericht en die in het Engels zijn. Goedlopende sites... neem alleen al de B2B markt... Maar het MAG niet van onze Duitse vrienden.

Waarop baseert men zich dan om vast te stellen dat je je richt op de Duitse markt? Volstaat het bijvoorbeeld om een verzendoptie naar Duitsland te voorzien, of moet het toch iets meer zijn dan enkel dat? Een .de extensie bijvoorbeeld, waardoor het kan lijken of je bedrijf in Duitsland gevestigd is? Het eerste lijkt me sterk (want dan zou zowat elke website ook een Duitse variant moeten hebben), bij het tweede kan ik me nog wel iets voorstellen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de GOEDE VRAAG!

 

In ons geval was dit omdat wij ook een eigen vestiging hebben in Duitsland (overigens weer geen verkoopvestiging).

Veder is het inderdaad "gericht zijn op de Duitsmarkt" dit kan dan zijn het gericht adverteren maar ook als deelnemen aan beurzen in Duitsland waar je bijvoorbeeld alleen al folders uitdeelt. (dit was bijvoorbeeld bij ons het geval en dat deze folder stond alleen een Nederlands, Pools en Tsjechisch telefoonnummer en toch 'moest' onze site in het Duits) Ook al waren wij alleen maar B2B...

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Dank voor de GOEDE VRAAG!

 

In ons geval was dit omdat wij ook een eigen vestiging hebben in Duitsland (overigens weer geen verkoopvestiging).

Veder is het inderdaad "gericht zijn op de Duitsmarkt" dit kan dan zijn het gericht adverteren maar ook als deelnemen aan beurzen in Duitsland waar je bijvoorbeeld alleen al folders uitdeelt. (dit was bijvoorbeeld bij ons het geval en dat deze folder stond alleen een Nederlands, Pools en Tsjechisch telefoonnummer en toch 'moest' onze site in het Duits) Ook al waren wij alleen maar B2B...

Klopt, in Duitsland geldt - aanvullend op Europese wetgevingen - het zog. 'Teledienstgesetz'. Op het moment dat je je actief op de Duitse markt begeeft (beurzen, adverteren etc.) val je hieronder- ook al heb je bijv. niet eens een vestiging in Duitsland (zoals ik). De Duitse wetgeving gaat er nl. van uit dat de (potentiële) klant er redelijkerwijs van uit mag gaan met een Duits bedrijf te maken te hebben.

Dat een website in het Duits moest wist ik niet. Maar goed, ik zit in de B2C, daar zul je in Duitsland al snel je site in het Duits aanbieden als je zaken wilt doen, anders kom je niet ver ;D

 

Ergens vind ik deze wetgeving wel logisch: stel ik kom ergens in een Nederlands blad een advertentie van jou tegen, bestel iets, je communiceert met mij in het Nederlands maar je voorwaarden zijn bijv. alleen in het Engels. Misschien is mijn Engels niet goed genoeg om te begrijpen wat er allemaal staat. Dat zou later tot problemen kunnen lijden.

 

Maar in jouw geval lijkt het mij niet aan de orde: als je klanten voornamelijk in het buitenland zitten jij waarschijnlijk ook alleen maar Engels communiceert, zal niemand er een probleem mee hebben dat de site niet in het Nederlands is.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken geen voorbeeld van mensen die aangeklaagd zijn omdat ze een webshop hebben in een vreemde taal. Dus ik kan me ook niet voorstellen dat jij de eerste zult zijn. Volgens mij kan men je alleen maar dankbaar zijn voor het feit dat je sbstance toevoegt aan Nederland.

Internetstad - Voor voordelige domeinnaam registratie en betrouwbare webhosting!

Link naar reactie
  • 1

Beste Sabra,

 

Met dank aan de collega's van EL&I hierbij het antwoord.

 

Er worden vanuit de wet geen eisen gesteld aan de taal van de webwinkel. Je kunt de website/webwinkel dus in het Engels opstellen. Qua geldend recht is de hoofdregel: het recht geldt van het land waarin de consument zijn woon- of verblijfplaats heeft.

 

Bij een webwinkel in het Engels zal dit consumenten aantrekken die de Engelse taal machtig zijn. Indien je je daar ook op richt en ook wilt leveren in Engelstalige landen, sluit dan ook het contract (koopovereenkomst) in het Engels en stel de algemene voorwaarden op in het Engels.

 

Indien je je richt op Nederlandse klanten, vermeld dit dan duidelijk. Het is overigens niet verplicht om te leveren in bijvoorbeeld de gehele EU. Je mag dit als ondernemer zelf bepalen. Geef (bijvoorbeeld op je homepage) duidelijk aan dat de overeenkomst in het Nederlands wordt gesloten en dat ook de algemene voorwaarden in het Nederlands zijn. Indien een Engelstalige klant pas bij het bestellen van een product wordt geconfronteerd met een overeenkomst in de Nederlandse taal, dan kan dit worden gezien als misleiding.

 

Groeten, Elke

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.