• 0

Operational lease en belastingdienst

Hallo,

 

Ik wil op mijn woonhuis (privébezit) zonnepanelen leggen en financieren vlgs. de volgende contructie:

 

1. Aanschaf via mijn BV (stel dat doelstellingen van de BV dergelijke activiteiten dekken).

2. Operational leasecontract afsluiten met privé

3. Plaatsing op woonhuis

4. Energie Investeringsaftrek aanvragen (bevestiging van Helpdesk EIA dat dit een constructie is die recht geeft op EIA)

 

Mijn voordeel is dat ik privé geen geld hoef te investeren maar toch zonnepanelen kan kopen en tegelijkertijd mijn energierekening flink omlaag gaat. Daar betaal ik natuurlijk wel voor via het lease contract. Daarnaast kan ik zakelijk een aftrek toepassen die me een voordeel van ca. 8% oplevert.

 

Graag jullie reactie op deze constructie. Houdt het stand?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

aanschaffen via de BV maar privé de rekening betalen als ik het goed begrijp. Lijkt mij een vreemde constructie waar de BD toch wel moeite mee zal hebben (als het bij ze opvalt ;D)

 

Maar waarom al die moeite en risico als je al enorm op je energierekening bespaart. Ben je niet gewoon te inhalig :P

 

als de fiscalisten wakker zijn zullen die er ongetwijfeld inhoudelijk meer over kunnen vertellen :)

Link naar reactie
  • 0

 

Je bedrijf plaatst installaties op een dak waar anderen (kan ook jezelf zijn) gebruik van maken en dus profijt van hebben. Let op, je hebt ook garantie-en onderhoudsplicht.

De huur van de installatie is de inkomsten voor je BV. Dus dat lijkt me OK.

De EIA is van toepassing op bedrijfsmiddelen. Ik betwijfel of ze je aan de helpdesk een juist antwoord gegeven hebben. Het is de vraag of je het kunt beschouwen als bedrijfsmiddel. Een bedrijfsmiddel verhuur je volgens mij niet.

 

De vraag of je voor subsidies in aanmerking komt is misschien door de SDE een grotere kans.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie antwoord!

Inhalig? Nee, gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn... SDE geef ik overigens geen kans.

 

Mijn vraag aan de EIA Helpdesk was deze:

Ik ben ondernemer en werk voornamelijk vanuit huis. Ik wil graag investeren in zonnepanelen op mijn huis. Kan ik, door privé een operational lease contract af te sluiten bij mijn BV en de BV de investering te laten doen, op deze manier gebruik maken van de EIA?

 

En het antwoord:

Ja in principe zou als de PV installatie op de balans staat van een bedrijf, door het bedrijf gebruik kunnen worden gemaakt van de EIA.

Het bedrijf investeert in de PV installatie en is dan eigenaar van de PV installatie.

 

Ik begrijp dat ik er geen rechten aan kan ontlenen, maar toch.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Interessante constructie.

 

Bedrijfsmiddelen die hoofdzakelijk ter beschikking worden gesteld aan derden komen niet in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Deze uitzondering geldt dus blijkbaar niet voor de energie-investeringsaftrek.

 

Voor de investeringsaftrek (dus ook EIA) komen niet in aanmerking verplichtingen die zijn aangegaan tussen de BV en degene die voor ten minste 1/3 deel een belang heeft in de BV. Of verhuur van een bedrijfsmiddel aan de DGA hieronder valt, zou je na moeten laten gaan door een fiscalist.

 

Als dit niet het geval is, is het enige waarop een inspecteur de constructie nog kan bestrijden de zakelijkheid. Daarbij moet de vraag gesteld worden of de BV ook bereid is om - onder dezelfde condities - zonnepanelen te verhuren aan een derde, niet zijnde de DGA,

 

Van belang is ook de zakelijkheid van het operational lease contract. Dat moet dus goed vormgegeven worden.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Voor de investeringsaftrek (dus ook EIA) komen niet in aanmerking verplichtingen die zijn aangegaan tussen de BV en degene die voor ten minste 1/3 deel een belang heeft in de BV.

Dat lijkt me hier niet zo'n probleem: de EIA geldt terzake van de aanschaf van bedrijfsmiddelen. Die bedrijfsmiddelen worden niet van de DGA verkregen, maar van een onafhankelijke derde.

 

Blijft over de zakelijkheid. De BV zal er wel aan moeten (kunnen) verdienen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ondergetekende is precies hetzelfde van plan, behalve dan het gebruik maken van de investeringsafrek. Wat ik echter wel wil weten, maar niet kan vinden op de site van de belastingdienst is of ik als privepersoon dan het leasebedrag geheel of gedeeltelijk kan aftrekken. Iemand enig idee?

M.vr.groet,

 

Aad1

Link naar reactie
  • 0

Beste Aad,

 

Als je dezelfde constructie overweegt zou ik zeker de investeringsaftrek mee pakken. Dat scheelt je netto 10% van het investeringsbedrag en eigenlijk is dat nog het makkelijkste onderdeel van de hele constructie.

De huur is niet privé aftrekbaar helaas.

 

Succes!

Rick

Link naar reactie
  • 0

Interessante case.

 

Fiscaal gezien is er al genoeg gezegd, maar ik zie andere potentiële beren. Ik vraag me namelijk af of een bedrijf in bezit mag zijn van een dergelijke installatie in een woongebied. Als particulier mag je binnen bepaalde grenzen dit op je dak zetten, maar mag een bedrijf dat ook wel? Energiemaatschappijen mogen dat ook niet zomaar in een woonwijk. Lijkt me iets om bij de gemeente na te vragen! In de praktijk maakt het voor de buren natuurlijk geen verschil, maar toch.

 

Ga ik toch fiscaal ook nog even hardop twijfelen. Het is voor de fiscus natuurlijk duidelijk dat dit alleen gebeurt om belastingen te omzeilen voor de dga. Je verkoopt immers geen stroom aan anderen en hebt geen doel er winst in de bv mee te genereren. Ik zou me kunnen voorstellen dat er een kapstokregel is die dit daarom dwarsboomt. En dat zou ik ook begrijpelijk vinden. Idem voor de investeringsaftrek, het lijkt me geen investering te noemen als je er niet mee gaat ondernemen.

 

(Eigenlijk ben ik gewoon jaloers, want mijn dak is niet geschikt voor zonnepanelen en ik zou ze zo graag hebben voor het milieu)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.