• 0

fiscale winstberekening niet gelijk + bijtelling auto

Mijn winst aandeel in de VOF is 50%.

Ik heb een auto van de zaak.

 

Bij het invullen van mijn aangifte krijg ik de melding dat de fiscale winstberekening niet gelijk is aan het saldo van de winst-en-verlies rekening. Het bedrag is exact gelijk aan het bedrag berekend bij 'Onttrekking privegebruik auto van de onderneming'.

 

Om het kloppend te krijgen kan ik dit bedrag invullen bij 'overige vergoedingen' bij winstaandeel van het samenwerkingsverband maar ik vraag me af of dat klopt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het bedrag is exact gelijk aan het bedrag berekend bij 'Onttrekking privegebruik auto van de onderneming'.

 

Je bedoelt het verschil is gelijk aan.......

In de winst-en-verliesrekening (W&V) moet de bijtelling nog als autokosten opgenomen worden. Moet dus bij de autokosten in mindering gebracht worden. Dit verhoogt bij de W&V dan dus de winst.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt voor de uitleg. Ik snap alleen een ding niet.

De bijtelling voor de auto bedraagt 3090,-.

Mijn partner maakt geen gebruik van de auto.

 

Als ik het goed begrijp moet ik dit van de autokosten van de VOF aftrekken, maar mijn aandeel in de VOF is 50%, waardoor ik met een nieuw verschil kom te zitten: 3090 /2 = 1545

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn partner maakt geen gebruik van de auto.

 

Als ik het goed begrijp moet ik dit van de autokosten van de VOF aftrekken, maar mijn aandeel in de VOF is 50%, waardoor ik met een nieuw verschil kom te zitten: 3090 /2 = 1545

 

Dit klinkt voor mij tegenstrijdig. Indien je volledig kunt beschikken over het privé gebruik van de zakelijke auto dan geldt voor jou de volle bijtelling. Anders is het pleitbaar feit dat hier wordt genoemd.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag is exact gelijk aan het bedrag berekend bij 'Onttrekking privegebruik auto van de onderneming'.

 

Je bedoelt het verschil is gelijk aan.......

In de winst-en-verliesrekening (W&V) moet de bijtelling nog als autokosten opgenomen worden. Moet dus bij de autokosten in mindering gebracht worden. Dit verhoogt bij de W&V dan dus de winst.

 

Hiermee worstel ik momenteel ook een beetje. ??? Sinds eind vorig jaar heb ik een lease auto in mijn eenmanszaak waarmee ik ook prive rijd.

 

Ik voer dus netjes de gegevens in om de prive onttrekking van de leaseauto te berekenen en deze komt dan ook netjes terug in het overzicht van prive-onttrekkingen. Maar om mijn prive onttrekkingen kloppend te maken met de winst-verlies rekening moet ik "spelen" met de bedragen, wat voor mij niet goed voelt. Moet ik de prive-onttrekking dan ook aftrekken van de auto kosten die ik opvoer?

 

Klein voorbeeldje, momenteel heb ik het zo (fictieve bedragen):

Omzet: 12 000

Autokosten: 2 000

Winst/verlies: + 10 000

Ik zou dan zeggen dat mijn prive onttrekking 10 000 euro is, maar als ik aan de slag ga met het prive gebruik van de auto kom ik in de knoei. Stel ik kom daar uit op 500 euro, dan zou ik zeggen: 10 000 prive onttrekking + 500 (voor de auto). Echter vindt het aangifte programma dat niet goed, hij is pas "tevreden" als prive onttrekking + prive onttrekking auto samen gelijk zijn aan de winst-verlies, ik moet dus mijn prive onttrekking aanpassen naar 9 500. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat het niet klopt (voor mijn gevoel gaat de prive onttrekking van de auto dan van de winst af wat me niet helemaal correct lijkt).

 

Maar uit jouw verhaal begrijp ik dat ik het zo moet doen (tenminste als ik het goed heb begrepen):

Omzet: 12 000

Autokosten: 1 500 (2 000 - 500)

Winst/verlies: + 10 500

Prive onttrekking zou dan in het totaal 10 500 zijn, dus 10 000 daadwerkelijk uit de winst en 500 voor de auto, hierdoor zou het totaal aan onttrekkingen wel weer gelijk zijn aan de winst/verlies berekening.

 

Uit de uitleg van de BD wordt ik ook niet heel veel wijzer, ze schrijven dat je wel je prive gebruik in mindering moet brengen, maar ik had verwacht dat dit zou gebeuren door de prive onttrekking van de auto op te geven. Dit is eigenlijk een van de weinige onduidelijke puntjes aan mijn kant, verder is het allemaal niet echt rocket science en kom je met lezen een heel eind, maar over dit puntje ben ik al een paar dagen aan het struikelen. Allicht dat je hier een licht over kunt laten schijnen? Volgens mij begrijp ik je verhaal, maar met deze vraag wil ik even checken of ik het ook echt begrijp :)

 

Overigens is het dan vreemd dat het programma niet automatisch je prive onttrekking van de auto van je autokosten inhoudt om de boel kloppend te maken.

Link naar reactie
  • 0
Overigens is het dan vreemd dat het programma niet automatisch je prive onttrekking van de auto van je autokosten inhoudt om de boel kloppend te maken.

 

Nee juist niet.... hoe moet het programma nu weten welke privé onttrekking wel of niet in de winst en verliesrekening zijn opgenomen?

 

Wat het programma doet is het resultaat van de winst en verliesrekening vergelijken met het een vermogensvergelijking. Die moeten het zelfde zijn. Door de vermogensvergelijking uit te splitsen in bepaalde onttrekkingen en stortingen is dat duidelijker voor de aangifte.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Overigens is het dan vreemd dat het programma niet automatisch je prive onttrekking van de auto van je autokosten inhoudt om de boel kloppend te maken.

Nee juist niet.... hoe moet het programma nu weten welke privé onttrekking wel of niet in de winst en verliesrekening zijn opgenomen?

Zit iets in, ik zou verwachten dat je gewoon alle kosten opvoert in je winst/verlies rekening en daarna de onttrekkingen berekent (die het programma zelf dan weer in mindering brengt). Maar goed, dat was mijn verwachting, het programma gaf daar (in mijn ogen) niet echt een hele duidelijke uitleg over. Maar je hebt gelijk, er zullen allicht programma's zijn die de verrekening wel al hebben gedaan op de getallen die je invult in de Winst/verlies rekening, het belastingprogramma zou in die gevallen dan voor problemen gaan zorgen.

 

Maar het is dus waar dat ik van de autokosten nog mijn prive onttrekking af moet trekken? In plaats van 2000 voer ik dus 1500 in (de kosten - de prive onttrekking) waardoor de winst/verliesrekening iets hoger uitvalt en de prive onttrekkingen weer kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Maar het is dus waar dat ik van de autokosten nog mijn prive onttrekking af moet trekken? In plaats van 2000 voer ik dus 1500 in (de kosten - de prive onttrekking) waardoor de winst/verliesrekening iets hoger uitvalt en de prive onttrekkingen weer kloppen.

 

Klopt. Het is een bijtelling bij de prive opname (A&P) in de boekhouding en aan de andere kant een aftrekking van de autokosten (V&W). De zakelijke autokosten worden daardoor minder en verhoogt de winst.

 

Op aangifte:

"Af voor eigen rekening ......" niet invullen. heeft geen zin voor IB ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Maar het is dus waar dat ik van de autokosten nog mijn prive onttrekking af moet trekken? In plaats van 2000 voer ik dus 1500 in (de kosten - de prive onttrekking) waardoor de winst/verliesrekening iets hoger uitvalt en de prive onttrekkingen weer kloppen.

 

Klopt. Het is een bijtelling bij de prive opname (A&P) in de boekhouding en aan de andere kant een aftrekking van de autokosten (V&W). De zakelijke autokosten worden daardoor minder en verhoogt de winst.

 

Op aangifte:

"Af voor eigen rekening ......" niet invullen. heeft geen zin voor IB ondernemers.

 

Duidelijk, bedankt voor jullie reacties :)

Nu ik het zo nareken is het ook een stuk duidelijker en logischer!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.