• 0

Privegebruik laptop

Hallo,

 

Naast mijn baan heb ik dus een eenmanszaak (kleinschalig, 'inkomsten uit overige werkzaamheden', omzet 2011 ca € 4.000,-). Nu wil ik graag een laptop (€ 449) aanschaffen en verwacht deze zo rond de 90% zakelijk en 10% prive te gaan gebruiken.

 

Maar het kan natuurlijk straks zomaar zijn dat die balans een andere kant opslaat (laat zeggen 50% om 50%).

 

Krijg je hier dan 'gedonder' mee met de belastingdienst, of zie ik spoken? M.a.w. hoe streng is de belastingdienst hiermee en hoe controleren ze dat? Ik ben er niet op tijd om de belastingdienst om de tuin te leiden, maar ik wil geen verrassingen achteraf...

 

Iemand een idee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die omslag is wel heel groot van 90/10 naar 50/50. De controlle hoeft natuurlijk niet zo moeilijk te zijn, al is het alleen maar om te kijken welke documenten er op de laptop staan, de vraag is dan alleen of ze dat mogen en of ze dat ook doen.

 

Mochten ze erachter komen dan heb je wel een probleem, want dan kun je sowieso een diepere controlle verwachten maar hoogstwaarschijnlijk ook een boete.

Link naar reactie
  • 0

Zonder privécomputer is het lastig aannemelijk te maken dat je de laptop voor tenminste 90% zakelijk gebruikt.

Met (fatsoenlijke) privécomputer heb je nauwelijks reden de zakelijk computer privé te gebruiken. Als je dan ook nog eens de computer zakelijk nodig hebt, zul je niet zo snel in de problemen komen.

 

De vraag is dan: is het zakelijk bezien verstandig om bij een dergelijk beperkte omvang van de werkzaamheid daar een computer voor aan te schaffen, of kun je niet beter gewoon je privécomputer daarvoor gebruiken? Dat ding kost immers meer dan 10% van je omzet, relatief best veel voor een computer. Uiteraard is het de ondernemer die daarover beslist en niet de inspecteur (tenzij het echt te ver gaat) en heeft de inspecteur alleen het zakelijk gebruik als argument, maar dat iets fiscaal aftrekbaar is, is op zich nog geen reden om dan maar tot aanschaf over te gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zonder privécomputer is het lastig aannemelijk te maken dat je de laptop voor tenminste 90% zakelijk gebruikt.

Met (fatsoenlijke) privécomputer heb je nauwelijks reden de zakelijk computer privé te gebruiken. Als je dan ook nog eens de computer zakelijk nodig hebt, zul je niet zo snel in de problemen komen.

Als die prive computer een desktop is kan een zakelijke laptop natuurlijk heel handig zijn om op vakantie mee te nemen. Overigens is een verhouding prive/zakelijks nauwelijks te meten. Hoe zou je dat doen? Gebruikstijd? Schijfruimte? Of een combinatie?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me afvraag bij wie de bewijslast ligt? Moet de ondernemer dit aannemelijk maken of de belastinginspecteur?

 

In beginsel zal dat bij de inspecteur liggen. Behalve wanneer je administratie dermate grote hiaten bevat, dat deze verworpen kan worden. Want dan wordt de bewijslast omgekeerd.

 

In principe hoef je privé-gebruik niet bij te houden. Maar het moet wel een beetje realistisch zijn allemaal, want anders krijg je natuurlijk discussie.

Als je beroep bijvoorbeeld loodgieter is en je hebt 5 moderne computers in je eenmanszaak (thuis gevestigd) en tevens 5 schoolgaande kinderen die allemaal computerspelletjes zitten te doen…

Da’s geen goed verhaal.

 

Mocht je daarentegen (thuiswerkende) assurantietussenpersoon zijn en je hebt een goede, nieuwe computer in gebruik (plus misschien een oude als backup), dan kan ik mij niet voorstellen dat de BD een ‘vuist’ kunnen/willen maken.

Dat heb ik tenminste nooit meegemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag in het nieuws dat voor een id kaart geen kosten in rekening gebracht mogen worden omdat je verplicht bent om je te kunnen identificeren.

 

Als ondernemer ben je verplicht digitaal aangifte te doen.

In dat kader kun je een laptop gerust aftrekken.

 

Prive gebruik zou ik me niet al teveel zorgen om maken, tenzij de aanschaf van deze laptop vooral gericht is op het prive gebruik qua specificaties (en dus ook aankoop prijs). Bijvoorbeeld een extra zware laptop om spellen mee te spelen, of een internet dongle voor de camping in het buitenland.

 

Het is natuurlijk afhankelijk van je bedrijfsvoering, maar er zijn tegenwoordig maar weinig bedrijven die zonder computer (of laptop) kunnen.

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine correctie: het 90%-criterium geldt in loondienstsituaties (dus de DGA die een computer van zijn BV gebruikt). Bij IB-ondernemingen en werkzaamheden gelden de normale vermogensetiketteringsregels en die zijn wat soepeler: in veel gevallen zal de computer keuzevermogen zijn en dus tot het ondernemingsvermogen gerekend mogen worden.

 

Een vergelijking met de leges voor de ID-kaart gaat hier echter niet op: het verstrekken van een computer is geen overheidstaak.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine correctie: het 90%-criterium geldt in loondienstsituaties (dus de DGA die een computer van zijn BV gebruikt). Bij IB-ondernemingen en werkzaamheden gelden de normale vermogensetiketteringsregels en die zijn wat soepeler: in veel gevallen zal de computer keuzevermogen zijn en dus tot het ondernemingsvermogen gerekend mogen worden.

 

Een vergelijking met de leges voor de ID-kaart gaat hier echter niet op: het verstrekken van een computer is geen overheidstaak.

 

Vergelijking met ID gaat mijn inziens zeker niet op. Voor wat betreft de IB aangifte blijft het wel zaak om geen dure laptop die geheel ingericht is op bv gamen etc aan te schaffen. Fiscus kijkt wel naar de verhouding zwaarte laptop en aannemelijkheid dat de werkzaamheden met de gekochte laptop/computer redelijkerwijs uitgevoerd kunnen worden. Is dit het geval dan kan laptop/computer in de meeste gevallen gewoon tot het ondernemingsvermogen gerekend worden.

Link naar reactie
  • 0

Even een kleine correctie: het 90%-criterium geldt in loondienstsituaties (dus de DGA die een computer van zijn BV gebruikt). Bij IB-ondernemingen en werkzaamheden gelden de normale vermogensetiketteringsregels en die zijn wat soepeler: in veel gevallen zal de computer keuzevermogen zijn en dus tot het ondernemingsvermogen gerekend mogen worden.

 

Een vergelijking met de leges voor de ID-kaart gaat hier echter niet op: het verstrekken van een computer is geen overheidstaak.

 

 

Mmmm.... ik moet bij mijn IB mijn winst als 'Inkomsten uit overige werkzaamheden' opgeven... Mag ik dan evengoed de laptop als 'keuzevermogen' opnemen op mijn bedrijfbalans (ongeacht gebruik prive/zakelijk)?

 

Neem me mijn naiviteit niet kwalijk, maar als ik zo nu en dan om me heen hoor doen ondernemers vaak 'makkelijk' als het zaken als laptops, iPads e.d. betreft en wordt veel 'van de zaak' gedaan...

 

Zoals ik eerder zei; ik ben er niet op uit om de BD te omzeilen, maar misschien ben ik wel te 'braaf'...?

Link naar reactie
  • 0

Je schreef dat de laptop 449 euro kost. Deze zit onder de grens van 450 euro. Je zou deze dus in 1 keer als kosten kunnen nemen.

 

Dat niet iedere ondernemer het spel helemal volgens de regels speelt wil nog niet zeggen dat dit OK is.

Persoonlijk vind ik de vraag of de belastingdienst iets zal controleren niet aan de orde bij aangiftes, die moeten gewoon correct zijn, controle of niet.

 

Maak gewoon een reële inschatting van je privégebruik en trek alleen de kosten van het zakelijk gebruik af.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor de werkzaamheid gelden voor een groot deel dezelfde regels als voor de onderneming, dus dat is geen probleem. Echter, het gebruik privé/zakelijk speelt wel een rol: er moet wel een redelijke mate van zakelijk gebruik zijn (daar is dan weer geen exacte definitie van).

 

Of de belastingdienst moeilijk zal doen? In de Tweede Kamer is ooit gesproken over een kostenuitsluiting: kosten van een als privé aangemerkte computer mogen niet ten laste van de winst worden gebruikt, ook niet als die kosten wel een zakelijk nut hebben. Er werd toen gevraagd of ondernemers nu niet massaal alsnog hun computers als zakelijk aan gingen merken, waarop aan het slot werd opgemerkt dat het overigens doorgaans om een zeer beperkt belang zal gaan (oftewel: niet interessant genoeg). Kort gezegd: op zichzelf zal de fiscus er niets aan doen, maar als er dan toch correcties plaatsvinden, kan het gelijk worden meegenomen.

 

Wil je het safe doen, dan kun je bijvoorbeeld nu een lijstje maken met wat je verwacht er allemaal zakelijk en privé mee te gaan doen en dat niet je achter de factuur. Dan heb je je heel behoorlijk ingedekt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Voor dat ik startte als ondernemer heb ik prive een PDA gekocht, vrij snel daarna heb ik me ingeschreven bij de KvK.

 

Daarna heb ik de belastinginspecteur schriftelijk verzocht om 80% van de BTW terug te storten, wegens zakelijk 80% gebruik van de PDA en prive 20% gebruik.

 

Kreeg een mooie brief waarin vermeld stond dat ik het volledige BTW bedrag, dus 100% terug gestort zou krijgen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.