• 0

Wat te vinden van binden?

Meer dan 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat, leefde hij in kleine groepen jagers/verzamelaars. Deze groepen telden doorgaans 20 tot 30 personen. Allemaal mensen met hetzelfde doel en dezelfde zorgen. In hoeverre maken we tegenwoordig nog deel uit van zo'n groep of zijn we onze kudde uit het oog verloren..?

 

De laatste 10% van de tijd dat de moderne mens bestaat is er ontzettend veel veranderd. Niet langer staan we 's ochtends op met als enige doel eten te zoeken. We konden onze horizon gaan verbreden. Groepen kwamen meer en meer met elkaar in contact en wisselden kennis en producten met elkaar uit en er ontstonden nieuwe groepen.

 

Vooral de afgelopen eeuw heeft de wereld veranderingen meegemaakt die niet te bevatten zijn. Telefoon, radio, televisie en internet versnelden de ontwikkelingen steeds meer. Het is bizar als je bedenkt hoe kort die periode van 100 jaar is in vergelijking met de totale tijd dat de moderne mens bestaat.

 

De hele wereld is met elkaar in contact gekomen en de uitwisseling van kennis en goederen was nog nooit zo makkelijk. Al deze veranderingen zijn in dusdanig tempo gebeurd dat onze evolutie dat nooit heeft kunnen bijbenen.

 

In onze genen hebben we nog steeds de drang om deel uit te maken van een groep en een gezamenlijk doel na te streven. Met z'n allen volledig oranje uitgedost langs de grachten om ons Nederlands Elftal binnen te halen. Even zijn er geen verschillen meer. Even staan 16 miljoen neuzen dezelfde kant op, precies zoals we 90% van de tijd van ons bestaan gedaan hebben met het groepje van 20 personen, op zoek naar voedsel.

 

Van grote invloed op kuddevorming zijn de media, die als geen ander weten in te spelen op de gevoelens van de mensen en dus ook op het gevoel van het verlangen naar onze kudde.

 

Als we als ondernemer ons meer bewust zouden zijn van onze beginselen, de tijd waar we nu in leven en durven te begrijpen waar we vandaan komen en wat ons doel is, kunnen ook wij gebruik maken van dit fenomeen. Neem bijvoorbeeld Apple die toch duidelijk een hele kudde fans achter zich heeft weten te scharen die zeer sterk blijft hangen aan het merk. En ook in de autowereld vind je prachtige voorbeelden van merken waarbij mensen daadwerkelijk deel uitmaken van een bepaalde “merkenkudde”.

 

Ga eens na hoe uw dienst of product kan bijdragen aan het gevoel van bij elkaar horen. Past uw manier van marketing voeren bij die behoefte, of richten we ons alleen op één enkel persoon?

 

Zouden we niet meer voordeel kunnen halen als we onze communicatie en marketing dusdanig afstemmen dat de ontvanger wordt bevredigd in zijn zoektocht naar zijn kudde?

 

Was 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat de gemeenschappelijke factor voedsel, nu zijn we hard opzoek naar vervangende factoren. Maak daar gebruik van, want “je wint als je mensen bindt.”

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de ondernemer zich toch liever onderscheidt. Danwel als bedrijf, danwel met het product. De kunst is dus om dat als ondernemersgevoel te behouden terwijl je product door de kudde wordt geadoreerd. Apple heeft die positie waar kunnen maken. Philips nooit. Terwijl Philips toch echt ook goede producten maakt. Sommige situaties lijken me eerder onvoorspelbaar en nauwelijks stuurbaar. De medewerkers van Apple mogen nooit uitspraken over hun bedrijf doen. Als er iets "lekt", is het hoogst waarschijnlijk gearrangeerd. Hoe werkt dat in de Voorne Media Groep?

Link naar reactie
  • 0

Oftwel er moeten meer (brand) communities opgezet worden?

 

Ik merk zelf dat ik "communitie moe" begin te worden haha, maar ik denk dat je als bedrijf er zeker niet verkeerd aan doet je "fans"/"volgers" de kans te geven te laten zien dat ze jouw product of dienst gebruiken.

 

Apple is er inderdaad fantastisch in geslaagd. Die hebben het zo goed voor elkaar dat er veel mensen een positief gevoel bij hebben, maar ook mensen die er een negatief gevoel bij hebben. De "strijdt" die daardoor ontstaat, en volgens mij bij vrijwel iedere verjaardag wordt gevoerd als er een ipod of iphone tevoorschijn komt. versterkt de fans alleen maar in hun WIJ gevoel. Philips is inderdaad een mooi voorbeeld van een bedrijf dat goede kwaliteit levert maar waar men niet voor op de barricade zal springen als iemand iets vervelends zegt over zijn Philips mp3 speler.

 

Elders op het forum was ook een discussie of je Hyves nog moet inzetten in je marketing. Wat ik in mijn eigen kring zie is dat er een soort kuddegedrag is ontstaan om na verloop van tijd over te stappen op Facebook. Ongetwijfeld dat sommige mensen daar goede argumenten voor kunnen geven waarom ze overstappen, maar ik denk dat een heel groot deel ook overstapt omdat "de rest" dat ook doet. De bekende schaapjes over de dam. Lijkt me heel vervelend als ondernemer zijnde als je tegen zoiets moet opboksen en dat tij moet keren want het lijkt mij ook heel lastig te voorspellen en te sturen.

 

Bij Voorne Media Groep proberen we van iedere draaidag met de klant er een feestje van te maken en wat je dan ziet is dat veel mensen na afloop van het draaien van een productie een positief gevoel hebben, wat je bijvoorbeeld bij een grote klant ziet is dat mensen die dat positieve gevoel hebben een groepsgevoel creëren en mensen die er eerst niks voor voelden krijgen dan toch ook wel interesse bij die groep te horen die het ook al keertje hebben ondervonden. Dat is het voordeel van een kleine onderneming waarbij communicatielijnen met de klant zeer kort zijn. Je bent daardoor heel betrokken en je hebt zelf in de hand welk gevoel je onderneming bij de klant achterlaat. Dat is bij grote bedrijven met mensen in loondienst een stuk moeilijker. En hoe meer mensen je in dienst hebt hoe moeilijker dat te controleren/voorspellen zal zijn.

 

Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is hoe de ZZP-ers en MKB-ers hier op het forum hier mee omgaan. Denken zij bij het ondernemen in doelgroepen of in individuen en hoe spelen zij hierop in.

 

En in mijn column noem ik de "Oranje gekte" als voorbeeld van een groot kuddegevoel. Veel ondernemers spelen hier natuurlijk op in door oranje fan artikelen bij hun product te stoppen of in de horeca bijvoorbeeld grote schermen te plaatsen etc. Zijn er hier op het forum ook ondernemers die hier van profiteren en zo ja hoe?

 

Of zijn er andere events of producten die een massaal groepsgevoel creëren waar je als ondernemer van kan profiteren en op mee kan liften?

Link naar reactie
  • 1

"Of zijn er andere events of producten die een massaal groepsgevoel creëren waar je als ondernemer van kan profiteren en op mee kan liften?"

 

Wij ondervinden juist nadeel van een soort groepsgevoel. Als we met ons tilhulpmiddel bij bedrijven aan komen zie je eerst interesse op de werkvloer, maar als de beslissers dan willen gaan kopen zie je regelmatig de volgende reactie van de toekomstige gebruikers:

"We gaan dat ding niet gebruiken. Ik ben geen watje"

Stoere praat die bijna niet te tackelen is. Veel kunst en vliegwerk is er dan nodig om deze gebruikers ervan te overtuigen dat het gewoon goed voor hen is. Gelukkig is het niet overal zo en de arbeidsinspectie helpt ook wel mee om het gedrag te veranderen, maar ik vraag me af of dit niet op een andere manier mogelijk is.

Hoe zou dat stoere groepsgevoel om te zetten zijn in een meer verantwoord groepsgevoel?

Link naar reactie
  • 0

Mooie uitbreiding van het topic Herman, want idd zijn er ook heel veel gevoelens waar we als ondernemer tegenop moeten boksen.

 

Ik zou er geen antwoord op weten. Het is een bepaalde angst om voor gek te staan of onder te doen t.o.v. anderen. Als men daar zich niks van zou aantrekken zou men het zichzelf inderdaad zoveel makkelijker maken. (Ik zou het wel weten als ik moet kiezen tussen zelf tillen of gebruik maken van jullie mooie product).

Wij merken het vaak met ondernemers die de kans krijgen om in beeld te komen met bijvoorbeeld reportages of iets dergelijks. De angst om gek gevonden te worden weegt dan zwaarder dan de kans krijgen om jezelf te profileren.

 

Misschien anderen forumbezoekers die ook negatieve effecten van groepsgevoel tegenkomen en er op bepaalde manier toch weer een positieve draai aan weten te geven ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stam lijkt me een beter woord dan kudde. En dan door naar het Engels "tribe" en naar een boek uit 2008 alweer van Seth Godin. Aanrader om (alsnog) te lezen.

 

In mijn werk heb ik het ook wel geprobeerd. In mijn geval de camperaars als groep bestoken met marketing. Een groep die meer dan gemiddeld te besteden heeft en meer dan gemiddeld in zijn voor nieuwe producten met een milieu voordeel. Weet aan de hand van reacties op beurzen dat dit prima gelukt is. Of is het omdat mensen met een camper eerder een praatje komen maken?

Link naar reactie
  • 0

Stam lijkt me een beter woord dan kudde.

 

Even off topic:

Die Stam is gevaarlijk. Jaren geleden kwam een ploeg van de A'damse brandweer op bezoek bij de brandweer van Gent. De overste van A'dam stelde zich voor aan de overste van Gent, gaf hem een ferme handdruk en zei "Stam, Amsterdam". Waarop de Gentse brandweerman de mond even openviel, zich hernam en zei "Stam, Gent". ;D

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Oftwel er moeten meer (brand) communities opgezet worden?

 

Ik merk zelf dat ik "communitie moe" begin te worden haha, maar ik denk dat je als bedrijf er zeker niet verkeerd aan doet je "fans"/"volgers" de kans te geven te laten zien dat ze jouw product of dienst gebruiken.

 

 

Ok, ik dacht dat je juist die richting in ging met je bericht. Ik heb het dan niet alleen over online communities, maar ook bijvoorbeeld over Harley-Davidson liefhebbers.

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.