• 0

Premie bedrijfsverzekering startende onderneming

Hallo HL'ers,

 

Bij het opstellen van mijn financieel plan voor het openen van een kledingzaak loop ik vast bij de verzekeringen.

Veelal hoor ik dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering vooral duur is voor een startende onderneming. Maar een aansprakelijkeheids verzekering, brandverzekering en rechtsbijstand verzekering zijn natuurlijk heel belangrijk.

 

Ik heb op verschillende website gezocht naar de mogelijke premie die betaald moeten worden maar hiervoor moet direct een adviesgesprek aangevraagd worden. Tijdens zo;n advies gesprek zullen verschillende verzekeringen aangedragen worden.

 

Zou iemand mij vooraf al kunnen adviseren waar ik zeker aan moet denken, en een indicatie van de premie kunnen geven?

 

Alvast hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie Jasper.

 

Ik denk dat dat inderdaad de enige manier is. Ik had alleen gehoopt dat iemand hier mij zou kunnen adviseren welke verzekeringen zeker van belang zijn, en welke misschien niet meteen nodig zijn.

Daarnaast heb ik geen idee aan wat voor premie ik moet denken dus daar zou ik ook graag wat meer info over vinden. Maar op internet wordt alles op maat aangeboden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een al vaker gestelde vraag, met al vaker dit geciteerde antwoord:

 

Verzekeringen zijn nuttig voor risico's die reeel zijn en waarvoor je (nog) niet over de middelen beschikt om eventuele schade zelf te dragen of voor restrisico's waar je nauwelijks mogelijkheden hebt om kansen en gevolgen nog verder te beperken

 

Wat absoluut noodzakelijk, wat nuttig en wat onzinnig is verschilt dus per beroep en per persoon. Grosso modo komt het neer op het volgende lijstje:

 

Bedrijfsmatig/de onderneming[*]bedrijfsaansprakelijkheid (zaak- en letselschade): must have

[*]beroepsaansprakelijkheid (financiële schade): hangt af van beroep en voorwaarden

[*]rechtsbijstand: handig voor detailhandel , anders - IMHO - beperkte meerwaarde

[*]brand/bedrijfsschade: afhankelijk van de waarde van inventaris en goederen

[*]transport en overige verzekeringen (CAR, zakenreis etc) : indien van toepassing

[*]loondoorbetaling bij ziekte: alleen bij personeel in dienst

 

Persoonlijk/ondernemer:

[*]arbeidongeschiktheid: m.i. must have voor iedereen zonder forse eigen reserve, maar de meningen zijn sterk verdeeld (50% van de ondernemers kiest voor verzekering bij aanvang, 25% kiest na circa 3 jaar alsnog voor verzekering, een kwart blijft onverzekerd) Meest dure verzekering, maar wel nagenoeg volledig fiscaal aftrekbaar. Goed en uitgebreid laten voorlichten over mogelijkheden en altijd vragen om vergelijking van gemiddelde premies over een langere termijn: premies bij aanvang zeggen namelijk vrij weinig

[*]overlijdensrisico: must have bij (jonge) kinderen en/of indien je meestverdienende/kostwinner bent van een gezin. Minder relevant als je partner een heel hoog inkomen heeft.

[*]pensioen: pas regelen als er geld voor over blijft. In overleg met accountant/boekhouder kan wel vanaf begin gebruik gemaakt worden van de FOR.

 

Voor jouw specifieke situatie:

[*]bedrijfsaansprakelijkheid: ruwe indicatie gebaseerd op gelijksoortig risico in eigen klantenbestand: reken EUR 0,40 premie per jaar per EUR 1.000 omzet, met een minimum van € 100,-.

[*]inventaris/goederen: premie en eisen aan alarm en beveiliging hangen sterk af van het soort kleding. wel of niet trendy, meer of minder inbraakgevoelig etc. Voor een standaard assortiment moet je rekenen op EUR 6,- premie per jaar per € 1.000,- verzekerd bedrag. Tot € 50.000, inkoopwaarde goederen is meestal Borg 2 beveiliging (hang en sluitwerk, inbraakalarm met doormelding alarmcentrale vereist) : een installateur kan dat inventariseren aan de hand van de VRKI normen

[*]bedrijfsschade/extra kosten: bepaal hoe lang het duurt voordat je na een totaal verlies (brand) weer ingericht bent, neem de doorlopende vaste kosten en netto winst van die periode als uitgangspunt. Meestal is 26 weken genoeg. Premie ligt rond de EUR 3,- per € 1.000,- verzekerd belang. Ben je snel weer up & Running en/of kun je snel elders ruimte huren indien nodig, overweeg dant extra kosten in plaats van bedrijfsschade, bijv max. € 10.000,- om snel vervangende kassa, stellingen etc te huren en met spoed nieuwe collectie binnen te halen . Kosten daarvan circa € 50,-

[*]rechtsbijstand: kosten hangen af van wel of geen personeel. Zonder personeel vanaf € 250,- . Met personeel vanaf € 450,- per jaar

[*]arbeidsongeschiktheid: laat je vooral goed adviseren over jouw beroepswerkzaamheden en beroepsklasse. Zorg dat de adviseur een zo groot mogelijk deel van de markt vergelijkt/berekent (in de vergelijkingssoftware zitten 66 verzekeraars!), want voor jouw beroep zullen de verschillen erg groot zijn, met name vanwege het feit dat verzekeraars jouw beroep anders inschatten/inschalen

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.