• 0

Windows 8 - is het wat?

Binnenkort komt Windows 8 op de markt. Een nieuw besturingssysteem dat gebaseerd is op gebruik met aanraakschermen. Is dit nu de zoveelste zeperd van Microsoft of juist een heel slimme zet? Gaat nu iedereen een aanraakscherm aanschaffen of dit systeem links laten liggen? Wellicht hangt de toekomst van dit bedrijf er vanaf hoe de markt reageert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik kan me niet zo voorstellen dat Apple die hele grote groep Windows-gebruikers gaat overnemen. Ik denk dat de besturingssystemen zo dicht naar elkaar toe groeien, dat de meeste windows-gebruikers dat systeem wel trouw zullen blijven. Overstappen naar een Mac is meteen ook een groter bedrag uitgeven voor de aanschaf. En switchen geeft altijd ook bijbehorende probleempjes. Maar Windows moet wel oppassen voor "Hackintosch".

Link naar reactie
  • 0
Blijven werken met een besturingssysteem van 10 jaar oud met inmiddels al ruim een jaar geen ondersteuning en updates meer lijkt mij nou niet direct de meest veilige optie ;)

Wanneer je gewoon servicepack 3 van Windows XP hebt ben je tot 2014 verzekerd van updates. Wanneer je SP 1 of 2 hebt (wel erg achterhaald) dan zijn er inderdaad geen updates meer beschikbaar.

 

Ik blijf voorlopig ook nog gewoon vasthouden aan XP.

 

Junior.

Link naar reactie
  • 1

Blijven werken met een besturingssysteem van 10 jaar oud met inmiddels al ruim een jaar geen ondersteuning en updates meer lijkt mij nou niet direct de meest veilige optie ;)

 

Als je het over veiligheid hebt moet je volgens mij al heel lang niet meer bij Windows zijn. Ik ben vanwege die reden al voor 75 % overgestapt op Ubuntu. Helaas dwingt mijn werk met AutoCad en StabiCad nog wel een deel van mijn harde schijf te reserveren voor een Windows partitie, maar vooral de dingen via het internet doe ik via Ubuntu. Internetbankieren doe ik toch met een veiliger gevoel omdat de virussen niet werken op Ubuntu.

 

Sinds ik dit jaar ben begonnen met een dubbele opstart mogelijkheid met de keuze tussen Windows en Ubuntu, ben ik steeds meer gaan overschakelen op het laatste. Er zijn ook uitstekende programma's beschikbaar voor Ubuntu voor de vervanging van vele Windows software. Het bekendere Firefox & Thunderbird i.p.v. Outlook & IE, OpenOffice.org voor MS Office, Gimp voor Photoshop, enz. Het meeste had ik ook al op mijn Windows XP, maar het is ook beschikbaar voor Ubuntu. Voor bijna alles is er wel een goede vervanging. Op dit moment heb ik inderdaad nog wel XP voor mijn werk, omdat ik specifieke programma's nodig heb die enkel Windows verdragen. Ik ga kijken of ik die in een virtuele omgeving kan laten draaien binnen Ubuntu.

 

Ook de steeds hogere delen van het systeem die opgaan aan het alleen draaiend houden van een besturingssysteem staan me tegen. Ik wil de hoeveelheden geheugen en dergelijke graag overhouden voor de belangrijke programma's en niet laten opslorpen om mijn desktop er “mooi uit te laten zien” en overige achtergrond geneuzel. Voor mij hoeft Windows 8 (of 7) absoluut niet.

Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

Indien je windows programmas op je linux wenst te gebruiken, dan raad ik je aan eens naar crossover te kijken. Dit is een soort VM die het mogelijk maakt verschillende windows configuraties te emuleren binnen jou sisteem.

 

Ik gebruik het al geruime tijd (bv om web-browsers te testen) en de meeste programa's werken perfect. Er is touwens ook een mac versie...

 

Groeten

Joost

 

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Mijn dank voor de tip van Crossover (en de reus). Ik was al aan het kijken naar Vmware & VirtualBox, maar dit lijkt ook een goede optie te zijn. De eerste twee laten de Windows OS als een programma draaien onder Ubuntu, maar deze lijkt hem te kunnen vervangen. Het nadeel is echter wel dat ik met verschillende programma's tegelijk zit. Ik teken in AutoCad met StabiCad als applicatie hierin, waarbij ook nog gebruik wordt gemaakt van een MS SQL database. Dat zou misschien teveel van het goede kunnen zijn. Daarom dacht ik dat Wine al niet zou kunnen voldoen, maar ik ga binnenkort eens kijken en proberen wat de mogelijkheden zijn.

 

Om van dit onderwerp geen Windows vs Linux topic te maken, weer even terug naar de oorspronkelijke vraagstelling:

 

Microsoft zou met een goed besturingssysteem voor tablets & computers een voordeel kunnen hebben met een herkenbaar en gelijk systeem voor beiden. Grote kracht zou kunnen zijn een optimale samenwerking en dezelfde software voor beide systemen. Persoonlijk denk ik dat Windows echter te laat is met een besturingssysteem voor aanraakschermen. Maar veel zal afhangen van de extra mogelijkheden die het zou moeten hebben op een tablet ten opzichte van iOS & Android (linux kernel). Als ik het artikel van Mikky Vrolijk (Kermie) bekijk, dan denk ik dat het wel een beetje tegen zal vallen met de extra mogelijkheden. Snel opstarten, grote kleurvlakken voor de bediening, app store zijn allemaal punten die al standaard zijn bij iOS & Android en ook al bij Ubuntu. (zie laatste opmerking bij dat artikel van Dolfdelang)

 

Voor computers zie ik nog niet direct voordelen voor een aanraakscherm ten opzichte van de muis. Voor mijn eigen werkzaamheden zoals het technische tekenen zal de muis en toetsenbord toch nog de belangrijkste componenten blijven. Net zoals dat ik m'n computer niet snel zal (kunnen) inruilen voor een tablet voor het ontwerpen. Tablets & netbooks zijn een mooie aanvulling maar de computers en laptops zullen blijven.

 

Ik denk dat het meer combinaties zullen worden. Extra tablet voor de vergaderingen, onderweg & thuis op de bank en de computer op kantoor/thuis. Een tablet voor internet, msn, spelletjes en filmpjes en de computer voor het zwaardere werk. Al denk ik ook dat veel mensen niet veel meer doen met een computer dan internet, media afspelen en typen in Word (Writer). Allemaal iets wat een tablet straks makkelijk aan kan. Een combinatie als de Transformer van Asus lijkt me een perfect apparaat. Ik denk dat we dit meer gaan zien in de toekomst. Een tablet met een extra dockingstation voor extra componenten zoals bijvoorbeeld toetsenbord, een grotere accu, extra processor, geheugen, aansluitmogelijkheden of iets dergelijks.

 

Microsoft heeft de tijd van innovatie al lang achter zich gelaten en mag zich gelukkig prijzen met de mens als gewoontedier en hun deals met de computerfabrikanten voor de computersystemen.

Draaijer Engineering - Technisch ontwerp- & adviesbureau binnen de installatietechniek

 

www.draaijer-engineering.nl

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je gewoon servicepack 3 van Windows XP hebt ben je tot 2014 verzekerd van updates. Wanneer je SP 1 of 2 hebt (wel erg achterhaald) dan zijn er inderdaad geen updates meer beschikbaar.

Correct inderdaad, tot 2014 komen er nog hotfixes voor grove fouten maar er is geen standaardondersteuning meer vanuit Microsoft (en de nodige softwarebedrijven), ik zou het zelf dan ook niemand aanraden op het moment. Zeker op het gebied van veiligheid en drivers voor allerlei apparaten is Microsoft de nodige stappen de juiste richting op gegaan met Windows 7.

 

Mijn dank voor de tip van Crossover (en de reus). Ik was al aan het kijken naar Vmware & VirtualBox, maar dit lijkt ook een goede optie te zijn.[..] AutoCad met StabiCad [..] MS SQL database.

In principe komt CrossOver grotendeels overeen met Wine, het is namelijk een betaalde versie van wine waarbij er de nodige verbeteringen zijn doorgevoerd die vaak pas op later moment 'gratis' worden teruggegeven aan de open variant. Van CrossOver zijn in ieder geval gratis trials beschikbaar, voor wine bestaat er de AppDB waar terug te lezen is hoe AutoCAD en andere toepassingen ondersteund worden.

 

Maar veel zal afhangen van de extra mogelijkheden die het zou moeten hebben op een tablet ten opzichte van iOS & Android (linux kernel). Als ik het artikel van Mikky Vrolijk (Kermie) bekijk, dan denk ik dat het wel een beetje tegen zal vallen met de extra mogelijkheden. Snel opstarten, grote kleurvlakken voor de bediening, app store zijn allemaal punten die al standaard zijn bij iOS & Android en ook al bij Ubuntu. (zie laatste opmerking bij dat artikel van Dolfdelang)

Windows heeft in principe het grote voordeel dat je op je tablet dezelfde applicaties zou kunnen draaien als op je desktopcomputer (mits er gekozen wordt voor de juiste processorarchitectuur).

 

De vraag zal dan denk ik ook zijn in hoeverre dit onrealistische verwachtingen schept bij de consument; tablets blijven qua hardware ver achter liggen op de desktop en met een touchscreen zul je ook minder makkelijk door kleine menuutjes kunnen navigeren, al met al zal het er niet inzitten om een zwaar boekhoudpakket op een tabletje te gebruiken terwijl dat wellicht met andere lichtere, eenvoudigere applicaties wel mogelijk zou kunnen zijn in bepaalde gevallen.

Link naar reactie
  • 0

Betekend dat met de komst van windows 8 windows 7 helemaal verdwijnt? Ik heb namelijk net een laptop gekocht met windows 7 erop. Behoorlijke overstap als je verder alleen XP heb draaien.

 

Ik zie mezelf nou nog niet met me vingers op het beeldscherm dingen aanklikken, ben prima tevreden met mijn muis en toestenbord. Want dan moet je toch wel dichtbij zo'n scherm gaan zitten. Kun je nerte zo goefd een laptop nemen.

Link naar reactie
  • 0

Betekend dat met de komst van windows 8 windows 7 helemaal verdwijnt? Ik heb namelijk net een laptop gekocht met windows 7 erop. Behoorlijke overstap als je verder alleen XP heb draaien.

Oude Windowsversies blijven nogal lang ondersteund worden, zeker nu Windows 7 pas net op enige schaal door bedrijven wordt gebruikt zal dat niet zo'n vaart lopen.

 

Ik zie mezelf nou nog niet met me vingers op het beeldscherm dingen aanklikken, ben prima tevreden met mijn muis en toestenbord. Want dan moet je toch wel dichtbij zo'n scherm gaan zitten. Kun je nerte zo goefd een laptop nemen.

Een touchscreen is dan ook niet echt 'n uitvinding voor op je desktopcomputer of gewone laptop; je armen langdurig horizontaal houden is erg vermoeiend en weinig precies. Het touch-gedeelte is meer een toevoeging voor het gebruik op tablets en laptops met touchscreen (waarbij je in de meeste gevallen het scherm kunt draaien om ook een tablet te krijgen).

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd of Windows 8 wel zo gaat stormlopen op PC's, Windows 7 is nog steeds prima voor deze tijd en de Touch functionaliteit waar Windows 8 toch wel omheen is gebouwd, is voor vele PC gebruikers nog niet relevant. Op een tablet zal

het vast allemaal wel wat soepeler gaan werken, maar voor mijn PC houd ik het nog even bij Windows 7.

 

Sander

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Gisteren het bericht dat MS weer een recordomzet heeft behaald. Ik heb de indruk dat het merendeel van de klanten geen moeite doet om alternatieven te onderzoeken en/of angst heeft voor verandering. Dat is een beresterke marketingstool natuurlijk!

Link naar reactie
  • 0
Het lijkt dus alsof Windows z'n langste tijd heeft gehad.

 

;D ;D ;D

 

 

Volgens mij roept iedereen dat al jaren, maar de meeste (consumenten) pc's en laptops worden toch nog steeds met Windows afgeleverd. :P

 

Linux, Ubuntu en noem ze verder maar op, het blijft toch een beetje in de hobbysfeer hangen. Wellicht een mooie kans voor ondernemende ict-ers. ;)

Link naar reactie
  • 0
Gisteren het bericht dat MS weer een recordomzet heeft behaald. Ik heb de indruk dat het merendeel van de klanten geen moeite doet om alternatieven te onderzoeken en/of angst heeft voor verandering. Dat is een beresterke marketingstool natuurlijk!

 

en dat zegt een appelfanaat! ;D

Link naar reactie
  • 0

Gisteren het bericht dat MS weer een recordomzet heeft behaald. Ik heb de indruk dat het merendeel van de klanten geen moeite doet om alternatieven te onderzoeken en/of angst heeft voor verandering. Dat is een beresterke marketingstool natuurlijk!

 

en dat zegt een appelfanaat! ;D

 

Ik hou niet zo van groene appels Henk......

 

Ik kan dan wel een appelfanaat zijn, maar er zijn door appel en MS in het verleden verborgen afspraken gemaakt om de software van MS ruim baan te geven. Om de schijn niet al teveel tegen te krijgen heeft appel zijn eigen productiviteits-software (Appleworks) ter ziele laten gaan en de gedrochten Pages en Numbers gelanceerd, die deels op de leest van Adobe zijn ontwikkeld. Veel te zware applicaties, en veel minder mogelijkheden dan met Appleworks, waarvan ik echt een nieuwe OSX-versie zou omarmen. Gezien de vele klachten over Office die ik lees uit gebruikerservaringen, is het MS ook niet gelukt om die software probleemloos te laten werken. Hoe meer opties je bedenkt, des te meer problemen je kunt veroorzaken. Dit staat los van het besturingssysteem. Gelukkig zijn er hordes "ondernemers" die daarop kunnen inspelen en als pc-dokter hun boterham verdienen. MS zorgt dus in dat opzicht voor leuke MKB activiteiten en inkomsten......

Link naar reactie
  • 0

MS-office heb ik al jaren geleden vervangen door Open-Office.

 

MS-Office kost te veel, biedt te veel en verandert te veel dus gewoon teveel om het te gebruiken ;D

 

Apple maakt mooie producten maar hangt daar ook een prijskaartje aan. Ik heb geen zware computer nodig omdat ik simpele programmaatjes gebruik, geen spelletjes speel en films gewoon nog in de bioscoop bekijk. Dus koop ik om de 3 jaar de meest simpele laptop voor rond de 300 euro en accepteer dan maar dat Bill gates weer wat pecunia bij zijn vermogen op kan tellen. :P

 

Naar aanleiding van mooie verhalen wel eens gekeken naar Linux, Ubuntu enz. maar als computerleek gaat dat mij toch een beetje boven mijn pet. Vraag me af waarom dat niet omarmd wordt door partijen als het daadwerkelijk zo stabiel is als de berichten doen geloven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

een nieuwe versie van windows (of office) kopen is altijd net alsof je een nieuwe auto koopt waar het stuur, gaspedaal, rem en alle andere bedieningen plots op een totaal andere plek geplaatst zijn en/of van werking veranderd zijn (dat je met stuur moet remmen en met remmen moet sturen).

 

Wat dat betreft is het overstappen naar een compleet nieuw besturingssysteem niet zo een groot verschil met het veranderen van de ene naar andere windows versie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.