• 0

'Beginnend' ondernemer. Zie ik iets over het hoofd?

Hallo allen,

 

Ik werk al een aantal jaar parttime in loondienst en parttime een eigen eenmanszaak. Nu ben ik laatst benaderd of ik niet voor een uur of 20 a 24 op basis van facturen een dienst wil uitvoeren voor deze klant.

 

Dit lijkt me een uitstekende mogelijkheid om fulltime te gaan ondernemen!

 

Ik werk op dit moment bij een dienstverlener. Ik heb hier een concurrentiebeding en relatiebeding. Ik mag een jaar lang niet in deze branche actief zijn (geen geografische beperking). Ik zit echter in een vrij specifieke branche. Ik heb wel de mogelijkheid om aan de klantzijde te werken zonder dat ik concurreer, maar zou dus niet aan bureauzijde kunnen werken of op kleine schaal een eigen bedrijfje starten. Mijn huidige werkgever heeft honderden klanten, ik wellicht een stuk of 4 tot 7. Gezien het grote skala aan klanten, acht ik het onwaarschijnlijk dat ze inkomsten mislopen door mijn activiteiten.

 

Ik moet dus uitzoeken of dit concurrentiebeding geen probleem gaat vormen. Het bedrijf waar ik in loondienst ben daar heb ik tot eind vorig jaar altijd 1 van de 8 diensten uitgevoerd die het bedrijf aanbiedt. Sinds begin dit jaar ben ik account manager en stuur alleen de uitvoerenden van deze 8 diensten aan. Bij mijn eigen bedrijf ga ik echter zelf al deze 8 diensten uitvoeren. Dit is dus simpelweg ruimschoots andere taken die ik ga uitvoeren. Een groot deel van de kennis heb ik opgedaan in mijn parttime ondernemersschap (de overige 7 diensten). Op basis hier van heb ik het idee dat ik me niet zo'n zorgen hoef te maken over het concurrentiebeding. Hier ga ik echter nog wel met een jurist over praten.

 

Ik wil een standaard jaarcontract + algemene voorwaarden laten maken. Ik heb al een offerte aangevraagd bij ICT recht op aanraden van enkele mensen hier op higherlevel.

 

Daarnaast moet ik een VAR aanvragen en naast deze ene klant ervoor zorgen dat ik nog andere klanten krijg. Nu had ik al een klein klantje waar wat omzet uit kwam en heb ik eigen projecten (soort van webwinkels) waar een behoorlijke inkomsten uit komen. Door mijn klantenkring nog verder uit te breiden (tot een stuk of 4 naast mijn eigen projecten) hoop dat de belastingdienst het niet als verkapte vorm van loondienst ziet. Ik zal 20 tot 24 uur voor bedrijf X werken, 10 a 12 uur voor andere klanten en de overige +/- 10 uur voor mijn eigen projecten.

 

Ik had al een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daar komt nu een AOV en een rechtsbijstandsverzekering bij.

 

Mis ik nog iets belangrijks dat ik moet regelen of dat ik niet moet vergeten?

 

Alvast bedankt! Ik heb er enorm veel zin in :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee nog niet verteld, omdat dit ook niet geheel concreet is. Maar indien het goed lijkt uit te pakken, zal ik dit uiteraard vertellen (inclusief ontslag).

 

Concurreren...ja, maar ook nee. Mijn werkgever (de klanten waar ik voor werk in ieder geval) zijn de grote jongens in Nederland. Mijn klanten zijn alleen MKB'ers. Mijn werkgever heeft ook nog een andere B.V. waar wel de MKB'ers worden geserviced. Maar daar heb ik persoonlijk helemaal niks mee van doen.

 

Kortom, ze kunnen moeilijk gaan doen over concurrentiebeding, maar dan is het puur om te treiteren aangezien het in de praktijk geen verlies aan inkomsten zal zijn voor hun. Ze vinden mijn vertrek waarschijnlijk erger dan dat er een concurrent op de markt komt.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rick,

 

Voordat u zich in het ondernemerschap stort zult u toch echt eerst zeker moeten weten dat u zich al niet in een andere afgrond bevindt of stort in de vorm van een rechtszaak van uw werkgever tegen u. Een slechtere start van een eigen bedrijf is niet mogelijk.

 

Van belang is het dus om te weten in hoeverre u nu al gebonden bent aan:

 

[*][*]een nevenactiviteitenverbod (tijdens het huidige dienstverband) met boeteclausule?;

[*][*]een non-relatiebeding (tijdens en na het huidige dienstverband) met boeteclausule? en

[*][*]een non-concurrentiebeding (tijdens en na het huidige dienstverband) met boeteclausule?.

 

Een relatiebeding kan overigens twee dingen inhouden: niet in dienst treden bij een relatie of niet komen aan een relatie.

 

Of een beding geldig is hangt af van hoe dat beding overeengekomen is, wat het precies inhoudt en of er misschien sprake is geweest van een dermate functiewijziging sinds het overeengekomen zijn van het beding (onvoorziene carrierestap), dat het oude beding in alle redelijkheid niet meer geldt voor die functie.

 

Een boeteclausule verbonden aan een geldig beding betekent dat dat als Zwaard van Damocles sowieso boven uw hoofd hangt, nog voordat een rechter zich over de zaak buigt. Dat uw inschatting is dat u nog geen deuk in het dienstenpakket van uw straks oud werkgever zal schieten, is geen criterium om onder een beding uit te komen.

 

Meestal is overleg met de werkgever vooraf zinvol, dan wel als dat overleg niet lukt zelf naar de rechter stappen om het beding dat u dwars zit ontkracht te krijgen danwel een vergoeding van de ex-werkgever te verkrijgen.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / 14-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ik bied dan inderdaad dezelfde diensten aan.

 

Ik snap dat een samenwerking beter is dan direct concurreren en dat zou 100% mijn voorkeur hebben. Helaas ken ik mijn werkgever, samenwerking is NIET mogelijk. (ook niet na overleg of "zou je er niet eerst over praten?").

 

Vergelijk het met een autobedrijf. Daar bieden ze bijvoorbeeld 3 diensten aan: APK , overspuiten en banden wisselen. Ik heb altijd alleen maar banden gewisseld. Tegenwoordig ontvang ik alleen maar klanten, kijk naar de auto en vertel wat er moet gebeuren. Vervolgens gaan anderen de andere diensten uitvoeren als dat nodig is.

 

Ik kan me niet voorstellen dat ik nu voor mezelf niet APK's mag geven. Ik heb dat voor dit bedrijf nooit in uitvoering gebracht.

 

Overigens zal ik me netjes aan het relatiebeding houden. Alle klanten waar ik mee contact heb gehad, zal ik uiteraard niet benaderen. Dat vanuit ethische overwegingen. Dat is niet netjes om te doen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Rick,

 

Voordat u zich in het ondernemerschap stort zult u toch echt eerst zeker moeten weten dat u zich al niet in een andere afgrond bevindt of stort in de vorm van een rechtszaak van uw werkgever tegen u. Een slechtere start van een eigen bedrijf is niet mogelijk.

 

Van belang is het dus om te weten in hoeverre u nu al gebonden bent aan:

 

[*][*]een nevenactiviteitenverbod (tijdens het huidige dienstverband) met boeteclausule?;

[*][*]een non-relatiebeding (tijdens en na het huidige dienstverband) met boeteclausule? en

[*][*]een non-concurrentiebeding (tijdens en na het huidige dienstverband) met boeteclausule?.

 

Een relatiebeding kan overigens twee dingen inhouden: niet in dienst treden bij een relatie of niet komen aan een relatie.

 

Of een beding geldig is hangt af van hoe dat beding overeengekomen is, wat het precies inhoudt en of er misschien sprake is geweest van een dermate functiewijziging sinds het overeengekomen zijn van het beding (onvoorziene carrierestap), dat het oude beding in alle redelijkheid niet meer geldt voor die functie.

 

Een boeteclausule verbonden aan een geldig beding betekent dat dat als Zwaard van Damocles sowieso boven uw hoofd hangt, nog voordat een rechter zich over de zaak buigt. Dat uw inschatting is dat u nog geen deuk in het dienstenpakket van uw straks oud werkgever zal schieten, is geen criterium om onder een beding uit te komen.

 

Meestal is overleg met de werkgever vooraf zinvol, dan wel als dat overleg niet lukt zelf naar de rechter stappen om het beding dat u dwars zit ontkracht te krijgen danwel een vergoeding van de ex-werkgever te verkrijgen.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / 14-9-2011

 

Bedankt voor je reactie Hans. Met ze praten heeft geen zin. Ze hebben bij oud werknemers ook al gedreigd met alle mogelijke uithoekjes van het contract (maar overigens nog nooit actie ondernomen) toen deze ontslag namen en bij een andere partij gingen werken.

 

Mijn eerste klant waar ik nu een contract mee kan aangaan ( enwaardoor ik de stap kan wagen) wil echter uiterst in november beginnen. Ik moet dit dus in september afgehandeld hebben (1 maand opzegtermijn loondienst).

 

Via een rechter stappen ondernemen kost tijd, waardoor ik mijn eerste klant kwijt raak en dan is het voordeel van de huidige situatie totaal verloren en kan ik alsnog niet beginnen.

 

Lekker ondernemersvriendelijk zijn we weer in Nederland >:( :'(

 

p.s. ik ben het helemaal met je eens dat dit eerst duidelijk moet zijn, voordat ik er aan begin. Anders is het gedoemd te mislukken.

 

P.p.s. een eerder artikel op nu.nl

''Concurrentiebeding alleen voor sleutelfuncties'' uitgegeven 29-02-2008 14:49

 

AMSTERDAM - Werkgevers mogen werknemers niet langer standaard binden aan een concurrentiebeding. Alleen als duidelijk is dat de medewerker over speciale kennis beschikt of dat de werkgever op een speciale manier in de medewerker heeft geïnvesteerd mag dat nog. Dit meldt Zibb.nl.

Uit een onlangs gepubliceerde uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam blijkt dat een werkgever een werknemer niet aan een concurrentiebeding kan houden omdat partijen nu eenmaal een dergelijk beding zijn overeengekomen.

De werkgever moest van het gerechtshof duidelijk maken op welke bijzondere wijze hij in de opleiding van de betreffende werkneemster had geïnvesteerd. En bewijzen dat de werkneemster deze kennis bij een concurrent in zijn nadeel zou kunnen gebruiken.

De verwachting van Maarten van Gelderen arbeidsrechtadvocaat en oprichter van Ontslag.nl is dat door deze uitspraak werkgevers alleen nog maar sleutelfunctionarissen aan concurrentiebedingen gaan binden.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rick (vervolg op uw reactie op mijn reactie),

 

Het is vreemd dat collega's niet gehouden zijn geworden aan hun bedingen maar let op dat niet elke afspraak/beding hetzelfde hoeft te zijn geweest en ook niet elke situatie precies hetzelfde is, en er overigens veel buiten de rechter om wordt geregeld waar dus niet iedereen (ook u niet) zicht op heeft.

 

Het zou in ieder geval een puntje in uw voordeel zijn als echt met u vergelijkbare personen met vergelijkbare functies/bedingen/situaties in het verleden er niet aan gehouden zijn geworden.

 

Triest dat overleg niet tot de mogelijkheden behoort.

Een rechtszaak zal in eerste instantie een voorlopige voorziening/kort geding kunnen zijn.

Dat hoeft niet zo lang te duren. Heeft u vanwege het wespennest wel een advocaat voor nodig (en dat ben ik niet).

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / 14-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Hans.

 

Er zijn geen collega's die in precies hetzelfde schuitje zaten. Het ging er meer om dat het bedrijf naar haar ex-werknemers dreigt, i.p.v. samen naar een mooie oplossing te kijken. Dus daarom verwacht ik geenszins dat ze open staan voor zo'n oplossing waarbij we er over kunnen praten.

 

Vanavond overleg met de klant. Als dat positief is, dan morgen even op zoek gaan naar een advocaat om dit te bespreken en verder op te pakken.

 

Heb jij, of anderen op HL, ervaring met (betaalbare) advocaten omtrent die onderwerp?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.