• 0

Af en toe hulp nodig in eenmanszaak

Dag iedereen,

 

Ik zal eerst even kort wat over mijn situatie vertellen: Ik volg een fulltime studie, heb daarnaast een bijbaan (10u per week) in een wooninrichtingswinkel, en ik ben begin dit jaar met een eigen bedrijfje begonnen wat meubels bij mensen thuis monteert.

 

Op het moment kan ik de klussen prima alleen aan, alleen bij sommige grote klussen kan ik wel wat extra handen gebruiken. Het kan wel zo zijn, dat ik een aantal weken diegene helemaal niet nodig heb, en een andere week misschien 10 uur.

 

Nu heb ik wat onderzoek gedaan op het forum, en lijkt een payroll-constructie voor dit geval een uitkomst. Echter, na het bellen van een payroll-bureau met enkele vragen, werd mij verteld dat een minimum (volgens mij direct opeisbaar) eigen vermogen van E25.000,- vereist is, dit ivm het feit dat ze het loon voorschieten. Gezien mijn situatie moge het duidelijk zijn dat ik hier op het moment niet aan kan voldoen. Verder raadde ze me af verder te zoeken omdat volgens haar een dergelijke eis door elk payroll-bureau gehanteerd wordt.

 

Nu is mijn vraag, is dit een normale eis die ik bij elk payroll-bureau kan verwachten, ook als ik verwacht een door mij aangebracht personeelslid slecht enkele uren per maand nodig te hebben?

 

Het direct in dienst nemen van personeel lijkt me om meerdere redenen geen goede optie, voornamelijk doordat ik geen uren kan garanderen, en door het risico van ziekte, extra administratieve last etc. Zijn er nog ideeen over hoe ik het anders kan aanpakken?

 

Alvast bedankt!

 

Mvg, Leon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik maak inmiddels tijdje gebruik van payrollbedrijf en heb hier nooit over gehoord. Vaak is het zo dat ze bv op donderdag bij je incasseren en dan op vrijdag overmaken als het is gelukt. Zit te denken of er iets is waar ik aan moet voldoen om van hun diensten gebruik te mogen maken, eigenlijk niet....gewoon netjes uren doorgeven, contracten laten tekenen met kopie legitimatie en zorgen dat er voldoende saldo op je rekening staat voor incasso. Zo simpel is het.

 

Misschien is het idee van Peter ook wel wat, wellicht iets duurder dan 'n (goedkoop) hulpje maar wellicht kan je dan ook weleens de betreffende persoon helpen.

 

Ander optie is zelf in dienst nemen, je mag 'n paar maanden werken volgens nul-uren-contract. Er komt wel meer risico bij kijken, bv doorbetalen tijdens ziekte en na aantal maanden wat meer verplichting om werk te bieden.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij doet de boekhouder de payroll. Ik betaal dan alleen iets van 20 euro per medewerker, zorg dat het geld op tijd op zijn rekening staat en hij stort door.

Even voor de duidelijkheid, je kan de betaling uitbesteden aan een payrollbedrijf, dan is de persoon 'in dienst' bij het payrollbedrijf en geldt een andere cao, bij abu cao mag je bv tot 1,5 jaar enig moment wegsturen.

Je kan de persoon ook zelf in dienst nemen, betaling kan je dan het beste laten doen, ze noemen het dan inderdaad ook wel payroll maar er geldt dan een andere cao. Grootste verschil is dat als de persoon ziek is je het zelf moet betalen als de persoon in dienst is. Bij een payrollbedrijf betalen zij dat, zij hebben de risico ingecalculeerd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Leon,

 

Optie 1. Je bent zelf werkgever van de werknemer.

Het werkgeverschap brengt heel veel verplichtingen mee. Denk aan: de Burgerlijk Wetboek-verplichtingen, De Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag. Denk aan de ontslagregels/-verplichtingen. Denk aan bedrijfstak-CAO; bedrijfstakpensioenfonds, loonadministratie; loonkostendekkingen in de vorm van ziekengeldverzekering; Arbodienst/bedrijfsarts; ongevallenverzekering etc.

De arbeidsrelatie kan, mede afhankelijk van CAO-kaders, invulling gegeven worden via een nuluren/oproepovereenkomst of een parttimeovereenkomst of een min/max overeenkomst. Dat kan in eerste instantie voor bijvoorbeeld 6 maanden of 10 maanden of een jaar. Opeenvolgende contracten voor bepaalde tijd kunnen te zijner tijd leiden tot een onbepaalde tijd contract (ook afhankelijk van CAO-(on)mogelijkheden).

De loonadministratie kun je uiteraard uitbesteden.

 

Optie 2. Je leent de arbeidskracht in.

Een payroll-constructie of een uitzendconstructie. Het werkgeverschap ligt elders. Tariefstelling van uitlener kan hoog zijn. Het mogen aangaan van een arbeidsrelatie op termijn met de arbeidskracht kan beperkt zijn of geld kosten.

U bent overigens nog immer aansprakelijk voor de veilige werkplekomstandigheden.

 

Optie 3. Werken met zzp-ers.

Veiligheid voorop en werken met ZZP-ers met een goede VAR-verklaring.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / 14-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, geweldig bedankt voor alle snelle reacties!

 

@ Peter, conculega inhuren op uurbasis is op zich goede optie, maar zoals gezegd waarschijnlijk dure optie (ik hanteer vrij geen dusdanige tarieven dat ik er dan nog veel aan over zal houden), en ik zoek eerst eigenlijk gewoon echt een hulpje, en bovendien krijg daar nog te weinig klussen voor binnen.

@ Sandra, mooi dat die eis niet overal geldt, ik ga wel met een payrollbedrijf praten voor de opties. Heb ook al iemand op het oog die best af en toe mee wil, dus dat ik zelf moet werven vind ik wel fijn. Overigens, welk payrollbedrijf gebruik je? (of kun je dat hier niet zeggen)

@DaMedia, klopt, ik denk ook niet dat het vinden van een hulpje het probleem gaat zijn, maar bedankt voor de optie.

@Hans, dank voor duidelijke opties, optie 1 valt voor nu snel af, reden dat ik de vraag stel was eigenlijk omdat de door jou omschreven risico's en alles wat er nog meer bij komt kijken die paar uurtjes niet echt waard zijn. Optie 2 ga ik goed onderzoeken en optie 3 hoop ik later nodig te hebben ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Leon,

 

Bij gebruik van een payrollbedrijf of van een uitzendbureau is het verstandig, niet verplicht maar zeer verstandig, om dat te doen met een bedrijf dat NEN-gecertificeerd is.

 

Zie hiervoor op de webiste van de Stichting Normering Arbeid, normeringarbeid.nl, alwaar alle gecertificeerde uitzend- en payrollbedrijven genoemd staan waardoor er indekking tegen de inlenersaansprakelijkheid is.

 

Groetjes,

Hans van Dongen / 14-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Tja... Payrollbedrijven laten zich nog wel eens oplichten... en daar proberen ze zich voor in te dekken.

 

Lang niet alle Payroll-bedrijven vragen om die bankgarantie hoor. En ook lang niet alle Payroll-bedrijven willen eerst geld zien voordat ze geld uitkeren aan medewerkers.

 

Bij mij is het zo dat het loon uit betaald wordt en ik vervolgens (nadat het uitbetaald is) een factuur krijg die ik binnen 14 dagen moet betalen. Dat geeft me wat extra liquiditeitsruimte waar ik heel blij mee ben.

 

Ik heb niet voor de goedkoopste gekozen, maar voor dit bedrijf omdat ze in mijn branche zitten en betrouwbaar leken. Dat blijken ze na 3 jaar en een zeer vervelende medewerker verder inderdaad te zijn. Zie: www.payrolljobs.nl (ik heb verder geen belang bij ze)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Doet me ook denken aan mijn studententijd (vergane glorie). Was DJ in Groningen en 4 a 5 dagen in de week volgeboekt. En 's zomers 2 maanden in Spanje. Nu vonden mijn klanten in Groningen dat niet zo grappig en ook hadden ze geen boodschap aan mijn tentamenperioden. Kortom: Stefan had een backup nodig. Even de roeptoeter erbij gepakt en had er in no time 3 voor me werken. En dan heb je opeens een 'echt' bedrijf ::).

 

In die tijd had ik nog nooit van payrolling gehoord en huurde ik de mannen gewoon in. Nooit gedoe mee gehad. Was voor mij de gemakkelijkste manier, aangezien mijn inhuurkrachten ook kosten moesten maken (m.n. muziek kopen). Payrolling is dan een minder goede optie.

 

In jouw geval zou payrolling wel kunnen passen. Nu weet ik een goede club, maar ik ben niet objectief omdat ik in de Raad van Advies zit (is per PM opvraagbaar). Voldoet aan alle kwaliteitseisen en is scherp geprijsd. Maar volgens mij maak ik nu teveel reclame :-[.

Link naar reactie
  • 0

@ Johnannes, mooi dat ze niet allemaal met een bankgarantie werken, en bedankt voor je link.

 

Weet iemand verder of payrollbedrijven ook altijd een minimaal aantal uur per periode hanteren dat ik moet inzetten? Of is het gewoon mogelijk de ene maand geen beroep te doen op diegene, en de maand erop misschien enkele uurtjes? (de werknemer die ik op het oog heb vindt dit in ieder geval geen probleem)

 

Verder, zijn er ideeen over de hoogte van het brutoloon voor een dergelijk 'hulpje',even voor het voorbeeld er vanuitgaande dat deze ouder dan 22 is? (ik ga wellicht nog op zoek naar een jonger iemand omdat dit flink kan schelen) Zit zelf te denken aan minimumloon, dat is rond de E9,- volgens mij. Dit vooral gezien het feit dat er geen benodigde opleiding vereist is, enkel wat ervaring. Is dit dan het brutoloon waar ik de gehanteerde factor mee moet vermenigvuldigen om de totale loonkosten die gefactureerd worden te berekenen? Wat is een redelijke factor voor een dergelijk flexibele kracht?

 

Als laatste, volgens mij wordt er btw geheven over diensten van payrollbedrijven, betekend dit voor mij, dat zolang ik van de KOR gebruik kan maken een werknemer mij: Brutoloon*Factor*1,19 gaat kosten? Ik weet dat ik btw mag terugvragen maar als ik toch al geen btw hoef af te staan door de KOR, wordt het voor mij dus wel een stuk duurder iemand in te huren op deze manier, of maak ik hier een denkfout? (Bij een fictief brutoloon van 10 euro en een factor van 1,7 wordt dit: 10*1.7*1.19=20,23)

 

Gr Leon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nooit gehoord over minimum aantal uren, juist voor de flexibiliteit kies je immers voor 'n payrollbedrijf.

Wat uurloon betreft verschild het per soort werk en type persoon vind ik. Ikzelf geef ruim boven de minimumloon en ook hoger dan bv albert heijn omdat het bij mij steeds om maar paar uurtjes gaat (na schooltijd tot half 6). Ze moeten wel de moeite nemen te komen, dus moet het ook voor hun de moeite waard zijn. Ze kunnen immers ook ergens anders 1 hele dag werken ipv meerdere keren paar uren bij mij. Vergeet niet dat als je minimum loon betaald en de persoon uiteindelijk ergens anders 'n baan kan vinden met meer zekerheid (dus vaste dagen en uren), je dus kans loopt dat de persoon weg gaat.

 

Met KOR heb ik geen ervaring, maar wie weet kan je straks zoveel meer opdrachten aannemen dat je straks geen KOR meer kan gebruiken. :)

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat minimale uren geen probleem moet zijn. In eerste instantie zou het om een goede bekende gaan die ook nog studeert en het gewoon leuk vindt om mee te gaan naar een klus. Hij is ook niet inkomensafhankelijk, het is voor hem gewoon een extratje. Gaat me er eerst om om hem incidenteel mee te vragen en hem daar op legale manier voor wil belonen.

 

Uiteraard is het streven geen KOR meer te gebruiken :), alleen voor nu moet ik gewoon de afweging maken of het rendabel is iemand mee te vragen, of dat ik de klussen toch beter eerst alleen kan blijven doen, en pas als ik echt niet meer zonder kan door het aantal klussen iemand in dienst nemen, omdat ik dan ook eerder uren kan garanderen.

Link naar reactie
  • 0

Als laatste, volgens mij wordt er btw geheven over diensten van payrollbedrijven, betekend dit voor mij, dat zolang ik van de KOR gebruik kan maken een werknemer mij: Brutoloon*Factor*1,19 gaat kosten? Ik weet dat ik btw mag terugvragen maar als ik toch al geen btw hoef af te staan door de KOR, wordt het voor mij dus wel een stuk duurder iemand in te huren op deze manier, of maak ik hier een denkfout? (Bij een fictief brutoloon van 10 euro en een factor van 1,7 wordt dit: 10*1.7*1.19=20,23)

Die werknemer gaat toch extra opbrengst opleveren? Als hij evenveel omzet oplevert als kosten, hou je hetzelfde bedrag aan (niet) te betalen btw - dus verandert er voor de KOR niets. Als hij meer oplevert dan dat hij kost, loop je op een gegeven moment de KOR uit, maar dat gaat niet ineens. Levert hij minder op dan hij kost, dan zou je kunnen overwegen om er niet aan te beginnen. Doorgaans kun je beter pas aan personeel beginnen als je écht niet meer zonder kan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat minimale uren geen probleem moet zijn. In eerste instantie zou het om een goede bekende gaan die ook nog studeert en het gewoon leuk vindt om mee te gaan naar een klus. Hij is ook niet inkomensafhankelijk, het is voor hem gewoon een extratje. Gaat me er eerst om om hem incidenteel mee te vragen en hem daar op legale manier voor wil belonen.

 

Uiteraard is het streven geen KOR meer te gebruiken :), alleen voor nu moet ik gewoon de afweging maken of het rendabel is iemand mee te vragen, of dat ik de klussen toch beter eerst alleen kan blijven doen, en pas als ik echt niet meer zonder kan door het aantal klussen iemand in dienst nemen, omdat ik dan ook eerder uren kan garanderen.

 

Wettelijk gezien is het verplicht om een oproepkracht minimaal drie uren uit te betalen als hij wordt opgeroepen. Tenzij hij van te voren weet dat het om minder uren gaat. Ik heb zelf een bijbaantje als oproepkracht in de horeca, waar ik soms ook minder dan 3 uur werk, maar geen 3 uren betaald krijg. Dus ik denk dat deze wettelijke verplichting niet heel strak wordt toegepast, aangezien ik ook door een payrollbedrijf wordt betaald. Mocht je oproepkracht daar echter lucht van krijgen, dan ben je wel verplicht om hem bij een klus minimaal 3 uren te betalen.

Link naar reactie
  • 0

waarom geen werknemer 'in dienst' nemen die op basis van een 0-uren contract in dienst is? Bij een dergelijk contract komen partijen niets overeen ten aanzien van de arbeidstijden. De oproepkracht weet van te voren niet hoe vaak hij zal werken en op hoeveel uren per week, per maand of per jaar. De oproepkracht is afhankelijk van het arbeidsaanbod van de werkgever, hoewel hij in feite wel de gehele week beschikbaar moet zijn. U hoeft in beginsel alleen loon te betalen over de daadwerkelijk gewerkte uren. Gewoon een goed contract opstellen, die waterdicht is.....kan wel iemand die dat doet.

Link naar reactie
  • 0

@syreethac, in dienst nemen doe ik liever niet door de meekomende verplichtingen, eerder duidelijk weergegeven door Hans van Dongen:

Het werkgeverschap brengt heel veel verplichtingen mee. Denk aan: de Burgerlijk Wetboek-verplichtingen, De Wet minimumloon en minimum vakantiebijslag. Denk aan de ontslagregels/-verplichtingen. Denk aan bedrijfstak-CAO; bedrijfstakpensioenfonds, loonadministratie; loonkostendekkingen in de vorm van ziekengeldverzekering; Arbodienst/bedrijfsarts; ongevallenverzekering etc.

Juist omdat het in dienst nemen zoveel met zich meebrengt, vroeg ik me hier af wat andere mogelijkheden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dag allen, ik heb nog een vraag mbt het uitgesteden van klussen aan andere klusbedrijven/zzpers. Ik heb landelijk een aantal contacten die klussen voor mij uit kunnen voeren, en ik wil dat als volgt aanpakken:

 

- Ik geef klanten een prijsopgaaf voor te te monteren meubelen

- Klant gaat akkoord voor deze prijs

- Het partnerbedrijf waarmee ik samenwerk belt de klant op voor een afspraak en voert de klus uit

- Klant betaalt totaalbedrag aan het partnerbedrijf

- Ik stuur het partnerbedrijf een factuur met een vooraf afgesproken percentage van de montagekosten

 

Het lijkt mij dat dit een toegestane constructie is, klopt dit? Is het nodig om afspraken met bedrijven contractueel vast te leggen, en zo ja, hoe ziet een dergelijk contract eruit? Zijn er verder nog op of aanmerkingen op deze constructie/ dingen waar ik op moet letten?

 

Alvast bedankt!

 

Gr. Leon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.