• 0

Financiering "eenmalige" grote order $400K vanuit China

Ik ben twee weken geleden een zeer grote geannuleerde partij goederen in China tegen gekomen. Deze fabrikant produceert voornamelijk voor de lokale markt (80%) en heeft slecht 3 export klanten (nu nog 2) alle gevestigd in Amerika. Een van de export klanten heeft om financiele redenen niet meer kunnen afnemen en de fabrikant aan het lijntje gehouden waardoor deze nog enige tijd de lopende orders heeft door geproduceerd.

 

De normale order waarde van deze partij is ca. $750K ik kan deze partij kopen voor ca. $400K

 

Eenmaal terug in Nederland de stoute schoenen aangetrokken vorige week en deze partij aan bestaande relatie aangeboden en die is erg geintresseerd en wil deze kopen. Over de betalingcondities gesproken en het beste wat zij voor mij kunnen doen is betalen per omgaande bij aflevering, (de koopende partij is zeer kredietwaardig).

 

Ik contact gezocht met de fabriekant, in eerste instantie wilde deze 50% voor verscheping hebben en 50% na ontvangst van kopie van de 'Bill of Loading'. Uiteindelijk is het best wat de leverancier mij kan bieden is levering op L/C at sight. Het laden en verschepen van de producten vanuit China tot de aankomst in Rotterdam kost 6 weken. Ik heb dus nodig 6 weken krediet.

 

Misschien naief als ik was direct mijn account-manager van de bank met de 'oranje leeuw' gebeld uitgelegd en afspraak gemaakt voor afgelopen maandag. En zoals je het al raad; kunnen helaas niks voor mij betekenen, mijn bedrijf is slechts 5 maanden jong. Enkele factorings/financieringsbedrijven gebeld maar konden met deze order grote ook niks betekenen.

 

Ik heb ook mede dankzij post op dit forum overwogen om de klant direct in contact te brengen of deze order te verkopen aan een collega die dit wel kan financieren. Maar daarmee zou ik mijn eigen ramen voor in de toekomst mee ingooien omdat ik meer zaken wil gaan doen met deze fabrikant.

 

Ik zit nog te denken aan de andere banken te benaderen maar heb daar helaas geen direct contact mee, dus daar gaat teveel tijd overheen... en de kans van succes lijkt me te klein...

 

Wat nu??? Iemand nog een briljant idee??? ... of order laten schieten :-\

 

De fabrikant wil de voorraad nog 1.5 week voor me blokken en daarna gaan ze deze ook overal en nergens aanbieden vrees ik.

 

Alvst bedankt...

Iemand die al enkele dagen er niet van slaapt 8)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

laat het "jouw" afnemer en de leverancier inderdaad beter samen regelen.

Als je er tussen gaat zitten en er blijkt was mis met de partij of gaat wat anders fout stelt jouw afnemer jou aansprakelijk en moet jij het maar in China gaan zien te verhalen.

 

Beter zeggen tegen jouw afnemer: ik weet een heel leuke partij voor je, je kan 350K besparen op de normale inkoop prijs.

Ik breng je in contact met de leverancier en jij betaald mij daarvoor 50K of 100K of net wat jullie daarover afspreken.

 

Jouw afnemer koopt direct van Chinese leverancier en jij krijgt gewoon je provicy voor het samenbrengen.

 

Uiteraard kan je ook nog proberen die provicy van de chinese leverancier te krijgen en dat hij dat bovenop de prijs die hij nu vraagt opteld.

Incasseren van die Chinese partij zal enkel iets lastiger zijn als het niet goed loopt.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de zaak sowieso even door laten lichten door Paul of iemand anders met ruime ervaring met China. Die zien waarschijnlijk goed waar de risico's liggen door ervaring.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

normaal is: jouw klant financiert.

indien jouw klant met LC over de brug kan komen dan zal de chinese producent hier wel mee instemmen.

 

Wat wel kleine waarschuwing is: ga er niet "tussen zitten" want je kan dan het risico lopen in 1 klap om te vallen mocht er toch iets niet goed gaan.

 

 

 

Ja maar dan is de leverancier bekent bij de klant.

 

Zou het kunnen dat de klant opent naar mij een l/c ik open daarmee een l/c naar de leverancier, zou de bank hiervoor in zijn?

 

Bedankt voor je waarschuwing ;D

 

Link naar reactie
  • 0

laat het "jouw" afnemer en de leverancier inderdaad beter samen regelen.

Als je er tussen gaat zitten en er blijkt was mis met de partij of gaat wat anders fout stelt jouw afnemer jou aansprakelijk en moet jij het maar in China gaan zien te verhalen.

 

Beter zeggen tegen jouw afnemer: ik weet een heel leuke partij voor je, je kan 350K besparen op de normale inkoop prijs.

Ik breng je in contact met de leverancier en jij betaald mij daarvoor 50K of 100K of net wat jullie daarover afspreken.

 

Jouw afnemer koopt direct van Chinese leverancier en jij krijgt gewoon je provicy voor het samenbrengen.

 

Uiteraard kan je ook nog proberen die provicy van de chinese leverancier te krijgen en dat hij dat bovenop de prijs die hij nu vraagt opteld.

Incasseren van die Chinese partij zal enkel iets lastiger zijn als het niet goed loopt.

 

Het probleem is dat ik deze leverancier niet bekent wil laten worden bij mijn afnemer. Dan kies ik nog eerder om deze deal te cancelen want in de toekomst heb ik meer aan deze leverancier als die niet bekent is bij mijn klant dan deze eenmalige deal.

Link naar reactie
  • 0

Als je klant kapitaalkrachtig is en het is een deal met een relatief grote marge kan je overwegen om de deal naar je klant verder aan te scherpen. Ruil dus korting met betere betalingcondities aan zijn zijde. Dat is de meest eenvoudige weg. Daarnaast zou ik absoluut juridische- en advieskosten incalculeren en de transactie compleet juridisch laten onderbouwen gezien de beperkte ervaring met dit soort orders.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Zou het kunnen dat de klant opent naar mij een l/c ik open daarmee een l/c naar de leverancier, zou de bank hiervoor in zijn?

 

ja, dat kan, indien die LC overdraagbaar is ( negotiable) , zijn er mogelijkheden om dat stuk papier te gebruiken voor het verder afhandelen van de gehele transactie. Mijn advies is, jouw bank met een dergelijke L/C confronteren en de plannen die je ermee hebt, zij zijn goed in staat jou daarbij te adviseren/ begeleiden

Link naar reactie
  • 0

Eum, het verhaal begint nu wel een beetje ongeloofwaardig goed te klinken. Zou hier erg mee oppassen. Een Chinees bedrijf wat je zomaar een korting van 30% geeft... Op zo'n bedrag??? Iemand met verstand van zaken die zo'n bedrijf heeft opgewbouwd doet dat niet...

 

Zou met de LC eventueel langsgaan bij een Chinese bank. Bijvoorbeeld ICBC of Bank of China. Moeten volgens mij wel ergens in Nederland zitten en kennen het bedrijf waar je zaken mee doet allicht beter dan jij.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eum, het verhaal begint nu wel een beetje ongeloofwaardig goed te klinken. Zou hier erg mee oppassen. Een Chinees bedrijf wat je zomaar een korting van 30% geeft... Op zo'n bedrag??? Iemand met verstand van zaken die zo'n bedrijf heeft opgewbouwd doet dat niet...

 

Zou met de LC eventueel langsgaan bij een Chinese bank. Bijvoorbeeld ICBC of Bank of China. Moeten volgens mij wel ergens in Nederland zitten en kennen het bedrijf waar je zaken mee doet allicht beter dan jij.

 

Succes!

 

 

 

Als ik zo maar deze aanbieding via een mailtje of een trader had gehad had ik het ook z'on gevoel gehad. Ik ben in China per toeval getipt op deze fabrikant toen er 's avonds een oud-export manager/vriend van een andere fabriek waar ik in het verleden zaken mee had gedaan met ons mee at. Toch nieuwsgierig (wegens gigantische omvang van de fabriek) enkele dagen later een afspraak geplant omdat ik er toch in de buurt was. Toen ik een rondleiding door de fabriek kregen deden we als laatste een rondje door hun magazijn wat prop en prop vol stond. Een van mijn vragen was waarom het magazijn zo vol stond.... toen kwam dit balletje aan het rollen. Dus ze hebben er geen eens zelf op aangestuurd, daarom is me gevoel er goed bij. Ik ben ook echt van mening dat deze fabrikant echt volledig productie gedreven is en kwa commercie helemaal niet ontwikkeld is.

 

Je opmerking over de bank ga ik zeker doen zodra ik hun bankgegevens heb. Heb ook al besloten mocht de deal lukken dat ik er aanwezig ben als alles geladen gaat worden en blijf tot de laatste container vol is. ;D.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eum, het verhaal begint nu wel een beetje ongeloofwaardig goed te klinken. Zou hier erg mee oppassen. Een Chinees bedrijf wat je zomaar een korting van 30% geeft... Op zo'n bedrag??? Iemand met verstand van zaken die zo'n bedrijf heeft opgewbouwd doet dat niet...

 

Zou met de LC eventueel langsgaan bij een Chinese bank. Bijvoorbeeld ICBC of Bank of China. Moeten volgens mij wel ergens in Nederland zitten en kennen het bedrijf waar je zaken mee doet allicht beter dan jij.

 

Succes!

 

 

 

Als ik zo maar deze aanbieding via een mailtje of een trader had gehad had ik het ook z'on gevoel gehad. Ik ben in China per toeval getipt op deze fabrikant toen er 's avonds een oud-export manager/vriend van een andere fabriek waar ik in het verleden zaken mee had gedaan met ons mee at. Toch nieuwsgierig (wegens gigantische omvang van de fabriek) enkele dagen later een afspraak geplant omdat ik er toch in de buurt was. Toen ik een rondleiding door de fabriek kregen deden we als laatste een rondje door hun magazijn wat prop en prop vol stond. Een van mijn vragen was waarom het magazijn zo vol stond.... toen kwam dit balletje aan het rollen. Dus ze hebben er geen eens zelf op aangestuurd, daarom is me gevoel er goed bij. Ik ben ook echt van mening dat deze fabrikant echt volledig productie gedreven is en kwa commercie helemaal niet ontwikkeld is.

 

Je opmerking over de bank ga ik zeker doen zodra ik hun bankgegevens heb. Heb ook al besloten mocht de deal lukken dat ik er aanwezig ben als alles geladen gaat worden en blijf tot de laatste container vol is. ;D.

 

 

 

Je maakt hier misschien een legendarische fout door te denken dat een Chinees bedrijf van omvang niet commercieel gedreven is... Ze gaan echt niet op jou wachten hoor. Als er een ander is die een paar procent bovenop jouw aanbod doet is het over en uit. Ik ken persoonlijk gevallen waarbij mensen en bedrijven denken een goede deal te maken, en dat is ook zo, maar wat een Chinees produceerd is altijd in eerste instantie voor de hoogste bieden en kan diegene met de "beste deal" gewoon nog een paar weken langer wachten.

 

Het excuusboek van Chinezen is groot en dik.

 

Een vol magazijn en geen koper is een totale nachtmerrie voor elke Chinees. De eerste de beste met een goed bod mag het op komen halen, maar als er later een tweede komt en jouw afspraken zijn niet goed dichtgetimmerd dan pakt de chinees gewoon de extra muntjes.

Link naar reactie
  • 0

Eum, het verhaal begint nu wel een beetje ongeloofwaardig goed te klinken. Zou hier erg mee oppassen. Een Chinees bedrijf wat je zomaar een korting van 30% geeft... Op zo'n bedrag??? Iemand met verstand van zaken die zo'n bedrijf heeft opgewbouwd doet dat niet...

 

Zou met de LC eventueel langsgaan bij een Chinese bank. Bijvoorbeeld ICBC of Bank of China. Moeten volgens mij wel ergens in Nederland zitten en kennen het bedrijf waar je zaken mee doet allicht beter dan jij.

 

Succes!

 

 

 

Als ik zo maar deze aanbieding via een mailtje of een trader had gehad had ik het ook z'on gevoel gehad. Ik ben in China per toeval getipt op deze fabrikant toen er 's avonds een oud-export manager/vriend van een andere fabriek waar ik in het verleden zaken mee had gedaan met ons mee at. Toch nieuwsgierig (wegens gigantische omvang van de fabriek) enkele dagen later een afspraak geplant omdat ik er toch in de buurt was. Toen ik een rondleiding door de fabriek kregen deden we als laatste een rondje door hun magazijn wat prop en prop vol stond. Een van mijn vragen was waarom het magazijn zo vol stond.... toen kwam dit balletje aan het rollen. Dus ze hebben er geen eens zelf op aangestuurd, daarom is me gevoel er goed bij. Ik ben ook echt van mening dat deze fabrikant echt volledig productie gedreven is en kwa commercie helemaal niet ontwikkeld is.

 

Je opmerking over de bank ga ik zeker doen zodra ik hun bankgegevens heb. Heb ook al besloten mocht de deal lukken dat ik er aanwezig ben als alles geladen gaat worden en blijf tot de laatste container vol is. ;D.

 

 

 

Je maakt hier misschien een legendarische fout door te denken dat een Chinees bedrijf van omvang niet commercieel gedreven is... Ze gaan echt niet op jou wachten hoor. Als er een ander is die een paar procent bovenop jouw aanbod doet is het over en uit. Ik ken persoonlijk gevallen waarbij mensen en bedrijven denken een goede deal te maken, en dat is ook zo, maar wat een Chinees produceerd is altijd in eerste instantie voor de hoogste bieden en kan diegene met de "beste deal" gewoon nog een paar weken langer wachten.

 

Het excuusboek van Chinezen is groot en dik.

 

Een vol magazijn en geen koper is een totale nachtmerrie voor elke Chinees. De eerste de beste met een goed bod mag het op komen halen, maar als er later een tweede komt en jouw afspraken zijn niet goed dichtgetimmerd dan pakt de chinees gewoon de extra muntjes.

 

Ja denk dat je daar een punt te pakken heb. Als ze meer kunnen krijgen zijn de afspraken niks meer. Daarom als het financiele gedeelte rond is ik pak ik de eerste vlucht naar Xiamen om te zorgen dat het asap in de containers zit.

 

Fingers crossed ...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 315 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.