• 0

hoe iemand die AOW en pensioen ontvangt voor 'sales' belonen?

Ik ben benaderd door iemand die 65+ is maar softwarebedrijven wil ondersteunen bij verkoop.

Hij wil het liefste provisie in de vorm van loon krijgen waar wij dan afdracht voor doen.

Maar ik wil geen medewerker aannemen waar vervolgens allerlei 'verplichtingen' naar de toekomst aan zitten, zoals bij 0-uren contracten kan ontstaan.

Temeer daar de software die hij wil proberen te verkopen (b2b) afgelopen jaar lastig te verkopen is gebleken en dus nog maar moet blijken of het gaat lopen. Uitgaan van een bepaalde fee per maand is dus niet aan de orde.

 

Hij heeft zelf zn bedenkingen om ('op zijn leeftijd') nog naar de KvK te gaan voor een inschrijving zodat hij facturen kan sturen.

Wie weet er een praktische oplossing die de beschreven problemen omzeilt?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Poeh, altijd weer een lastige. Speelt bij een aantal van mijn relaties ook:

 

Voornaamste probleem voor de werkgever is dat het risico van loondoorbetaling van 65-plussers vrijwel niet te verzekeren valt . De te kiezen/gekozen oplossing is in dit geval:

[*]een min/max contract voor bepaalde tijd (1 jr), + 2 x verlengen. Begrenst de loondoorbetaling bij structurele inzet tot max 1 jaar voor de komende 3 jaar. Andere keuzes, 2 x 6 maanden en dan 1 jaar zijn uiteraard ook mogelijk: minder risico aan het begin, maar wel sneller een vast dienstverband

[*]vast salaris op basis minimumloon x part time percentage, rest variabel op basis behaalde resultaten. Loondoorbetaling wordt begrend tot minimumloon . Pas op voor semi-variabele constructies: je loopt het gevaar daar alsnog loondoorbetalingsplichtig over te zijn, o.a. variabel loon op basis van inzet/gewerkte uren in plaats van behaalde sales)

[*]Andere optie: 0-uren contract waar periodiek voor minimaal 3 maanden minder of geen gebruik van wordt gemaakt. Een erg risicovolle constructie. Ik raad het inschakelen van een arbeidsrechtjurist sterk aan, ook voor de overige genoemde opties overigens..

 

Een andere werkgever heeft gekozen voor een onderhandse verklaring waarin de werknemer toestemt dat het dienstverband met wederzijdse instemming beëindigd wordt zodra er sprake is van langdurige ziekte. Leuk bedacht, maar dit houdt absoluut niet stand bij een rechter!

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, bedankt voor je snelle reactie. Maar een 'vast loon' speelt in dit geval niet, laat staan loondoorbetaling bij ziekte.

Het gaat hier vooral om de onzekerheid of omzet gerealiseerd gaat worden of niet.

Als hij weet te verkopen kan hij provisie over de verkoop ontvangen maar de inspanningen gaan voor de baten. De lead time voor de software is al gauw drie maanden. Dit zou betekenen dat hij wellicht in december inkomsten heeft gegenereerd die we dan op een bepaalde manier moeten settelen.

Link naar reactie
  • 0
Maar een 'vast loon' speelt in dit geval niet, laat staan loondoorbetaling bij ziekte

Met alle respect, maar zodra jij deze beloning uitbetaald als loon, dan is een vorm van loondoorbetalingsverplichting al snel van toepassing.

 

Het gaat hier vooral om de onzekerheid of omzet gerealiseerd gaat worden of niet.

Loon impliceert een dienstverband, en dan is ook het minimumloon van toepassing, ook als er geen omzet gerealiseerd wordt.

 

Wellicht dat een van de op dit forum actieve (arbeids)juristen het bovenstaande nog nader kan toelichten.

 

citaat van www.65pluswerkt.info (aanrader):

Hoewel het minimumloon in Nederland geldt van 15 tot 65 jaar mag u de werknemer van 65 jaar en ouder niet minder dan het minimumloon betalen. Dat is een gevolg van de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid (WGBL)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.