xmariekex Geplaatst: 15 september 2011 xmariekex 4 0 Geplaatst: 15 september 2011 Hallo allemaal, Ik huur een bedrijfsruimte, en heb daarvoor in (begin) 2008 een huurovereenkomst voor 5 jaar ondertekend. Nu is sinds 28 juli 2008 het Gebruiksbesluit in werking getreden, waardoor in het pand wat ik huur nu verplicht voor 5.000 euro moet worden geïnvesteerd. Nu zegt mijn verhuurder dat deze kosten voor mijn rekening zijn. Ik ben me ervan bewust dat het een vrij standaard huurcontract is maar ik wilde jullie toch vragen of er een escape mogelijkheid is voor mij aangezien ik deze investering op dit moment financieel niet aankan (ook mijn bedrijf lijdt onder de crisis). In het contract wat ik heb ondertekend staan de volgende (naar mijn mening) relevante artikelen; 1) Huurder verplicht zich alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen teneinde te voorkomen dat het gehuurde waaronder de eventueel daaraan verbonden goodwill, het milieu, verhuurder of derden, ten gevolge van het gebruik van het gehuurde, schade lijden. Voorts is huurder verplicht om voor zijn rekening de voorzieningen voor de brandbeveiliging te doen treffen, voorzover die voorzieningen voortvloeien uit de indeling van het gehuurde, alsmede uit de wijze van uitvoering van die indeling. 2) Huurder is verplicht en dient zelf te zorgen voor alle verunningen en/of ontheffingen en/of verzekeringen die evenuteel vereist en/of wenselijk zijn voor de uitoefening van zijn bedrijf of beroep waarvoor het gehuurde is bestemd. 3) Huurder is voor schade of enig ander nadeel, volgend uit overtreding van de gebruiksvoorschriften, aansprakelijk en ertoe gehouden hiertegen onverwijld voorzorgsmaatregelen te treffen danwel na ontstaan hiervan dit te vergoeden respectievelijk op te heffen. Ik hoop dat er speling in zit, zo niet, zijn er andere oplossingen denkbaar? Bij voorbaat dank! Mvg, Marieke Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/ Delen op andere sites More sharing options...
0 Antwoord voor bedrijven Geplaatst: 15 september 2011 Antwoord voor bedrijven 816 69 Geplaatst: 15 september 2011 Beste Marieke, Een concreet antwoord heb ik niet, maar misschien dat de volgende informatie je wat handvatten biedt: Onderin deze pagina kun je het volgende downloaden: - een uitgebreid schema met de verantwoordelijkheden van diverse partijen - de toelichting bij de verantwoordelijkheden van diverse partijen Verder kun je overwegen je vraag tevens voor te leggen aan de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik Groet, Nynke RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344207 Delen op andere sites More sharing options...
0 xmariekex Geplaatst: 16 september 2011 Auteur xmariekex 4 0 Geplaatst: 16 september 2011 Beste Marieke, Een concreet antwoord heb ik niet, maar misschien dat de volgende informatie je wat handvatten biedt: Onderin deze pagina kun je het volgende downloaden: - een uitgebreid schema met de verantwoordelijkheden van diverse partijen - de toelichting bij de verantwoordelijkheden van diverse partijen Verder kun je overwegen je vraag tevens voor te leggen aan de Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik Groet, Nynke Bedankt, dat ga ik zeker doen! Iemand anders misschien nog ideeen? Groetjes, Marieke Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344254 Delen op andere sites More sharing options...
0 ronaldinho Geplaatst: 16 september 2011 ronaldinho 3,8k 296 Geplaatst: 16 september 2011 Waar is die 5.000 voor nodig? Wat moet er gebeuren en waarom? Ik zie vooralsnog geen link met de geciteerde bepalingen. Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden". Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344265 Delen op andere sites More sharing options...
0 xmariekex Geplaatst: 16 september 2011 Auteur xmariekex 4 0 Geplaatst: 16 september 2011 Waar is die 5.000 voor nodig? Wat moet er gebeuren en waarom? Ik zie vooralsnog geen link met de geciteerde bepalingen. Ik moet een ontruimingsinstallatie plaatsen om aan de eisen van het Gebruiksbesluit te voldoen. Mijn vraag was of mijn huurcontract duidelijkheid schept over wie deze kosten moet dragen. Op internet staat vooral dat eigenaar/huurder samen verantwoordelijk zijn om aan deze eisen te voldoen, maar dat deze verantwoordelijkheid meestal contractelijk vastgelegd wordt. Ik kan uit de bepalingen uit mijn huurcontract niet precies opmaken of ik nou verantwoordelijk ben voor deze 5000, of mijn verhuurder. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344268 Delen op andere sites More sharing options...
0 Astrid Heijkamp Geplaatst: 17 september 2011 Astrid Heijkamp 377 23 Geplaatst: 17 september 2011 De ontruimingsinstallatie is niet voor ieder pand noodzakelijk en afhankelijk van het gebruik, in jouw geval zou het dus voor jouw kosten komen lijkt me (conform 2e punt van je eerste post). Ik zou het gesprek aangaan met de verhuurder en kijken of jullie het bedrag kunnen splitsen, ieder de helft. Het is voor de verhuurder toch meerwaarde voor zijn pand en het maakt het makkelijker om een nieuwe huurder te vinden als jij er ooit weg mocht gaan. Succes. ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344354 Delen op andere sites More sharing options...
0 xmariekex Geplaatst: 19 september 2011 Auteur xmariekex 4 0 Geplaatst: 19 september 2011 De ontruimingsinstallatie is niet voor ieder pand noodzakelijk en afhankelijk van het gebruik, in jouw geval zou het dus voor jouw kosten komen lijkt me (conform 2e punt van je eerste post). Ik zou het gesprek aangaan met de verhuurder en kijken of jullie het bedrag kunnen splitsen, ieder de helft. Het is voor de verhuurder toch meerwaarde voor zijn pand en het maakt het makkelijker om een nieuwe huurder te vinden als jij er ooit weg mocht gaan. Succes. Bedankt voor je advies. Volgens het 2e punt uit mijn contract zou ik dus aansprakelijk zijn voor de volledige kosten? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344619 Delen op andere sites More sharing options...
0 Astrid Heijkamp Geplaatst: 20 september 2011 Astrid Heijkamp 377 23 Geplaatst: 20 september 2011 Dat lijkt me wel. Neemt nog steeds niet weg dat je best het gesprek kunt aangaan als je dat maar doet als vraag en niet als eis. Ik verhuur zelf ook panden en ben altijd bereid om mee te denken met huurders maar als zo een onderwerp bij me neergelegd wordt in de vorm van "jij moet" of "ik eis" dan gaan de stekels snel omhoog. Veel verhuurders zijn zelf ook ondernemer of ondernemer geweest en hebben wellicht begrip voor jouw situatie en zijn wellicht genegen om je tegemoet te komen. Succes! ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/#findComment-344740 Delen op andere sites More sharing options...
xmariekex
xmariekex
Hallo allemaal,
Ik huur een bedrijfsruimte, en heb daarvoor in (begin) 2008 een huurovereenkomst voor 5 jaar ondertekend.
Nu is sinds 28 juli 2008 het Gebruiksbesluit in werking getreden, waardoor in het pand wat ik huur
nu verplicht voor 5.000 euro moet worden geïnvesteerd. Nu zegt mijn verhuurder dat deze
kosten voor mijn rekening zijn.
Ik ben me ervan bewust dat het een vrij standaard huurcontract is maar ik wilde jullie toch vragen
of er een escape mogelijkheid is voor mij aangezien ik deze investering op dit moment financieel
niet aankan (ook mijn bedrijf lijdt onder de crisis).
In het contract wat ik heb ondertekend staan de volgende (naar mijn mening) relevante artikelen;
1) Huurder verplicht zich alle redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen teneinde te voorkomen
dat het gehuurde waaronder de eventueel daaraan verbonden goodwill, het milieu, verhuurder of derden,
ten gevolge van het gebruik van het gehuurde, schade lijden. Voorts is huurder verplicht om voor zijn rekening
de voorzieningen voor de brandbeveiliging te doen treffen, voorzover die voorzieningen voortvloeien uit de indeling
van het gehuurde, alsmede uit de wijze van uitvoering van die indeling.
2) Huurder is verplicht en dient zelf te zorgen voor alle verunningen en/of ontheffingen en/of verzekeringen die evenuteel
vereist en/of wenselijk zijn voor de uitoefening van zijn bedrijf of beroep waarvoor het gehuurde is bestemd.
3) Huurder is voor schade of enig ander nadeel, volgend uit overtreding van de gebruiksvoorschriften, aansprakelijk
en ertoe gehouden hiertegen onverwijld voorzorgsmaatregelen te treffen danwel na ontstaan hiervan dit te vergoeden
respectievelijk op te heffen.
Ik hoop dat er speling in zit, zo niet, zijn er andere oplossingen denkbaar?
Bij voorbaat dank!
Mvg,
Marieke
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33456-wijziging-wetgeving-extra-kosten-voor-rekening-huurder-of-verhuurder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag