• 0

Opvallend uit miljoenennota

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet voor ondernemers misschien maar dit stukje op nu.nl wel intressant ;

 

DEN HAAG - De Nederlandse overheid heeft een flinke rentemarge gepakt op leningen die eerder zijn verstrekt aan financiële instellingen.

 

Foto: ANP

Bank en verzekeraar ING heeft inmiddels 7 miljard euro terugbetaald van een lening, waarop de Nederlandse staat een rente heeft ontvangen van 17 procent op jaarbasis.

Dat staat in de donderdag uitgelekt miljoenennota. ING moet nog 3 miljard euro terugbetalen. Verzekeraar Aegon leende 3 miljard euro en heeft dat volledig terugbetaald, tegen een rente van naar nu blijkt 18 procent op jaarbasis.

Link naar reactie
  • 0

Op bnr.nl staat:

 

Lastendruk ondernemers

Het kabinet wil de administratieve lastendruk in de periode tot en met 2012 met 10 procent per jaar terugdringen. In de jaren daarna zou de regeldruk voor ondernemers met nog eens 5 procent per jaar moeten slinken. Voorbeelden van concrete maatregelen zijn het vereenvoudigen van het loonstrookje, het limiteren van inspectiebezoeken aan bedrijven en het versoepelen van het omgevingsrecht

Link naar reactie
  • 0

Tsja. die 17% zijn wel door de klanten van de ING betaald natuurlijk. En ik moest ook even kijken wat "omgevingsrecht" dan eigenlijk inhoudt.

Ik zie het verder wel op prinsendag. ;)

Is dat niet altijd zo? Ook bij belastingen?

Of had je liever gehad dat de staat nieuwe aandelen had gekocht? Pijn dan bij de aandeelhouders.

Link naar reactie
  • 0

Die opmerking over limiteren van inspectiebezoeken, dat doet het altijd goed...

 

Tot de volgende zedenzaak, Chemie-Pack of vuurwerkramp, natuurlijk.

 

Een aardig overzicht van roepen om meer toezicht versus minder toezicht.

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Enkele fiscale nieuwtjes:

1. Fordotatiemaximum verlaagd van bijna 12k naar bijna 10k;

2. Zelfstandigenaftrek wordt vast bedrag ad 7.280;

3. levensloopregeling, spaarloon en doorwerkbonus worden vervangen door vitaliteitsparen (ook ondernemers kunnen hiervan gebruik maken; maximaal 5k per jaar; maximaal 20k sparen; geen aftrekruimteberekening nodig; opnamedoel volkomen vrij).

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Zelfstandigenaftrek is dan toch maar even €1484 lager t.o.v. huidig tarief voor een winst beneden

€ 16195 van een kleine zelfstandige.

Ik bespeur weer een (tegenwerk)maatregel om ZZP-ers minder te motiveren. Een van de stimulaties om mensen in loondienst te wringen boven zelfstandigheid zoals we van regeringen (ambtenaren) kunnen verwachten >;(.

 

Link naar reactie
  • 0

Brood, de reden is vereenvoudiging en ondernemers niet straffen als ze meer winst maken. En wees nu eens eerlijk, is het een verlaging van de aftrek die jou in de richting van een dienstbetrekking duwt, of is het je lage winst? NB: Ondernemers betalen pas belasting bij een winst van meer dan 18k, werknemers betalen al belasting vanaf zo'n 7k.

 

PJ Odems, er is geen "maar". Wel moet je voldoen aan het urencriterium en kan de fiscale winst van niet-starters er niet negatief door worden.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

In de pers zal de komende dagen veel over geschreven worden.

Dit artikel geeft alvast een opsomming gemaakt voor wat er veranderd voor ondernemers.

 

Vanuit dat artikel kun je ook doorlinken naar het Belastingplan 2012. Volledigheidshalve heb ik deze als bijlage toegevoegd.

belastingplan_2012.pdf

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert:

Je hebt gelijk. Het was evenwel niet op mij van toepassing, maar ik wilde het concreter noemen.

Maar stel ook het voorbeeld dat ik rond een modaal inkomen heb (met extra’s vakantie geld etc.) van totaal € 36000.

Hiervan is € 18000 uit winst uit onderneming en € 18000 uit loon (inkomsten uit werk en inkomen)

Ik kom dan al ruim in de tweede schijf. Als ik het goed uitreken ga ik er met de verandering in zelfstandigenaftrek op achteruit voor 0,9% (€304 belasting). Dit modaal voorbeeld wordt dus negatiever voor een startende ondernemer.

 

Bedankt, Mikky voor de link.

Ik slik toch even van de “uitspraak” van een republikein:

Nog een effect is dat het door de maatregel minder aantrekkelijk wordt om als uitkeringsgerechtigde over te stappen naar een bestaan als ondernemer waarin je weinig winst maakt. Rutte c.s. willen zo de 'aanzuigende werking' van zo'n bestaan ontmoedigen ten faveure van serieus ondernemerschap waarin fors winst maken aantrekkelijk wordt.

 

[*]Dus uitkeringsgerechtigden die zelfstandig willen worden kunnen geen serieuze ondernemers zijn?

[*]Ten tweede: Veel winst maken wil iedere ondernemer toch. Als kleine ondernemers zijn de gebroeders Philips en de kompanen van Apple ook begonnen, wellicht naast hun bestaande deeltijdbaan.

[*]Ten derde: Ik lees alleen negatieve maatregelen voor zelfstandigen, alleen de kvk bijdrage gaat (te langzaam) weg.

[*]Ten vierde: Wie wil er nu als startende ondernemer komende uit loondienst zijn pensioen

premie (incl. het aandeel oud werkgever) zelf gaan bekostigen. En dan ook nog aan een pensioenfonds die minder zekerheid geeft dan een bankrekening. Het juist makkelijk kunnen veranderen van pensioenfonds moet juist vrijer zijn. Luister maar eens naar een onderneemster als Annemarie van Gaal. Met het huidige pensioenakkoord is een gigantische nieuwe kans op hervorming misgelopen. Dat er bij pensioenfondsen gebleven kan worden is al een uiting van niet motiveren naar zelfstandigheid maar naar loondienst (slaven) cultuur. De jaloezie politiek van ambtenaren. Een Republikein moet toch weten dat salarissen voornamelijk door ondernemers worden uitbetaald. We kunnen niet allemaal ambtenaar zijn. Dus laat dan ook potentiële ondernemers makkelijker uit het niets tevoorschijn komen.

[*]Ten vijfde: De BTW en het rare bankrekeningen gedoe is geen vereenvoudigen van regels voor de ondernemer maar voor de fiscus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Brood, ik heb het idee dat het kabinet het in jouw ogen nooit goed kan doen. Ik zou bijna gaan geloven dat een NL met een enorm legioen van in de marge rommelende zzp'ers jouw ideaal is. Dat mag uiteraard, maar als regeringspartij kun je natuurlijk niet voor zo'n "ideaal" zijn. Want ondernemers die voor hun voortbestaan in hoge mate afhankelijk zijn van een hoge zelfstandigenaftrek e.d., teren net als langdurig werkloze uitkeringstrekkers in feite op de zak van anderen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.