• 0

Personeel - zelfstandig of in loondienst

Hallo,

 

Ik ben mei 2010 begonnen met een schildersbedrijf, het gaat nu zo goed dat ik vanaf maart dit jaar een zzp-er voor me aan het werk heb. Aangezien ik nu al tot juli 2012 vol zit. moet ik iets gaan doen om de wacht tijd niet te lang te worden.

 

Het risico om met de zzp-er op deze voet verder te gaan is te groot om als verkapte loondienst te worden gezien door de belasting. Ik ben wel tevreden over deze persoon.

 

Kan iemand mij een indicatie geven wat hij me zou kosten met een bruto uurloon van €15,43. en wat zou hij hier netto aan over houden. het nettoloon van hem is natuurlijk o.a afhankelijk van eigen huis, vrouw die werkt etc. Maar het gaat mijn erom om een beetje globaal idee te krijgen. wat mijn maandelijkse lasten zouden worden en wat zijn nettoloon zou zijn.

 

Met deze informatie zou ik dan ook kunnen kijken wat het verschil is in kosten tussen iemand in loondienst nemen of op de payroll te zetten.

 

Alvast bedankt voor de reakties

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Rocro,

 

Kan de zzp-er niet nog andere klussen doen voor derden waardoor het risico dat dit als verkapte loondienst gezien beperkt wordt?

 

Immers als deze zzp-er nog diverse andere opdrachtgevers heeft en bijvoorbeeld een VAR-verklaring, dan valt dit risico toch wel mee?

 

groet

Rob

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor vaak dat je op minimaal 1,3 x bruto loon moet rekenen, dat is voor de vakantiegeld en vrije dagen. Doorbetalen bij ziekte en verzekeringen zijn er niet bij opgeteld. Payroll is vaak rond de 1,8 a 2. Bij ziekte betalen zij, enige kosten die er dan nog bij komen zijn aansprakelijkheidsverzekeringen. Payroll is voornamelijk handig om risico in te dekken (je betaald alleen voor de uren dat er ook is gewerkt) en voor als de uren heel wisselvallig zijn en je geen zekerheid heb voor genoeg werk waardoor je niet met contracten wil werken.

Link naar reactie
  • 1

Dag Roy en alle anderen!

 

Ik ben een poosje afwezig geweest wegens omstandigheden, maar ben van plan om weer mijn steentje bij te gaan dragen aan Higherlevel - ik heb het hier wel gemist!

 

Nu even naar de vraag van Rocro, helaas zit het allemaal een beetje ingewikkelder in elkaar dan de antwoorden die je tot nu toe gekregen hebt. Als je als schilder werknemers in dienst gaat nemen val je onder A&O-services. Dit is de organisatie die de zogenaamde BER (Bedrijfschap Eigen Regelingen) voor afwerkingsbedrijven uitvoert. Denk hierbij aan de pensioenvoorzieningen en (bij schilders nog steeds!) de vakantiebonnen.

 

Dat je met vakantiebonnen werkt betekent ook dat je op een andere manier gaat verlonen dan bij "reguliere" werknemers. Immers, uren die niet gewerkt worden (uitgezonderd ziekte en onwerkbaar weer) hoef je ook niet uit te betalen - deze uren zijn gedekt door de vakantiebonnen. Voor ieder gewerkt uur stort jij als werkgever een opslag in een potje bij A&O Services en uit dit potje worden de vrije uren bekostigd. Dit betekent ook dat je per gewerkt uur relatief veel geld kwijt bent (of, beter gezegd, je kunt heel goed zien hoeveel je nou eigenlijk per uur aan een werknemer kwijt bent).

 

Het zit erg ingewikkeld in elkaar als je niet in deze materie thuis bent. Ik raad je dan ook aan om verloning niet zelf te gaan doen maar hiervoor iemand in de hand te nemen. Doe je dit niet dan kun je er eigenlijk op rekenen dat het verkeerd gaat...

 

Goed, dat inleidend. Nu dan je vraag. Jij geeft aan dat je een schilders wilt verlonen tegen een bruto uurloon van € 15,43 per uur. Ik vermoed dat de schilder ouder is dan 22 jaar en je aansluiting zoekt bij de CAO voor Schilders (dat moet ook). Dit uurloon is het geldende uurloon voor een vakvolwassen werknemer van 22 jaar of ouder zonder diplomatoeslag dat gold in 2010 - dit mag je dus niet meer gebruiken. Vanaf week 26 geldt een bruto uurloon van € 15,68. Daarnaast geldt voor schiders (al sinds jaar en dag) een 37,5-urige werkweek. Daar komt nog bovenop dat je als werkgevers in het schildersbedrijf verplicht bent om 1,7% van het bruto loon als levensloopregeling te betalen (dit ter compensatie van zogenaamd kort verzuim).

 

Dan nu da hamvraag, wat kost een werknemer nu eigenlijk?

 

Als een schilder een hele week werkt betaal je hem dus 37,5u uit tegen bruto € 15,68 per uur

- bruto weekloon € 588,00

- netto weekloon € 249,28

- netto vakantiebonnen € 158,41

- werkgeverslasten € 964,80 (uitgaande van startend werkgeverschap)

 

Werknemer verdient dus in die periode (€ 249,28 = € 158,41 =) € 407,69 netto, ofwel € 10,87 per uur.

Werkgever betaalt hiervoor € 25,72 (t.o.v. het bruto uurloon is dit een factor van 1,64. (uitgaande van de tweede helft van 2011).

 

Als werkgever kun je er in 2011 dus vanuit gaan dat je werkt met die factor 1,64, dus dat de werkgever je € 25,72 per uur kost. Dit is inclusief vakantiedagen, vakantiegeld en pensioenopbouw. Kort verzuim zit in de levensloopregeling dus hier hoef je geen rekening mee te houden. We houden dan nog geen rekening met arbeidsongeschiktheid, administratieve lasten zoals het opstellen van een RIE, kosten arbodienst en meer van dergelijke punten.

Houd er ook rekening mee dat jij als werkgever ook verplicht verzekerd bent bij het Bedrijfspensioenfonds Schilders, dit werkt dus kostenverhogend voor jouw organisatie (maar is misschien wel zo verstandig om te doen...).

 

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik die graag terug!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitgebreide reaktie.

 

Als ik dit zie denk ik er toch eerder aan een payrol constructie. Dat geeft mij meer vrijheden en onder de streep zal het niet duurder zijn verwacht ik.

 

Het is de volgende fase in mijn bedrijf ik zal me dus heel goed de voordelen/nadelen moeten bekijken. Feit is dat ik een berg werk heb liggen wat alleen niet klaar te krijgen is..Dat is in deze tijd natuurlijk toch wel een fijn gevoel...

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zie denk ik er toch eerder aan een payrol constructie. Dat geeft mij meer vrijheden en onder de streep zal het niet duurder zijn verwacht ik.

 

 

Dat lijkt mij een hele goede zet. Verzeker je er dan wel van dat je met de juiste payroller werkt (NEN 4400-gecertificeerd) en dat deze samenwerkt met A&O Services. Anders kan het zijn dat je je medewerker en uiteindelijk ook jezelf tekort doet. De factuurprijs zou niet leidend moeten zijn in je aanbesteding maar de kwaliteit van de payroller. Pas bij gelijke kwaliteit kun je appels met appels vergelijken en zou de prijs een rol moeten spelen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.