• 0

Vanuit bedrijf hypotheek verstrekken aan particulieren?

Ik beleg al enige tijd in vastgoed (voornamelijk eengezinswoningen). Opknappertje opkopen, renoveren en weer doorverkopen, dat soort werk. Dit wordt de laatste tijd steeds lastiger omdat kopers amper nog een hypotheek los krijgen van de bank. De potentiële kopers hebben echter vaak een keurig modaal inkomen en vast dienstverband. Als ik de bank was had ik ze wel een lening gegeven.

 

Zelf ben ik kapitaalkrachtig genoeg en overweeg ik zelf hypotheken te gaan verstrekken. Denk hierdoor ook een hogere verkoopprijs te kunnen realiseren en sneller te verkopen. Bovendien krijg ik nu van de bank 2,5% rente vergoeding en kan ik dan voor zo'n 6% uitlenen. Naast de algemeen bekende risico's van geld uitlenen vraag ik me af wat voor haken en ogen hier aan zitten. Krijg je bijvoorbeeld met de AFM te maken? Zijn kopers zeker van hypotheekrente aftrek? Kortom, kun je zomaar voor bank gaan spelen? De bank moet zich aan de spelregels houden die door de overheid zijn opgelegd. Moet ik dat dan ook?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij kun je zelf hypotheken verstrekken zonder bemoeienis van de AFM in ieder geval binnen familieverband. Daarbuiten zou het anders kunnen liggen maar lijkt me niet als je het op kleine schaal doet. In ieder geval is de rente gewoon aftrekbaar voor de koper.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties tot dusver.

 

Na wat meer gelezen te hebben op internet; Je dient als bedrijf zijnde een vergunning te hebben en je te houden aan de eisen van de AFM. Als je echter als particulier hypotheken zou verstrekken zou dit alles niet gelden en kun je gewoon je gang gaan. Ook de verplichting van max 50% aflossingsvrij zou dan niet gelden. Daarmee zou je als kapitaalkrachtige particulier dus de bank op een zijspoor kunnen zetten. Of zie ik dat verkeerd?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Daarmee zou je als kapitaalkrachtige particulier dus de bank op een zijspoor kunnen zetten. Of zie ik dat verkeerd?

 

Als kapitaalkrachtige particulier kun jij dan inderdaad veel meer risico lopen dan een bank mag. Maar zou jij dit structureel doen dan is dat IMHO gewoon bedrijfs/beroepsmatig handelen, en dus vergunningsplichtig.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Is het een mogelijkheid om;

A op moment X een verkoop prijs af te spreken.

B belanghebbende de mogelijkheid bieden om het huis te huren.

C De afspraak maken dat als verkoop in de toekomst plaatsvindt dat belanghebbende een korting op de aankoopprijs krijgt ter hoogte 50% van de reeds betaalde huursom?

Vraag en aanbod van Off market residentieel vastgoed (woningen en appartementen) komt samen in deze Facebook groep

 

Link naar reactie
  • 0

Is het een mogelijkheid om;

A op moment X een verkoop prijs af te spreken.

B belanghebbende de mogelijkheid bieden om het huis te huren.

C De afspraak maken dat als verkoop in de toekomst plaatsvindt dat belanghebbende een korting op de aankoopprijs krijgt ter hoogte 50% van de reeds betaalde huursom?

 

Waarom niet?! Maar hoe past dat in het probleem van TS?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.