• 0

leerwerkplaats beginnen?

Beste mensen,

al enige tijd loop ik met het idee rond een leerwerkplaats te beginnen. Let wel, geen leerwerkbedrijf, maar een leerwerkplaats.

Een tijd geleden was ik op zoek naar goedkope krachten. Ik kwam erachter dat er subsidie verleend werd langdurig werklozen aan werk te helpen.

Zo kwam ik terecht in een leerwerkplaats. Een overheidsinstelling die, op dat moment kansarmen, een ambachtsvak bijbrachten, om ze zo sneller aan werk te helpen.

Dit kost natuurlijk erg veel geld. En zo vraag ik me dus af of het mogelijk is dit te privatiseren.

 

Dus zelf een dergelijke locatie in te richten, mensen op te leiden en vervolgens via een uitzendconstructie uit te zenden. Is dit geen belangenverstrengeling?

 

Moeilijk punt is natuurlijk dat werklozen soms.. (let wel) niet graag willen werken. Ik kan hen dus niet verplichten aanwezig te zijn, ik kan immers geen sancties opleggen (korting op uitkering of andere ellende).

 

Hoe word ik overheid?... is de vraag in het kort.

Of ook, is het mogelijk een semi-profit organisatie op te zetten zodat ik wel sancties op kan leggen?

 

Dit verhaal klinkt vast te mistig, toch hoop ik dat jullie er wat van maken kunnen...

Dank!

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet je zeker dat de leerwerkplaats waar je was een overheidsnstantie was? Het merendeel is namelijk al privaat, met (deel)financiering vanuit de overheid.

 

Op welke sector wil je je richten? Er zit nogal een verschil per sector dus om je vragen goed te beantwoorden is het wel handig dat te weten.

 

Qua inzet van de mensen zelf: je zou met prestatiecontracten kunnen werken, dat gebeurt veel vaker. Dat biedt geen garanties, maar zo kun je wel heel snel de mensen die niet voldoende gemotiveerd zijn, eruit halen.

 

Overgens ligt deze hele markt flink op z'n gat, er wordt grootscheeps op bezuinigd.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

al enige tijd loop ik met het idee rond een leerwerkplaats te beginnen. Let wel, geen leerwerkbedrijf, maar een leerwerkplaats.

Een tijd geleden was ik op zoek naar goedkope krachten. Ik kwam erachter dat er subsidie verleend werd langdurig werklozen aan werk te helpen.

Zo kwam ik terecht in een leerwerkplaats. Een overheidsinstelling die, op dat moment kansarmen, een ambachtsvak bijbrachten, om ze zo sneller aan werk te helpen.

Dit kost natuurlijk erg veel geld. En zo vraag ik me dus af of het mogelijk is dit te privatiseren.

 

Dus zelf een dergelijke locatie in te richten, mensen op te leiden en vervolgens via een uitzendconstructie uit te zenden. Is dit geen belangenverstrengeling?

 

Moeilijk punt is natuurlijk dat werklozen soms.. (let wel) niet graag willen werken. Ik kan hen dus niet verplichten aanwezig te zijn, ik kan immers geen sancties opleggen (korting op uitkering of andere ellende).

 

Hoe word ik overheid?... is de vraag in het kort.

Of ook, is het mogelijk een semi-profit organisatie op te zetten zodat ik wel sancties op kan leggen?

 

Dit verhaal klinkt vast te mistig, toch hoop ik dat jullie er wat van maken kunnen...

Dank!

 

[titel aangepast - mod]

Beste,

 

Toen ik net van school kwam, in de jaren tachtig lag de economie ook in het slob.

Ik heb toen de kans gekregen bij Philips een bedrijfsopleiding in een leerwerkplaats te volgen.

 

Daarbij hoorde toen een officiele sollicitatie-procedure.

Dan behoor je al een selectie te maken, 100% zekerheid krijg je nooit of mensen het afmaken.

 

Je dient ook de leerperiode af te sluiten met de mogelijkheid tot het slagen voor een erkend diploma.

 

Bij mij was het toen VEV, dat is later overgegaan in Kenteq.

 

Overigens heeft Philips de opleiding in 2006 gesloten, het is overgegaan naar het ROC, erg jammer, juist omdat de kwaliteit van hetgeen aangeboden werd zo hoog was.

 

Het idee is goed, maar in hoeverre een overheid nog financieel bij wil dragen, en je kan niemand verplichten om na een leerperiode voor je te blijven werken via een uitzendconstructie.

 

edit, je was net iets eerder, Jeroen.

Link naar reactie
  • 0

Weet je zeker dat de leerwerkplaats waar je was een overheidsnstantie was? Het merendeel is namelijk al privaat, met (deel)financiering vanuit de overheid.

 

Op welke sector wil je je richten? Er zit nogal een verschil per sector dus om je vragen goed te beantwoorden is het wel handig dat te weten.

 

Qua inzet van de mensen zelf: je zou met prestatiecontracten kunnen werken, dat gebeurt veel vaker. Dat biedt geen garanties, maar zo kun je wel heel snel de mensen die niet voldoende gemotiveerd zijn, eruit halen.

 

Overgens ligt deze hele markt flink op z'n gat, er wordt grootscheeps op bezuinigd.

 

hoi Jeroen,

 

dank je voor je bericht.

Ik vermoed idd dat dit een overheidsgebeuren was. Ik weet dat niet zeker, het speelt inmiddels al wel weer zo'n 6 jaar terug.

Sinds een tijd woon ik in een wijk met meerendeels allochtonen en ik ben een beetje geschrokken van de hoge werkloosheid. Bijna 20%..

Dat zet je wel aan het denken.

Wat ik nu allemaal maar niet op zal schrijven. Maar.. ik geloof dat er geld in zit.

 

Het zal de bouwsector zijn.

Ik werk zelf in de bouw (eigen bedrijf). Daarvoor lang als personeelstrainer gewerkt. Het motiveren van mensen is toch wel helemaal mijn ding en dat kan ik nu te weinig kwijt.

 

Dat er op bezuinigd wordt is wel heel raar natuurlijk. De sociale werkplaatsen weet ik van (ook schandalig overigens), maar werklozen aan de slag helpen.. Zou toch prioriteit nummero uno moeten zijn.

 

Ik verwacht eigenlijk wel iets van subsidie te krijgen of andere hulp van die kant.

Maar ook bij het uitblijven hiervan, geloof ik dat er markt in zit. Een heel moeilijke markt, dat wel...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

al enige tijd loop ik met het idee rond een leerwerkplaats te beginnen. Let wel, geen leerwerkbedrijf, maar een leerwerkplaats.

Een tijd geleden was ik op zoek naar goedkope krachten. Ik kwam erachter dat er subsidie verleend werd langdurig werklozen aan werk te helpen.

Zo kwam ik terecht in een leerwerkplaats. Een overheidsinstelling die, op dat moment kansarmen, een ambachtsvak bijbrachten, om ze zo sneller aan werk te helpen.

Dit kost natuurlijk erg veel geld. En zo vraag ik me dus af of het mogelijk is dit te privatiseren.

 

Dus zelf een dergelijke locatie in te richten, mensen op te leiden en vervolgens via een uitzendconstructie uit te zenden. Is dit geen belangenverstrengeling?

 

Moeilijk punt is natuurlijk dat werklozen soms.. (let wel) niet graag willen werken. Ik kan hen dus niet verplichten aanwezig te zijn, ik kan immers geen sancties opleggen (korting op uitkering of andere ellende).

 

Hoe word ik overheid?... is de vraag in het kort.

Of ook, is het mogelijk een semi-profit organisatie op te zetten zodat ik wel sancties op kan leggen?

 

Dit verhaal klinkt vast te mistig, toch hoop ik dat jullie er wat van maken kunnen...

Dank!

 

[titel aangepast - mod]

Beste,

 

Toen ik net van school kwam, in de jaren tachtig lag de economie ook in het slob.

Ik heb toen de kans gekregen bij Philips een bedrijfsopleiding in een leerwerkplaats te volgen.

 

Daarbij hoorde toen een officiele sollicitatie-procedure.

Dan behoor je al een selectie te maken, 100% zekerheid krijg je nooit of mensen het afmaken.

 

Je dient ook de leerperiode af te sluiten met de mogelijkheid tot het slagen voor een erkend diploma.

 

Bij mij was het toen VEV, dat is later overgegaan in Kenteq.

 

Overigens heeft Philips de opleiding in 2006 gesloten, het is overgegaan naar het ROC, erg jammer, juist omdat de kwaliteit van hetgeen aangeboden werd zo hoog was.

 

Het idee is goed, maar in hoeverre een overheid nog financieel bij wil dragen, en je kan niemand verplichten om na een leerperiode voor je te blijven werken via een uitzendconstructie.

 

edit, je was net iets eerder, Jeroen.

 

Ik stap halverwege je bericht in.

Dit hele idee wat ik hier lanceer is iets waar ik nog weinig concreet over nagedacht heb. Het is een idee wat moet broeien.

Maar de maatschappelijke kant ervan. Inburgeren; taalles en al wat maar nederlands is.., motiveren, waarom werken wij enz., zingeving, het zijn wel onderwerpen waar ik me graag voor zou willen inzetten.

Als de proefballonnetjes die ik hier en daar op zal laten, goed vallen (proefballonnetjes vallen? mm..) dan ga ik concretiseren. Jij komt meteen met een interessant punt: certificaten en diploma's.

Nu lijkt me dat een ieder een certificaat kan afgeven. Maar wat zegt zo'n certificaat en hoe mooi zou het zijn als het ook werkelijk wat voorstelt.

En dus erkende leraren nodig, maar ook lesprogramma's enz. Erg interessant! maar ook een boel obstakels te nemen dus.

 

Dat mensen niet bij mij blijven hangen in die uitzendconstructie is oke.

Natuurlijk moet ik voor dat keerpunt, dus voor vertrek mn centen terugverdiend hebben...

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Dag hallo,

 

dank voor je bericht.

Hoe raad je het zo ..

 

mijn instelling is dat eenieder die in nederland aan de slag wil en van goede intentie is, we moeten helpen.

Of dit nu Polen zijn, of Hongaren of Belgen.

Maar ook zeker andere minderheden en werkloze medelanders..

 

Ik begrijp dat niet iedereen het hier mee eens is, met hen ga ik ook graag een discussie aan, hoewel niet hier.. ;-)

 

Ik herstel.. Ook... Polen...

zwaartepunt ligt op de allochtone werkloze nederlanders

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.