• 0

Koopovereenkomst ontbinden door webwinkel

Hallo iedereen,

 

Wanneer een consument een bestelling plaats op een webwinkel gaat de koopovereenkomst dan direct in of moet de webwinkel deze koop eerst nog aanvaarden? Is het zo dat wanneer men bijvoorbeeld iets online verkoopt wat niet meer op voorraad blijkt te zijn dat je de verkoop kan ontbinden? Of ben je dan alsnog verplicht om het product te leveren ook al heb je het niet meer?

 

Ook vraag ik me af omdat er wel overal staat hoe het voor de consument werkt om de koopovereenkomst te ontbinden, hoe een webwinkelier dit kan doen. Een consument kan dit binnen 14 dagen doen (dacht ik) maar kan een verkoper dit ook doen?

 

Wanneer je direct het geld hebt terug gestort is de koopovereenkomst toch ontbonden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag als leverancier niet zomaar de koop ontbinden. Ook als de automatisch tot stand is gebracht.

 

Maar als iets niet op voorraad is en ook niet meer verkrijgbaar mag je de koop ontbinden en geld terugstorten. Het komt natuurlijk vaak voor dat er voorraadverschillen zijn, ook bij gewone winkels.

 

Artikel 46f BW

 

2

Indien nakoming onmogelijk is doordat de gekochte zaak niet beschikbaar is, moet de koper daarvan zo spoedig mogelijk worden kennis gegeven en heeft hij recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de kennisgeving plaatsvinden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Hallo iedereen,

 

Wanneer een consument een bestelling plaats op een webwinkel gaat de koopovereenkomst dan direct

Ja

in of moet de webwinkel deze koop eerst nog aanvaarden? Is het zo dat wanneer men bijvoorbeeld iets online verkoopt wat niet meer op voorraad blijkt te zijn dat je de verkoop kan ontbinden? Of ben je dan alsnog verplicht om het product te leveren ook al heb je het niet meer?

Die ontbinding door de verkoper kan tot schadeplicht leiden, bijvoorbeeld omdat de consument het gekochte elders duurder heeft gekocht.

Ook vraag ik me af omdat er wel overal staat hoe het voor de consument werkt om de koopovereenkomst te ontbinden, hoe een webwinkelier dit kan doen. Een consument kan dit binnen 14 dagen doen (dacht ik) maar kan een verkoper dit ook doen?

 

Wanneer je direct het geld hebt terug gestort is de koopovereenkomst toch ontbonden?

Nee.

 

Wel kun je je bestelproces zo inrichten dat je zegt 'dit is een vrijblijvend aanbod en geldt pas als geaccepteerd als wij de bestelling bevestigen'

Link naar reactie
  • 0

 

Die ontbinding door de verkoper kan tot schadeplicht leiden, bijvoorbeeld omdat de consument het gekochte elders duurder heeft gekocht.

 

 

Maar dan moet de eventuele schade toe te rekenen zijn aan de verkoper. Als haar/zijn leverancier niet meer kan leveren of het product heeft in het magazijn schade opgelopen is er toch sprake van overmacht?

Hoe ga je als consument bewijzen dat de leverancier schadeplichtig is?

Link naar reactie
  • 0

wat ik begrepen heb is een bestelling niet direct een acceptatie hiervan door de webshop.

 

Wel kan een automatische order bevestiging in veel gevallen aangemerkt worden als acceptatie van de order.

 

Zelf probeer ik de klant altijd een vergelijkbaar product aan te bieden dat eventueel net iets duurder is als het oorspronkelijk bestelde product.

Wel uiteraard tegen het oorspronkelijk betaalde bedrag

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

 

Die ontbinding door de verkoper kan tot schadeplicht leiden, bijvoorbeeld omdat de consument het gekochte elders duurder heeft gekocht.

 

 

Maar dan moet de eventuele schade toe te rekenen zijn aan de verkoper. Als haar/zijn leverancier niet meer kan leveren of het product heeft in het magazijn schade opgelopen is er toch sprake van overmacht?

Hoe ga je als consument bewijzen dat de leverancier schadeplichtig is?

Niet kunnen leveren is geen overmacht, dan had de verkoper zijn aanbod maar af moeten stemmen op de beschikbaarheid.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de letter van de wet mag je het inderdaad niet zomaar doen. Echter is er nog zoiets van redleijkheid en billijkheid. Als jij door een fout of wat dan ook een product niet meer kan leveren kan jij natuurlijk altijd de klant aanbieden of hij de order wilt annuleren.

 

Zo doen wij dat meestal. Wij annuleren niet zelf, wij vragen de klant om te annuleren omdat wij geen mogelijkheden hebben om het product op korte termijn te leveren. Soms kiest de klant dan voor annuleren, maar ook om te wachten. Dan is het gelijk opgelost.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En wat als bijvoorbeeld een product door een fout nog niet geprijsd was en nog offline had moeten staan maar toch online is gekomen en is besteld?

 

Dat ligt er aan of de prijs goed was... Dus als jij TV's verkoop en hij komt per ongeluk op je site te staan voor 5 euro... (hij kost normaal 500 euro). Dan had de klant moeten weten dat dit niet klopt, dus ben jij niet verplicht om te leveren.

 

Pak je het zelfde voorbeeld, alleen stond de tv er per ongeluk op voor 425 euro... dan is het een ander verhaal, want dan is het een redelijke en normale prijs voor dat product. Dan ben je min of meer verplicht om te gaan leveren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.