• 0

Onestepcheckout - ervaringen

Beste heren en dames,

 

Wie van jullie heeft ervaringen met webwinkels met onestepcheckout? Ik wil deze wellicht implementeren in een magento website maar twijfel nog teveel over het nut ervan.

 

Heeft er iemand goed of slechte ervaringen mee?

 

Hoor graag van jullie,

 

Niels

Wecommerce | Clonable

www.wecommerce.international | www.clonable.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede vraag van je. Wat is nu het nut van deze dingen. 'Ik heb hem zelf ook :)' dus dan is het goed. Toch?

 

Nee maar even serieus. Ik denk dat het vooraal een bijdrage kan leveren aan je conversie omdat mensen snel kunnen afrekenen zonder daarvoor pagina's met elende moeten invullen.

 

Er is een (ongeschreven??) regel dat je maar maximaal 3x mag klikken vanaf je winkelmandje tot aan de "Transactie is voltooid" pagina.

 

Ik vind het wel fijn. Geeft mij meer gevoel van service en gemak voor de klant. Maar of die klant nu minder zou kopen, als ik het niet zou hebben.... Zou het niet weten. Goed onderwerp voor een onderzoek.

 

P.S. Ik kan je wel een tip geven voor een goed werkende versie die maar 189 dollar kost.. Scheelt iets met de andere die te koop staat voor 250 dollar meen ik.

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen kan je stellen dat een (1) pagina voor afrekenen beter is voor je conversie. Maar het hangt er een beetje van af wat je verkoopt. Als je duurdere of persoonlijke dingen verkoopt, dan kan je beter een iets uitgebreidere afrekenprocedure hebben in plaats van een 1 pagina bestelproces. Er is dan veel meer binding met de klant en de klant ervaart het dan ook een stuk persoonlijker.

 

Als je bijvoorbeeld een reis gaat boeken en je krijgt na het invullen van 1 pagina al "bedankt voor uw bestelling" in beeld, dan past dat vaak niet in de beleving van de klant. Ook is zo'n bestelprocedure gevoeliger voor fouten. Men kan niet hun adres dubbel controleren en dus zal er vaker een foutje gemaakt worden. Een postcode + huisnummer check is onmisbaar met een 1 pagina checkout.

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen kan je stellen dat een (1) pagina voor afrekenen beter is voor je conversie. Maar het hangt er een beetje van af wat je verkoopt. Als je duurdere of persoonlijke dingen verkoopt, dan kan je beter een iets uitgebreidere afrekenprocedure hebben in plaats van een 1 pagina bestelproces. Er is dan veel meer binding met de klant en de klant ervaart het dan ook een stuk persoonlijker.

 

Als je bijvoorbeeld een reis gaat boeken en je krijgt na het invullen van 1 pagina al "bedankt voor uw bestelling" in beeld, dan past dat vaak niet in de beleving van de klant. Ook is zo'n bestelprocedure gevoeliger voor fouten. Men kan niet hun adres dubbel controleren en dus zal er vaker een foutje gemaakt worden. Een postcode + huisnummer check is onmisbaar met een 1 pagina checkout.

 

Wouter,

 

Ben ik toch niet helemaal met je eens. De klant ontvangt na zijn bestelling nog een bevestigingsmail en daarnaast kan hij alles in zien via zijn account pagina.

 

Daarnaast is het ook een punt van preceptie, ik zou het een verheerlijking vinden als ik eindelijk op een niet nader te noemen vakantie site binnen 1 pagina mijn reis kan boeken. Ipv van klikken, selecteren, klikken, lezen weer klikken en vervolgens te zien dat er ook op de laatste pagina de reis toch maar niet beschikbaar is of dat er nog even 100 euro bij komt wegens een of andere toeslag.

 

Als je echt een persoonlijke band wil, ga je wel naar een reisburo, of naar de juwelier.

 

Maar dat is mijn mening :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe moeten we dat dan zien zo'n onestepcheckout? Koppel je dan bijvoorbeeld je google of facebook account aan zo'n winkel?

 

 

Ik kon wel deze informatie vinden:

 

Roet in het eten

De wetgever gooit echter roet in het eten bij dit soort bestelprocessen. In het Burgerlijk Wetboek is namelijk bepaald dat de webwinkelier de klant passende, doeltreffende en toegankelijke middelen ter beschikking moet stellen waarmee de klant vóór aanvaarding van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken en waarmee hij deze kan herstellen.

 

In normale mensentaal betekent dit dat de webwinkelier de klant dus voordat hij op de knop ‘bestelling plaatsen’ klikt de gelegenheid moet geven om zijn bestelling en de door hem ingevoerde gegevens te controleren op klik- en typefouten. Een totaaloverzicht van de bestelling waarin de consument gegevens kan aanpassen of een pop-up waarin de consument wordt gemaand zijn gegevens te checken voordat de bestelling is geplaatst zijn dus onvermijdelijk.

 

Vernietigen

Het gevolg van het niet-naleven van deze wettelijke verplichting is dat de klant de overeenkomst mag vernietigen. Dit uiteraard om te zorgen dat de klant niet gebonden is aan een overeenkomst die hij eigenlijk niet wilde. Niemand zit te wachten op tien dvd’s terwijl je er eigenlijk maar één wilde hebben. Ook klanten die wél een overeenkomst hebben gesloten die in overeenstemming was met hun wil, mogen de overeenkomst vernietigen als uw bestelprocedure niet juist is ingericht.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe moeten we dat dan zien zo'n onestepcheckout? Koppel je dan bijvoorbeeld je google of facebook account aan zo'n winkel?

 

 

Nee niet echt. Het is meer dat je op 1 webpagina al je gegevens moet invullen, de betalingsmethode moet kiezen, de verzendwijze, etc. Op de zelfde pagina klik je op "Afrekenen" en ploep je zit op de pagina van de bank.

 

Vooral gemak dus. (niet meer steeds op next of volgende klikken voor een nieuwe webpagina met nieuwe gegevens.)

 

Vernietigen

Het gevolg van het niet-naleven van deze wettelijke verplichting is dat de klant de overeenkomst mag vernietigen. Dit uiteraard om te zorgen dat de klant niet gebonden is aan een overeenkomst die hij eigenlijk niet wilde. Niemand zit te wachten op tien dvd’s terwijl je er eigenlijk maar één wilde hebben. Ook klanten die wél een overeenkomst hebben gesloten die in overeenstemming was met hun wil, mogen de overeenkomst vernietigen als uw bestelprocedure niet juist is ingericht.

 

Tsja, dat mogen ze sowieso al.. wegens de 14 dagen bedenktermijn. Vind het een beetje een bangmaak artikel. Klanten mogen altijd annuleren... Daarnaast is het mijn verantwoordelijk als webwinkelier om te zorgen dat het product door hun brievenbus komt. Dus als de klant een tikfout maakt en mijn product moet ik opnieuw verzenden is dat toch mijn probleem..

Link naar reactie
  • 0

OW ok, maar je moet dus nog steeds alle velden invullen. Ik vond het al een heel gevaarlijk ding. Wie wil nou dat een webwinkel al zijn facebook of google gegevens heeft.

 

Ik dacht dat Magento het al standaard had.

 

 

@ Patrick, dat geldt alleen voor particulieren en niet voor zakelijke klanten. Ik weet echter neit of deze regel die ik aangaf ook voor zakelijke afnemers telt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie uitgebreide en zeer snelle reacties....

 

Ik denk dat ik het maar ga proberen. Magento heeft een 'soort van' onestepcheckout, maar er zijn nog steeds 6 stappen te zien. Ikzelf denk dat twee of drie stappen beter zijn. Eén stap vind ik zo onoverzichtelijk. Eens kijken of ik zo'n module ook nog kan vinden of dat ik die kan laten bouwen...

 

Als er iemand nog aantoonbare gegevens heeft om de conversieverhogende werking van de onestepcheckout te tonen hoor ik dat graag. Iedereen zegt het namelijk wel, maar ik zie maar weinig data...

 

mvg Niels

Wecommerce | Clonable

www.wecommerce.international | www.clonable.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Wouter,

 

Ben ik toch niet helemaal met je eens. De klant ontvangt na zijn bestelling nog een bevestigingsmail en daarnaast kan hij alles in zien via zijn account pagina.

Meestal maak je geen account aan bij zo'n one page checkout. Wachtwoord velden zijn immers een extra veld en dus een extra drempel. Stel dat hij zijn email verkeerd spelt, dan heeft hij geen informatie om op terug te kunnen vallen, anders dan zijn bank afschrift.

 

Lees ook dit artikel op Frankwatching over one step checkout, bevat interessante informatie. Al ben ik het niet eens met de informatie die in dat artikel bij "Soort klant" gegeven wordt. Een one step checkout is bij uitstek voor nieuwe klanten, een multi step checkout is bij uitstek voor vaak terug kerende klanten. Het artikel vindt dat dat andersom is.

Link naar reactie
  • 0

Ik hou van 1 step checkout (of buy now) als koper maar ook als verkoper. Ik heb geen flauw idee wat een webwinkel moet met mijn gebruikersnaam / wachtwoord / geboortedatum

 

Mocht je paypal als betaal middel gebruiken is het helemaal gemakkelijk, aangezien je dan helemaal niets van gegevens hoeft op te geven aan de shop zelf!

Link naar reactie
  • 0

Ik hou van 1 step checkout (of buy now) als koper maar ook als verkoper. Ik heb geen flauw idee wat een webwinkel moet met mijn gebruikersnaam / wachtwoord / geboortedatum

Met een gebruikersnaam (meestal email adres) en wachtwoord zou je kunnen inloggen op de shop om de status van je bestelling(en) te zien en om bijvoorbeeld de facturen daarvan te kunnen downloaden. Ook handig voor als je vaker bij dezelfde shop besteld, hoef je niet nog eens alles in te vullen. Op zich is het jammer dat veel mensen dit moeilijk vinden, want dat zorgt voor de shop en voor de klant voor extra werk. In plaats van dat klanten zelf via de site informatie over hun bestelling kunnen vinden, moeten ze contact opnemen met de shop om het te vragen.

 

Geboortedatum is inderdaad alleen interessant voor de afdeling marketing, en vraag je als webshop best niet. Tenzij je cadeauartikelen of iets dergelijks verkoopt.

Mocht je paypal als betaal middel gebruiken is het helemaal gemakkelijk, aangezien je dan helemaal niets van gegevens hoeft op te geven aan de shop zelf!

Dit soort modules zijn voor zowel de klant als de shop inderdaad ideaal. De klant heeft een account bij Paypal en klikt dat aan als betaalmethode op de site. Op de site van Paypal accepteert de klant de bestelling, en Paypal stuurt de bestelling en de gegevens van de klant naar de shop. Klaar is kees. Dit soort modules zijn echter wel moeilijk om in te bouwen, je systeem moet een order vanaf paypal kunnen ontvangen. Voor open source pakketten zijn er meestal al wel modules beschikbaar.

 

Er zijn meer bedrijven die dit soort betaal- en bestelmodules aanbieden, maar Paypal is inderdaad de bekendste.

Link naar reactie
  • 0

...Ik heb geen flauw idee wat een webwinkel moet met mijn gebruikersnaam / wachtwoord / geboortedatum

...

Ik vind het erg fijn om snel te kunnen zien hoe vaak de klant al bij me heeft gekocht. Stel iemand plaatst een grote bestelling onder eenmalige machtiging en ze is al jaren klant wordt het meteen opgestuurd, terwijl bij een eerste klant er een aantal dingen nagekeken wordt. Maar ook als de klant bepaalde klachten of verzoeken heeft is het erg fijn om te kunnen zien wat voor contact er al is geweest.

Link naar reactie
  • 0

Met een gebruikersnaam (meestal email adres) en wachtwoord zou je kunnen inloggen op de shop om de status van je bestelling(en) te zien en om bijvoorbeeld de facturen daarvan te kunnen downloaden. Ook handig voor als je vaker bij dezelfde shop besteld, hoef je niet nog eens alles in te vullen. Op zich is het jammer dat veel mensen dit moeilijk vinden, want dat zorgt voor de shop en voor de klant voor extra werk. In plaats van dat klanten zelf via de site informatie over hun bestelling kunnen vinden, moeten ze contact opnemen met de shop om het te vragen.

 

Ik vind het erg fijn om snel te kunnen zien hoe vaak de klant al bij me heeft gekocht. Stel iemand plaatst een grote bestelling onder eenmalige machtiging en ze is al jaren klant wordt het meteen opgestuurd, terwijl bij een eerste klant er een aantal dingen nagekeken wordt. Maar ook als de klant bepaalde klachten of verzoeken heeft is het erg fijn om te kunnen zien wat voor contact er al is geweest.

 

Ik snap dat het gemakkelijk is van het oogpunt als webwinkelier natuurlijk wel (ik verkoop ook online) maar het invullen EN onthouden is voor klanten allemaal maar horror.

 

Heel simpele testje, vraag je IT dude eens of die passwoorden wilt tellen die mensen gebruikt hebben. (dus laten kijken hoeveel hetzelfde zijn, of dezelfde SHA1 strings) Durf te wedden dat het gros 123456 gebruikt, weet je meteen hoe serieus ze de "account" nemen!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uhm.. adviseer jij nu de vraagsteller om aan zijn It man.. wachtwoorden te gaan bekijken van zijn klanten.... Lijkt me niet echt een slimme optie :)

 

Weet wel dat hij die sowieso kan zien, maar dat je hem echt gaan vragen om dat te doen... lijkt me een beetje vergaan. Maar goed dat mensen geen fantasie hebben, of een beperking zodat ze maar 1 getal kunnen onthouden of wat voor een reden dan ook, wil natuurlijk niet zeggen dat men niet graag een account heeft.

 

Dat het voordelen heeft weet iedereen hier wel denk ik. Nadelen heeft het ook.

 

Ik zou gewoon een OSCO doen.. maar dan met de optie van registeren en zonder. Zo heb ik het ook op een aantal shopjes. 60% van de mensen maakt een account aan.

Link naar reactie
  • 0

Uhm.. adviseer jij nu de vraagsteller om aan zijn It man.. wachtwoorden te gaan bekijken van zijn klanten.... Lijkt me niet echt een slimme optie :)

 

Nee adviseer ik niet, zeker niet aan vragensteller, zou interresanter zijn in grote webshop. Je kunt toch zeker alleen wachtwoorden uit een SQL base halen zonder de email adressen / namen /weet ik wat voor een persoonlijke info meer. Ik denk dat je daaruit op kunt maken dat mensen (klanten!) die "account" helemaal niet zo serieus nemen als een webwinkelier denkt, en liever one click betalen.

 

Never-the-less - beide aanbieden moet je zeker doen! (maar dat was de vraag van de vragensteller niet)

Link naar reactie
  • 0

Met een preg_match kun je mensen makkelijk verplichten een iets moeilijk ww te nemen.

 

klein voorbeeldje:

 

if(!empty($_POST['ww_oud']) && empty($_POST['ww_nieuw1']) && empty($_POST['ww_nieuw2']))

      {

      $aErrors['pass'] ='U heeft geen nieuwe wachtwoorden ingevuld.';

      $veldkleurpass = 'tekstveldnorm';

      }

      elseif(empty($_POST['ww_oud']) && !empty($_POST['ww_nieuw1']) && !empty($_POST['ww_nieuw2']))

      {

      $aErrors['pass'] ='U heeft uw oude wachtwoord niet ingevuld.';

      $veldkleurpass = 'tekstveldnorm';

      }

      elseif(!empty($_POST['ww_oud']) && !empty($_POST['ww_nieuw1']) && !empty($_POST['ww_nieuw2']))

      {

 

         if($_POST['ww_nieuw1'] == $_POST['ww_oud'])

         {

         $aErrors['pass'] ='Uw nieuwe wachtwoord is hetzelfde als uw oude wachtwoord.';

         $veldkleurpass = 'tekstveldnorm';

         }

         elseif($_POST['ww_nieuw1'] != $_POST['ww_nieuw2'])

         {

         $aErrors['pass'] ='Uw controle wachtwoord is niet hetzelfde als uw nieuwe wachtwoord.';

         $veldkleurpass = 'tekstveldnorm';

         }

         elseif (strlen(trim($_POST['ww_nieuw1'])) < 5 )

         {

         $aErrors['pass'] = 'Het gekozen wachtwoord is te kort, het wachtwoord dient uit minimaal 6 tekens te bestaan, waarvan minimaal 2 cijfers en minimaal 2 letters';

         $veldkleurpass = 'tekstveldred';

         }

         elseif( !preg_match( "#[0-9]{2}+#", $_POST['ww_nieuw1']) )

         {

         $aErrors['pass'] = 'Het wachtwoord moet naast minimaal 2 letters ook minimaal 2 cijfers bevatten';

         $veldkleurpass = 'tekstveldred';

         }

         elseif( !preg_match("#[a-z]{2}|[A-Z]{2}+#", $_POST['ww_nieuw1']) )

         {

         $aErrors['pass'] = "Het wachtwoord moet naast minimaal 2 cijfers ook minimaal 2 letters bevatten";

         $veldkleurpass = 'tekstveldred';

         }

         elseif(md5($_POST['ww_oud'])!= $kl_gegevens['kl_overzicht_pass']) {

         $aErrors['pass'] = "Uw oude wachtwoord komt niet overeen met het wachtwoord uit onze database.";

         $veldkleurpass = 'tekstveldred';

         }

         

      }

Link naar reactie
  • 0

Met een preg_match kun je mensen makkelijk verplichten een iets moeilijk ww te nemen.

 

klein voorbeeldje:

 

Dat wil je niet. Je legt dan een enorme barrière neer voor jouw klant. Alles moet, in de basis, zo simpel en makkelijk mogelijk zijn. Zelfs (of juist) de eisen voor het wachtwoord.

 

Een account op een webshop is niet zo fraude gevoelig. Stel dat iemand achter je wachtwoord komt, dan is het ergste wat hij kan doen een bestelling uit jouw naam plaatsen. Een bestelling uit iemand anders naam (identiteitsfraude) kan ook zonder daar eerst in te loggen op een account van iemand. Kortom, het wachtwoord voor een account op een webshop mag best een simpele zijn. Dit in tegen stelling tot je wachtwoorden van je internet bankieren en andere gevoelige programma's en sites.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat het waard is, ik geef zelf de voorkeur aan meerdere stappen voor de checkout. Dit omdat je anders (te) veel tekst en invulvelden op één pagina moet plaatsen, 3 a 4 stappen is prima en logisch, bijvoorbeeld:

 

Adres -> Verzending -> Betaling -> Orderbevestiging

 

Ik geloof niet dat een one step checkout de conversie verhoogt en heb dit ook nog niet in een degelijk onderzoek bewezen gezien.

Link naar reactie
  • 0

Vaak worden er in de webwinkel accounts heel wat prive gegevens opgeslagen, denk aan btwnummers, bankgegevens (bij terugbetaling), adresgegevens.

 

Wanneer iemand het adres veranderd naar een niet duidelijk traceeradres en besteld voor veel geld aan spullen, bijwie leg je dan de claim neer? Zelf bestel ik eigennlijk nooit bij een webwinkel, vooral omdat je niet weet wat of wie erachter zit en je al helemaal niet weet of het ooit aan komt, dus heb er ook niet veel ervaring mee.

 

Maar ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat mensen afhaken bij een 3de of 4de pagina. Als men eenmaal zover is dat men de keuze heeft gemaakt gaat men echt niet opnieuw opzoek. Ze hebben hun besluit toch al gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat mensen afhaken bij een 3de of 4de pagina. Als men eenmaal zover is dat men de keuze heeft gemaakt gaat men echt niet opnieuw opzoek. Ze hebben hun besluit toch al gemaakt.

 

Helaas. Als je in stap 3 of 4 nalaat het broze vertrouwen dat ze in je hebben te bevestigen (door bv ineens transportkosten op te voeren, of onduidelijke leveringsvoorwaarden aan te bieden, of niet noodzakelijke gegevens te vragen etc.) zijn ze heeeeel snel weer weg

Link naar reactie
  • 0

Ja ok, maar dat is bij stap 1 ook. Ik zie hte meer zo:

 

stap 1 winkelwagen (en eigenlijk meteen de vezendkosten erbij voor binnen NL)

stap 2 inloggen/gegevens achterlaten

stap 3 verzendkosten & voorwaarden bij submit meteen naar Ideal achtig iets.

stap 4 betalen

stap 5 bevestiging, extra reclame, track & trace etc tec

 

Een pagian met heel veel invulvelden/info zou mij meer afschrikken, je weet immers niet meer wat wat is.

 

Maar kan uiteraard alleen voor mijzelf spreken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist omdat je het risico hebt dat klanten gaan twijfelen in de stappen die ze moeten doorlopen heb je een OPCO.

 

Op een van onze sites hebben wij gewoon nog meerdere pagina's klikken en info vullen. Je merkt heel vaak dat mensen de site verlaten op het moment dat ze nogmaals worden geconfronteerd met het bedrag. Bij de OPCO shop is dat veel minder. Waarom, mensen zien alles gelijk. Hoeven maar 1x te klikken en je zit op de ideal pagina. Weinig tijd om je te bedenken dus gewoon meer sales. Natuurlijk kan men gewoon annuleren, maar dat is weer een barriere en een stap die de klant moet nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.