• 0

Leveren aan franchise supermarkten wie heeft kennis en/of ervaring?

Goedenavond HL-ers,

 

Allereerst @ moderators: ik hoop dat mijn topic correct getiteld en geplaatst is en anders mijn excuses.

 

Eerder ben ik enorm goed geholpen door een paar zeer scherpe en meedenkende leden. Ik hoop dat ook vanavond deze en andere leden met mij mee willen denken. Misschien ten overvloede mijn ondernemingsplannen in het kort en de fase waar ik mij nu in bevind.

 

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een levensmiddelen merk voor een niche markt. Deze markt is zeer groeiend in Nederland wat ervoor heeft gezorgd dat Retail Nederland langzaam deze markt is gaan bedienen.

 

Mijn eerste productgroep zal begin januari 2012 leverbaar zijn en ben ter voorbereiding hierop alles in werking aan het stellen. Van opslag en transport tot aan packaging en web-design alles is in volle gang. Mijn "route to market" is in het begin via franchise supermarkt eigenaren. Zij mogen een bepaald deel van het assortiment zelf bepalen. Ik wil de stoute schoenen aantrekken en deze ondernemers bezoeken met mijn producten onder de arm. Met een beetje geluk hebben ze tijd voor me en anders ga ik pas weg wanneer ik een afspraak heb :D

 

Wanneer ik (hopelijk) een proven track record heb opgebouwd wil ik de stap wagen naar hoofdkantoren in Zaandam, Veghel en Amersfoort. Maar eerst wil ik op winkelniveau leveren aan deze supers (en oh ja de grote speciaalzaken waar mijn product in het assortiment past horen ook tot de klantengroep).

 

Ik ben nu vooral benieuwd of iemand ervaring heeft met een soortgelijke manier van benaderen. Hoe gaat het proces te werk? Aan welke bestelhoeveelheden moet ik denken? En zijn er nog belangrijke zaken die ik wellicht over het hoofd zie?

 

Ik ben heel erg benieuwd of een ondernemer of misschien zelfs wel een inkoper :D mij meer informatie kan geven.

 

Alvast bedankt en ik zie jullie reacties met heel veel belangstelling tegemoet.

 

Groet

 

UMMAH

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hele goeie zet. Franchise-ondernemers hebben een paar procent inkoopvrijheid (is afgesproken met nMA) en die gebruiken ze om te compenseren wat het hoofdkantoor niet goed invult. Dat kan dus ook lokaal relevant assortiment zijn. Jouw aanbod is waarschijnlijk enorm relevant in bepaalde verzorgingsgebieden, en minder in andere.

 

Elke keten heeft z'n eigen franchisers-overleg en in die vereniging zijn doorgaans een aantal ondernemers de voorlopers. Volgens mij kun je het beste eentje van die voorlopers benaderen voor een proef, waarbij jij investeert in lokale marketing e/o sampling. Eventueel succes kan dan sneller elders gekopieerd worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ummah,

 

Heb de vraag even voorgelegd aan iemand die in het managementteam van een landelijke franchise-supermarktketen zit, en kreeg, kort, het volgende antwoord:

 

Dit is een lastige vraag, weet dat als je voor franchisers produceert je moet voldoen aan een aantal zaken;

 

[*]Continuïteit

[*]Voedselveiligheid

[*]Onderscheiden vermogen

[*]Capaciteit

 

En nu is er nog maar beperkt Halal assortiment beschikbaar, dat wat er is wordt door lokale ondernemers ingevuld (vaak vanuit hun netwerk).

 

Als ze serieus verder wil kan ze beter proberen het assortiment bij een vers leverancier onder te brengen.

 

Deze leveranciers zijn vaak contractueel verbonden aan een retailer, je bent dus “binnen”, en zij kunnen ook het assortiment presenteren.

 

Dus: Zie dat je deel van het netwerk wordt of benader te toeleveranciers ipv de supermarkten zelf. Zij zullen echter dezelfde vragen stellen mbt continuiteit e.d. lijkt me

 

Succes

Frans

Link naar reactie
  • 0

Gaat het hier om een halal product? Of gaf je dit als voorbeeld?

 

(hoop niet dat het topic op slot gaat door mijn wellicht domme vraag)

 

 

En nu is er nog maar beperkt Halal assortiment beschikbaar, dat wat er is wordt door lokale ondernemers ingevuld (vaak vanuit hun netwerk).

 

 

Link naar reactie
  • 0

mm, weet niet of Ummah dat hier wilde vermelden.

Ik wist het nog van eerdere topics van haar, dus ging ik er eigenlijk gemakshalve van uit dat dat hier ook het geval is.

 

Frans

 

Ahzo. Mocht het een "secret" zijn, dan heb ik niks gezegd..

 

Ben benieuwd hoe het verder zal gaan, weet wel dat de markt booming is.

Kan helaas niet van toegevoegde waarde zijn in dit geval.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.