• 0

ben ik BTWplichtig als kunstenaar zijnde over docentschap?

Ik heb al zoveel op t internet rondgekeken, en zie uiteindelijk door de bomen t bos niet meer, wat voor mijn situatie nu precies van toepassing is.

Daarom hopelijk hier, op dit forum, n duidelijk antwoord te vinden.

Ik ben n "kunstenaar"/ eenmanszaak, (BTW.nr en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel) en geef daarbij 5 uur les in de week op n Centrum(Stichting) in mijn kunstenaarsschap, aan volwassenen.

Bij dit centrum geef ik al 10 jaar les, en heb altijd BTW in rekening gebracht bovenop mijn uurloon, ervan uitgaande BTW plichtig te zijn.

Hier heb ik 10 jaar lang niets over gehoord als ik n faktuur inleverde,(ik kreeg t faktuurbedrag gestort, en droeg t daarna af aan de belastingdienst)

maar nu na 10 jaar, nu er n nieuw bestuur is gekomen, vind de penningmeester dat ik geen BTW meer mag berekenen over mijn uurloon.

Er zijn hier ook n aantal docenten zijn bij dit centrum die nooit BTW hebben berekend,omdat deze zeggen n vrijstelling te hebben voor BTW voor het lesgeven.

De penningmeester wil alle docenten op een gelijke lijn hebben,dus ik moet mijn BTW inhouden .

Ik heb al met de belastingsdienst en mijn boekhouder hierover gebeld en zij geven mij gelijk dat ik 19% BTW moet berekenen over de lessen.

Toch blijven de docenten die geen BTW afdragen op t centrum en de penningmeester mij "pushen" om de BTW in te trekken.

Zij zien t docentschap ook als n heel andere inkomstenbron, dan t kunstenaarsschap, terwijl ik t als een geheel zie.

Als ik bv n schilderles geef, plaats ik dat onder dezelfde boekhouding van mijn ondernemenschap als dat ik n schilderij verkoop.

Kan 1 van u mij hier n duidelijk antwoord in geven, zodat ik dit ook duidelijk naar de docenten en t bestuur van het centrum kan communiceren.

Alvast vriendelijk bedankt!

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben ook wel eens docent en reken geen BTW. E.e.a. hangt volgens mij af of het opleidingsinstituut zelf BTW plichtig is. In mijn geval betreft het een hogeschool en universiteit en die rekenen ook geen BTW. Zou ik trainingen via een privaat initiatief verzorgen (zoals ik als consultant deed) dan zou er volgens mij wel BTW moeten worden gerekend. Maar ik ben geen fiscalist, dus wacht even op Joost. Die heeft mij destijds ook e.e.a. ingefluisterd...

In mijn geval zou het opleidingsinstituut ook duurder uit zijn als ik wel BTW zou rekenen. Zij kunnen dit niet terugvorderen, in tegenstelling tot private initiatieven die opleidingen uit commerciële overwegingen verzorgen. Die drijven immers een onderneming.

• 0

Dank voor beide reakties.

Aangezien ik niet voor n onderwijsinstelling of Hogeschool werk, maar t puur n cursus is ,die gevolgd word door volwassenen uit het oogpunt van persoonlijke ontwikkeling op n Kreativiteitscentrum ,moet je over uurloon BTW berekenen.

zie idd.www.beeldrijk.org

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar