• 0

Meningen gevraagd; Is mijn bedrijf nog levensvatbaar?

Hoi forumleden,

 

 

Normaal stel ik mij netjes voor met mijn naam, waar ik woon en wat ik precies doe. Echter onder deze situatie blijf ik liever (deels) anoniem. Deze topic gaat over de vraag wat verstandig zou zijn in mijn situatie en ik dank iedereen alvast die hierop reageert:

 

 

Ik ben 2.5 jaar geleden met een compagnon begonnen in de autorestauratie-, customizing- en schadeherstel. De ouders van compagnon hebben het pand met de bijbehorende spuitcabine aangekocht deels uit eigen vermogen en deels op een hypotheek. De onderneming gerund door mijzelf en compagnon huurde dit van hun. Na 7 maanden vertrok compagnon onaangekondigt incl veel bezittingen, geld en documenten van de onderneming.

 

Vrijwel meteen hebben zijn ouders een advocaat ingehuurd met de intentie de onderneming failliet te krijgen en mij onterecht uit het pand te zetten. Mijn advocaat heeft dit tegen weten te houden, uiteindelijk volgde na een lange strijd een schikking waarbij ik door kon in mijn eentje, de helft van alle schulden naar ex-compagnon gingen en achterstallige betalingen van het bedrijf aan de ouders die inmiddels ontstaan waren werden voldaan. Echter was het wel zo dat een huur afgesprokenafgedwongen werd die belachelijk hoog was (zo`n 40-50% hoger dan buren in gelijke gebouwen en een whooping 200% duurder dan origineel afgesproken) maar op advies van mijn 15.000 euro kostende ex-advocaat toch getekend want dit zou redelijk zijn. (Anders zou ik kapot gaan en alles wat ik bezit moeten afstaan aan de mensen die dit veroorzaakt hadden aangezien zij de grote schuldeiser waren.)

 

Na anderhalf jaar braaf elke maand het volledige huurbedrag opgehoest te hebben (uit angst voor ouders hun advocaat) en hard hopend op betere tijden vond ik mezelf in een positie waarbij ik gemiddeld 90 uur per week werkte, inmiddels een burnout te pakken had, tot wel 8 maanden betalingsachterstanden had bij mijn 2 belangrijkste leveranciers omdat er niet genoeg geld voor ze overbleef na de huur- en energierekeningen-, ik niks verdiende voor mezelf en alleen 500 pm uitkeerde om de bare essentials te betalen.

 

Begin dit jaar heb ik daar verandering in gebracht en besloten huur te gaan betalen gebaseerd op 10% van de echte waarde van het pand per jaar, zo`n 40% minder dus. Dit heb ik ook gemeld bij de verhuurders en zij stuurden daarop een aangetekende brief dat ze niet akkoord gingen met een huurverlaging, maar wel voor onbepaalde tijd het gedogen(!). Hierdoor hield ik meer geld over elke maand, ben ik begonnen met inhalen van achterstallige betalingen en dit is mij geheel gelukt de laatste 8-9 maanden.

 

Omdat de verhuurders afgelopen jaar aan hebben gegeven het liefst de toko te verkopen ipv het huurcontract uit te zitten tot in 2013, heb ik begin dit jaar een buurman van mij op het bedrijventerrein bereid gevonden het pand te kopen en het aan mij te verhuren voor een normaal bedrag. Verhuurders stuurden een makelaar die alles moest inspecteren en een vraagprijs moest maken, met de belofte dat ik m als eerste en enigste zou te horen krijgen en daar dan naar mocht handelen.

 

Er is toen een spel begonnen wat inmiddels al ruim een half jaar duurt waarin de makelaar het op zich nam oa achter mijn rug om mensen te benaderen of zij het wouden kopen, incl (zonder dat hij dat wist) mijn buurman die in me wil investeren. Er is hem een aanbod gedaan dat het pand weg kon voor 265K, een snelle verkoop was gewenst. Ondertussen werd de vraagprijs of een kans op onderhandeling gegijzeld zolang ik niet de huurschuld zou aflossen. Na veel kansloze intimidatiespelletjes van hun kant kreeg ik het alsnog te horen, 300K en geen cent minder.

 

Inmiddels heeft de investeerder die ik heb zich een tijd geleden kenbaar gemaakt bij de makelaar en na bezichtingen op mijn verzoek van 3 makelaars die allemaal unaniem hebben laten weten dat het echt niet meer dan 265K is, bericht van investeerder zn bank dat er niet overgegaan kan worden tot een hypotheek als blijkt dat deze niet in verhouding tot de waarde van de aankoop staan is er dan een bod gedaan van 260K. De verhuurders wensen echter niet akkoord te gaan met een bedrag onder de 300K (de makelaar ontkent ondertussen bij hoog en laag in het begin het pand aangeboden te hebben voor minder...).

 

 

Samengevat zit ik nu in een situatie dat mijn huurcontract afloopt over 1.5 jaar, ze sturen al 8 maanden aanmaningen voor de achterstallige huur zonder over te gaan tot incasso, ze willen niet verkopen voor wat wij redelijk vinden, ik verdien na 2.5 jaar nog helemaal niks elke maand en een 2de burnout volgde begin vorige maand. Inweze bezit ik niks naast een kleine selectie inboedel in mijn huurapparatement en een 11 jaar oude auto, mijn volledige inventaris is verpand aan familie, ik heb geen schulden bij een bank of iets dergelijks en de openstaande facturen kunnen voldaan worden met het werk dat ik nu heb staan. Een faillisement begint steeds aantrekkelijker te klinken want ik zie met de dag minder uitwegen of constructieve oplossingen, misschien dat 1 van jullie nog een frisse blik heeft?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

BV, VOF of andere opzet?

 

Is jouw aanvankelijke vennoot nog steeds onderdeel van die opzet?

 

Wat gaat er failliet als je niet betaalt?

 

Wat gebeurt er als je wel je andere leveranciers maar niet je huisbaas betaalt?

 

In hoeverre is die specifieke accommodatie van belang (spuitcabine) oftewel, wat let je om een paar deuren verderop opnieuw te beginnen?

 

Waar zit 'm de waarde in: gebouw, spuitcabine, klanten, reputatie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

BV, VOF of andere opzet?

Ik ben een eenmanszaak

 

Is jouw aanvankelijke vennoot nog steeds onderdeel van die opzet?

De vennoot is volledig uit de picture sinds de schikking 2 jaar geleden

 

Wat gaat er failliet als je niet betaalt?

Ik heb me behoorlijk ingelezen over het onderwerp, mn bedrijf zou failliet gaan en daarna ik persoonlijk ook, de WSNP wil ik zeker niet in komen als ik zo de columns van Ruben van den Oord lees.

 

Wat gebeurt er als je wel je andere leveranciers maar niet je huisbaas betaalt?

Dat vraag ik me ook af, sinds er dan maar 1 schuldeiser is. Ik vermoed zelf dat ze dan wel uiteindelijk beslag kunnen laten leggen op de cabine, met als gevolg dat ik mn bedrijf niet meer kan runnen en vanzelf naar de klote ga.

 

In hoeverre is die specifieke accommodatie van belang (spuitcabine) oftewel, wat let je om een paar deuren verderop opnieuw te beginnen?

Zowieso moet ik in een pand zitten met een spuitcabine, anders is mijn beroep niet uit te voeren. Verder zou ik bij een verhuizing nog steeds zowieso een jaar huur verschuldigt zijn aan de oude verhuurder en nog eens huur aan de nieuwe verhuurder. Dit is iets wat ik niet kan bolwerken.

 

Waar zit 'm de waarde in: gebouw, spuitcabine, klanten, reputatie?

Mn reputatie is me zeker wat waard, ik zit een een behoorlijke niche-markt, al zou ik geen klanten naaien als het misgaat omdat ik netjes hun projecten afmaak. Het gebouw/cabine is ook essentieel sinds verhuizen voor zover ik kan zien geen optie is.

Link naar reactie
  • 0

Als de verhuurder wil verkopen heb je misschien eindelijk iets van een onderhandelingspositie.

 

Zolang jij het huurt maar niet goed betaald lijkt me dat het pand minder waard is. Zeker als de nieuwe eigenaar direct begint met een failliete huurder.

 

Hoe zou je zaak er voor staan als de buurman het aan jou verkoopt en je niets meer hoeft te betalen aan de oude eigenaren? Verdien je dan nog weinig, redelijk of goed? Zou er een deel te bedenken zijn dat bij de overname van het gebouw je oude schulden zouden worden kwijtgescholden?

 

Link naar reactie
  • 0

Als de verhuurder wil verkopen heb je misschien eindelijk iets van een onderhandelingspositie.

 

Zolang jij het huurt maar niet goed betaald lijkt me dat het pand minder waard is. Zeker als de nieuwe eigenaar direct begint met een failliete huurder.

 

Hoe zou je zaak er voor staan als de buurman het aan jou verkoopt en je niets meer hoeft te betalen aan de oude eigenaren? Verdien je dan nog weinig, redelijk of goed? Zou er een deel te bedenken zijn dat bij de overname van het gebouw je oude schulden zouden worden kwijtgescholden?

 

 

 

De eis bij verkoop aan mijn investeerder is dat de inmiddels opgelopen huurschuld kwijt gescholden wordt. Ik ben niet in staat het te kopen van de buurman/investeerder als hij het van de huidige eigenaren koopt. Ik ben nu 27, ik draai nog geen 3 jaar en ik heb geen eigen vermogen, bij elke bank wordt ik behandelt als een melaatse. Zelfs een rekening waar ik 5K rood mag staan kon er niet eens vanaf want ik voldoe niet aan criteria waarvan niemand exact mag weten wat die precies inhouden.

 

We zijn de enigste partij die geinteresseerd is in het kopen van het pand. Er wordt zelfs het precieze bedrag betaald wat het pand nu werkelijk waard is, in deze tijden... Het blijft nee. Bij een faillisement van mijn bedrijf is de verwachting dat de huidige eigenaren in grote problemen komen, ze missen de inkomsten van mij en moeten zelf de hypotheek op gaan hoesten en een pand zo uniek als deze zal jaren leeg staan. Dat is ook het geval bij een ander pand ingericht op deze business in deze regio.

Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt alsof het tijd wordt voor harde onderhandelingen. Die je wellicht wil uitbesteden. Punt is dat je je huurbaas voor een ultimatum moet plaatsen: of jij gaat failliet en dan kunnen zij naar hun huurinkomsten fluiten en is verkoop van het pand een stuk lastiger, of ze werken mee aan een overdracht. Derde alternatief is dat je gewoon verhuist naar een andere lokatie. Als je je maar niet langer laat chanteren door deze bullies.

 

Nemen ze zo trouwens wraak omdat jij voortzetting van het bedrijf afgedwongen hebt? En wat voor opzet was dat aanvankelijk: BV of VOF?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Het is puur wraak en omdat het kan. Hun zoon wordt tot in de extreme in bescherming genomen en gepamperd terwijl iedereen die betrokken was ziet wat een incompetente ambitiloze lamlul het in werkelijkheid bleek te zijn. Alle schuld en verantwoordelijkheid van zijn falen en hun slechte investering in ons ligt volgens hun bij mij. Oorspronkelijk was het bedrijf een VOF wat overgegaan is in een 1mans zaak.

 

Link naar reactie
  • 0

Antwoord op je vraag.

 

Je bedrijf (JIJ) is levensvatbaar.

De omstandigheden, partners en belangenhebbende zijn een grote berg met troep.

 

Zorg dat je alles de prullenbak in gooit en ergens anders op een goed moment opnieuw begint.

 

Aan jou twijfel ik niet.

 

Succes en sterkte!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dank aan iedereen die tot nu toe gereageerd heeft. De meerderheid ziet het klaarblijkelijk niet zitten onder deze omstandigheden, om heel eerlijk te zijn ik ook niet meer na 2.5 jaar vechten.

 

Vandaag heb ik een email ontvangen van de verhuurders waarin geclaimed wordt dat ze tot nu toe nooit wat van ons gehoord hebben wbt een bod op het pand. Tevens zou eerst de huurachterstand volledig afgelost moeten worden alvorens over gegaan kan worden tot een eventuele verkoop.

 

In mijn reply heb ik aangegeven dat wij al maanden aanbieden te betalen wat het pand nu echt waard is. Tevens zal de huurachterstand kwijtgescholden moeten worden. Als zij niet voor het einde van de maand hierin meegaan en weglopen met het meer dan redelijke bedrag dat wij bieden zal ik mij genoodzaakt voelen de handdoek in de ring te gooien. Mijn bedrijf kan niet binnen redelijke termijn voldoen aan de betalingsverlochtingen wbt de achterstallige huur of de huidige huurprijs.

 

Ik heb ze ook duidelijk aangegeven dat bij het alternatief, een faillisement en daarop volgend een jarenlang leegstaand onverkoopbaar/onverhuurbaar pand, alle partijen zullen verliezen. Ik ben benieuwd, ze hebben eerder rare besluiten genomen...

Link naar reactie
  • 0

 

Dank aan iedereen die tot nu toe gereageerd heeft. De meerderheid ziet het klaarblijkelijk niet zitten onder deze omstandigheden, om heel eerlijk te zijn ik ook niet meer na 2.5 jaar vechten.

 

De meerderheid is ook geen ondernemer!! Je hebt 2,5 jaar gevochten, misschien veel ellende mee gemaakt en weinig verdient maar ik hoop dat je veel geleerd hebt.

 

Doorzetten dus!! en weg met de rotte appels.

Link naar reactie
  • 0

Panza gaapt en krapt zich achter de oren.

Wat nu dan? een ondernemer in nood? Sancho hoort het verhaal aandachtig aan en denkt weldra terug aan de barre tijden met een compaan schildknaap. Zijn papa had ook een windmolen en toen de waarde velheer Quichotte die te lijf ging waren de verhoudingen volledig zoek. Veel gesteggel over waar Sancho nu de wapens moest poetsen en wat hij daarvoor verschuldigd zou zijn, maar niets kwam tot een oplossing.

 

Sancho koos voor zichzelf, nam afscheid en ging enkel en alleen verder achter zijn Veldheer aan. Niet omdat hij dat moest, maar omdat de arme stakker anders echt verongelukt.

 

Wat kunt u, o waarde velheer autospuiter, met het verhaal van Sancho? Sancho denkt dat het met mensen die niet willen slecht zakendoen is. Als er op één of andere wijze een breuk in de relatie is ontstaan, terecht of onterect, waar of niet waar, dan keren deze lieden zich tegen u. Het is volsterkt zinloos om tegen deze stroom in te blijven zwemmen, zoals u reeds heeft bemerkt, tenzij u goede troeven in handen heeft om ze in ene maal met de vloer gelijk te maken.

 

Dat wil echter niet zeggen dat u niet vakbekwaam bent of geen ondernemersvaardigheden zou bezitten. Sancho kan echter ook niet het bewijs daarvoor vinden, dus dat laat hij wijselijk in het midden.

 

Als u de huur kunt opbrengen, zou u onder normale omstandigheden ook de financiering voor koop voor elkaar moeten kunnen krijgen. Uit uw betoog blijkt echter dat ook bij 90 uur werk per week (Sancho wordt echt heel moe bij de gedachte), u nog niet in staat bent om aan de verplichtingen te voldoen. Dit zou een sterke indicatie moeten zijn dat er ergens iets structureel niet goed gaat. Werken is om te leven en niet andersom, denkt Sancho.

 

Misschien is een faillissement helemaal geen slecht idee. U bezit niets, dus u heeft ook weinig te verliezen. De drie jaar WSNP die erop volgen zijn niet aan te bevelen, maar als u daarmee schoon schip kunt maken, wel het overwegen waard. Uw veldheer huurbaas zit met een veel groter probleem. die heeft namelijk per direct een pand, waar hij weinig tot niets mee kan (buiten een andere huurder of koper zoeken), en een inventaris, die hij niet kan bedienen (dus kan liquideren). misschien dat vanuit dat oogpunt er nog een onderhandeling mogelijk is?? (veilig stellen van de investering)

 

In ieder ander geval zou Sancho de tijd gebruiken om van de BurnOut af te komen..

 

U bent welkom op de uitgestrekte velden van La Mancha.

Uw waarde schilknaap Sancho Panza!

 

 

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

 

Vandaag heb ik een email ontvangen van de verhuurders waarin geclaimed wordt dat ze tot nu toe nooit wat van ons gehoord hebben wbt een bod op het pand. Tevens zou eerst de huurachterstand volledig afgelost moeten worden alvorens over gegaan kan worden tot een eventuele verkoop.

 

In mijn reply .......

 

Beste Autospuiter.

 

Ik wil je met klem adviseren niet meer zelf en persoonlijk te reageren. Iedere regel die je typt en ieder antwoord op een mail of brief kan verkeerd uitgelegd worden en dan ben je nog verder van wal. Zoek zo spoedig mogelijk hulp, ik denk van een advocaat die je kan bijstaan. Al is het maar alleen ter controle van brieven/mail welke je verstuurd,

 

Vraag eens of StevenK je zou kunnen bijstaan. Hij en zijn kantoor werken namelijk ook onder toevoeging. Dit kan je veel narigheid nu en in de toekomst voorkomen...

 

Ik zou het bijltje er nog niet bij in gooien..... je bent al zo ver....Kop op !

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.