• 0

2 x 5 jaar auto afschrijven

Goedenavond, mijn naam is Mario en ben al een tijdje lid, nooit wat te vragen, maar nu wel 8)

 

Ik weet niet zeker of dit bij fiscale zaken hoort.

 

In het kort: 2004 financial lease Mini voor 22000.00 met een restwaarde van 7000.00

na 5 jaar mini afgeschreven en lease contract afgelopen.

Auto terug naar de leasegever ? nee we willen hem houden en leasen hem opnieuw

voor de restwaarde van 7000.00,

 

De vraag is: kan ik de tweede lease net zo afschrijven als de eerste, is het investering of niet.

Met ander woorden, ik kom er niet uit

 

Alvast bedankt voor uw moeite,

Mario Smit

MariooZ TradinG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

MMW, ik snap het niet. Je schrijft dat het financialleasecontract na 5 jaar is afgelopen. Normaliter betekent dit dat je eigenaar bent geworden van de auto. De auto gaat dan niet terug naar de leasemaatschappij. Sell and lease back kan in theorie natuurlijk wel, maar lijkt mij alleen interessant als je nu zeer grote behoefte aan een paar mille liquide middelen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik wil u allen even bedanken voor uw hulp, de uislag is dat het niet mag,

 

Deze conclusie kan ik niet helemaal volgen. Ik begrijp uit je verhaal dat je:

- Eerst 5 jaar een auto wil gaan leasen, en dan

- Dezelfde auto wil gaan kopen voor 7000,-

 

En nu is je conclusie dat je over de 7000,- niets meer mag afschrijven…?

Wat dan? Blijft de auto een waarde houden van 7000,- denk je, ook gebruik je deze bijvoorbeeld nog 5 jaar lang?

 

Dan zou je balans ondeugdelijk zijn: Je laat immers op je balans blijken dat je een auto hebt die 7000,- waard is, hoewel deze ‘in het echie’ praktisch niets meer waard is omdat ie (later) 10 jaar oud is (en afgereden!) en je deze aan de straatstenen niet kwijt kan.

 

Je moet natuurlijk wel op de 7000,- afschrijven, zodat je balanswaardering niet een verkeerd beeld van de realiteit geeft.

 

Of begrijp ik je misschien verkeerd...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Sorry voor het wat late antwoord, het is iets anders dan je geschreven hebt.

 

In het kort: 2004 financial lease Mini voor 22000.00 met een restwaarde van 7000.00

na 5 jaar mini afgeschreven en lease contract afgelopen.

Auto terug naar de leasegever ? nee we willen hem houden en leasen hem opnieuw

voor de restwaarde van 7000.00,

 

Ik over de zaak gebeld met de belasting, negatief over mijn vraag, maar ik begrijp het ook niet want het is uireindelijk een extra investereing, wat jij hebt geschreven is duidelijk en ga ik gebruiken.

 

Ik laat je hier weten of ik er verder meegekomen ben

 

Nogmaals bedankt

Mario

Link naar reactie
  • 0

Als ik je goed begrijp heeft de belastingdienst gezegd dat het opnieuw (financial) leasen van je auto geen extra investering is en dat ben ik volledig met ze eens. Er gebeurt nu niks meer en niks minder dan dat je een auto die al op je balans staat op nieuw gaat financieren, dat heeft in principe geen gevolgen voor de waarde waarvoor de mini op de balans staat als bezit.

 

Ik dat de auto voor een andere waarde als 7000 euro op de balans en dat je nu je afvraagt hoe je daar mee om moet gaan.. Dus kun je aangeven voor welke waarde de auto op de balans stond voordat je besloot hem langer te blijven gebruiken en opnieuw te gaan leasen voor die 7000 euro. dat maakt het wat makkelijker je vraag gericht te beantwoorden ipv in het algemen uit te leggen hoe je hiermee om moet gaan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor het wat late antwoord, het is iets anders dan je geschreven hebt.

 

Toch is dit (mij, maar ik denk ook de persoon bij de BD die je gesproken hebt) niet helemaal duidelijk:

 

A.) Is de auto in 2004 jouw eigendom geworden? M.a.w. is deze (voor 22.000,- of misschien een iets lager bedrag, omdat je BTW terug kon vragen) op de balans van jouw onderneming gezet?

En heb je in de periode 2004-2008/9 de auto afgeschreven tot een bedrag van 7.000,- (en deze afschrijvingen dus ten laste van jouw bedrijfsresultaat gebracht hebt)?

 

B.) Of is het gewoon zo dat de auto al sinds 2004 eigendom is van de bank/leasemaatschappij (en deze dus niet op de balans van jouw bedrijf terug te vinden is) en dat jij de auto 5 jaar lang geleasd hebt en nu kan houden (als je 7.000,- betaalt, wel/niet gefinancierd)?

 

Dit zijn toch de twee meest voorkomende opties volgens mij, maar ik kan niet herleiden hoe het in jouw geval is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de auto indertijd gekocht (en via financial lease gefinancierd). De auto kwam op de balans en is na 5 jaar afgeschreven tot 7.000 die je als "restwaarde hebt aangehouden.

Je mag, als daar goede gronden voor zijn, de restwaarde herzien en het verschil alsnog afschrijven. Er is geen m.i.v geen sprake van een nieuwe investering omdat dezelfde auto gewoon op de balans blijft staan (ook het kentekenregistratie veranderend niet).

Als je de auto niet behoudt maar teruggaat naar de lease maatschappij voor het "restbedrag", dan mag je het restant balanswaarde alsnog afschrijven. Er is geen desinvestering bijtelling omdat de termijn van 5 jaar inmiddels is verstreken (anders zou die berkene moeten worden over de opbrengst - 7.000).

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de auto indertijd gekocht (en via financial lease gefinancierd). De auto kwam op de balans en is na 5 jaar (...)

 

Denk je? Tja, dat zou kunnen...

 

Maar TS heeft het er over dat hij na de bewuste 5 jaren de auto wil "houden en opnieuw leasen voor de restwaarde".

Nogal warrig, in dat geval.

 

Was het werkelijk financial lease in 2004? Zijn verhaal lijkt meer op operational lease (vind ik).

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de auto indertijd gekocht (en via financial lease gefinancierd). De auto kwam op de balans en is na 5 jaar (...)

 

Denk je? Tja, dat zou kunnen...

 

Maar TS heeft het er over dat hij na de bewuste 5 jaren de auto wil "houden en opnieuw leasen voor de restwaarde".

Nogal warrig, in dat geval.

 

Was het werkelijk financial lease in 2004? Zijn verhaal lijkt meer op operational lease (vind ik).

 

ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat er sprake is van "financial lease" omdat dit werd opgegeven.De constructie van lease + eindbedrag ben ik bij financial lease al eerder tegen gekomen (o.a. bij bedrijfswagens van Mercedes Benz). Bij operational lease staat er tot nu toe uiteraard niets op de balans en zijnde lease termijnen "kosten". In dat geval komt de auto pas voor het eerst op de balans bij aankoop en zijn de normale fiscale afschrijvingsregels (5 jaar minimaal) van toepassing. In dat geval zal ook het kentekenbewijs worden overgezet van de leasemaatschappij naar de nieuwe eigenaar.

als het al niet uit het kentekenbewijs blijkt, dan zou uit de administratie in ieder geval zo te zien moeten zijn wat de status van de auto in de periode vanaf 2004 tot nu toe is geweest.

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter / Roel,

 

Nou wordt het duidelijk, hoop ik, alle papieren er even bijgepakt, prijs is ex btw.

Financial lease geen operational

Aug 2004 nieuwe mini gekocht:

prijs      19768.00

aanbetaling    4500.00

kredietsom   15268.00

Afschrijving         

         

   20.372,00   18335,00   

restwaarde   2037,00   3667,00   2004

   18335,00   3667,00   2005

      3667,00   2006

      3667,00   2007

      3667,00   2008

      0,00   

 

 

Slottermijn   6918.00   Zo had ik de afschrijving van de slottermijn gemaakt

      6.953,00   695,30 restwaarde = 6258,00

   Afsschr.   afschrijving   boekwaarde rente   

   1251,00   1.251,00   6.258,00   462,07   2009,00

   2502,00   1.251,00   5.007,00   361,39   2010,00

   3753,00   1.251,00   3.756,00   252,38   2011,00

   5004,00   1.251,00   2.505,00   134,33   2012,00

   6258,00   1.251,00   1.254,00   19,72   2013,00

   PLUS      MIN      

 

Feitelijk gezien in mijn simpele gedachten, heb de mini voor de 2e keer gekocht, anders had ik hem teruggebracht naar mini en klaar, nieks meer betalen.

De eerste vijf jaar afschrijvingen zij door mijn ex-boekhouders gedaan, is niet hooghartig bedoeld

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Groet Mario

               

 

Link naar reactie
  • 0

Dit betekent toch gewoon dat je de auto medio 2004 gekocht hebt (en gefinancierd) en in de 5 daaropvolgende jaren de auto afgelost hebt (de lening terugbetaald dus) en afgeschreven hebt tot een restwaarde van circa 7000,-.

Althans als ik het goed begrijp.

 

Nu wil je de auto blijven gebruiken, ook voor de komende periode van 5 jaar. En je wil daar dan verder op afschrijven. Dus je wil de afschrijvingsperiode herzien (van 5 jaar tot 10 jaar).

Dat moet kunnen, volgens mij. En zoals ik eerder zei: volgens mij zal het zelfs moeten, want je kan niet beweren dat je auto (op de balans) in 2013 nog steeds 7000,- waard is, net als in 2008.

 

Overigens moet ik zeggen dat ik de bedragen die je noemt niet helemaal kan volgen. Het lijkt wel alsof je de auto eigenlijk tot een restwaarde van 0,- hebt afgeschreven in 2008.

Maar dat terzijde.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter / Roel,

 

Nou wordt het duidelijk, hoop ik, alle papieren er even bijgepakt, prijs is ex btw.

Financial lease geen operational

Aug 2004 nieuwe mini gekocht:

prijs      19768.00

aanbetaling    4500.00

kredietsom   15268.00

Afschrijving         

         

   20.372,00   18335,00   

restwaarde   2037,00   3667,00   2004

   18335,00   3667,00   2005

      3667,00   2006

      3667,00   2007

      3667,00   2008

      0,00   

 

 

Slottermijn   6918.00   Zo had ik de afschrijving van de slottermijn gemaakt

      6.953,00   695,30 restwaarde = 6258,00

   Afsschr.   afschrijving   boekwaarde rente   

   1251,00   1.251,00   6.258,00   462,07   2009,00

   2502,00   1.251,00   5.007,00   361,39   2010,00

   3753,00   1.251,00   3.756,00   252,38   2011,00

   5004,00   1.251,00   2.505,00   134,33   2012,00

   6258,00   1.251,00   1.254,00   19,72   2013,00

   PLUS      MIN      

 

Feitelijk gezien in mijn simpele gedachten, heb de mini voor de 2e keer gekocht, anders had ik hem teruggebracht naar mini en klaar, nieks meer betalen.

De eerste vijf jaar afschrijvingen zij door mijn ex-boekhouders gedaan, is niet hooghartig bedoeld

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Groet Mario

               

 

Als ik naar deze bedragen kijkt "lijkt" het erop dat de auto en de financiering in 1 grotboekrekening geboekt zijn. uiteraard is dat niet juist. aan de ene kant is er de aanschaf van de auto (19768) waarop wordt afgeschreven. Zo te zien inderdaad al 1.433 (5 x 3667 min 19768). Dit lijkt op een "redelijke restwaarde" en dan is er bij voortzetting niets meer af te schrijven.

Daarnaast is er de financiering, bestaande uit het geleende bedrag en de rentevergoeding. Deze worden beide op een aparte grootboekrekening geboekt. Ik heb het idee dat hier een mix is gemaakt van twee dingen die feitelijk los van elkaar moeten staan. De "restbetaling is zo te zien een gevolg van de financiering en niet direct van de aankoopprijs. Maar dat kanb anders zijn als de aankoopfactuur en de financieringsgegevens "er naast worden gelegd".

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Mario,

 

Je maakt in elk geval een denkfout door te zeggen dat je de auto als het ware voor de 2e keer gekocht hebt. Iets wat je al bezit kun je niet nog een keer kopen, je kunt jet hooguit opnieuw financieren, zoals jij hebt gedaan, maar dat staat in principe los van de waardering van de auto op de balans.

 

Als ik bovengenoemd overzicht bekijk heb je in de periode 2004 - 2008 5x 3667 afgeschreven en was de restwaarde eind 2008: € 2037,00

 

Er zijn 2 manieren om hier mee om te gaan, als eerste:

Het feit dat jij je financiering hebt verlengt betekent niet dat je de auto weer voor 7000 euro in de boeken moet zetten. Je kunt er voor kiezen dat de auto gewoon op een restwaarde van 2.037 blijft staan, Er kan misschien op het einde van de looptijd nog een klein bedrag worden afgeschreven als blijkt dat de waarde dan onder de 2037 is gezakt.

Ik zou dus geen afschrijvingen meer gaan toepassen en de auto gewoon voor 2037 euro op de balans laten staan totdat duidelijk is dat hij echt minder waard is dus misschien dat je in 2012 of 2013 nog een bedrag kan afschrijven als je dan kunt achterhalen dat de werkelijke waarde lager is.

 

Aan de andere kant, Kun je er ook voor kiezen om de auto te herwaarderen naar 7000 euro en daarna weer te gaan afschrijven volgens het schema dat je beschrijft. Maar dat heeft tot gevolg dat je in boekjaar 2009 eerst een boekwinst moet nemen van voor de herwaardering van 2037 naar 7000 dat is 4.963 en daarna schrijf je 1.251 af zoals jij hebt berekent. Maar dat betekent dus dat je in 2009 € 3.712 extra winst gaat maken en daarover inkomstenbelasting gaat betalen en dat vervolgens in de jaren daarna weer terug te krijgen door de nieuwe afschrijvingen.

 

Je hebt in dit geval wat mij betreft dus zelf de keuze wat je doet, fiscaal gezien zie ik niet direct een noodzaak om de auto te herwaarderen naar 7.000 euro.

 

Link naar reactie
  • 0

Mario,

 

Je maakt in elk geval een denkfout door te zeggen dat je de auto als het ware voor de 2e keer gekocht hebt. Iets wat je al bezit kun je niet nog een keer kopen, je kunt jet hooguit opnieuw financieren, zoals jij hebt gedaan, maar dat staat in principe los van de waardering van de auto op de balans.

 

Als ik bovengenoemd overzicht bekijk heb je in de periode 2004 - 2008 5x 3667 afgeschreven en was de restwaarde eind 2008: € 2037,00

 

Er zijn 2 manieren om hier mee om te gaan, als eerste:

Het feit dat jij je financiering hebt verlengt betekent niet dat je de auto weer voor 7000 euro in de boeken moet zetten. Je kunt er voor kiezen dat de auto gewoon op een restwaarde van 2.037 blijft staan, Er kan misschien op het einde van de looptijd nog een klein bedrag worden afgeschreven als blijkt dat de waarde dan onder de 2037 is gezakt.

Ik zou dus geen afschrijvingen meer gaan toepassen en de auto gewoon voor 2037 euro op de balans laten staan totdat duidelijk is dat hij echt minder waard is dus misschien dat je in 2012 of 2013 nog een bedrag kan afschrijven als je dan kunt achterhalen dat de werkelijke waarde lager is.

 

Aan de andere kant, Kun je er ook voor kiezen om de auto te herwaarderen naar 7000 euro en daarna weer te gaan afschrijven volgens het schema dat je beschrijft. Maar dat heeft tot gevolg dat je in boekjaar 2009 eerst een boekwinst moet nemen van voor de herwaardering van 2037 naar 7000 dat is 4.963 en daarna schrijf je 1.251 af zoals jij hebt berekent. Maar dat betekent dus dat je in 2009 € 3.712 extra winst gaat maken en daarover inkomstenbelasting gaat betalen en dat vervolgens in de jaren daarna weer terug te krijgen door de nieuwe afschrijvingen.

 

Je hebt in dit geval wat mij betreft dus zelf de keuze wat je doet, fiscaal gezien zie ik niet direct een noodzaak om de auto te herwaarderen naar 7.000 euro.

 

Oke Roel ik ga hem niet opnieuw opvoeren, ik volg jou advies, en ook heel hartelijk bedankt voor je hulp, en dat geldt ook voor alle andere helpers

Groet, Mario

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.