Ik heb al een aantal jaren een stamrecht in mijn B.V. Verder gebruik ik de BV ook voor mijn activiteiten als trainer / coach. In 2010 heb ik een bedrag gestort van 1000,- als aanvulling op mijn stamrecht. Ik heb destijds bij de belastingdienst geïnformeerd en daar werd mij verzekerd dat dit is toegestaan ( helaas niet om schriftelijke bevestiging gevraagd). Bij het opmaken van de jaarstukken komt mijn boekhoeder tot de conclusie dat een dergelijke storting niet is toegestaan. Hieronder een deel van zijn "uitleg"

Het niet meer toestaan van de eigen BV als verzekeraar heeft tot gevolg dat een eenmaal bij een professionele verzekeraar/pensioenfonds afgesloten lijfrente nooit meer zonder fiscale gevolgen overgeheveld kan worden naar een eigen BV. Het overdragen van het lijfrentekapitaal naar de eigen BV wordt gezien als een verboden handeling.

de storting is echter gewoon uit eigen middelen gedaan en de BV treed volgens mij ook niet op als verzekeraar.

Ik ben heel nieuwsgierig naar antwoorden.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33531-extra-storting-in-stamrecht-bv/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Misschien moet je even vermelden wat je precies wilt bereiken met die € 1.000,-.

Als je de B.V. financieel sterker wilt maken, zodat de B.V. later beter aan zijn (pensioen-)verplichtingen kan voldoen, zie ik zo 1,2,3 geen probleem. Dan is je storting een informele kapitaalstorting en dat gaat onbelast. (eruit halen zo eenvoudig niet!)

Als je je pensioenrechten wilt verhogen, dan kan ik helaas niet helpen. Dat is niet mijn gebied.

ps.: voor jouw 'stamrecht' treedt de BV als verzekeraar op.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Misschien moet je even vermelden wat je precies wilt bereiken met die € 1.000,-.

Als je de B.V. financieel sterker wilt maken, zodat de B.V. later beter aan zijn (pensioen-)verplichtingen kan voldoen, zie ik zo 1,2,3 geen probleem. Dan is je storting een informele kapitaalstorting en dat gaat onbelast. (eruit halen zo eenvoudig niet!)

Als je je pensioenrechten wilt verhogen, dan kan ik helaas niet helpen. Dat is niet mijn gebied.

ps.: voor jouw 'stamrecht' treedt de BV als verzekeraar op.

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik heb de 1000,- euro gestort als aftrekpost voor de inkomstenbelasting 2010. Dit leek mij handiger dan weer een kleine polis van 1000,-

Als mijn BV voor het stamrecht optreed als verzekeraar dan is de tekst dat het niet meer is toegestaan de eigen BV als verzekeraar te gebruiken wel vreemd, immers, in 2005 heb ik er nog mijn stamrecht ondergebracht met alle toeters en stempels van de notaris en de belastingdienst.

• 0

Ik kan niet instaan voor de juistheid, maar dit leek mij erg interessante informatie:

http://www.doorneweerd.nl/Pensioen-Lijfrente-AOW/de-bv-lijfrente

Het overhevelen van een ontslagvergoeding naar een BV in ruil voor een stamrecht kan inderdaad nog steeds, dat staat los van de lijfrente-problematiek die bij u speelt.

Een ontslagvergoeding wordt verkregen met het oog op gederfde inkomsten.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

• 0

Beste Rob

Je BV treedt enkel op als verzekeraar van een stamrecht voorzover dat opgekomen is uit een gouden handdruk!

Het is dus inderdaad NIET toegestaan om zomaar een extra storting te doen in je BV en dat als lijfrentepremie aan te merken in je IB aangifte!

Zoals je boekhouder het moet verwerken, is een storting in rekening courant (je hebt 1.000 te vorderen op je BV).

Jij moet er rekening mee houden dat de fiscus de premieaftrek corrigeert.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag Joost,

Ook jij bedankt voor de snelle reactie.

Dit is precies wat mijn boekhouder ook zegt. Wel jammer dat de belastingdienst mij dan verkeerd informeert, ik ben talloze malen doorverbonden voordat er iemand met "verstand van zaken"aan de lijn was.

Nog een aanvullende vraag: die 1000,- euro was nou net precies nodig om onder een bepaalde peilgrens te blijven ( in 2010)

Als ik in mijn aangifte 2011 de 1000,- euro opneem als terugontvangen premie klopt alles dan weer of zal de belastingdienst de aangifte 2010 willen corrigeren? dat zou wel een probleem zijn.

• 0
Ik vraag me af of je ook een verzoek (aan de fiscus) zou kunnen doen om de 1000 alsnog over te boeken in een reguliere koopsompolis of op een bankspaarrekening geldend voor 2010. Zo niet dan pech gehad.

Pech gehad vrees ik. De regels zijn op dit gebied duidelijk en recent aangescherpt. De fiscus staat - ivm precederende werking - geen uitzondering toe: het geld moet tijdig (in dit geval uiterlijk 01-04-2011) op de rekening van de betreffende bank of verzekeraar staan, zo niet dan ook geen aftrek.

De terugwenteltermijn voor lijfrenteaftrek is per 2011 ook vervallen: dit jaar is 31-12 de deadline (behoudens FOR, maar dat is niet voor DGA's van toepassing uiteraard)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar