• 0

éénmanszaak - in welk land registreren?

ik wil een internetbedrijf starten dat zijn inkomsten zal halen uit advertenties op eigen websites, en het verkopen van online subscription programma`s, e-videos en andere online educatieve programma`s.

 

Mijn geografische doelgroep is uiteenlopend. Niet enkel richt ik mij in het Nederlands op Vlaanderen en Nederland, maar ook in het Duits op Duitsland, in het Spaans op Spanje en alle andere spaans sprekende landen.

 

Ieder project zal zo zijn eigen geografische doelgroep hebben.

 

Inkomsten kunnen betaald worden op bankrekeningen in verschillende landen. Zo zal er voor iedere geografische doelgroep een bankrekening geopend worden in het desbetreffende land, in de mate van het mogelijke. Ook Brazilie wordt een belangrijke doelgroep.

 

Als ikzelf als persoon gedomicilieerd ben in Belgie, moet mijn toekomstig bedrijf (éénmanszaak) dan ook in Belgie gevestigd zijn?

 

Ik zou me ook kunnen inschrijven in Nederland, want uiteraard is Nederland een grote doelgroep voor mijn Nederlandstalige projecten, veel groter dan Vlaanderen.

 

Ik kan toch moeilijk een ondernemingsnummer aanvragen in ieder land waar ik me op richt dat is praktisch onhaalbaar dus hoe pak ik dat aan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Correct me if I'm wrong, ik heb vaak gelezen dat het moet in de land waar je ook woont. Wat ik wel zeker weet, zodra de omzet hoger dan .. is in de betreffende land moet je ook in dat land btw nummer aanvragen, hun btw tarief hanteren en daar afdragen. In Belgie is het ongeveer 35.000, Duitsland en Frankrijk vanaf 100.000.

Link naar reactie
  • 0

Beste EMark,

 

Mocht je beslissen om in je in NL te gaan vestigen, dan is het volgende Stappenplan webwinkel starten misschien handig.

 

Mocht je er voor kiezen om je niet in NL te vestigen maar wel zaken te doen met Nederlandse consumenten, houd er rekening mee dat de wet koop op afstand dan geldt. Voor meer info over Verkoop en koop op afstand

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je beslissen om in je in NL te gaan vestigen, dan is het volgende Stappenplan webwinkel starten misschien handig.

 

Maar TS, die in België woont en een eenmanszaak (misschien) gaat beginnen, kan zijn toekomstig bedrijf toch moeilijk in NL gaan vestigen. Hij heeft geen BSN als het goed is. Dan moet hij eerst emigreren naar NL (dat dacht ik tenminste).

 

Een BTW-nummer aanvragen in NL kan natuurlijk, maar dat lijkt mij nogal voorbarig eerlijk gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Emigreren is niet nodig, zie dit draadje

 

Dus je kan een eenmanszaak inschrijven bij de KvK, terwijl je in het buitenland woont? Dat wist ik niet.

 

Ben benieuwd hoe je dat dan met de BD doet. Waar is je bedrijf, die je dan kennelijk in NL hebt, gevestigd...?

Een eenmanszaak is toch gekoppeld aan je BSN (die je dus niet hebt, omdat je in het buitenland woont).

 

Maar ik heb het ook nooit meegemaakt moet ik zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Als je begint als eenmanszaak, betekent dit dat je één onderneming hebt die in meerdere landen actief is. Dat kan zowel vanuit België als vanuit Nederland. En als Belgische ondernemer kun je soms ook in Nederland ingeschreven zijn.

Per land zul je moeten kijken hoe het zit met de lokale regels om in dat land actief te mogen zijn.

Waar je ook aandacht aan moet besteden is hoe het fiscaal gaat: misschien maakt het fiscaal wel verschil of je vanuit België dan wel vanuit Nederland werkt.

Ik zou toch proberen om ergens bij jou in de buurt bij een deskundige advies in te winnen. Het is lastig om dit soort vragen in algemene zin goed te beantwoorden.

Succes met je zoektocht.

Ellen Timmer, advocaat ondernemingsrecht Pellicaan Advocaten (http://www.pellicaan.nl)

Link naar reactie
  • 0

@Ellen:

Waar je ook aandacht aan moet besteden is hoe het fiscaal gaat

Precies. Dat is de reden waarom ik deze thread startte. Ik wil dus eerst uitzoeken welke situatie fiscaal het voordeligst is, en daarna richt ik alles hiernaar in. Ook met betrekking tot ziekteverzekering/sociale lasten.

Het is lastig om dit soort vragen in algemene zin goed te beantwoorden.

Ok, hier even zeer concreet mijn (toekomstige) situatie:

 

- webwinkel in het nederlands voor bepaalde vitaminen of voedingssupplementen. 2 domeinen: .nl voor Nederland, .be voor Belgie

 

- webwinkel in het nederlands voor dansschoenen. 2 domeinen: .nl voor Nederland, .be voor Belgie. Naar de toekomst ook eventueel .com voor andere landen (europa, of wereldwijd?)

 

- educatief programma in het Nederlands, produkt te verkopen: een E-book en/of een maandelijks abonnement voor een leden-site. Deze keer geen 2 domeinnamen voor Nederland en Belgie, maar slechts 1 domeinnaam, bvb. mijneducatiefprogramma.nu (uiteraard wel gericht op Belgie en Nederland)

 

- nogmaals hetzelfde educatief programma maar dan in het portugees, gericht op Brazilie, met Braziliaanse domeinnaamextentie .com.br Zelfde produktverkoop, maar dan in het portugees. Hopelijk ook interesse van andere portugees sprekende landen zoals portugal, kaapverdische eilanden, mozambique, angola, ..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.