• 0

Auto tijdelijk uit taxi halen voor vakantie en weer terug op zaak als taxi

Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum en ik lees al langer mee bij bepaalde discussies, er hele interessante onderwerpen hier, en aangezien hier heel veel kennis is op het gebied van fiscale zaken wil ik dit graag hier voorleggen.

 

Weet iemand hoe het boekhoudkundig, juridisch en wettelijk hiermee zit?

 

Ik heb een eenmanszaak, ik heb een 2ehands taxi die nog geen 3 jaar taxi is geweest (dus er zit nog BPM op).

 

BPM + BTW is teruggevorderd. Ik wil hiermee op vakantie. ik wil gewoon legaal de auto op geel kenteken zetten (dus prive op mijn naam), BPM + BTW betalen en daarna knallen, weer terug, BPM + BTW aangifte doen alles weer terugvorderen. (ik weet dat de 3 jaars termijn voor verval van BPM weer opnieuw begint daarna!). Ik weet ook dat je voor de tijd dat ie geen taxi is motorrijtuigenbelasting moet betalen.

 

Hoe werkt dit precies? Moet ik dan gelijk aangifte doen voor die BPM betaling? Heb gehoord dat je hier 6 weken de tijd voor hebt, wat als je gaat, terugkomt, je weer opnieuw aangifte doet voor terugvordering, moet je dan uberhaupt wat betalen (ja het restbedrag)... Of is het zo: eerst betaal je aan de BD, daarna krijg je weer terug als je opnieuw aangifte doet?

 

Ik heb ook begrepen dat als je de auto op prive zet, de BTW bedrag vervalt. Trouwens, stel je "verkoopt" het ding tijdelijk aan jezelf, wat voor bedrag moet je gebruiken?

 

Kan deze constructie wel zonder ruzie te krijgen met de leukerkunnenwenietmakenwelmakkelijker brigade?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag yup,

 

Dit kan dus niet, en al zeker niet bij een eenmanszaak. Jouw auto is zakelijk vermogen (immers BTW teruggevraagd en je moet bijtellen) en dit kan alleen maar veranderen als daar goede redenen voor zijn (bijvoorbeeld dat je de auto nooit meer zakelijk gebruikt). Jij geeft echter aan dat je de auto gewoon voor de vakantie even privé wilt maken en daarna weer zakelijk wilt gaan gebruiken. Dat gaat dus niet lukken.

 

Bovendien stel je voor om de auto aan privé te verkopen en daarna weer zakelijk aan te kopen. Als dit al zou kunnen (wat niet kan) kun je nooit nog een keer de BTW terugvorderen. Immers, privé kun jij geen BTW afdragen of aftrekken dus kun je de auto ook niet met BTW verkopen.

 

Antwoord op jouw vraag: deze constructie lukt niet zonder ruzie te krijgen met onze blauwe vrienden.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag yup,

 

Dit kan dus niet, en al zeker niet bij een eenmanszaak. Jouw auto is zakelijk vermogen (immers BTW teruggevraagd en je moet bijtellen) en dit kan alleen maar veranderen als daar goede redenen voor zijn (bijvoorbeeld dat je de auto nooit meer zakelijk gebruikt). Jij geeft echter aan dat je de auto gewoon voor de vakantie even privé wilt maken en daarna weer zakelijk wilt gaan gebruiken. Dat gaat dus niet lukken.

 

Bovendien stel je voor om de auto aan privé te verkopen en daarna weer zakelijk aan te kopen. Als dit al zou kunnen (wat niet kan) kun je nooit nog een keer de BTW terugvorderen. Immers, privé kun jij geen BTW afdragen of aftrekken dus kun je de auto ook niet met BTW verkopen.

 

Antwoord op jouw vraag: deze constructie lukt niet zonder ruzie te krijgen met onze blauwe vrienden.

 

Succes!

 

Ok, is er uberhaupt mogelijkheid om dit te doen zonder ruzie met de blauwe vrienden te krijgen?

 

Stel ik haal de auto uit taxi, en doe het weer terug, dan vraag ik geen BTW terug, mogen ze houden. Kan dat wel?

 

Ik weet dat je dan met de bijtelling en BTW forfait zit. Waarschijnlijk is het financieel gezien totaal niet interessant? Want je kan niet zomaar van zakelijk naar prive vermogen en weer terug... (zoals je zelf zegt, ik wist dat dus niet).

Link naar reactie
  • 0

Wat mij ontgaat is waarom je al deze capriolen wil uit halen. Wat is er op tegen om gewoon met de auto op taxi kenteken op vakantie te gaan?

 

Uhm kan dat dan uberhaupt zomaar? Als je meer dan 10% van je km's andere km's dan taxi km's zijn dan moet je toch weer BPM terugbetalen? Het gaat namelijk om een waarvan ik BPM heb teruggekregen.

 

Als de auto niet op blauw kenteken staat (dus niet meer als taxi geregistreerd) dan heb je geen last meer van die 90% regeling.

 

In principe was het eerst om de volgende aspecten: BPM, bijtelling en BTW forfait, maar nu ik zie dat de auto niet zomaar van zakelijk naar prive kan neem ik aan dat je de laatste 2 zowiezo moet toepassen: bijtelling: want meer dan 500km prive per jaar, BTW forfait: want je rijd prive met het apparaat.

 

Tenzij ik iets over het hoofd zie en ik heel veel moeite voor niets doe.

 

Ik wil gewoon op vakantie met de taxi (want dieselmotor en dat is heerlijk op vakanties) op een manier waar ik mijn blauwe vrienden gewoon te vriend kan houden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Yup,

 

Heb je al uitgezocht of je met een "blauw kentekenplaat" wel privé in het buitenland mag rijden ? Ik adviseer je om dat nader

uit te zoeken, naar mijn mening mag dat namelijk niet. Al kun je, indien je met meerdere personen reist, wellicht aanvoeren dat het "klanten" zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

John Luyckx.

Link naar reactie
  • 0

Vossie: ik rij vooral onregelmatig, ik heb geen vast kilometrage per jaar dat varieert enorm.

 

John: als je de auto uit taxi haalt krijg je ook gele kentekens, dat is ook mijn motivering voor het uit taxi halen van het voertuig.

 

Weet iemand hoe het met de bijtelling en btw forfait zit zo? Neem aan dat je er zowiezo aan vastzit? Of de auto nou wel of niet uit taxi gehaald word?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Yup,

 

Misschien dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) of de RDW je verder kan helpen voor wat betreft de blauwe kentekenplaten?

 

Blauwe kentekenplaat

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ok dit allemaal is duidelijk.

 

Dan heb ik een ander vraag, kan iemand mij een simpele berekening geven van wat het mij per jaar gaat kosten om die auto dus gewoon prive te gebruiken (meer dan 500km?).

 

Zonder prive km's heb je geen MRB, BPM teruggaaf, geen bijtelling, geen BTW forfait etc.

 

Nieuwprijs is rond de 40k, laten we van 42k uitgaan. Kan iemand een simpele berekening maken van wat het allemaal per jaar kost om wel te gaan bijtellen?

 

MRB is 373 per kwartaal dat is dus al 1492 per jaar...

Link naar reactie
  • 0

Dan heb ik een ander vraag, kan iemand mij een simpele berekening geven van wat het mij per jaar gaat kosten om die auto dus gewoon prive te gebruiken (meer dan 500km?).

 

Zonder prive km's heb je geen MRB, BPM teruggaaf, geen bijtelling, geen BTW forfait etc.

 

 

Even voor jouw beeld: hier is geen simpele berekening voor. Dit is buitengewoon cmplex en vereist iscaal maatwerk. Bij een nomale auto is het nog wel te overzien, maar met blauwe platen is het absoluut situatie afhankelijk.

Mijn advies: gooi er een paar honderd euro tegenaan en laat een ficalist een advies op maat maken.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.