• 0

Nieuwe onderneming + investeerder gevonden

Ik ben van plan om samen met een partnerega een bedrijf te starten waarbij onze voornamelijk gaan richten op bedenken en begeleiden van evenementen in het binnen- en buitenland.

 

Op dit moment zijn we allebei werkzaam bij bedrijven die zich al in de branche bezighouden. Nu willen graag per 1-1-2012 ons eigen bedrijf starten en hebben we al een investeerder gevonden.

 

De investeerder heeft al aangegeven dat hij graag een gelijkwaardige verdeling wilt van het bedrijf dus hij heeft al aangegeven om met een samenwerkingsvoorstel te komen.

 

Het gaat om een totaal bedrag van EUR 500/k. Dit zal voornamelijk gebruikt worden om de opstart van het bedrijf af te dekken en reserves achter de hand voor nieuwe projecten. We hebben allebei het geluk dat we een aantal evenementen en sponsordeals kunnen meenemen naar het nieuwe bedrijf dus verwachten zeker niet dat we gebruik zullen gaan maken van het totale bedrag maar is meer een 'garantie'.

 

Mijn vraag is nu hoe we het beste dit kunnen neerzetten?

 

Na verschillende berichten op deze site gelezen te hebben ben ik op het idee gekomen om per aandeelhouder een 33,3% verdeling te maken van de aandelen en waar een ieder met zijn eigen holding in de BV stapt.

 

Is het mogelijk om dat juridisch af te dekken zodat investeerder zich niet bezighoud met de creative kant van het bedrijf? We willen namelijk voorkomen dat de investeerder ons kan zeggen wat we moeten doen.

 

En verder wou ik graag weten of het mogelijk is dat de na aflossing van de investering een gedeelte van de aandelen in ons bezit komt en de investeerder nog een totaal belang van 20% van de aandelen krijgt?

 

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groet,

 

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

voor het starten van internationale ondernemingsactiviteiten heeft de overheid een aantal subsidies waaronder:

 

Prepare2Start, deze subsidie vergoed 50% van de aanloopkosten met een max van 11.500. Altijd handig.

 

groetjes

Saskia Reus-Makkink

Africa Funded supports entrepreneurs in Africa in their growth with fundraising and coaching. Mission of Africa Funded is to create jobs in Africa and enable people to increase their live standards in a way they want. We support NCDO, VC4Africa, Aqua for All and Cordaid with coaching entrepreneurs

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Uit je vraag begrijp ik dat je nog weinig ervaring hebt met investeerders. Ik zou je sterk aanraden om je goed in te lezen, en met een aantal ondernemers te praten die dit hebben meegemaakt, voordat je (schriftelijke) afspraken maakt met een investeerder.

Een aantal jaren geleden is )o.a. door een aan HigherLevel leden) de Gids Startkapitaal gemaakt. Zeer handig!

Hij is o.a. hier online te vinden.

 

Lees hier goed in door hoe het zit. Als je verder nog vragen hebt horen we het graag. En even heel concreet: je kan denk ik het beste de investeerder voor 300K investering in ruil 20% aandelen geven, en verder voor 200K een opneembare lening/krediet bij hem afsluiten. Op deze manier heb je zeker 500K tot je beschikking, maar geeft je maar 20% van je bedrijf weg. (uitleg: een investering kan je nooit terugbetalen, een lening wel).

Sowieso is het al erg bijzonder dat iemand zoveel geld in je bedrijf wil stoppen, terwijl je nog niet eens gestart bent.

 

Succes in ieder geval, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Arthur,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik zal de gids downloaden.

Nog even ter info: Ons 'netwerk' is bekend met ons werk uit het verleden met het geven van evenementen in het binnen- en buitenland en het nieuws dat we nu samen een ondernemening starten heeft gezorgd voor wat aanbiedingen die we dus nu aan het overwegen zijn. Een van die aanbiedingen is dus een investering van totaal EUR 500.000 in ruil voor 20% van de aandelen.

 

De investeerder zou je kunnen zien als een durfkapitalist, die ons eerder gunt omdat we afgelopen jaar aantal keren prettig hebben samengewerkt. Dit bedrag is maar een druppel op zijn totale portefeuille aan investeringen.

 

We hebben hier inderdaad geen ervaring mee en willen dus weten hoe we dit het beste kunnen doen.

 

 

Groet,

 

Dennis

 

Link naar reactie
  • 0

Als je geen ervaring hebt is je aanmelding bij HL de eerste goede stap :).

 

In de gids staat veel basis informatie. Als je na het bestuderen daarvan nog vragen hebt over jullie specifieke situatie, laat het dan vooral weten!

Groeten, Arthur

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Klinkt idd als een forse investering! (500k voor 20% van de aandelen terwijl jullie nog niet gestart zijn).

Jullie zullen ongetwijfeld goed referenties hebben en goede contacten dat de investeerder hier in wil stappen.

Lijkt mij een hele mooie en comfortabele situatie om te starten (zonder de ins en outs te weten).

 

Heel veel succes in ieder geval!

Kijk voor tips & advies voor een goed ondernemersplan eens op: www.voorbeeldondernemersplan.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Een investering zoals jij die voor ogen hebt kan je op verschillende manieren vormgeven.

 

Over het algemeen geldt, dat een investeerder die 20% of 33 1/3% van de aandelen heeft, ook zoveel stemrecht heeft. Het zou niet netjes zijn hem zijn stemrecht te ontzeggen. Je zou wel afspraken kunnen maken over een "taakverdeling" binnen het management of onder aandeelhouders (aandeelhoudersovereenkomst).

 

Om tot een goede aandelenverdeling te komen, kan je spelen met achtergestelde leningen en aandelenkapitaal. Het geld voor een "buffer" zou je bijvoorbeeld kunnen regelen met bankgarantie van je aandeelhouder.

 

Kortom, er zijn tal van manieren om zo'n participatie vorm te geven. Zoek ook op wat "royalty based finance" is. Daarmee kan je de investeerder wat meer op afstand houden en uitkopen wanneer het bedrijf een doorslaand succes wordt.

 

Veel van deze info staat in de Gids Startkapitaal en wat aanvullingen staan op mijn website.

 

Veel succes,

Nils de Witte

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.