• 0

Dropshipping

Het wordt vaak gepresenteerd als het ei van Columbus. Je laat een webshop bouwen, koppelt dat aan een artikelenbestand van een leverancier en die leverancier verzendt de bestellingen voor jou. Je hoeft zelf geen voorraad in te kopen, loopt geen risico en het geld stroomt automatisch binnen. Hartstikke mooi toch? Helaas, niets is minder waar. Het kan juist het tegenovergestelde zijn.

 

Waar gaat het dan fout? Het gaat meestal al fout bij het allereerste idee over wat dropshipping nou ook alweer was. Er wordt simpelweg gesteld “Ik zoek een leverancier die iets verkoopt en doet aan dropshipping” of “Ik wil een dropship webwinkel beginnen”. Kwam je bij dit artikel aan de hand van een dergelijke vraag, dan ga ik je bij deze terug naar af sturen.

 

Stel dat je aan de hand van een van de twee vragen in de vorige alinea te werk gaat. Welke problemen ga je dan tegen komen?

 

[*]Zware concurrentie. De leveranciers die zomaar (aka. aan voorwaarden waar jij aan kan doen, dus iedereen) producten onder dropshipping kunnen aanbieden aan bedrijven zoals de jouwe, doen dat ook aan elk ander bedrijf. Je hebt dus enorm veel concurrentie. Die concurrentie gaat zich niet onderscheiden aan de hand van een uniek assortiment of snellere levertijden. Want dat kan niet: iedereen koopt bij dezelfde handel in. Jouw concurrenten gaan zich onderscheiden door nog lagere prijzen te hanteren. Je verdient dus geen droog brood als je producten ook nog daadwerkelijk wilt verkopen in deze situatie. Zie maar eens de meerwaarde te creëren zodat men toch bij jou koopt in plaats van bij een ander.

[*]Levertijd. Met name als jouw leverancier in het buitenland zit (China is populair) zit je met enorme levertijden van soms wel 3 weken of langer. Men zal veel eerder bij een webwinkel kopen die de producten binnen 24 uur kan leveren. Ook leveranciers in NL doen er soms nog 2 of 3 dagen over om een product te leveren.

[*]Samenstelling assortiment. Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.

[*]Leverbaarheid. Als je leverancier niet meer kan leveren, kan jij dat ook niet. Dit gebeurt altijd bij producten die juist voor verkoop heel interessant zijn, bijvoorbeeld omdat ze schaars zijn.

 

Kortom, je bent erg afhankelijk van je leverancier.

 

Verder zijn er nog een aantal die vaak voor het gemak over het hoofd gezien worden in deze situatie. De meest voorkomende en grootste punten:

[*]Allereerst; jij bent, als webshop, een bedrijf die aan bepaalde wetten en regels dient te voldoen. Lijkt overbodig om te moeten vermelden, is het helaas niet.

[*]Hoewel jij de producten niet zelf inpakt en verzend, verkoop jij ze wel zelf. De consument die bij jouw koopt die doet zaken rechtstreeks met jouw. Niet met jouw dropship leverancier. Jij bent dus volledig verantwoordelijk voor de verkoop en de afhandeling daarvan. Van het veilig in ontvangst nemen van de online betaling tot aan het correct afleveren van de bestelling. Maak dus duidelijke afspraken met je leverancier over de aflevering van de bestelling, want jij draagt daar de verantwoordelijkheid voor!

[*]In Europa hebben consumenten het recht om een bestelling binnen 14 dagen retour te zenden, zonder opgave van reden. De winkel (jij!) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant. Bijkomend nadeel in dit geval; jij had geen voorraad, want je werkt met dropshipping. Met retour gekomen goederen heb je opeens wel voorraad.

 

Is dropshipping not done? Helemaal niet! Dropshipping kan prima werken. Alleen moet je niet vergeten, het is een methode om de logistiek op te lossen. Dropshipping is een middel, en mag nooit een doel op zich zijn.

Verkeerde redenen om voor dropshipping te kiezen zijn, onder andere:

[*]Ik wil geen risico lopen. Dan ben je niet in de wieg gelegd voor ondernemer, want ondernemen is risico lopen. Bovendien geldt er nog zoiets als “risico is rendement”, dus wie geen risico wil lopen, zal nooit heel veel verdienen. Als je verwacht dat een zakenpartner een groot deel van het ondernemersrisico overneemt, hangt daar een prijskaartje aan.

[*]Ik kan niet een paar duizend euro investeren in voorraden. Als je niet een paar duizend euro kunt investeren om een paar duizend euro te verdienen, moet je misschien maar geen bedrijf starten. Bovendien zijn er andere manieren om een bedrijf of voorraden te financieren, dus het kan geen kwaad om even verder te kijken dan de neus lang is.

[*]Ik kan geen webwinkel opzetten (want ik weet niet hoe dat moet, ik heb er geen tijd voor of ik kan het niet betalen). Iemand met watervrees wordt ook geen topzwemmer.

 

Wanneer werkt het nou wel?

Het kan werken als je een goed en duidelijk plan hebt voor je nieuwe bedrijf. Je hebt de logistiek goed bekeken en de diverse opties tegen elkaar afgewogen. Als dropshipping inderdaad de juiste methode voor jouw logistiek lijkt te zijn, dan zou dit kunnen. Je hebt in elk geval goede en duidelijke afspraken gemaakt met jouw leverancier en uiteraard heb je veel tijd en energie over om in je bedrijf te steken.

Ook kan het prima werken als je bedrijf al draait en je je logistiek zou willen afslanken. Het is mogelijk dat het goedkoper is als jouw leverancier(s) direct naar jouw klanten verzenden. Je zou dan kunnen voorstellen of zij (een deel van) jouw logistiek op kunnen lossen door producten direct naar jouw klanten te verzenden, in plaats van eerst naar jouw eigen magazijn.

Verder wordt dropshipping ook vaak gebruikt bij fysieke winkels die een webwinkel als bijzaak hebben, of die een artikel speciaal voor een klant bestellen. De producten worden dan vanaf de leverancier direct doorgezonden naar de klant in plaats van naar de winkel.

 

Nu we toch over dropshipping bezig zijn, dan gelijk nog even wat misverstanden de wereld uit helpen;

Dropshipping is een vorm van marketing. Ook wel: Met dropshipping genereer jij orders voor een ander bedrijf, en heb je (dus) geen aansprakelijkheid. Dit is zo fout als het maar kan. Je bent volledig verantwoordelijk en dropshipping heeft op geen enkele manier ook maar iets met je marketing te maken. Dropshipping wordt wel eens verward met affiliate marketing omdat het uitgelegd wordt als “jij verkoopt voor een ander bedrijf”. Echter verkoop je als affiliate helemaal niets. Je leidt slechts bezoekers naar de site van een ander bedrijf in ruil voor een commissie. Bij dropshipping verkoop jij zelf. Dropshipping heeft met je logistiek te maken. Niet met je marketing.

Dropshipping is hetzelfde als e-fulfilment. Dit is ook fout. E-fulfilment is dat een ander bedrijf jouw magazijn beheert. Jij of jouw leveranciers leveren de voorraad aan bij het e-fulfilment bedrijf. Het e-fulfilment bedrijf beheert de voorraad voor jou. Zij picken de orders en verzenden ze. In dit geval heb jij dus de voorraad op jouw eigen balans staan. Je betaalt huur per opslaglocatie en je betaalt per order die verzameld en verzonden moet worden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dropshipping wordt weleens verward met affiliate marketing, zeg je. Volgens mij heb ik op een andere plek van dit forum die twee met elkaar vergeleken. Dat was vanuit leveranciersperspectief.

 

Ik ben leverancier van product X en wil dat graag ter beschikking stellen aan talloze wederverkopers op het net. Dan liggen dropshipping en affiliate marketing wel bij mekaar in de buurt. Dan is affiliate maketing bovendien een stuk eenvoudiger, omdat de verdeling van verantwoordelijkheden duidelijker is.

 

Maar dat is dus eigenlijk een andere discussie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 5

Vanuit het perspectief van de leverancier zouden de twee opties affiliate vs. dropshipping tegen elkaar afgewogen kunnen worden, maar het is een beetje appels en peren vergelijken. Affilliate is 1 belletje naar een afilliate kantoor, dropshipping is je hele logistieke systeem omgooien.

 

Dan rest nog de vraag of een groothandel überhaupt wel aan affiliate marketing wilt doen, en of een B2C webshop wel dropshipping wilt en kan doen. Maar inderdaad, dat is eigenlijk een andere discussie.

 

@Frans dat was inderdaad de achterliggende gedachte.

Link naar reactie
  • 0
Samenstelling assortiment. Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.

 

ben ik het niet mee eens.

Bij whitelabel kan je niks aan assortiment toevoegen.

Juist bij dropshipping kan dat wel, je hebt als dropshipper namelijk volledige controlle over je winkel en kan van net zoveel leveranciers producten toevoegen als je wil, kan ook deels dropshipping gebruiken en deels eigen voorraad.

Je logistiek wordt dan enkel iets lastiger als je in 1 bestelling producten van dropship en niet dropship leverancier hebt. Maar is dus wel goed mogelijk.

 

Dan staan er nog wel paar punten in die niet helemaal juist zijn, maar zodra je die punten gaat oplossen stap je daarbij (deels) af van dropshipping en vandaaar dat ik daar niet verder op inga.

 

geplaatst door: TwaBla geplaatst op: Vandaag om 00:55:54

Dropshipping wordt weleens verward met affiliate marketing, zeg je. Volgens mij heb ik op een andere plek van dit forum die twee met elkaar vergeleken. Dat was vanuit leveranciersperspectief.

 

Ik ben leverancier van product X en wil dat graag ter beschikking stellen aan talloze wederverkopers op het net. Dan liggen dropshipping en affiliate marketing wel bij mekaar in de buurt. Dan is affiliate maketing bovendien een stuk eenvoudiger, omdat de verdeling van verantwoordelijkheden duidelijker is.

 

 

Ben ik het nog minder mee eens. affiliate marketing is echt dat mensen verkeer doorsturen die een bestelling plaatsen en je vervolgens via je standaard logistiek uitleverd en de affiliate een commissie krijgt. de affilliate heeft geen enkelle invloed op product assortiment, verkoop prijs klantcontacten of wat dan ook.

affiliate is geen concurentie, die klant komt immers uiteindelijk op jouw domeinnaam terecht en komt daar ook later weer terug (met ook dan vergoeding voor aanbrengende affiliate)

 

Voor dropshipping moet je als groothandel je hele logistieke systeem aanpassen, afzenders moeten per pakket verschillen, moeten andere of geen facturen/pakbonnen bij dus dropshipping orders moeten zeer duidelijk gescheiden blijven van eigen /groothandels orders.

Daarnaast krijg je dus wezenlijke concurentie op internet. Er komen dus vele nieuwe shops met eigen domeinnamen waarbij de klant later ook naar die dropshipper teruggaat. het is extra concurentie in zoekmachines.

Je hebt geen invloed op verkoop prijzen van dropshipping shops.

 

Dropshipping en affiliate liggen dus heel ver uit elkaar, affiliate is inderdaad heel eenvoudig om te starten maar dropshipping is dat zeker niet.

Link naar reactie
  • 0

Samenstelling assortiment. Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.

 

ben ik het niet mee eens.

Bij whitelabel kan je niks aan assortiment toevoegen.

Juist bij dropshipping kan dat wel, je hebt als dropshipper namelijk volledige controlle over je winkel en kan van net zoveel leveranciers producten toevoegen als je wil, kan ook deels dropshipping gebruiken en deels eigen voorraad.

Je logistiek wordt dan enkel iets lastiger als je in 1 bestelling producten van dropship en niet dropship leverancier hebt. Maar is dus wel goed mogelijk.

 

Dat klopt helemaal, maar dat is niet van toepassing op de doelgroep waar ik de nadelen voor opsomde. Die willen juist helemaal geen eigen voorraad en zullen waarschijnlijk ook hun hoofd breken over twee leveranciers tegelijkertijd gebruiken, ivm. dubbele verzendkosten. Als ze überhaupt al twee dropship leveranciers hebben weten te vinden, want daar begint vaak hun queeste naar een gratis geldkraan. "Waar vind ik nou die leveranciers?".

 

Een goede ondernemer zal alle nadelen die ik opnoemde zo weten te tackelen. Maar die is ook niet op zoek naar een dropshipping leverancier, maar die wilt een succesvolle webwinkel opzetten. Die snap dus dat dropshipping een middel is, en geen doel.

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel iets wat opvalt. Vele die in hun hoofd hebben een dropship webshop te willen beginnen hebben puur en alleen het idee.

Bij de eerste vraag, hoe vind ik een dropshipping leverancier lopen ze al vast. Volgens mij ziet een hoop van de mensen die dan op fora komt met de vraag Wie weet een dropshipping leverancier voor ..... niet waar ze aan beginnen.

Link naar reactie
  • 0
Die snap dus dat dropshipping een middel is, en geen doel.

 

Daar ben ik het in elkgeval helemaal mee eens. Dropshipping is een alternatieve manier van logistiek.

En tevens een manier om flink op kosten te besparen (geen eigen magazijn, geen voorraad waarop je rente verlies en met onrendabelle spullen blijft zitten en geen personeel voor verzending.

 

Maar de doelgroep die jij noemt die inderdaad dropshiping als doel opzich ziet komt meestal niet ver, die passen namelijk ook geen texten aan, hebben geen enkele eigen inbreng in hun shop en zijn meestal ook niet goed met het in de markt zetten van hun shop.

Meestal leiden die shops een slapend bestaan met af en toe een ordertje en/of worden ze na een maand of 3 weer tekoop aangeboden.

 

Deze shops zijn echter normaal ook geen bedreiging voor de andere wel serieuse bedrijven die dropshipping gebruiken, die kunnen zich gewoon eenvoudig onderscheiden van andere concurenten met een stukje eigen inbreng.

Link naar reactie
  • 0

Dropshipping en affiliate liggen dus heel ver uit elkaar, affiliate is inderdaad heel eenvoudig om te starten maar dropshipping is dat zeker niet.

 

Allemaal interessant. Ik maak jaarlijks een inventarisatie van honderden leveranciers die behalve via groothandel aan detaillisten ook direct verkopen via internet. Dertig tot veertig procent doet aan affiliate marketing; niemand doet aan dropshipping, Precies om de redenen die jullie schetsen. Te complex. Voor die leveranciers is de vergelijking dus zeer relevant. Ik raad dropshipping af: veel gedoe, weinig voordeel. Dat model is zo dood als een pier.

 

;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik raad dropshipping af: veel gedoe, weinig voordeel. Dat model is zo dood als een pier.

 

 

Correctie. Er is een variant die wel de moeite waard is: dropshipping voor indviduele grote (of zeer relevante) partners. Dus de wijnhandel die de achterkant van de wijnwinkel van een populaire titel beheert. Enz. Fonq werkt volgens dat model.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Ik raad dropshipping af: veel gedoe, weinig voordeel. Dat model is zo dood als een pier.

 

 

wederom niet mee eens (niet vreemd natuurlijk), Dropshipping is niet zo dood als een pier maar juist springlevend en staat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen.

Het geheel is nog volop in ontwikkeling en heel erg in opkomst.

 

Wel kan/moet je klanten segmenteren en de diensten afstemmen op de verschillende segmenten.

 

Zelf zijn wij met dropshipping begonnen omdat we hierin zeer grote kansen en voordelen zien op de markt en daarvan voor de toekomst heel erg veel verwachten.

 

Wel is het inderdaad heel erg veel werk en moeilijk om het goed op poten te krijgen maar als je de boel eenmaal gereed hebt (wij zijn daar dus nog mee bezig) dan bied dat enorme kansen en voordelen voor jou als leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Dertig tot veertig procent doet aan affiliate marketing; niemand doet aan dropshipping,

Maar het is en blijft appels en peren vergelijken. Affiliate marketing kan je doen in plaats van bijvoorbeeld Adwords, of in plaats van flyeren. Of allemaal juist tegelijk. Al deze vormen van marketing hebben geen directe invloed op je manier van uitleveren van de producten die je verkoopt.

 

Je logistiek verbeteren kan door middel van dropshipping. Je kan je klanten dan extra service bieden door direct aan hun klanten te leveren. Alleen moeten jouw klanten dan wel wederverkopers zijn, die ook nog eens thuisbezorgen. Anders heeft het sowieso geen zin. Dropshipping zorgt in principe niet direct voor meer klanten, maar verhoogd de service naar je bestaande klanten.

 

Maar dit zijn geen keuzes die, als leverancier zijnde, eenzelfde probleem oplossen of dezelfde mogelijkheden creëren.

 

Vanuit het gezichtspunt van, laten we het noemen, de "gratis geld ondernemer" zijn affiliate en dropshipping kennelijk wel opties die hij tegen elkaar afweegt. Hij wilt simpelweg een site hebben die geld op brengt, en heeft van horen zeggen dat beide opties zomaar geld opleveren zonder dat hij er veel moeite voor hoeft te doen. "Regel een site en klaar!" gelooft hij. Daar is denk ik de verwarring tussen affiliate en dropshipping begonnen.

Maar zo zit de vork dus niet in de steel. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dropshipping is niet zo dood als een pier maar juist springlevend en staat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen.

Het geheel is nog volop in ontwikkeling en heel erg in opkomst.

 

Ik ben even in mijn time machine gedoken. Vond daar een case uit 1998 waarbij K-tel cd's op maat liet maken, door webmaster aka sitebeheerders de mogelijkheid te bieden cd's te laten maken met een keuze uit de back catalogue en een hoesje op maat, die ze op hun website konden verkopen - dropshipped door de leverancier.

 

In 1998 stond het fenomeen in de kinderschoenen. In 1998 was dropshipping in opkomst.

 

Tegelijk was er een ander systeem in opkomst; affiliate marketing dat oa door CDnow beproefd werd, al sinds 1994. CDnow stelde bands in staat hun eigen cd's op hun eigen website te verkopen. Er was een cosmetisch verschil. Bij de dropshipping van K-tel kocht de klant de cd van de website van de webmaster, bij CDnow leidde de link van de publisher naar de shop van de vendor/merchant. Lood om oud ijzer voor de betrokkenen.

 

Anno 2011 is affiliate marketing in Nederland goed voor anderhalf miljard omzet; over dropshipping hoor je amper. Als dropshipping in opkomst is, dan alleen in specifieke niches.

 

Mij maakt dat verder niks uit. Ik heb niks tegen dropshipping. Ben altijd benieuwd naar goeie cases. Ken er zelfs wel een paar (Fonq die whitelabel shops beheert voor grote media), maar die zijn schaars.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

dropshipping bestaat wel al langer ja, maar is nooit optimaal in gebruik genomen en de laatste 2 jaar begint dat eigenlijk pas een beetje te lopen, vandaar dat het naar mijn mening in de kinderschoenen staat.

 

Anno 2011 is affiliate marketing in Nederland goed voor anderhalf miljard omzet; over dropshipping hoor je amper. Als dropshipping in opkomst is, dan alleen in specifieke niches.

 

 

dat komt omdat er specifieke externe partijen (tradetracker, daicycon enz enz.) zijn die affiliate marketing diensten beheren en die hun omzetten naar buiten brengen (in die omzetten zitten dus nog niet de zelfstandige affiliate programma's)

Dropshipping gebeurd op bedrijfsnivo en komen daardoor geen omzet gegevens over naar buiten aangezien die omzet niet apart en niet door externe marketing partijen beheerd wordt.

 

wie registreerd en/of weet er immers b.v. wat ik aan dropshipping omzet draai, of wat mijn concurent aan dropshipping omzet draait en wat we uit eigen verkopen draaien?

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk zal je in mijn ogen qua dropshipping ook meer en meer een deling gaan zien tussen leverancier, verkoper en logistieke partij.

 

Ik denk dat er 3 partijen komen, zoals vroeger de fysieke groothandel:

 

Leverancier

Logistieke afhandelaar

Verkoper

 

De leverancier besteedt zijn opslag, handling e.d. uit aan een dienstverlener zodat zijn eigen logistieke kosten laag zijn

De dienstverlener zorgt voor de logistiek van -tig leveranciers

De webshophouder focussed op verkoop.

 

Zo zijn alle drie in staat hun kwaliteiten specifieker te benutten

 

Wellicht gebeurt eea al op die manier maar ik ken de voorbeelden niet zo snel

Link naar reactie
  • 0

Goede column, bedankt! Los van dit verhaal blijf ik een vergelijking tussen drop shipping en affiliate marketing altijd een scheve vinden. In Nederlandse bewoordingen kun je voor orderverwerking/voorraadbeheer kiezen om dit door een leverancier, zelf of een derde partij (naar eigen inzicht) te laten doen. Evenzo geldt dit voor je marketing.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Maar het is en blijft appels en peren vergelijken. Affiliate marketing kan je doen in plaats van bijvoorbeeld Adwords, of in plaats van flyeren. Of allemaal juist tegelijk. Al deze vormen van marketing hebben geen directe invloed op je manier van uitleveren van de producten die je verkoopt.

 

Je logistiek verbeteren kan door middel van dropshipping. Je kan je klanten dan extra service bieden door direct aan hun klanten te leveren. Alleen moeten jouw klanten dan wel wederverkopers zijn, die ook nog eens thuisbezorgen. Anders heeft het sowieso geen zin. Dropshipping zorgt in principe niet direct voor meer klanten, maar verhoogd de service naar je bestaande klanten.

 

Maar dit zijn geen keuzes die, als leverancier zijnde, eenzelfde probleem oplossen of dezelfde mogelijkheden creëren.

 

Vanuit het gezichtspunt van, laten we het noemen, de "gratis geld ondernemer" zijn affiliate en dropshipping kennelijk wel opties die hij tegen elkaar afweegt. Hij wilt simpelweg een site hebben die geld op brengt, en heeft van horen zeggen dat beide opties zomaar geld opleveren zonder dat hij er veel moeite voor hoeft te doen. "Regel een site en klaar!" gelooft hij. Daar is denk ik de verwarring tussen affiliate en dropshipping begonnen.

 

We praten langs mekaar heen. Ik doel niet op die vormen van affiliate marketing waarbij het slechts reclame betreft, maar op affiliate marketing voor concrete deals. Amazon of Bol.com die mij als webmaster de mogelijkheid bieden een boek op mijn website te plaatsen met een link die direct een transactie mogelijk maakt bij de leverancier. Een bezoeker van mijn site die op die link klikt, wordt doorgeleid naar Amazon of Bol.com en kan daar zijn bstelling plaatsen; ik krijg een commissie van 10%.

 

In die situatie gaat de vergelijking met dropshipping wel op. In alle gevallen neemt de leverancier de logistieke afhandeling op zich, dus dat is in beide varianten al geregeld. Saillant detail is dat Boekhuis de dropshipper van Bol.com is, voor een groot deel van de boeken.

 

Alle andere vormen van affiliate kunnen me niet zoveel schelen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

jij hebt inderdaad de meer geavanceerde manier van affiliate voor ogen.

Dan nog is het een verschil omdat de affiliate dus egen invloed op product info en prijs heeft en de uiteindelijke klant gewoon de naam van de oorspronkelijke verkopende partij ziet.

 

Daar zit dus nog verschil in kwa order afhandeling en logistiek tenopzichte van dropshipping.

Ook kwa vergoedings structuur dus anders, de affiliate krijgt een vergoeding voor zijn diensten, de dropshipper betaald een inkoop prijs voor de producten.

 

De verandwoordelijkheden verschillen ook nogal, bij affiliate is de oorspronkelijke verkopende partij volledig verandwoordelijkheid en handeld alles af.

Bij dropshipping is de website waarop het verkocht wordt (de eigenaar daarvan) verandwoordelijk en heeft de verzender enkel een verandwoordelijkheid tenopzichte van de webshop maar niet ten opzichte van de klant.

Verder heeft hij dan geen contact meer met klant zelf (wat hij bij affiliate wel heeft).

 

Link naar reactie
  • 0

Dropshipping kan wel degelijk goed werken, maar krijgt een slecht imago door mensen die alleen maar simpel op een forum roepen hoe ze aan dropshipping leveranciers kunnen komen. Als je daar al op vastloopt, stop er dan maar mee. Dropshipping staat nog in de kinderschoenen in Nederland, in Amerika de normaalste zaak van de wereld. Voor ons heeft het als grootste voordeel dat wij onze tijd in de shop/ klantenservice kunnen steken i.p.v. dat we pakketjes staan in te pakken en we ons druk moeten maken om de inkoop.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 1

Ik ben begonnen met een shop die (een kleine) voorraad hield. Omdat ik het echter als bijbaan doe ging het merendeel van mijn tijd weg aan 1 of twee bubbelenveloppen met geheugenkaarten naar de post brengen terwijl ik net thuis was van mijn fulltime baan. De tijd en het geld wat er in gaat zitten om de inkoop, ontvangst pakketten, verzenden pakketten, voorraden houden was niet rendabel voor de winst die ik er uit haalde. Uiteraard geld dit niet voor iedere ondernemer. De ander zou juist veel meer voordeel en winst halen uit het houden van een eigen voorraad in eigen magazijn.

 

Sinds 2 jaar heb ik Braco als webshop waarmee ik enkel en alleen dropshipment bestelling doe. Een goede leverancier vinden waarmee je een goede koppeling hebt heeft voor mij ook veel tijd gekost om die te vinden. Alleen ik zie dit niet als een minpunt. De leveranciers liggen nou eenmaal niet voor het oprapen die aan dropshipment doen.

 

Zonder dropshipment zou ik geen eigen webwinkel meer hebben als bijbaan (1 dag in de week).

Omdat:

Ik nu orders binnen 24 uur kan leveren ik voer ze op mijn normale fulltime baan in in mijn pauze en ze worden de dag daarna bezorgd. Als ik een eigen voorraad heb zou ik die niet dezelfde dag kunnen verzenden omdat ik tot 18:00 uur werk.

 

Ik bijna tot geen geld heb om een eigen voorraad te houden.

 

In mijn webwinkel altijd verschillende artikelen worden verkocht uit verschillende categorieën ik zou al die artikel nooit op voorraad kunnen hebben (als klein bedrijf).

 

Het scheelt mij veel tijd aan inkopen goederen, ontvangen goederen, verzenden goederen.

 

Met verzending ben ik bij mijn dropschipleverancier nog geen 2 minuten mee bezig. Artikelnummer invullen, adres invullen en op de knop verzenden klikken. De overige tijd die je moet besteden aan beantwoorden mails, retouren, marketing, boekhouding etc.. blijven nog wel bestaan.

 

En als je een webshop hebt die enkel met dropshipment zendingen werkt wil dat zeker niet zeggen dat je op je luie reet kan zitten en de orders aan komen waaien. Alles is nog precies hetzelfde behalve dat je de artikelen niet zelf op voorraad houd en zelf verzend.

 

Wat ik bovendien belangrijk vind is dat ik de groei van het bedrijf (deels) zelf in handen heb. Als ik meer inkomen wil genereren betekend dat meer adverteren om meer bezoekers en orders binnen te krijgen.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.