• 0

Prive lening aan VOF

Hoi allemaal,

 

Vraagje:

 

Ik wil een geldleningsconstructie aangaan waarin ik samen met mijn vennoot geld in prive leen van een derde. Dit geld breng ik vervolgens in in de VOF. De VOF en de bank zien dit geld vervolgens als Eigen vermogen. Een eerder topic over rente en aflossing van dergelijke leningen gaven me niet de gewenste antwoorden. Ik heb namelijk de volgende vragen:

 

- De rente die ik in prive betaal aan de derde wil ik terughebben van de VOF. De vof betaalt dus weer rente aan mij in prive. Kan ik deze rente van de winst aftrekken?

 

Een andere vraag is de volgende:

 

Als ik bovengenoemde lening direct als VOF zou lenen van een derde kan ik sowieso de rente aftrekken. De derde wil liever niet in een zakelijke lening lenen omdat hij dan een zogenaamde achterstellingsakte moet ondertekenen, waarin hij bevestigd dat hij pas na de bank en de belasting aan de beurt is om te innen.

 

Hoe zou het nu gaan als de derde mij in prive geld leent en ik vervolgens een zakelijke lening aanga met de VOF waarin ik zelf deze achterstellingsakte teken? Dus:

 

derde ------------------------------> ikzelf -------------------------------------------------> VOF

(prive) (Zakelijk + achterstellingsakte)

 

Zou dit mogelijk zijn? Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.

 

Thank!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het bijzondere is dus juist dat het niet als lening wordt gezien maar als Eigen vermogen. Voor de belasting en de bank is er dus geen lening, slechts puur eigen vermogen. In prive betaal ik echter wel rente, en dus wil ik die rente terug van de VOF...

 

Dat heb je verkeerd begrepen.

De lening (als het geld voor de VOF gebruikt wordt) is zakelijk.

 

Wie zegt dat dit als Eigen Vermogen "wordt gezien"?

Jij? Dan zeg je dat verkeerd.

De bank? Dan hebben zij het verkeerd gehoord (waarschijnlijk door jullie eigen foutieve gegevens).

Jullie boekhouder? Dan zou die op cursus moeten...

De belastingdienst? Dan hebben zij (nog) niet goed naar jullie gegevens gekeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bank zegt dit...

 

Wat de bank ongetwijfeld heeft bedoelt is dat als je een de lening opneemt als achtergestelde lening (in elk geval achtergesteld op de bank) dat het dan kan worden meegenomen in het aansprakelijk vermogen, dat is net iets anders als eigen vermogen, maar word helaas door de gemiddelde accountmanager bij de bank gemakshalve eigen vermogen genoemd.

 

Voor de ondernemersbalans blijven het gewoon 2 posten Eigen vermogen (ingeval van VOF kapitaalrekeningen van de eigenaren) en een post achtergestelde lening.

Fiscaal heb je dan gewoon een zakelijke lening waarvoor de rente kan worden afgetrokken

De bank rekent de kapitaalrekeningen en de achtergestelde lening als aansprakelijk vermogen / eigen vermogen.

 

Het is dus een definitie kwestie welke balansposten reken je tot "eigen" en welke tot "vreemd" en niet zozeer een boekhoudkundige kwestie of het wel of niet op de balans staat.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dus een definitie kwestie welke balansposten reken je tot "eigen" en welke tot "vreemd" en niet zozeer een boekhoudkundige kwestie of het wel of niet op de balans staat.

 

Precies.

Dus jullie zetten de lening gewoon op de balans van de VOF (en brengen de rente ten laste van het resultaat), met een toelichting naar de bank dat het een achtergestelde lening betreft zodat de bank (voor hun eigen – interne - gegevens) weten dat zij dat bedrag kunnen optellen bij jullie ‘gewone’ eigen vermogen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.