• 0

Goede domeinnaam bevordert succes?

Als starter van een internet bedrijf loop ik tegen de volgende kwestie aan, alle leuke domeinnamen zijn vergeven. Stel ik verkoop online vakanties naar Griekenland, maar domeinnamen als griekenland.nl, griekenlandreizen.nl, griekenlandvakantie.nl zijn bezet. Ik kan dus eigenlijk alleen nog iets vastleggen als alle-vakanties-naar-griekenland.nl om een voorbeeld te noemen. Omdat ik alles online verkoop, lijkt mij die laatste naam niet handig.

 

Nu heb ik de mogelijkheid om voor ongeveer 100.000 euro, in mijn ogen, de beste naam te kopen voor mijn bedrijf, namelijk griekenland.nl. Met het oog op de toekomst, via tv/radio/etc. is er makkelijk reclame mee te maken, het is makkelijk te onthouden (bezoekers keren sneller terug), het geeft herkenbaarheid en daarnaast geeft een dergelijke naam ook iets meer vertrouwen. Nu is alleen de vraag in hoeverre bevorderd een goede domeinnaam de kans op succes? Oftewel, vergroot dit de kans op een hoger aantal boekingen....

 

Daarnaast een ton voor een domeinnaam... ??? Ze kosten als ze vrij zijn 10 euro per jaar....? Wat moet ik in dit geval doen....?

 

[titel toch maar aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even over de andere boeg: ik denk dat ieder het wel overeens is dat 100k een belachelijk hoog bedrag is. Maar als jouw concept helemaal gebaseerd is op die ene specifieke domeinnaam en die investering zich gegarandeerd gaat terugbetalen, dan ben je natuurlijk ook gek als je het niet zou doen ?

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

...en die investering zich gegarandeerd gaat terugbetalen, dan ben je natuurlijk ook gek als je het niet zou doen ?

Hoe kun je zo zeker weten dat het zich zal terugbetalen? Lijkt mij 'n gok die je neemt, waar je wellicht heel veel vertrouwen in kan hebben, maar gegarandeerd lijkt me sterk.

Link naar reactie
  • 0

@Sandra: totaal mee eens hoor, begrijp me niet verkeerd.

 

Maar je zou, op basis van historie, een inschatting kunnen maken hoeveel hits (en dus ook hoeveel leads) een generiek domein oplevert. Als dat, na aftrek van de investering, nog steeds een rooskleurig verdienmodel geeft is het een verantwoorde investering.

 

Maar ja, da's theorie he.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Als je enkel een site wilt maken met affiliate links, zoals bijv een reissite met aanbiedingen en dus links naar andere tour operators dan kan een goede domeinnaam juist erg handig zijn. Zeker als het een naam is die mensen uit zichzelf al zouden intypen in de adresbalk (type ins).

 

Een affiliate site als goedkope-reizen-naar-het-buitenland-vergelijker.nl zullen steeds minder goed in google scoren, tenzij je alleen eigen content gaat schrijven (bron). Dus je zal op andere manieren je klanten moeten trekken. Directe 'type ins' zoals bijv. lastminutes.nl zijn dan natuurlijk het mooist. En daarom dus zeker geld waard.

 

Of het domein van jou een ton waard is, is dus niet te zeggen zonder het echte domein te weten.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Hallo Yves-V,

 

Ik ben 100% voorstander voor een goede URL naam, al kost het vaak een grote investering.

 

100.000 euro is veel geld en zeker als je er geen bedrijf/website achter koopt maar alleen de URL, aan de andere kant blijf het een gewilde URL dus de waarde zal niet zomaar meer op 10,- uitkomen. Dus mocht je in de toekomst van de URL afwillen dan zou je waarschijnlijk een soortgelijk bedrag kunnen vragen.

 

Echter vind ik persoonlijk 100.000 erg duur, vooral als ze er niet veel mee doen. Ik zal persoonlijk kijken wat voor bedrijf achter de URL zit, is het een groot bedrijf of klein bedrijf? Wanneer het dus een klein bedrijf is zou ik een bod van 50% uitbrengen op hun vraag prijs. (Zeg nou zelf 50.000 verdienen en er bijna niets voor hoeven doen is altijd goed)

 

Ik zeg als je het vermogen hebt en het bedrag kan missen, DOEN!

 

Succes en laat ons weten wat je keuze is geworden.

 

Groetjes,

 

Jeroen

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of zijn er mensen die hier een andere gedachte over hebben?

 

:)

Ja, al helemaal als je er meer dan een rug voor neer moet tellen.

 

Je kan wel griekenland.nl hebben maar als je verder een slechte site hebt, geen marketing er voor doet of uberhaupt een slechte dienst of product aan biedt, dan gaat die domeinnaam je niet redden.

 

Aan de andere kant kan je best 123griekenlandhoihoi.nl gebruiken en veel succes hebben. Als je maar een goed product aan biedt, de juiste marketing doet en een goede site er op heb draaien.

 

De domeinnaam maakt of breekt een site niet.

 

Maar goed, ik zie dat er al mensen zijn die vinden dat een ton voor een site te duur is maar dat een halve ton maximaal toch wel acceptabel zou zijn, of dat je het zelfs als belegging zou kunnen zien. ( ??? ) Denk dat het zo'n cirkeltje blijft in dit topic. Ja het is veel geld en ja, de enige die kan bepalen of dat het waard zou zijn is degene die het geld in zijn portemonnee heeft zitten en die het hele plan al bedacht heeft. Dus, vertel het ons maar Yves-V. Welke domeinnaam gaat het worden?

Link naar reactie
  • 0

Volledig mee eens. Alle bedrijven met een goede domeinnaam en die succesful zijn, zijn dit echt niet geworden door het domeinnaam. Met een ander domeinnaam zouden ze net zo (of tik minder) succesvol geweest zijn.

 

Het zijn gewoon leuke verhaaltjes voor in de krant "domeinnaam voor xxxx verkocht aan xxxx"

 

Als ondernemer moet je grootste focus naar je bedrijf zelf gaan. Daar is een domeinnaam gewoon 1 onderdeel van.

 

 

 

 

Frans Sijtsma

Denk je niet dat er een relatie is tussen het doel van je website en je domeinnaam, dus dat een 'goede' naam afhankelijk is van dat wat je er mee wilt bereiken?

 

Vind je fonq.nl, bol.com, en amazon.com goede domeinnamen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sommige mensen typen echt in de adres balk bijv autos.nl als zij op zoek zijn naar een (tweedehands) auto. Als dat er bijv. 5000 per dag zijn, dan heb je al 5000 mensen per dag die serieus geïnteresseerd zijn in auto's. Als je via google adwords 5000 mensen per dag binnen wilt harken ben je al zeker 50.000 euro per maand kwijt aan adwords. In dat geval zou het helemaal geen slechte investering zijn om een ton te betalen voor autos.nl.

 

Dit is natuurlijk gewoon een voorbeeld, maar ik wil er gewoon mee zeggen, dat een domein zeer zeker een hoge waarde kan hebben 8).

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Een naam kopen is niks mis mee. Maar voor o'n idiooot bedrag wel.

 

Als je nog op nul omzet staat, blijft die ton knagen. Je moet er wel erg veel mee binnen kunnen halen, willen het winst opleveren.

 

Het feit dat je de vraag hier stelt, zegt mij al genoeg. Als je zeker van je zaak bent/ was, had je het allang gedaan.

 

Natuurlijk praat je bij deze bedragen niet meer over 'gevoel' en moet je vooral rationeel denken.

 

Wat anderen ook al aangaven, de naam alleen is niet bepalend. De content die eraan hangt zegt veel meer.

 

Zelf hebben we verschillende namen (ook met streepje ertussen) met relevante content en die scoren prima.

 

Een goed SEO en SEA gebeuren levert wellicht meer op en kost minder.

 

Succes!

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

Sommige mensen typen echt in de adres balk bijv autos.nl als zij op zoek zijn naar een (tweedehands) auto. Als dat er bijv. 5000 per dag zijn, dan heb je al 5000 mensen per dag die serieus geïnteresseerd zijn in auto's. Als je via google adwords 5000 mensen per dag binnen wilt harken ben je al zeker 50.000 euro per maand kwijt aan adwords. In dat geval zou het helemaal geen slechte investering zijn om een ton te betalen voor autos.nl.

Prima voorbeeld. Want als ik "auto" intik in google (autos punt nl staat te koop en heeft geen relevante content) dan staat gaspedaal punt nl hoger dan auto punt nl ...

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties.

 

Maandag en dindsdag veel discussie gehad met mijn compagnon en volgende week maandag komen we er nog een keer op terug. Stand van zaken is op dit moment dat we beide voorstander zijn om een serieuze poging te ondernemen om de gewenste domeinnaam over te nemen. Een aantal redenen liggen hieraan ten grondslag:

 

- Het verdienmodel;

- Imago;

- Marketing;

- Budget;

- De naam benaderd het beste onze activiteiten, meer dan reizen aanbieden;

- Op ons product/website/systeem hebben we ook niet bespaard met een prijskaartje van ca. 50k. De website verdiend dan ook de best mogelijke naam;

- Vanwege ons specifieke verdienmodel verwachten we dankzij de naam een hogere omzet.

 

Een verder verloop zal ik hier overigens posten, naam houden we voorlopig nog voor ons.

Link naar reactie
  • 0

Verstandige keuze en belofte maakt schuld. Ik ben op termijn wel benieuwd wat jullie gaan doen! Een domeinaankoop van substantiële omvang heeft natuurlijk ook mediawaarde, denk eens goed na over benutting daarvan. Dan bespaart de 'goede' of 'beste' domeinnaam in ieder geval op marketingkosten. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. probeer de domeinnaam tevens als merk te registreren, want die kosten vallen in het niet bij een investering van de genoemde omvang.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Een domeinaankoop van substantiële omvang heeft natuurlijk ook mediawaarde, denk eens goed na over benutting daarvan. Dan bespaart de 'goede' of 'beste' domeinnaam in ieder geval op marketingkosten.

 

daar ben ik het volledig mee eens.

Als je zo een bedrag uitgeeft aan een domeinnaam zou ik daar even door een marketing deskundige naar laten kijken hoe dat het beste in de media te brengen is.

Met zo een overname som kan je zo een beetje alle landelijke dagbladen halen en vermeldingen op tientallen zo niet honderden websites en met beetje geluk zelf tv programma's.

 

Als je dan zoveel uitgeeft moet je zorgen dat je ook voor kapitalen aan "gratis" publiciteit krijgt.

Link naar reactie
  • 0

Met zo een overname som kan je zo een beetje alle landelijke dagbladen halen en vermeldingen op tientallen zo niet honderden websites en met beetje geluk zelf tv programma's.

 

Als je dan zoveel uitgeeft moet je zorgen dat je ook voor kapitalen aan "gratis" publiciteit krijgt.

 

Veel kopers en verkopers willen dit overigens niet, dus overleg wel even. Daarom is dat eerder genoemde lijstje ook zeker niet compleet, enkele van de grootste domeinnaamverkopen zijn in alle stilte gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag Griekenland.nl voor een ton, morgen Frankrijk.nl voor een ton... Welk land volgt? En als Griekenland zo ineens niet meer in trek is?

Zou het een optie kunnen zijn om de gelden te stoppen in je naamsbekendheid (maken van een sterk merk) zodat iedereen, die aan welk land dan ook denkt, tegelijk jouw bedrijf in gedachten heeft?

Dan hoef je niet alle landen apart te veroveren maar speel je gewoon "risk" ;)

Link naar reactie
  • 0

Vandaag Griekenland.nl voor een ton, morgen Frankrijk.nl voor een ton... Welk land volgt? En als Griekenland zo ineens niet meer in trek is?

Zou het een optie kunnen zijn om de gelden te stoppen in je naamsbekendheid (maken van een sterk merk) zodat iedereen, die aan welk land dan ook denkt, tegelijk jouw bedrijf in gedachten heeft?

Dan hoef je niet alle landen apart te veroveren maar speel je gewoon "risk" ;)

 

@TS:

 

www.graecia.nl (=latijns voor "Land van de grieken")

 

(en ja, domein is nog vrij!!)

 

Waarom lezen jullie niet eerst het topic zorgvuldig door in plaats van klakkeloos te reageren?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.