• 0

Hoe groeien en taken afstoten?

Beste mensen,

 

Ik zit met iets in mijn hoofd, wat ik niet concreet uitgewerkt krijg. Ik heb hier advies bij nodig.

 

Ik bezit op het moment 5 detailhandels, verspreid over het land. Iedere winkel is bezet met een bedrijfsleider en scholieren.

Ik ben groeiende en wil het aantal vestigingen binnen enkele jaren verdubbelen.

 

Ik speel met de gedachte om iemand in dienst te nemen, om het grootste deel van mijn taken over te nemen.

Diegene zou dan de verantwoording hebben over de volgende gebieden:

- Bedrijfsleiders controleren op kwaliteit.

- Bedrijfsleiders motiveren.

- Verantwoordelijk voor cijfermatig presteren bedrijfsleiders.

- Verantwoordelijk voor lijncommunicatie en communicatie tussen winkels

- Aannemen en inwerken nieuwe bedrijfsleiders

- Vervanging bedrijfsleiders bij ziekte

- Aannemen en begeleiden stagaires

- Oplossing aanbieden bij problemen waar bedrijfsleider niet uitkomt

- Contacten met externe bedrijven

- Coordineren van communicatieuitingen naar klanten

- Verantwoordelijk voor de fysieke aanpassingen van een vestiging (volgens opdracht)

Ik zal zelf de beslissingen maken over de winkels en deze medewerker zal er verantwoordelijk voor zijn dat ze uitgevoerd worden volgens opdracht.

 

Ik krijg het dus niet concreet. Ik zit met de volgende vragen:

- Is het realistisch dat iemand deze taken van mij overneemt?

- Wat voor functie wordt dit dan?

- Wat zou ik zo iemand moeten betalen?

- Hoeveel tijd zou hij hiermee kwijt zijn? (Fulltime, meer, minder?)

- Hoe breng ik de kennis die ik heb opgebouwd over op een dergelijke medewerker?

- Wat voor opleiding moet diegene genoten hebben? Wat voor werkervaring moet diegene hebben?

- Hoe zou ik iemand geschikts kunnen vinden?

 

Waar zou ik terecht kunnen voor dergelijke antwoorden? Wie zou mij hiermee kunnen helpen? Heeft hier op dit forum iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

iii, niet al je vragen zijn direct te beantwoorden omdat inzicht in de diepte ontbreekt.

 

Waar jij naar op zoek bent is iemand die de dagelijkse gang vn zaken van je overneemt. Daar kun je allerlei titels en benamingen aan vast hangen (rayon manager, algemeen manager/directeur, operationeel manager, etc). Uiteindelijk gaat het niet zozeer om het naampje, maar de taken waarvan jij wil dat ze worden overgenomen.

Het is zeker realistisch om, als je groeit, dit soort zaken over te laten aan een ander. Maar let op: deze nieuwe werknemer bezet een sleutelpositie in jouw bedrijf. Je moet dus op zoek naar een evenknie, iemand die je volledig kunt vertrouwen.

 

Of dit een parttime of fulltime job is kan ik niet inschatten met de gegeven info, maar dat zou je zelf wel moeten kunnen (hoeveel tijd ben jij zelf kwijt met deze taken?).

 

Waar je voor zou kunnen kiezen is om een van de bestaande bedrijfsleiders (de beste) te promoveren tot deze nieuwe functie, en een nieuwe bedrijfsleider aan te nemen. De oude bedrijfsleider kan hem immers prima inwerken, en het is voor iemand die al in jouw bedrijf goed functioneert wellicht een stuk eenvoudiger om dez nieuwe functie aan te gaan (hij heeft al enige mate van historie en ervaring in zijn rugzak).

 

Gr

 

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hallo Devlinx,

 

Bedankt voor je reactie.

Bij de bestaande bedrijfsleiders zit helaas niemand met de capaciteiten om dit aan te kunnen.

De bedrijfsleiders hebben zelf redelijk wat sturing nodig.

 

Ik ben zelf een praktijkmens. Geen hoge opleiding en geleerd door trial en error. Hier zeker ook niet bang voor.

Ik heb het idee, dat ikzelf een beetje een tegenpool ben, van degene die ik zoek.

Het zal toch iemand moeten zijn met een bepaalde opleiding/werkervaring, die goed instructies over kan nemen.

 

Heb jij enig idee, waar ik voor advies over dit onderwerp terecht zou kunnen? Wie/wat voor soort organisatie zou mij hierbij kunnen helpen? Met me mee kunnen kijken naar de situatie en zou kunnen adviseren bij de vragen waar ik tegenaan loop?

Link naar reactie
  • 0

Ieder werving/selectieburo die zich op jouw markt manifesteert moet je hierin kunnen adviseren en op basis van een door jouw op te stellen profiel gepaste kandidaten kunnen selecteren. Of wil je zelf op zoek?

 

Het moeilijkste voor jou is (schat ik in) om 'het los te laten' en de verantwoordelijkheid over te dragen. Dat gaat wat makkelijker als er een 'klik' is, zowel inhoudelijk qua taakvervulling als op het persoonlijke vlak.

 

Opleiding en ervaring zijn kapstokjes waar je je enigszins aan vast kunt houden (MBO+/HBO niveau, enige jaren ervaring als bedrijfsleider en enige jaren ervaring in vergelijkbare functie). Maar als het gaat om aansturing van mensen is een peoplemanager belangrijk, zoek iemand die mensen op een positieve manier kan manipuleren. Iemand die een brug kan vormen tussen jou (beleid en visie) en de uitvoering. Maar ook iemand die voor 'zijn' personeel moet kunnen opkomen en ook tegengas moet kunnen geven (dat is waarschijnlijk de tegenpool die je zoekt). Dat soort competenties hangt niet vast aan opleidingsniveau.

 

De stap die je nu gaat nemen is voor de meeste ondernemers die groeien een van de moeilijkste. Je legt (gevoelsmatig) je toko in handen van een ander en je wil dus absoluut de juiste kiezen. Je wil jouw koers door iemand anders laten varen.

 

Vanuit dit forum zul je voldoende adviezen aangereikt krijgen is mijn ervaring.

 

Succes en veel wijsheid toegewenst.

 

Gr

 

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat je een evenknie niet makkelijk vindt. Je doet zelf altijd alles het beste, en van jezelf zie je een hoop foutjes door de vingers. Dit zul je van een evenknie niet gauw doen.

Daarom denk ik dat het beste is om een enthousiast iemand te zoeken die een aantal taken van je kan overnemen. Dit helpt al behoorlijk. Leg de lat vooral niet te hoog. Hier kan namelijk niemand aan voldoen en brengt alleen maar teleurstelling.

Link naar reactie
  • 0
Zo gestructureerd mogelijk. Ik laat zo weinig mogelijk over aan de beoordeling van de bedrijfsleiders. Natuurlijk niet overal mogelijk, maar kom een heel eind.

 

Hier verbaas ik me een beetje over. Is het niet mogelijk betere bedrijfsleiders te vinden die je meer ruimte kunt geven aan eigen invulling en daarmee ook minder tijd kosten?

 

Je bent nu van plan een laag ertussen te bouwen, maar is het niet mogelijk om in plaats van een tussenlaag die verantwoordelijkheid (die je bij de tussenlaag wil leggen) bij de bedrijfsleiders te leggen?

 

Laat je ze op dit moment zelf hun evaluatie invullen? Hoe vinden ze zelf dat ze afgelopen periode gepresteerd hebben, wat ging goed, wat kan er beter? En wat kan de rol van de rest van de organisatie daarin zijn? Mijn ervaring is dat ik nauwelijks iets aan te vullen heb op de evaluatie die mijn medewerkers eens per kwartaal invullen. Bovendien hoef ik zelf dus niet op verandering te sturen, want ze hebben zelf al dondersgoed door waar dat noodzakelijk is.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Het loslaten zal idd het moeilijkste zijn!

 

Een peoplemanager is idd wat ik zoek. Ik geef aan hoe ik het wil, de manager zorgt ervoor dat iedereen het zo doet. Inderdaad met de nodige tegengas, als dit nodig blijkt.

Ik ben zelf niet zo'n people persoon, ik ben meer van de cijfers/feiten/resultaten.

We hebben een gestructureerd bedrijf, om de kwaliteit overal in het land te kunnen waarborgen.

 

Devlinx, je zegt dat ieder wervings en selectiebureau me kan helpen met het zoeken van het door mij gewenste profiel. Helpen ze ook met het opstellen van het profiel, want dat is dus hetgeen waar ik tegenaan loop. Al wordt het door dit topic wel een stuk duidelijker.

 

Ook het aantal uren vind ik lastig in te schatten. Hoeveel ben ik hier zelf mee bezig?

Soms 20 uur per dag, soms 10 uur per week...

Aan de ene kant, omdat er soms dingen NU moeten gebeuren en aan de andere kant, omdat ik er soms lekker in zit en door kan stomen.

 

Link naar reactie
  • 0

iii, vraag jezelf eerst eens af waarmee jij je na het aantrekken van de manager in de praktijk nog bezig zal houden. Als je je straks nog steeds met elke punt en comma bemoeit, dan wordt het volgens mij erg moeilijk om de door jou gewenste manager te vinden. Dus het lijkt me belangrijk dat je zelf eerst meer managementtaken leert te delegeren voordat je 70% van je dagtaak aan een ander overdraagt.

 

Ervan uitgaande dat er onder de huidige bedrijfsleiders niet één zit die het in zich heeft om door te groeien tot operationeel(?) manager, zou ik er zelf voor kiezen om voor de eerstvolgende 2 vestigingen 1 bedrijfsleider "nieuwe stijl" aan te nemen. Eén die wel de ambitie en de capaciteiten heeft om binnen 2 jaar meerdere vestigingen geheel te managen.

 

Misschien dat de beste persoon voor die positie te vinden is onder je huidige concurrenten. Door de krachten te bundelen kunnen jij en hij dan 2 vliegen in klap slaan.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is juist een van de kerntaken van een werving/selectiebureau om, samen met jou, het profiel goed in kaart te brengen:

1> Wat de functie inhoud is (taken, verantwoordelijkheden)

2> Wat voor opleiding daarbij hoort

3> Welke competenties daarbij horen

 

Een goed werving/selectie bureau zal je door dit proces begeleiden. Let dan wel op dat je een bureau neemt dat affiniteit heeft met de jou doelgroep/markt. Sommige bureau richten zich op hele specifieke markten.

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de tip van een werving/selectieburea!

Hier heb ik nog niet eerder mee gewerkt en had het idee dat ze alleen mensen zochten.

 

Thanks ook voor de tip om eerst een kwalitatief iemand aan te nemen als bedrijfsleider en die dan door op te leiden.

Ik denk dat het dit gaat worden!

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.