• 0

Representativiteit Vakbonden

Beste mensen,

 

Momenteel zijn wij druk bezig met het onderhandelen ivm een bedrijfscao. Naar onderzoek kom ik erachter dat er in Nederland ongeveer 10 vakbonden. Naast de grote drie (FNV CNV en de Unie) zijn er nog talloze kleine vakbonden. Mijn vraag is hoe kan ik kijken met welke vakbonden ik kan onderhandelen omdat ze representatief zijn?

 

Groet,

 

E. van der Kolk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo evanderkolk,

 

Over de representativiteit van vakbonden is al heel veel geschreven niet in de laatste plaats naar aanleiding van de pensioendiscussie. Ook intern bij de vakbonden zitten ze met representativiteitsvragen. Ook regionaal verschilt de lidmaatschapsdichtheid en ook in sommige sectoren is er een veel hogere lidmaatschap dan in andere.

 

Echter, is het in uw geval van belang te weten welke bonden er allemaal in NL zijn en welke voldoende representatief zijn? Uw bedrijf valt nu onder een bedrijfstak-CAO. Daar zijn bepaalde centrale vakbonden bij betrokken en deze zult u (eventueel uiteindelijk deels) ook nodig hebben wil een bedrijfs-CAO kans van slagen hebben.

 

Verder komen er in sommige regio's bepaalde vakbonden voor. Denk aan de RMU en GMV in de meer gelovige delen van het land. Soms kunt u ook zien aan de fiscaal aftrekbare vakbondscontributiebijdrage welke (andere) bonden binnen uw bedrijf vertegenwoordigd zijn.

 

M.a.w. kijk en denk niet te ver. Neem de bonden die ook bij uw centrale CAO vertegenwoordigd zijn plus de andere bonden waarvan u weet heeft dat die in uw regio of bedrijf vertegenwoordigd zijn.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 26-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Dank voor je antwoord. Ik heb al het eea onderzocht over de vakbonden. Ik wil graag werken met een constructie die ik niet ga noemen, maar de Grote drie zijn hier geen voorstander van. Mijn vraag is dus of ik met een kleinere vakbond (die wel akkoord gaat) in zee kan gaan?

 

Groet,

 

e van der kolk

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag evanderkolk,

 

In het verleden is het afsluiten van bedrijfs-CAO's (en het onder de bedrijfstak-CAO uitkomen) uit de hand gelopen doordat obscure partijen aan werknemerskant de bedrijfs-CAO mogelijk maakten. Zo was er een keer een werkgever die een eigen vakbond oprichtte. Zo werden soms OR-en ingeschakeld. Te vaak was toen de vraag in hoeverre er onpartijdigheid en onafhankelijkheid aanwezig was bij de werknemersvertegenwoordiging.

 

Mede daarom is het CAO AVV-beleid en de dispensatie van AVV in Den Haag aangescherpt. Een van de voorwaarden voor een bedrijfs-CAO in afwijking van de bedrijfstak-CAO is dat de werknemers vertegenwoordigd moeten zijn door een onafhankelijke club. En dat in ieder geval een van de centraal bij de bedrijfstak-CAO betrokken zijn fiat er aan geeft. Kleine kans dat het u dus lukt met een "kleine bond" niet zijnde een van de centraal betrokken onderhandelingspartijen van werknemerszijde.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 26-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.