• 0

usabillity optimalisatie nieuwe layout

Ik ben voor een nieuwe shop een layout aan het laten maken (moet uiteindelijk voor meerdere shops gebruikt gaan worden).

Hiervoor heb ik diverse andere websites goed bestudeerd van bedrijven die erg succesvol zijn.

 

Echter is dat allemaal via via natuurlijk. hoe kan ik er nu voor zorgen dat mijn layout echt zo gebruiksvriendelijk mogelijk wordt.

Wil dat natuurlijk al zoveel mogelijk bijsturen nu de layout in ontwerp is (eerste mockup is vanmorgen opgeleverd).

 

Tweiffel echter beetje aan mezelf kwa mening (ik heb een te bepaalde kijk op deze zaken waardoor ik teveel van mijn eigen mening uitga en niet meer goed vanuit de klant kan kijken.)

 

Hoe pak ik dat nu het beste aan zonder gelijk dure bureau's in te huren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De makkelijkste manier is om misschien 6 mensen uit te kiezen uit je omgeving die wel willen helpen. zet ze achter een computer en vraag ze om:

a) je telefoonnummer op te zoeken

b) een fictieve bestelling te plaatsen

c) een specifiek product te zoeken

 

Bekijk vooral hoe ze het doen en laat ze tijdens het klikken zoveel mogelijk praten. Als ze dingen niet snappen, noteer het dan en kom erop terug. Als je het grondig aanpakt en heel goed voorbereid, kun je een massa goedkope informatie krijgen. Let er wel op dat je niet alles doet wat mensen suggereren, maar probeer te filteren.

Link naar reactie
  • 0

Interessante topic want ik ben hier ook veel mee bezig. Wat ik tot dusver doe is paar weken voordat het live gaat een stuk of 10 a 20 klanten laten shoppen, enige feedback is dan welkom. De ene persoon test heel uitgebreid, de ander wat sneller, dus de feedback is heel divers. In ruil voor 'n waardebon als dank voor de moeite zijn er zeker mensen te vinden.

 

Als het technisch wel werkt maar je twijfelt of het duidelijk is, is het bij je thuis laten testen en filmen met webcam inderdaad heel handig. Zelf ken je het door en door waardoor het lastiger te bepalen is of het zo goed is. Heb zelf screenium op apple laptop staan, die kan alles goed filmen.

Link naar reactie
  • 0

Als je toch al visueel bezig bent, kun je het beste alle stappen in het proces van bekijken naar bestellen en afrekenen achter elkaar zetten. Hierdoor krijg je een beeld van wat je ontworpen hebt en kun je de stappen eventueel nog aanpassen, zodat ze goed op elkaar aansluiten. Het is eigenlijk een alternatief voor een taakanalyse.

 

Door persuasive technologies toe te passen, kun je mensen bij je bestelproces begeleiden naar het afrekenmoment. Zonder dat ze afhaken. Dit heet tunneling. Ook dit kan visueel versterkt worden door kleurgebruik e.d.

 

Link naar reactie
  • 0

het probleem in het zelf doen is dat je blind bent voor bepaalde problemen.

 

heb al vaker layouts laten maken en helemaal zelf doorgelopen en dan kwamen er uiteindelijk allemaal vragen van klanten dat ze iets niet snapte en dat ik echt niet begreep waarom ze dat niet snapten omdat het voor mij 100% duidelijk was.

 

Maar ja ik had het zelf bedacht...

soort van bedrijfsblindheid voor eigen fouten dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je toen iets veranderd, nadat je klanten het bekeken hadden? Het belangrijkste is natuurlijk dat zij er mee overweg kunnen. Er zit voor mensen die de webshop niet kennen, altijd een leercurve in zo'n proces, misschien helpt het als je het laat lijken op iets wat al bekend is. Of dat je via je webshop feedback geeft over wat de volgende stap is die ze moeten nemen.

 

Ik ken zelf ook wel die bedrijfsblindheid, de enige manier om dat op te lossen is mensen je webshop of website laten testen en ze bepaalde opdrachten te geven, zodat je de dingen aan kan passen zoals zij ze graag willen zien.

 

Zelf heb ik een project gedaan met aanbevelingen voor de website van vliegtarieven. Ik doe het rapport in de bijlage, misschien kun je er iets mee.

Usability_rapport_Vliegtarieven.pdf

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn er HL'ers die er wel eens naar willen kijken. Ik ben best bereid om mijn mening te geven.

Als je liever zelf kritischer wil evalueren, denk dan eens aan het volgende (willekeurige lijst, niet allen even belangrijk maar wel verifieerbaar op een jpeg) :

 

-Lettertype: Schreefloze (Fr: Sans-serif) lettertypes en geen te kleine x-hoogte verhogen de leesbaarheid. Verdana en Tahoma zijn erg goed leesbaar op pc-schermen. Die laatste is wel afschuwelijk in het vet.

-Lettergrootte: Is die standaard groot genoeg? (kan ik die vlot vergroten? Vergroot de navigatie mee? Dan zal je meteen ook de nadelen van tekst in afbeeldingen zien) Onderschat zeker het aantal klanten met verminderd zicht niet.

-Contrast: Is er overal voldoende contrast? Zowat elke grijsschakering wordt moeilijk leesbaar in minder ideale omstandigheden (laptop + zon ), Verlaag het contrast van een jpeg van je shop eens, en je ziet wat er het eerst onzichtbaar wordt.

-Navigatie:

* Hangt erg af van wat voor en hoeveel producten er zullen verkocht worden, maar naast de standaardcategorieën werkt sorteren op kenmerk soms erg goed en snel

* In zowat alle heatmaps die ik als gezien heb komt navigatie helemaal bovenaan de pagina er heel slecht uit. Bijna intuïtief lijkt men niet boven de banner/logo te zoeken.

*Navigatie moet ook duidelijk maken waar de klant is en waar de klant was. Ook bij het afronden van de bestelling is dit erg belangrijk.

-Wat klanten graag snel vinden zijn contactgegevens en verzendkosten. Een prominente plaats voor beiden vind ik persoonlijk erg belangrijk.

 

Niet te zien op een jpeg maar erg belangrijk is om de 'koopprocedure' zo kort mogelijk te houden. Vraag alleen om echt essentiële informatie: naam, voornaam, adres (ev: leveringsadres) en e-mailadres. Om een account aan te maken kan daar nog een wachtwoord bij, maar dan is het maximum ongeveer bereikt.

 

Bekijk ook de shop eens op zoveel mogelijk verschillende schermformaten. Soms komt het voor dat bij een bepaalde schermgrootte essentiële elementen net onder het eerste beeld vallen. Dit merk je soms bij formulieren waarbij je nog een halve scroll nodig hebt om bij de 'verzend'-knop te komen.

 

Het spreekt voor zich dat een analyse van waar je bezoekers stranden heel erg nuttig kan zijn. oa google analytics kan dat. Wees wel erg voorzichtig om conclusies te trekken. Als heel wat bezoekers stranden net voor de afrekening kan dat ook gewoon zijn omdat ze de verzendkosten alleen daar kunnen vinden en niet dat er een hele grote usabilityfout in je bestelprocedure zit.

Link naar reactie
  • 0

Mocht je twijfels hebben, of gewoon 100% zeker willen weten wat beter werkt: A/B en Multivar testen!

 

Zelf gebruik ik Visual Website Optimizer:

1x Javascript plakken en daarna met een simpele wysiwyg editor variaties maken (html en css is ook mogelijk)

 

Simpel, Goede resultaten en kost bijna niks (er is een gratis trial)

 

Mocht je wat ideen willen voor testen als je layout af is, spreek me even aan op msn/PM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.