• 0

Ondernemersplan Taartbakkerij/Taart workshops geven

Hallo,

 

Ik heb mij vandaag ingeschreven bij de KVK.

Ik deed als hobby altijd taarten maken waaronder ook foto taarten en ook gebakjes.

Nu werd het voor mij na 6 jaar bij de AH teveel.

Zoals ik al zei heb ik mij vandaag ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Nu is dat allemaal rond, en heb ik een bedrijfspandje op het oog wat qua huur niet gek duur is.

Alleen moet dit pand nog voorzien worden van een keuken die volgens alle richtlijnen van de gemeente Den Haag moet zijn.

Met andere woorden, ben vandaag opzoek gegaan naar een financiering.

Na de hele dag bellen en bankbezoekjes moet ik nu dus aankomen met een goed ondernemingsplan.

Is er iemand die hiervan in deze branche een voorbeeld voor mij heb?

Ik ben totaal niet bekend met ondernemingsplannen, graag zou ik willen vragen of jullie me een beetje de goede richting in willen helpen.

 

Alvast bedankt!

Groetjes Samantha

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Samantha,

 

Ik proef je enthousiasme en je zin, maar pak even een gum voor je krabbels en een papiervernietiger, een goede nacht slaap en dan starten we overnieuw.

 

Inschrijven bij de KvK is namelijk pas de laatste stap, en je ondernemingsplan schrijven je eerste stap. Zonder dit plan kom je namelijk nergens. Jijzelf niet, maar ook je idee niet.

 

Dit zogenaamde plan kun je op veel manieren vinden, via KvK site, maar ook hier op dit forum staan erg veel voorbeelden, gebruik de zoekfunctie maar eens. Wellicht niet precies in jouw straatje, maar dat is ook de bedoeling niet. De bedoeling van het ondernemingsplan is, om je zelf te laten nadenken over financiering en dergelijke. Daar heb je nu nog niet over nagedacht, maar bent al wel bij de banken gaan shoppen.

 

Begin er eens mee. Het begin is niet moeilijk. Kom je dan echt vragen tegen waar je totaal niet uitkomt, zijn er hier altijd mensen die je waarschijnlijk met tips verder op weg kunnen helpen.

 

Even pas op de plaats, en succes met je idee en je plannen !

 

Marcel

 

(tip : op een gegeven moment zul je echt met onderbouwde cijfers moeten komen. Ook hier kun je veel van zelf vinden op internet. Wellicht is het verstandig alvast een wat voelhorens uit te steken bij een (klein) administratie kantoor bij je in de buurt, die je kan ondersteunen hierbij, ook tijdens je (hopelijk) volgend gesprek bij de bank.)

Link naar reactie
  • 1

Dag Samantha,

 

Misschien zou je eens kunnen kijken bij je toekomstige collega's hoe ze het gedaan hebben? In Zwammerdam (vlakbij Alphen a/d Rijn) zit een leuke zaak die nog géén jaar open is: Tazzels Taart & Zo. Verder is het van belang dat je gestructureerd te werk gaat en voldoende tijd neemt. In de verschillende voorbeeld ondernemingsplannen kom je de stappen vanzelf tegen. Let er wel op dat die voorbeelden niet bedoeld zijn als invuloefeningen, maar veel meer om je aan te zetten tot nadenken en het doen van onderzoek..

 

Enkele tips:

 

1) Geef grote aandacht aan het persoonlijk plan

Een van de belangrijkste succesfactoren bij een bank financiering is nog steeds de ondernemer zelf. Er wordt dus sterk gekeken naar je CV, je ervaring en achtergrond. Laat zien dat je capaciteiten hebt om het bedrijf succesvol te maken en zorg dat je bedrijf aansluit op je kennis en ervaring.

 

2) Geef duidelijkheid over je concept

Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd naar wat je eigenlijk precies gaat doen? Je schreef dat je van taarten bakken houdt, maar in je bedrijf ga je...Taarten Bakken/ Workshops geven/benodigdheden verkopen/combinatie? Schrijf ook dit duidelijk op papier: Het doel van je onderneming, je doelstelling, je missie, visie. Ik ben ook wel benieuwd naar je doelgroep. En wat kost je product/dienst eigenlijk en... waar ga je precies starten. En waarom?

 

3) Zorg voor een goede financiële onderbouwing

Cijfers moeten kloppen, aansluiten op je concept en en lijn zijn met wat redelijkerwijs te verwachten is in je branche. Hoeveel geld heb je nodig om de zaak te kunnen starten? Wat breng je zelf in en wat ga je de komende jaren verdienen? Bereid je hier goed op voor en lees je in om te begrijpen hoe je een financieel plan opbouwt.

 

4) Laat zien dat je hebt nagedacht over de uitvoering

Wanneer ben je open? Hoe zijn je vakanties geregeld? heb je personeel nodig? Hoe verloopt het inkoopproces, wie doet de boekhouding? Vergeet ook vooral niet te kijken naar de richtlijnen van de gemeente Den Haag, de richtlijnen van voedsel en waren autoriteit, en regels omtrent de brandveiligheid. Het werken met een eigen keuken kan wel eens roet in je concept gooien. Laat je goed informeren!

 

Tot slot

Verder zijn er nog voldoende valkuilen om in te trappen. Bereid je dus goed voor, en spreek met zoveel mogelijk mensen. Businessbox heeft nog een paar valkuilen op een rij gezet...

 

Veel Succes,

 

OndernemingsplanHulp

 

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.