• 0

Mag de BV het oude huis huren van prive?

Na pas te zijn verhuist staat het oude huis nog te koop.

 

Nu huur ik zakelijk tot dec 2004 een kantoorruimte.

 

Mijn vraag is nu dan ook. Mag mijn BV mijn oude huis huren van prive?

Het huis zal dan volledig gebruikt worden als kantoorruimte en dus niet meer als woning.

 

Wie heeft daar ervaring mee?

 

Richard

Richard Bakker

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ja, de BV kan je oude huis huren.

Let wel op het volgende:

 

- Je oude woning wordt niet meer aangemerkt als eigen woning en verhuist naar box III. (zolang de woning officieel te koop staat dan kun je de hypotheekrente blijven aftrekken voor een termijn van twee jaar)

Overigens, het "verhuizen" naar box III hoeft niet direct tot nadelen te leiden.

 

- De BV huurt van een prive persoon dus kan er geen BTW verrekening plaats vinden m.b.t. de huurpenningen. Wanneer de BV kosten maakt om de woning om te toveren tot kantoorruimte kan uiteraard wel de BTW verrekening plaats vinden.

 

- De hypotheekverstrekker zal officieel (zie hypotheekakte) schriftelijk toestemming moeten geven voor de verhuur. Daarnaast wordt de aard van de bestemming van het pand gewijzigd, het is de vraag of ze hiermee instemmen!

 

- Je zult bij de gemeente moeten navragen of het toegestaan is om van je oude woning volledig een kantoorruimte te mogen maken.

 

Is je nieuwe optrekje ook een koopwoning en heb je middels een overbruggingshypotheek de overwaarde van je oude woning gefinancierd, dan zul je deze wel zelf op moeten hoesten.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Gert-Jan,

 

 

Nee, ik heb niks met BTW (behalve dan dat ik dat regelmatig moet betalen).

 

Mijn conclusie was dat BTW geen rol zou spelen in het bovenstaande verhaal. M.a.w. ik breng prive geen btw in rekening en dus betaald de BV ook geen BTW. En dat is wat ik wil.

 

Richard

Richard Bakker

Link naar reactie
  • 0

Vallen de door de B.V. betaalde huurpenningen niet in Box 1 op basis van de terbeschikkingstellingregeling van art. 3.92 Wet IB 2001? Dan zijn de opbrengsten belast in Box 1. Op zich hoeft dat natuurlijk geen groot bezwaar te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Als dat zo is, is het toch water naar de zee dragen. Aftrek van de huur in de BV maar weer belast in box1....

 

Als dat zo is kan ik beter geen huur betalen aan prive.

35% belasting in de BV. Maar 52% belasting prive......

 

Als dit zo is moet ik er toch nog eens over nadenken...

Richard Bakker

Link naar reactie
  • 0

Mogen kosten die je maakt voor het huis/kantoor, zoals hypotheek, onderhoud eerst nog van de winst afgehaald worden?

 

Dus v.b. huur ontvangen van de BV 12000 euro.

Kosten hypotheek/onderhoud 7000 euro.

 

Dus inkomsten prive = 12-7 = 5000 Euro, en dus over 5000 euro belasting in BOX1?

 

Dan heb je toch nog een soort aftrek hypotheek..... Zal wel niet zo zijn dus?

 

Richard Bakker

Link naar reactie
  • 0

Als het geen eigen woning betreft (zie art. 3.111 Wet IB 2001 voor de definitie), is er ook geen aftrek van hypotheekrente in Box 1 met betrekking tot de desbetreffende woning.

 

??? ???

 

Wanneer je spreekt over het ter beschikking van vermogensbestanddelen aan vennootschappen waarin jezelf een aanmerkelijk belang hebt is het onderstaande (bij mijn weten) van toepassing;

 

Het resultaat van het ter beschikking stellen wordt aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheid (box 1)

 

Resultaat overige werkzaamheid = huuropbrengst -/- kosten.

Dit houdt in dat je de rentekosten WEL degelijk kunt verrekenen met de huuropbrengst. Daarnaast mag je ook nog 2% afschrijven. Let wel; op de waarde van de grond mag je niet afschrijven en je dient een restwaarde te hanteren. Wanneer je voor deze constructie zou kiezen dan ben je wel verplicht om een administratie bij te houden. (balans en resultatenrekening)

 

Het lijkt me raadzaam dat je contact opneemt met een boekhouder, die kan je hier verder mee helpen. Wellicht dat 2thepoint je verder kan helpen.

 

Een belangrijke noot; wanneer je voor je BV geen huur zou berekenen (kan ik me niet voorstellen, maar toch) dan zul je toch een bepaald bedrag moeten hanteren als inkomsten overige werkzaamheid.

 

Groet

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het geen eigen woning betreft (zie art. 3.111 Wet IB 2001 voor de definitie), is er ook geen aftrek van hypotheekrente in Box 1 met betrekking tot de desbetreffende woning.

 

Wanneer je spreekt over het ter beschikking van vermogensbestanddelen aan vennootschappen waarin jezelf een aanmerkelijk belang hebt is het onderstaande (bij mijn weten) van toepassing;

 

Het resultaat van het ter beschikking stellen wordt aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheid (box 1)

 

Resultaat overige werkzaamheid = huuropbrengst -/- kosten.

 

Idd, ik zie het. Het artikel even te snel gelezen :-[

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.