• 0

Winkels fotograferen en informatie publiceren

Beste,

 

Er is al veel geschreven over dit onderwerp, maar heb hier een vraag over die een beetje buiten de boot valt. Zie onderstaande voorbeeld:

 

Stel dat ik een database aan winkels verzamel op mijn website. De foto's van deze bedrijven maak ik zelf, en de tekst die erbij staat schrijf ik zelf. Is er dan spraken van copyrights en auteursrechten, en mag ik deze info zo maar publiceren? (kranten, en andere media doen dit bijvoorbeeld ook)

 

Ik ben hier erg benieuwd naar!

 

Alvast dank voor reacties (wellicht kan er iemand verwijzen naar een bepaald wetboek en bijbehorende wet .... )

 

Mod edit: verduidelijking titel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zegt een database; wil je daarmee een soort van zoveelste telefoongids online neerzetten? Lijkt me beetje onnodig. Ik zie namelijk nu al niet meer door de bomen het bos.

 

Wat betreft copyright en auteursrechten; alles wat je zelf maakt, of het nu geschreven of afbeeldingen betreffen, hebben deze rechten. Echter kun je geen rechten opeisen als het dus gaat om feiten. Daarnaast moeten grote delen gekopieerd zijn, voordat je kunt spreken over overname van teksten. Dit kan je bijv. controleren met Copyscape.

 

Dus als je nu beschrijf over een X. winkel supermarkt keten die elke dag van acht tot acht open is. Daar verander je niets aan. Dus kun je daar geen rechten op claimen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag lijkt eenvoudig maar ik ben niet zeker of een en ander zo maar mag.

 

In het algemeen mag je zelf een databank over bedrijven aanleggen. Maar hoe kom je aan gegevens? Als je daarvoor een andere databank gebruikt (bijv. KvK of Telefoongids) dan mag dat niet zo maar.

 

Waar ik ook een vraag bij heb is in hoeverre je persoonsgegevens openbaar maakt als je bedrijftgegevens publiceert. Dat mag zeker niet zo maar.

Je moet je dus beperken tot louter bedrijfsgegevens. Wat wel en niet mag kan ik zo niet inschatten.

 

Bij het fotograferen moet je ook oppassen dat er geen mensen herkenbaar op de foto staan.

 

En dan zijn er volgens mij ook eisen aan de beveiliging. Het moet niet mogelijk zijn dat iemand jouw databank leegtrekt om er spam mee te versturen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geprobeerd handvatten aan te reiken over welke zaken volgens mij nader onderzoek nodig is of kan zijn. Denk niet dat je alle antwoorden vind bij de KVK of één andere organisatie.

 

Persoonlijk zou ik me zo veel mogelijk inlezen en dan met die kennis aan de slag. Dat is ondernemen. Wellicht je licht opsteken bij iemand die al zoiets heeft gedaan.

 

Misschien zijn er hier nog meer mensen die er iets zinnigs over kunnen melden.

Link naar reactie
  • 0

Iets anders dan Hans vind ik ondernemen juist niet je zo volledig mogelijk inlezen in regeltjes en uitzonderingen, maar gewoon aan de slag gaan met je database en aan het werk gaan om een bedrijf op te bouwen! Als je zelf je database hebt opgebouwd, de foto's hebt genomen (van publiek toegankelijke winkels, zonder mensen er pontificaal op), en geen rare dingen hebt gedaan, dan zou ik gewoon lekker aan de slag gaan.

Link naar reactie
  • 0
Succes is altijd afhankelijk van een nauwkeurige voorbereiding en zonder die voorbereiding is falen een feit.

Confucius

 

Maar die heet niet voor niets Confuus ius natuurlijk. ;D

 

Wel eens dat je geen beren moet zien waar die er niet zijn. Dus neem de gulden middenweg. Aan de slag en als je het even geen adressen meer kan zien, even wat uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Mijn werk bestaat uit regeltjes en het kan best wel belangrijk zijn om even te weten of er echt geen beren zijn. Zo zullen de meeste logo's bijvoorbeeld gedeponeerd zijn. Als dat merk op de foto staat, krijg je daar dus mee te maken. Wellicht een goed idee om na te gaan hoe je daar mee om moet gaan?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Lees je eens in op Ius mentis en op de website van het CBP. Het lijkt me een groot verschil maken of je gevels of interieuren wilt fotograferen (openbare weg versus privéterrein). Het eerste doet NLstreets in ieder geval. Wat is jouw verdienmodel als je dit zonder toestemming en samenwerking met winkeliers zou willen doen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.