• 0

Aansprakelijkheid koeriersdienst

Ik verstuur met regelmaat (2-3x per week) documenten met een international courier. Pakket wordt opgehaald en 1 a 2 dgn later bezorgd.

 

Documenten die 1 of meerdere dagen te laat arriveren geven mij direct een aantal honderden euro's aan extra kosten.

 

Het komt wel eens voor dat door onvoorziene omstandigheden (bv vliegtuig defect) een pakket te laat arriveert op bestemming. In dat geval beschouw ik dat als onderdeel van het ondernemersrisico, dat hoort erbij.

 

Maar als door toedoen van de courier de zending te laat arriveert, bv door niet of te laat oppikken, te laat afleveren bij vliegtuig, in het distributiecentrum achtergebleven, etc zou ik die kosten willen verhalen op de courier. Sommige couriers geven dan wel de kosten retour van de verzending, maar het gaat mij juist om de extra kosten die ik moet maken doordat de zending te laat arriveert.

 

In hoeverre kan ik daar een coerier voor aansprakelijk stellen? Iemand hier ervaring mee? Is zoiets te verzekeren?

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, er is natuurlijk geen courier te vinden die in zijn alg voorwaarden heeft staan: "als ik te laat aflever dan aanvaard ik volledige aansprakelijkheid voor de gevolgen" .

 

Maar hoe dan ook: door het handelen (of het nalaten daarvan) van de courier heb ik dan toch schade. De courier komt dan wel tegemoet om de verzendkosten te retourneren (ik zie dat als een schuldbekentenis) maar het gaat mij om de gevolgschade.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Geen enkele koerier zal dit accepteren en ze hebben dit normaal gesproken ook dicht getimmerd in hun algemene voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan.

Daarnaast zal je juridisch gezien denk ik ook weinig ammunitie hebben.

 

Er zijn internationale verdragen die een minimum eis stellen en daar houden ze zich aan:

 

Aansprakelijkheid

9.1 Indien het Verdrag van Warschau of het CMR-Verdrag of enige nationale wetten die deze verdragen implementeren of goedkeuren van toepassing zijn (gemakshalve vernoemd als Verdragsregels) of wanneer en voor zover dat ander

dwingend nationaal recht van toepassing is, wordt de aansprakelijkheid van VERVOERDER bepaald en beperkt overeenkomstig de toepasselijke regels.

 

9.2 Indien de Verdragsregels of ander dwingend nationaal recht niet van toepassing zijn, dan is VERVOERDER jegens de verzender noch de ontvanger noch enige derde aansprakelijk voor verlies, beschadiging of vertraging veroorzaakt door of

verband houdend met de door VERVOERDER verrichte diensten, tenzij dit verlies of deze beschadiging of vertraging het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van VERVOERDER. Partijen komen overeen dat de aansprakelijkheid van VERVOERDER beperkt is tot de bewezen directe schade, met uitsluiting van elke gevolg- of indirecte schade, en geplafonneerd is tot een bedrag dat niet hoger is dan het hoogste van:

(a) EUR 85 per zending ten vervoer aan VERVOERDER aangeboden in België of Nederland; of

(b) 8,33 STR per kilogram verloren of beschadigd gewicht van de betrokken goederen,

tenzij op de hierna in Artikel 9.4 beschreven wijze de vergoedingslimiet is verhoogd. Een STR is een rekeneenheid aanvaard door het Internationaal Monetair Fonds en waarvan de actuele waarde regelmatig verschijnt in de

voornaamste financiële kranten. Op datum van publicatie van deze voorwaarden kwam 8,33 STR overeen met ongeveer EUR 9.

 

9.3 Indien de verzender, de ontvanger of enige derde met enig vorderingsrecht de oorzaak is geweest van of heeft bijgedragen tot een verlies, beschadiging of vertraging van een pakket, zal de vergoedingsplicht van VERVOERDER overeenkomstig worden verminderd of vervallen.

 

9.4 Onverminderd het bepaalde in art. 9.5, kan de verzender de vergoedingslimiet die op grond van deze voorwaarden, enig Verdrag of ander dwingend recht van toepassing is, verhogen. Daartoe dient de verzender de gewenste

hogere waarde op de vrachtbrief aan te geven en de overeenkomstige toeslag te betalen zoals aangegeven in de Gids. Indien de verzender voor een transport een hogere waarde aangeeft en de bijbehorende toeslag betaalt,

is de aansprakelijkheid van VERVOERDER beperkt tot bewezen schade zonder het bedrag van de aangegeven waarde te overschrijden. De aangegeven waarde mag niet meer bedragen dan de waarde van de te vervoeren zaken en mag

nooit de grenzen te boven gaan die zijn aangegeven in Artikel 3.1 (ii), hetgeen door de verzender wordt gegarandeerd.

 

9.5 VERVOERDER is niet aansprakelijk voor zuiver economische verliezen, zoals kosten van vervangend vervoer, winstderving, verlies van zakelijke mogelijkheden of verlies van opbrengst, ingevolge verlies van gebruik die het gevolg zijn van verlies, schade of vertraging van een zending of een pakket, ongeacht of een waarde is aangegeven met betrekking tot de desbetreffende zending conform

 

----

 

Vooral het laatste artikel uit de algemene voorwaarden zijn belangrijk voor je.

 

En om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord van een verzekeraar die vervolgschade dekt ivm transport.

Vooral als je het hebt over documenten zouden dat miljoenenclaims kunnen zijn zonder dat het echt tastbaar is.

 

Vb je bent in de race voor de architectuur van een state-of-the-art, multi-miljarden project, en op laatste dag verstuur je je documenten met een vervoerder. Zij maken een fout en daardoor lig je uit de race.

Jij gaat ervan uit dat je ontwerp het zou hebben gewonnen als de vervoerder op tijd was.

Dus dan moeten ze je miljarden betalen omdat dat de vervolgschade is?

 

Ik denk als je een goede vervoerder hebt, je een minimum performance hebt van 98%

Die 2% kan je wel incalculeren als bedrijf risico.

 

Heb je een vervoerder die op weekbasis fouten maakt met dat aantal document zendingen.

Dan moet je proberen te achterhalen wat daar de reden van is.

Is het niet te managen (te sturen), voor jou of de vervoerder dan moet je op zoek gaan naar een andere vervoerder.

Link naar reactie
  • 0

Helder, met name het laatste artikel sluit aansprakelijkheid uit. Wel erg vreemd dat foutief handelen van de vervoerder behoort tot mijn bedrijfsrisico. Is het mogelijk om je tegen zoiets te verzekeren? Ik kan me namelijk voorstellen dat ik een claim van een client aan de broek krijg vanwege een te laat afgeleverde zending, terwijl ik daar zelf niets aan kan doen. Of kan ik het te laat afleveren van een zending, vanuit mijn positie als verzender, beschouwen als overmacht?

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me namelijk voorstellen dat ik een claim van een client aan de broek krijg vanwege een te laat afgeleverde zending, terwijl ik daar zelf niets aan kan doen.

Dat kun je dan toch uitsluiten in jouw eigen algemene voorwaarden ("opgegeven leveringstermijnen zullen nimmer te beschouwen zijn als een fatale termijn")? Waarbij te late levering ten hoogste recht geeft op annulering van de overeenkomst en terugbetaling van de reeds betaalde bedragen. En dan bepaalt jouw klant of hij onder die voorwaarden zaken met jou wil doen.

Link naar reactie
  • 0

@John: Dat zou een praktische oplossing zijn, maar ik ben lid van Thuiswinkel.org

 

De AV van thusiwinkel.org kan ik niet wijzigen. Ik kan wel aanvullende voorwaarden opstellen, maar deze mogen nimmer een beperking betekenen voor de consument/client. De door mij opgestelde aanvullende voorwaarden werden door Thuiswinkel.org niet geaccepteerd, specifiek t.a.v. dit punt.

 

M.a.w. als ik dat doe, dan kan ik geen lid meer zijn van Thuiswinkel.org en dat prefereer ik om andere redenen weer niet.

 

Ik denk dat ik het moet gaan zoeken in een bedrijfs- of beroeps aansprakelijkheidsverzekering. Kan iemand bevestigen of dat een juiste gedachte is en of claims binnen een dergelijke verzekering vallen.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

zover ik weet stelt thuiswinkel.org geen voorwaarden waarbij levering binnen b.v. 3 dagen verplicht is.

Levring moet volgens mij binnen 30 dagen waarna de klant de mogelijkheid heeft om de overeenkomst te ontbinden.

 

Onder voorwaarden van Thuiswinkel.org moet je makkelijk een wat ruimere leveringstijd kunnen hanteren.

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking: Ik verkoop geen producten maar lever diensten die binnen een bepaalde termijn (standaard, spoed) afgerond moeten zijn. Consument bepaald termijn en betaald extra kosten voor spoed. Het is normaal geen probleem om de dienst af te ronden binnen de gestelde termijn, maar als een verzending vertraging oploopt dan kan dat wel een probleem geven. Ik kan die vertraging niet voorkomen, het komt ook niet door mijn handelen, maar kan uiteindelijk daardoor niet voldoen aan de verplichting die ik ben aangegaan. het wordt nog een veel groter probleem als een pakket kwijt raakt !! Ook daar heb ik geen invloed op, maar zit wel met de gebakken peren. Het is in de meeste gevallen niet mogelijk om de dienst opnieuw te doen.

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

In de hoop dat iemand antwoord kan genereren op onderstaande vraag zet ik mijn topic nog even bovenaan:

 

"Ik denk dat ik het moet gaan zoeken in een bedrijfs- of beroeps aansprakelijkheidsverzekering. Kan iemand bevestigen of dat een juiste gedachte is en of claims binnen een dergelijke verzekering vallen ?"

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hallo Devlinx,

 

Naar mijn mening zal er geen verzekeraar te vinden zijn dit dit risico wil afdekken, omdat het voor jouw opdrachtgever eveneens een bedrijfsrisico is. Verzekeraars zijn er voor onvoorziene risico's af te dekken.

 

Met vriendelijk groet,

John Luyckx.

Link naar reactie
  • 0

Hallo devlinx,

 

 

Probeer een courier te vinden die snel is met status-updates zodat er direct actie ondernomen kan worden wanneer een zending mis gaat of dreigt te gaan.

Ik heb zelf jaren dit soort zendingen geregeld bij een grote express-dienstverlener maar wanneer een zending fout loopt zijn er nog zoveel manieren om de deadline toch te halen. Afhankelijk van de reden van vertraging soms wel tegen wat meerkosten maar wellicht een stuk minder dan de uiteindelijke kosten die dagen vertraging voor jou met zich mee kunnen brengen.

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

Wat Joppie schetst zou mooi zijn maar ik ken geen internationale expressvervoerder die je kan helpen wanneer het mis gaat. Vanwege de grote hoeveelheden zendingen is het bij een verkeerde scan of sortering niet te doen om de zaak nog recht te trekken. Je bent dan helaas overgeleverd aan de goden.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook niet zozeer de issue. Natuurlijk doe ik er ook alles aan om eea alsnog op tijd afgeleverd te krijgen, en soms lukt dat ook wel.

 

Probleem zit hem in het gegeven dat als de zending te laat is, ik kosten maak en het risico op een claim heb.

 

Ik begrijp uit de reacties dat ik de bezorgdienst daarvoor niet aansprakelijk kan stellen. Aangezien mijn clienten mij wel aansprakelijk kunnen stellen zoek ik dus naar een mogelijkheid om dit te verzekeren. Ik vraag me af of een verzekering wel uitkeert als de schade niet direct door mijn handelen optreedt.

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0
Ik ben van mening dat de Mij. in het onderhavige geval, NIET zal uitkeren.

 

Ik ben van mening dat het allemaal iets genuanceerder ligt. De oplossing ligt alleen niet primair in de aansprakelijkheidshoek, maar bij creatieve c.q. maatwerk-transportverzekeraars. Ik beschik inmiddels via PM over wat meer informatie van TS. Zodra ik wat zinnigs over kan zeggen over mogelijke oplossingen zal ik mij verder in dit topic mengen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ga eens praten met jouw verzekering over een transport verzekering.

Deze dekt al je zendingen tot een aanvaardbaar niveau.

Veelal is deze gekoppeld aan je omzet. en maximum van het bedrag.

 

[mod edit: zelfpromotie, verzoek om direct contact en naam en link naar eigen bedrijf verwijderd. Lees a.u.b. de gebruiksvoorwaarden en de toegestuurde PM. bedrijfsnaam en link horen thuis in de signature]

Makelaar in pakketten en pallets

Link naar reactie
  • 0

Excuses voor het late reageren...

 

Wat Joppie schetst zou mooi zijn maar ik ken geen internationale expressvervoerder die je kan helpen wanneer het mis gaat. Vanwege de grote hoeveelheden zendingen is het bij een verkeerde scan of sortering niet te doen om de zaak nog recht te trekken. Je bent dan helaas overgeleverd aan de goden.

 

Succes!

 

 

Bij de express-dienstverlener (in NL de bekendste) waar ik heb gewerkt zijn er op ieder depot mensen verantwoordelijk om dit soort issues aan te pakken en de "misrouted" zendingen op te sporen en indien mogelijk te herstellen. Aangezien de reden van vertraging meestal uitgelegd wordt als zijnde overmacht houdt het daar vaak op echter is er bijna altijd een andere oplossing mogelijk maar daar betaal je voor. Heb zelf vaak genoeg een zending opgespoord uit rolcontainers en vervolgens met een koerier hersteld richting luchthaven of klant of gegarandeerd dat de zending op de eerstvolgende vliegtuig/truck zou zitten. Bij de 1e oplossing kreeg je meerkosten en bij de 2e uiteraard niet.

 

Uiteraard ben je dus wel afhankelijk van diegene die je aan de telefoon krijgt bij de grote bedrijven maar dat spreekt voor zich.

Zelfs de CS-medewerkers bij de grote express-dienstverleners weten vaak niet wat er allemaal nog mogelijk is/ te herstellen valt.

Mede doordat veel bedrijven met dit soort "akkefietjes" en slechte service te maken krijgen ben ik voor mezelf begonnen want uiteindelijk wil iedereen gewoon service.

 

 

Mvg,

Job.

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk begrijp ik dat er allerlei manieren en varienten zijn om een pakket toch op tijd te laten arriveren, dat is echter totaal niet de issue.

 

De issue is; als er sprake is van overmacht (kan ook de koerier dus niets aan doen) en komt mijn zending te laat, beschadigd of helemaal niet aan. Ik kan dat pakket met inhoud in de meeste gevallen niet opnieuw sturen en loop risico op een claim van mijn client(en). Hoe kan ik me indekken tegen die claim? Kan ik dat verzekeren en zo ja, met welke verzekering?

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

in je algemene voorwaarden kun je overmacht uitsluiten van aansprakelijkheid.

Deze is bij ons ook uitgesloten. kijk naar de vulkaan uitbarsting waardoor heel veel zendingen zijn blijven liggen, of een vliegtuig die panne heeft etc.

Maak bij afspraken met klant ook altijd duidelijk dat je er alles aan zult doen om tijdig te leveren maar dat je niet aansprakelijk bent voor transport.

Wij geven dan ook altijd aan dat 98,3 % op tijd aankomt zit je bij die 1 + procent kun je niets doen.

Een eigen transport verzekering kan deze voor je afdekken met een maximale waarde die je met de verzekering afspreekt.

Ik wil je best helpen adviseren kijk even in mijn gegevens

Makelaar in pakketten en pallets

Link naar reactie
  • 1
Een eigen transport verzekering kan deze voor je afdekken met een maximale waarde die je met de verzekering afspreekt.

Het lastige in dit geval blijft dat er bij de voornaamste oorzaak - vertraging - er geen sprake is van fysieke beschadiging of bederf, en verzekeraars daardoor ook geen dekking kunnen/willen verlenen voor de gevolgschade als gevolg van die vertraging. De schade, of beter gezegd: financieel nadeel, wordt veroorzaakt door procedure kwesties en deadlines. (Transportbedrijfsschade is sowieso al erg lastig en kostbaar, dekkingen zijn schaars)Ik heb met acceptanten van transportverzekeraars gesproken: het enige waar dekking voor kan worden verleend is beschadiging en volledig verlies

 

Aansprakelijkheidsverzekeraars kunnen of willen alleen dekking verlenen voor dienstenaansprakelijkheid die (onopzettelijk uiteraard) door verzekeringnemer zelf is veroorzaakt. Vertraging door eigen gebrek / foutieve procedures zou daarmee dus wel onder de dekking vallen, maar vertraging bij transport (zowel door derden als eigen vervoer) niet.

 

Verzekeringstechnische oplossingen gaan dus geen oplossing bieden (heeft John alsnog gelijk gekregen..., give credit where credit is due)

 

Kortom: oplossing moet in risicotechnische aanpak liggen:

Denk daarbij aan:

[*]voorkomen vertraging: kunnen procedures aangepast worden zodat meer speelruimte ontstaat?

[*]beperken gevolgen: is er een spoedprocedure mogelijk waarmee opnieuw kan worden uitgeleverd, niet al het materiaal verloren is?

[*]overdragen gevolgen aan klant= beperken of volledig uitsluiten aansprakelijkheid als gevolg van vertraging in algemene voorwaarden. Dit is de meest voor de hand liggende, vinden zowel de acceptanten van verzekeraars als de meeste reageerders in dit topic, mijzelf en Martenj incluis . Er is sprake van een overmachtsituatie waar jij geen invloed op hebt. Je stellingname dat je de alg voorwaarden niet kan of wil aanpassen ivm deelname aan thuiswinkel.org zal toch herzien moeten worden.

[*]overdragen gevolgen aan transporteur. Kun je een boetebeding opnemen of biedt transporteur een bepaalde aanvullende garantie voor vertraging? Bij voldoende volume is veel mogelijk

 

De AV van thusiwinkel.org kan ik niet wijzigen. Ik kan wel aanvullende voorwaarden opstellen, maar deze mogen nimmer een beperking betekenen voor de consument/client. De door mij opgestelde aanvullende voorwaarden werden door Thuiswinkel.org niet geaccepteerd, specifiek t.a.v. dit punt.

Ik vraag mij af waar in dit geval de beperking voor de consument/client ligt: ik vermoed namelijk dat een rechter een beroep op overmacht zal accepteren, en de client dus met de aanvullende voorwaarde duidelijkheid krijgt in plaats van een beperking. Is dit wel goed besproken met thuiswinkel.org? Wellicht raadzaam om een keer een persoonlijk gesprek aan te gaan en dan een goede bedrijfsjurist mee te nemen.

 

M.a.w. als ik dat doe, dan kan ik geen lid meer zijn van Thuiswinkel.org en dat prefereer ik om andere redenen weer niet.
Ik kan de consequenties van die keuze niet overzien, dus niet beoordelen, maar gelet op de aard van jouw dienst/product verbaas ik me er wel over. Biedt dit lidmaatschap zoveel voordeel dat dit opweegt tegen de nadelen?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert, helder antwoord. Ik weet wat me te doen staat en ga in overleg met thuiswinkel om aansprakelijkheid op dit gebied uit te sluiten in de aanvullende voorwaarden.

 

Er veel dank dat je deze ingewikkelde materie hebt opgepikt. Ook alle anderen dank voor de adviezen.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hoi Devlinx,

Begrijpelijk dat je zekerheden wilt, zeker wanneer de gevolgen van missers direct voelbaar kunnen zijn.

Wellicht eens denken aan een kleinere organisatie die je docs vervoerd? Vooral voor documenten, niet als handcarry vervoerd, is een strakke, persoonlijke organisatie nodig. Het zoeken naar verloren zendingen in een berg van duizenden is een stuk moeilijker dan het zoeken naar zendingen binnen een kleinere configuratie.

Heel veel succes met de business.

GFF-EXPRESS-SOLUTIONS

Specialist in far east delivery and pick-up

www.gff-express-solutions.com

info@gff-express-solutions.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.