• 0

Wat doen met levenslooptegoed?

Binnenkort houdt de levensloopregeling op.

De afgelopen 4 of 5 jaar heb ik als DGA de levensloop gebruikt om geld opzij te zetten voor pensioen.

Dit met het idee dat de 12% per jaar wel zo'n beetje het max is wat ik me tot nu toe kon veroorloven, en dat het op die manier bruto parkeren van het geld nooit kwaad kan.

Inmiddels staat er zo'n 40k€ op, alles belegd.

 

De vraag is wat ik nu het best kan doen met dit tegoed, nu de regeling ophoud.

 

De eenvoudigste optie is wat mij betreft het bedrag vrijmaken en uitkeren, er 52% loonbelasting over betalen en de 48% die overblijft opnieuw beleggen. Maar er zijn wellicht andere slimme dingen die ik ermee kan doen. Zelf dacht ik al aan de volgende:

 

- nu al levenslooptegoed omzetten in pensioen. Ik heb een pensioengat want zit al 6 jaar niet meer in een regeling. De vraag is in wat voor pensioenregeling/verzekering/voorziening/of wat dan ook kan ik het dan storten? Bijstorten in mijn oude Metalektro regeling kan misschien niet of is niet aan te raden?

 

- 20k€ in de vitaliteitsregeling storten (voordeel, geen vermogensrendementsheffing) maar ik lees alleen over sparen, terwijl ik het liever wil beleggen. Voor de resterende 20k€ blijft dan de vraag, wat hiermee te doen.

 

Ik kan me voorstellen dat wat je met het geld kan doen ook erg afhangt van je complete persoonlijke situatie, maar wellicht zijn er algemene do's en don'ts aan te geven.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Owl

 

Er is geen enkele beperking van 20K bij het overboeken van levensloop in de vitaliteitsregeling. Die 20K ziet op de maximale jaardotatie, maar bestaande levenslooptegoed kan geheel gestort worden in de vitaliteitsregeling.

 

Of je de andere opties moet overwegen, is voer voor gericht advies. Zeker i.c.m. je pensioenvraagstuk uit je andere bericht. Staar je niet blind op de regio, liever 100 km rijden voor een goed advies, dan 10 km voor een mager advies.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, ik twijfel in de regel niet aan je posts.

 

Maar de vitaliteitsregeling is max 5K dotatie per jaar en max 20K opbouw in totaal.

Jammer genoeg overigens want m.i. was de levensloopregeling perfect.

 

Als het niet zo is dan heb ik iets totaal gemist

 

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/circulaires/2011/09/20/informatieblad-vitaliteitsregeling/informatieblad-vitaliteitsregeling-sep-2011.pdf

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Hoi Devlinx

 

Zo zie je maar dat verschillende bronnen leiden tot verschillende interpretatie, zeker als het gaat om nieuwe wetgeving.

http://financieel.infonu.nl/geld/76372-vitaliteitsregeling-2012-spaarloon-en-levensloopregeling.html

Bij de invoering van de vitaliteitsregeling wordt het levenslooptegoed minus belasting in één keer uitbetaald of u kiest ervoor om het opgebouwde tegoed zonder inhouding van belasting om te zetten in vitaliteitsparen. Voor dit bedrag geldt geen maximum. anders is dat voor de nieuwe inleg in de vitaliteitsregeling, want die is wel aan een maximum onderhevig.

 

Dat er max. 20K in mag zitten verbaast mij. Dat zou, zeker in vergelijking met levensloop (max 210% x salaris) wel erg mager zijn.

 

Iemand andere bronnen? Het is me even te laat om dit uit te zoeken nu ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties. Ik lees er inderdaad ook uit dat je alle levensloop tegoed mag storten in vitregeling.

Ik lees echter alleen over spaarvormen (rekening, verzekering en recht op deelneming). Ik weet niet wat dat laatste is, maar ik wil in principe het tegoed weer beleggen, net als nu. Is dat ook mogelijk in de vitregeling?

 

Owl.

Link naar reactie
  • 0

De standaard bij vitaliteitssparen is max 5000 per jaar, indien en voor zover het saldo niet meer dan 20.000 bedraagt. Het saldo mag dus wel meer zijn, maar dan mag je geen storting doen.

 

Er is een overgangsregeling voor deelnemers aan de levensloopregeling: In 2013 kunnen deelnemers aan de levensloopregeling hun hele tegoed (zonder maximum) geruisloos doorschuiven naar de vitaliteitsregeling (art. VI, ond. F Belastingplan 2012). Ben je eind 2012 58 of ouder, dan blijft de levensloopregeling gewoon bestaan.

 

Het recht op deelneming houdt in dat je de gelden bij een beleggingsinstelling onder kunt brengen (de spaarvormen komen overeen met die bij de levensloopregeling).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit nog gevonden wat betreft de overgangsregels samengevat door een mogelijke verzekeraar.

Opmerkelijk vooruitstrevend is dat vanaf het 62e jaar 10000 / jaar vrij opgenomen mag worden zonder tussenkomst van een werkgever. :)

Maar wanneer men op 2 januari 62 jaar wordt moet men nog een jaar wachten. Hoe fnuikend kan men toch rege(ren)len :'(.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat moet je juist andersom zien: totdat je op 1 januari 62 of ouder bent, mag je net zoveel opnemen als je wilt. Pas daarna geldt een maximum, om te voorkomen dat iemand daardoor vroeg met pensioen gaat.

 

Lekker nuttig overigens: dat zal alleen gevolgen hebben wanneer iemand op grond van de overgangsregeling (veel) meer dan 20.000 vanuit de levensloop in het vitaliteitssparen heeft gestort. De keuze is namelijk óf max 10.000, of het hele bedrag ineens belast. Je kunt dus ook gewoon na je 62e het hele bedrag ineens opnemen, de gevolgen zijn exact hetzelfde als bij iemand die vóór zijn 62e het hele bedrag ineens opneemt. Waarom zou iemand zijn tegoed van 20.000 per se willen verdelen in een opname van 12.000 en een opname van 8.000? De fiscale gevolgen zullen nauwelijks ingrijpend te noemen zijn.

 

Overigens noemt Loyalis een grens van 3.000 voor de overgangsregeling levensloop. Dit komt uit een toelichting in een brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer. In het wetsvoorstel wordt dit bedrag niet genoemd. Wellicht komt dat nog bij Nota van Wijziging, maar zoals het er nu staat, geldt de overgangsregeling voor iedereen met een tegoed op zijn levensloopregeling.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

kan je er ook voor kiezen om in de levensloopregeling te blijven zitten? zie onderstaand?

 

 

"De levensloopregeling wordt vanaf 2012 nog opengehouden voor deelnemers die op 31 december 2011 een saldo van € 3.000 of meer op hun levensloopregeling hebben staan. Inleg van bedragen vanaf 2012 is dus alleen mogelijk voor werknemers die op 31 december 2011 € 3.000 of meer hebben gespaard in de levensloopregeling. Vanaf 2012 wordt geen levensloopverlofkorting meer opgebouwd; tot die tijd opgebouwde rechten op levensloopverlofkorting kunnen worden verzilverd bij opname van het spaartegoed of bij de omzetting van levensloop in vitaliteitssparen."

Link naar reactie
  • 0

In 2012 kun je de levensloop nog aanhouden. In 2013 kunnen de levenslooptegoeden worden omgezet in vitaliteitssparen. Aan het eind van 2013 valt nog niet omgezet levenslooptegoed belast vrij. Dan houdt het dus echt op (tenzij: zie hierna).

 

Ben je op 31 december 2012 58 of ouder, dan kun je wel gewoon gebruik blijven maken van de levensloopregeling. Als je daarvoor kiest, kun je vanaf 2014 niet alsnog kiezen voor omzetting in vitaliteitssparen. Dan zit je er dus aan vast tot het op is (inclusief alle beperkingen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

Bij Nota van Wijziging zijn er enkele aanpassingen op de overgangsregeling spaarloon en levensloopregeling gekomen.

 

Spaarloon is vanaf 2012 vrij opneembaar. Laat je het staan, dan blijft de vrijstelling in box 3 van toepassing. Laat je een deel staan, dan blijft de vrijstelling in box 3 op dat deel van toepassing (derde nota van wijziging)

 

Levensloopregeling (2e nota van wijziging):

- Saldo op 31/12/2011 moet tenminste €3.000 bedragen om de levensloopregeling te kunnen blijven gebruiken, anders belaste vrijval eind 2013 - voor die tijd is nog wel het saldo te gebruiken voor verlof of (in 2013) om te zetten in vitaliteitssparen

- Geen leeftijdsgrens meer (was minimaal 58 jaar)

- Geruisloos omzetten in 2013 mogelijk voor het gehele bedrag

- Geruisloos omzetten na 2013 alleen mogelijk tot het maximum van €20.000

- Na 2011 kan geen levensloopverlofkorting worden opgebouwd, maar bestaande rechten blijven behouden.

 

Overigens wordt de werkbonus ook aangepast (2e NvW): die krijg je al vanaf 60 ipv 61, maar het maximum wordt wel verlaagd van €3.000 naar €2.350. Dat scheelt, dan doet het bij de al geregelde afschaffing per 2020 ook wat minder pijn.

Ben benieuwd wat er verder nog volgt.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Saldo op 31/12/2011 moet tenminste €3.000 bedragen om de levensloopregeling te kunnen blijven gebruiken, anders belaste vrijval eind 2013

 

Toevallig speelde dit onderwerp bij mij prive weer even op.

 

Het is inderdaad zo dat als er op 31/12/2011 tenminste 3.000,-- euro op de levenslooprekening staat, de levensloopregeling gewoon in stand blijft. In principe kun je dus gewoon van de levensloopregeling gebruik maken en deze inzetten om eerder te stoppen met werken. Daarmee druk je tevens het belastbaar inkomen met max 12% tijdens de 'actieve' fase.

 

Aangezien de levensloopregeling veel meer mogelijkhden biedt om eerder te stoppen dan de vitaliteitsregeling, is het dus zaak om nu een afweging te maken. Als er nog niets is gestort op een levenslooprekening kun je nog minimaal 3k storten (tot max 12% bruto DGA salaris) voor het einde van dit jaar.

 

Je kunt dan altijd nog kiezen om dit in te schuiven in de vitaliteitsregeling of om gebruik te blijven maken van de levensloopregeling. Heb je die 3k eind dit jaar niet op een levenslooprekening staan, dan blijft alleen de vitaliteitsregeling nog over.

 

Dit ter overweging.

 

Gr

 

Devlinx.

 

 

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0
Zou ik het bedrag van mijn levensloop kunnen omzetten in een vitaliteitsregeling

Ja, dat kan

 

en die regeling daarna omzetten in een stamrechtBV?

Een stamrecht BV is een BV waar een ontslagvergoeding van een werknemer in gestort wordt. Is voor een ondernemer totaal niet aan de orde, en heeft helemaal niets te maken met spaarloon, levensloop of vitaliteitsregeling

 

Vermoedelijk bedoel je een pensioen BV / een BV waarin pensioen in eigen beheer wordt opgebouwd?

Dat is in ieder geval niet mogelijk.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.