• 0

Ontbinden VOF en fiscale gevolgen mbt winst, activa, investeringen etc?

Hoi,

 

Sinds 1 januari 2011 runnen mijn compagnon en ik een VOF. Ieder zijn we 50% aandeelhouder/eigenaar van deze VOF op basis van een standaard VOF overeenkomst. Wij doen deze werkzaamheden naast onze vaste baan, voor 1 dag in de week. Nu hebben we om privéredenen besloten om de VOF uiterlijk 31-12-2011 te stoppen/staken/opheffen.

 

Nu zitten we met een aantal vragen ten aanzien van de aangifte inkomstenbelasting over 2011, omzetbelasting over 2011 en overdragen van activa naar privégebruik na beëindiging.

 

Hieronder een voorbeeld zoals de financiën er voor zouden kunnen staan. Een salaris hebben we er beiden overigens nog niet uitgehaald.

 

Omzet 2011   = € 13.000,00

Kosten 2011   = € 9.000,00

Winst 2011   = € 4.000,00

 

In de kosten zit de investering van een PC van € 1.000,00 voor mijn compagnon.

 

Nu heb ik de volgende vragen:

 

1)   Aangezien we beiden 50% eigenaar zijn, betekent dit volgens mij dat we beiden €2.000,00 van de winst naar onze privérekeningen mogen uitbetalen. Vervolgens moeten we dan in onze eigen belastingaangifte inkomstenbelasting aangeven dat we € 2.000,00 uit andere inkomstenbronnen hebben gehaald, waardoor we hierover inkomstenbelasting betalen, klopt dit?

 

2)   Nu is het zo dat de geïnvesteerde PC zoals aangegeven voor mijn compagnon is en hij deze overneemt naar zijn privé situatie als zijnde activa. Ik heb deze investering niet gedaan, en wil dit uiteraard gecompenseerd hebben. Hierover heb ik 3 vragen:

[*]a.   Hoe dien ik dit te compenseren? Is het dan zo dat ik nu € 3000.00 van de winst kan pakken en mijn compagnon nog maar € 1.000,00?

[*]b.   Hoe moet mijn compagnon de PC overnemen? Zover ik heb kunnen bepalen, zal hij de BTW moeten verrekenen ivm de omzetting naar privé.

[*]c.   Dient hij nu ook inkomstenbelasting te betalen over deze PC? Zoja…hoe dient dit te worden aangegeven bij de Belasting?

 

3)   Hebben we nu ook recht op stakingsaftrek van maximaal € 3630,00 per persoon? Zoja, klopt het dan dat we over die € 2000.00 (of € 3000,00/ €1000,00) van de winst geen belasting hoeven te betalen en we kortom alles netto mogen houden? Of zien we het nu helemaal verkeerd?

 

4)   Klopt het dat we netto privé-investeringen (bijvoorbeeld € 500,00 p.p.) ook weer netto eruit mogen halen? In dat geval zouden we een winst hebben van € 3000,00 ipv € 4000,00. Of moeten we daar nu alsnog belasting over betalen?

 

Hopelijk kan iemand ons voorzien van een antwoord. Alvast enorm bedankt voor de medewerking.

 

Groet, Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier zullen veel HLers op reageren, dus ik houd het beperkt:

 

 

1)   Aangezien we beiden 50% eigenaar zijn, betekent dit volgens mij dat we beiden €2.000,00 van de winst naar onze privérekeningen mogen uitbetalen. Vervolgens moeten we dan in onze eigen belastingaangifte inkomstenbelasting aangeven dat we € 2.000,00 uit andere inkomstenbronnen hebben gehaald, waardoor we hierover inkomstenbelasting betalen, klopt dit?

 

Allereerst dit: Globaal gesproken zullen jullie 4800,- winst maken.

De investering (1000,-) zal, althans als jullie daar over afschrijven, einde van het jaar wel 80% waard zijn.

 

Of jullie een winstaangifte moeten doen (met winst uit onderneming), of een 'gewone' particuliere aangifte, dat hoor je van de BD. In een winstaangifte zitten de jaarstukken geintegreerd.

 

 

2)   Nu is het zo dat de geïnvesteerde PC zoals aangegeven voor mijn compagnon is en hij deze overneemt naar zijn privé situatie als zijnde activa. Ik heb deze investering niet gedaan, en wil dit uiteraard gecompenseerd hebben. Hierover heb ik 3 vragen:

[*]a.   Hoe dien ik dit te compenseren? Is het dan zo dat ik nu € 3000.00 van de winst kan pakken en mijn compagnon nog maar € 1.000,00?

[*]b.   Hoe moet mijn compagnon de PC overnemen? Zover ik heb kunnen bepalen, zal hij de BTW moeten verrekenen ivm de omzetting naar privé.

[*]c.   Dient hij nu ook inkomstenbelasting te betalen over deze PC? Zoja…hoe dient dit te worden aangegeven bij de Belasting?

 

De winst wordt dus 50/50 verdeeld: 2400,- en 2400,-

Maar je vennoot heeft al een computer 'opgenomen' die (op het moment van staking) 800,- waard is. Dus jij krijgt nu 800,- meer dan hij (als alles verder gelijk is), wanneer het saldo van de bankrekening over jullie verdeeld wordt.

Dit gebeurt bij de winstverdeling in de winstaangifte (die jullie vermoedelijk moeten doen).

 

 

3)   Hebben we nu ook recht op stakingsaftrek van maximaal € 3630,00 per persoon? Zoja, klopt het dan dat we over die € 2000.00 (of € 3000,00/ €1000,00) van de winst geen belasting hoeven te betalen en we kortom alles netto mogen houden? Of zien we het nu helemaal verkeerd?

 

Stakingsaftrek is een aftrekpost in de aangifte. Dat komt dan aan de orde.

 

 

4)   Klopt het dat we netto privé-investeringen (bijvoorbeeld € 500,00 p.p.) ook weer netto eruit mogen halen? In dat geval zouden we een winst hebben van € 3000,00 ipv € 4000,00. Of moeten we daar nu alsnog belasting over betalen?

 

Dit heeft geen invloed op de winst.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

 

1) Zover ik op dit moment weet moeten wij een 'gewone' particuliere aangifte doen. Kan het zijn dat we een signaal krijgen aan het eind van het jaar waaruit blijkt dat we een winstaangofte moeten doen? Of hadden we hier dan al eerder een signaal moeten krijgen?

 

2) Het is me helder dat als mijn compagnon een PC heeft van 1000 euro (even zonder afschrijving), ik dit bedrag extra krijg. Begrijp ik het goed als we alle aangeschafte artikelen bij de winst moeten optellen? dus in dit geval is de winst 4000 euro, delen door 2 is dat dus 2000 euro. Mijn compagnon heeft nog een PC van 1000 euro, die ik extra moet krijgen....is het dan zo dat ik dan op 3000 euro (2000 + 1000 compensatie PC) winst uitkom en mijn compagnon op 2000 (1000+1000 pc)? Ik begrijp even niet hoe ik dit nu moet berekenen?

En als we het op deze manier opgeven, is dan de PC ook meteen meegenomen in het overzetten van zakelijk naar prive voor de belastingdienst? Immers....er is belasting over betaald....alleen betalen we dan niet veel te veel voor de PC? We kopen dan een PC van 1000 euro en moeten vervolgens ook hierover belastign betalen....dan kost die PC dus eigenlijk iets van 1400 euro? Of is dat in verhouding normaal? Uiteindelijk is de 1000 euro bruto natuurlijk ook niet 1000 euro netto...

 

3) hoe kan ik bepalen of die stakingsaftrek voor ons van toepassing is? Dat het daarin terugkomt is me duidelijk, maar kunnen we dit vooraf ook al bepalen?

 

4) je geeft aan dat geen invloed heeft op de winst....maar als we beiden toch 500 euro privevermogen netto ingebracht hebben, kun je deze dan ook gewoon weer netto eruit halen? ik snap dat het geen winst is ....maar moet je die dan als het ware er dus gewoon netto uithalen?? Feitelijk is onze winst dan geen 4000 euro...maar 3000 euro...deze wordt dan niet lager, maar is nooit 4000 euro geweest....klopt dit?

 

Wederom dank voor wat antwoorden....

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Hartelijk dank voor je reactie.

 

1) Zover ik op dit moment weet moeten wij een 'gewone' particuliere aangifte doen. Kan het zijn dat we een signaal krijgen aan het eind van het jaar waaruit blijkt dat we een winstaangofte moeten doen? Of hadden we hier dan al eerder een signaal moeten krijgen?

 

2) Het is me helder dat als mijn compagnon een PC heeft van 1000 euro (even zonder afschrijving), ik dit bedrag extra krijg. Begrijp ik het goed als we alle aangeschafte artikelen bij de winst moeten optellen? dus in dit geval is de winst 4000 euro, delen door 2 is dat dus 2000 euro. Mijn compagnon heeft nog een PC van 1000 euro, die ik extra moet krijgen....is het dan zo dat ik dan op 3000 euro (2000 + 1000 compensatie PC) winst uitkom en mijn compagnon op 2000 (1000+1000 pc)? Ik begrijp even niet hoe ik dit nu moet berekenen?

En als we het op deze manier opgeven, is dan de PC ook meteen meegenomen in het overzetten van zakelijk naar prive voor de belastingdienst? Immers....er is belasting over betaald....alleen betalen we dan niet veel te veel voor de PC? We kopen dan een PC van 1000 euro en moeten vervolgens ook hierover belastign betalen....dan kost die PC dus eigenlijk iets van 1400 euro? Of is dat in verhouding normaal? Uiteindelijk is de 1000 euro bruto natuurlijk ook niet 1000 euro netto...

 

3) hoe kan ik bepalen of die stakingsaftrek voor ons van toepassing is? Dat het daarin terugkomt is me duidelijk, maar kunnen we dit vooraf ook al bepalen?

 

4) je geeft aan dat geen invloed heeft op de winst....maar als we beiden toch 500 euro privevermogen netto ingebracht hebben, kun je deze dan ook gewoon weer netto eruit halen? ik snap dat het geen winst is ....maar moet je die dan als het ware er dus gewoon netto uithalen?? Feitelijk is onze winst dan geen 4000 euro...maar 3000 euro...deze wordt dan niet lager, maar is nooit 4000 euro geweest....klopt dit?

 

Wederom dank voor wat antwoorden....

 

Gezien het aantal vragen dat je hebt (die alleen maar toe lijken te nemen wanneer er een antwoord is gegeven) denk ik dat je het beste een adviseur (boekhouder/belastingconsulent/fiscaal intermediair etc) in kan schakelen om de VOF af te sluiten en jullie (winst)aangiften over 2011 te doen.

Over krap een half jaar zal je een oproep krijgen om aangifte te doen (neem ik aan). Dan kan een prof zien welke aangifte dat moet worden.

 

1) Dat hoor je t.z.t. van de BD.

2) Lees over 'investeringen/bedrijsmiddelen/afschrijvingen' als je meer wil weten.

3) Daar kan je adviseur mee helpen.

4) Je mag opnemen wat je wilt - niets met winst te maken.

Link naar reactie
  • 0

1. Als je van mening bent dat je een onderneming drijft, dan vraag je aan de belastingdienst om 'uitreiking' van een ondernemersaangifte. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de belastingdienst het niet helemaal eens zal zijn met die kwalificatie, dus kijk nog eens goed waarom je van mening bent dat er wel sprake is van een onderneming.

 

2. over de PC moet je afschrijven. Neem je hem ineens ten laste van de winst, dan heb je bij staking uiteraard een boekwinst, die ook weer belast is. Linksom of rechtsom kun je de werkelijke waarde van de PC bij staking dus niet als kosten aftrekken, maar alleen het verschil tussen aanschafwaarde en werkelijke waarde.

 

Op zich moet je twee dingen uit elkaar halen: de winstvaststelling, en de manier waarop ieder zijn aandeel in de winst (en, het betreft immers een staking, uiteraard ook zijn aandeel in de overige bezittingen) te gelde maakt. Je stelt eerst een balans op, waarop je alles zet wat er is, tegen de werkelijke waarde. Je lost alle schulden af, zodat er alleen eigen vermogen is. Als jullie nog geen onttrekkingen hebben gedaan en ieder evenveel (voor het voorbeeld: allebei 0) heeft gestort, hebben jullie, door de winstverdeling van 50/50, ieder recht op de helft van wat er is. Stel je hebt 4000 in kas en een PC met een waarde van 800. Dan heb je dus 4800 te verdelen: ieder 2400.

 

Je medevennoot wil de PC van 800 en krijgt de rest in cash: 2400-800=1600. Jij krijgt de rest van de cash: 4000-1600=2400. Nu hebben jullie dus allebei 2400 gehad. Dit is ook ieders winst, waarop je vervolgens gaat kijken of je nog aftrek hebt.

 

3. Als je een onderneming hebt en die staakt, heb je recht op stakingsaftrek. De stakingsaftrek is maximaal 3630, verminderd met eventuele eerder genoten stakingsaftrek. Echter, de stakingsaftrek is nooit meer dan de winst behaald met of bij het staken van de onderneming.

 

4. Stortingen en onttrekkingen worden in de vermogensvergelijking steeds gecorrigeerd op de winst. Bij jullie blijft alles binnen een jaar, dus is de vermogensvergelijking simpel:

Eindvermogen (alles wat er op het moment van staking is, tegen waarde in het economisch verkeer)

-/- beginvermogen (0)

+ onttrekkingen

-/- stortingen.

 

In jouw voorbeeld:

4000 (maar dat is kennelijk alleen de cash?)

-/- 0

+ 0

-/- 1000

= 3000

 

Gedeeld door 2 = 1500 per persoon. Maar daar heb je zo te zien de computer en eventuele andere, nog aanwezige zaken, nog niet in verwerkt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.