• 0

tijdelijke uitkering uit eigen stamrechtbv

een aantal vragen:

1. mag de stamrecht bv bruto aan mij uitkeren (waarna ik de uitkering aangeef voor de IB) of moet de BV loonheffing inhouden en afdragen (waarna ik de uitkering aangeef voor de IB)?

2. mijn stamrechtovereenkomst voorziet in een periodieke uitkering vanaf mijn 62ste maar laat ruimte voor een eerdere ingangsdatum. ik ben nu 53 en zou een aantal jaren een uitkering willen ontvangen (zeg euro 50k per jaar), dan de uitkering weer willen onderbreken en dan weer een uitkering hervatten vanaf mijn 62ste.

Aan welke eisen moet deze tijdelijke uitkering voldoen: (1) is er een minmimum aantal jaren dat de uitkering moet plaatsvinden (2) moet deze tijdelijke uitkering elk jaar even hoog zijn (3) wordt deze uitkering euro-voor-euro afgetrokken van de stamrechtverplichting of zit daar nog wat tussen (ik lees regelmatig dat een uitkering gebaseerd moet zijn op wat een verzekeringsmaatschappij zou doen) (4) welke berekening - if any - moet ik aan de Belastingdienst laten zien als onderbouwing voor de hoogte van de uitkering? (5) met welke andere vereisten moet ik rekening houden?

vast bedankt voor de hulp!

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste azoomers,

Veel stamrechtvragen worden hier afgekapt omdat het buiten de traditionele ondernemingen valt dus wellicht gaat er een slot op maar alvast:

1) De BV dient de belasitng en premies in te houden waarna je bij de IB aangifte deze uitkeringen meeneemt. Dit doe je door een LH nummer aan te vragen via het formulier Aanmelding Werkgever waarna je voor iedere maand de aangifteverzoeken met specifieke kenmerken ontvangt. Er is een eerdere discussie op dit forum geweest over de optie om de uitkeringen bruto te doen en zelf bij de IB aan te geven (zelfde effect en natuurlijk veel gemakkelijker) maar dit is naar mijn mening niet correct en inmiddels wederom bevestigd door de fiscus na een verzoek om uitsluitsel hierover. De BV neemt de inhoudingsplicht over van de ex-werkgever en dient dus gewoon in te houden.

2) Dit kan. In vrijwel alle stamrechtovereenkomsten wordt opgenomen dat je het recht op periodieke uitkeringen om kan zetten in een ander zodanig recht (mits je blijft voldoen aan de stamrechtregels).

2.1) De minimale uitkeringsduur is leeftijdsafhankelijk en bij een man van 53 is dit 24 maanden, ben je een vrouw dan is het 32 maanden (indien je uitkeringen ook door laat betalen aan een partner is zijn/haar leeftijd ook van belang, de langste duur geldt dan). Bij de start dient de uitkering dus te voldoen aan deze periode, al is het wel mogelijk om gedurende deze periode de uitkeringen te stoppen en om te zetten in een andere uitkeringsvorm of zelfs geheel stoppen (dan zet je je uitkeringsrecht om in een recht op toekomstige uitkeringen).

2.2) Nee. De uitkeringen mogen varieren in hoogte waarbij je wel bij de start al aan dient te geven hoe de ontwikkellingen zijn gedurende de uitkering. Als dit niet lukt kun je zoals boven vermeld altijd nog bepalen een lopende uitkering om te zetten in een andere uitkering door de huidige uitkeringen te stoppen en een nieuwe uitkeringsovereenkomst op te stellen (wel weer met een minimale duur).

2.3) Nee de BV dient actuarieel te berekenen hoeveel de uitkeringen jou kosten als 'klant'. Dit kan door software te gebruiken maar kun je ook doen door via een website een offerte van een verzekeraar te printen.

2.4) nee zeker niet vooraf maar uiteraard wel bij een controle.

2.5) veeeeel meer is er niet maar belangrijk is om de overeenkomsten dus goed op te stellen. Ook al kun je binnen de afgesproken 24 maanden toch eerder stoppen met uitkeren (zo lijkt die minimale duur niet van belang), bij de start moet je wel de afgesproken uitkeringen kunnen volmaken. Is je stamrecttegoed dus bijvoorbeeld maar 80.000, dan kun je niet voor een half jaar 4.000 opnemen per maand. Technisch kan dit wel (want je tegoed is meer dan 24K) maar gezien je bij de start officieel 24 maanden moet uitkeren is die 4.000 dus wat te hoog omdat de BV jou niet zoveel zou kunnen betalen. De minimale duur is dus niet zozeer een verplichting tot doorbetalen van uitkeringen maar meer een beperking in de bedragen die je maximaal per maand kunt opnemen.

• 0
Veel stamrechtvragen worden hier afgekapt omdat het buiten de traditionele ondernemingen valt

Dichtbij :), maar niet helemaal:

1) Omdat het een ontslagvergoeding uit een loondienstverband betreft, en behoudens financiering start van de eigen onderneming, helemaal niets met ondernemen te maken heeft.

2) Omdat er een te grote aanzuigende werking van uit ging, waardoor dit forum een tijdje ondergesneeuwd raakte door stamrechtvragen die ten kosten gingen van de ondernemersfocus van dit forum

Anyway, de vragen zijn grotendeels beantwoord, dit topic gaat inderdaad op slot.

Groet,

Norbert

HL Administrator

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar