• 0

Eenmanszaak als tweede baan

Beste allemaal

 

hopende dat jullie omtrent onderstaande meer weten dan ik,

ik ben een eenmanszaak begonnen met als doel naast mijn huidige baan de zakelijke rekening te spekken zodat ik met een half jaar voldoende vermogen heb opgebouwd om definitief de knoop door te hakken bij mijn huidige werkgever.

 

1) kan ik zonder problemen een zakelijke auto aanschaffen Eind 2011 van het opgebouwde?

2) zolang ik geen Salaris uit de eenmanszaak neem hoef ik deze toch niet bij mijn huidige salaris te plussen?

3) weet er iemand een goed boekhoudprogramma om mee te starten?

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) kan ik zonder problemen een zakelijke auto aanschaffen Eind 2011 van het opgebouwde?

2) zolang ik geen Salaris uit de eenmanszaak neem hoef ik deze toch niet bij mijn huidige salaris te plussen?

3) weet er iemand een goed boekhoudprogramma om mee te starten?

 

1) Geen problemen, wel heel veel om in overweging te nemen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-14.html#P118_12963

2) Salaris bestaat niet in een eenmanszaak, wel winst.

3) Je zal waarschijnlijk eerder een boekhouder (of dergelijke) nodig hebben om je te ondersteunen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

1) Geen problemen, wel heel veel om in overweging te nemen:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-14.html#P118_12963

2) Salaris bestaat niet in een eenmanszaak, wel winst.

3) Je zal waarschijnlijk eerder een boekhouder (of dergelijke) nodig hebben om je te ondersteunen.

 

 

Dank voor de snelle reactie echter voor punt 2 geldt dan dat alles wat winst is bij mijn huidige salaris opgeteld moet worden?

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik met bv een auto etc het op nul weet te houden gaat het goed?

 

 

Je gaat toch niet ondernemen om alleen een auto te kunnen rijden???

 

Als de autokosten gelijk zijn aan de opbrengsten uit je eigen bedrijf, dan mis je volgens mij het doel van ondernemen. Op zich kan het prima, maar ik neem aan dat je toch iets wilt overhouden aan het ondernemen. Dat je daar dan belasting over moet betalen, spreekt voor zich, maar dat moet je dan gewoon reserveren.

 

Dus ja, als je in je EMZ meer verdient dan dat je uitgeeft, dan moet je daar belasting over betalen. Houd er rekening mee dat dat in 2011 gaat tegen het tarief waar je nu al in zit met je salaris (kijk eens op je loonstrook naar "tarief bijzondere beloning", dan weet je welk % je moet reserveren).

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Maar je maakt toch geen dubbele kosten? ??? Je betaald gewoon belasting over je winst. Wat je overhoudt is van jou, en dat is toch altijd nog meer dan op de nul zitten.

 

Natuurlijk wel enkel dan in vorm van kinderbijslag en kinderopvang etc welke je deels misloopt, en het geld wat ik nu niet nodig heb maar waar ik wel voor aangeslagen wordt terwijl het in de zaak blijft.

Moet je de auto geheel opgeven als winst of schrijf je deze over meerdere jaren af.

 

Het doel is namelijk over een half jaar los met een goed gevulde zakelijke rekening zonder er loon uit te ontvangen daar ik dit niet nodig heb.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan nog - als je 100 euro meer inkomsten hebt en 25 euro minder toeslagen krijgt ga je er nog steeds 75 euro op vooruit.

 

Daarnaast heb je zoals gezegd geen loon uit een eenmanszaak - je betaalt belasting over je winst, of je die nu op je zakelijke rekening laat staan of niet.

 

Eens,maar als ik van de winst een zakelijk iets aanschaf zoals een auto heb ik geen winst.

bij een bv is dit toch niet het geval dan krijg je wel salaris uit de bv? Geld dit bij een andere rechtsvorm ook?

Link naar reactie
  • 0

Beste Marika,

 

Het zal vrijwel onmogelijk zijn om zowel een potje op te bouwen als geen inkomstenbelasting te betalen door te investeren. Je moet nu eenmaal inkomstenbelasting betalen over je winst en niet over je priveopnames (salaris zoals jij het noemt).

Zelfs door het doen van investeringen kun je niet de hele winst wegkrijgen, Alle investeringen moeten in principe tijds evenredig worden afgeschreven in 5 jaar. Zelfs als je wel de tijdelijke regeling willekeurige afschrijving kan toepassen dan nog kan je maar 50% van de investering in 2011 afschrijven, dat betekent in principe dat je 2x zoveel moet investeren als dat je winst maakt om je winst op 0 te krijgen want omdat je nu nog moet starten ga je niet het urencriterium halen en dus kun je geen gebruik maken van de zelfstandigenaftrek en andere ondernemersfaciliteiten die de winst verder zouden kunnen drukken

 

Ik ga er maar vanuit dat je bekend bent met het feit dat er alleen zeer zuinige auto's in aanmerking komen voor willekeurige afschrijving.

 

Dus tenzij jij nu al het (spaar)geld hebt om de auto te kopen en in totaal 2x zoveel kunt investeren, wat in tegenspraak is met je wens een potje op te bouwen lijkt je constructie niet te gaan werken en zul je moeten accepteren dat je een deel van je toeslagen zult verliezen. Maar hou wel in gedachte dat je de toeslagen gewoon op peil kunt houden en dat de afrekening van dit jaar pas in de loop van 2012 plaats vind, en als het door jou gewenste potje er dan is dan kun je zal het niet zo'n probleem zijn om die dan terug te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet overigens niet dat die zakelijke auto ook leidt tot een bijtelling privégebruik in de inkomstenbelasting en een correctie privégebruik in de omzetbelasting - tenzij je de auto aantoonbaar niet privé rijdt (en onder privé valt in dit verband ook de kilometers van, naar en voor je werkgever).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

zul je moeten accepteren dat je een deel van je toeslagen zult verliezen. Maar hou wel in gedachte dat je de toeslagen gewoon op peil kunt houden en dat de afrekening van dit jaar pas in de loop van 2012 plaats vind, en als het door jou gewenste potje er dan is dan kun je zal het niet zo'n probleem zijn om die dan terug te betalen.

 

Het op peil houden van je toeslagen lijkt me niet echt een wenselijke situatie. In de praktijk kom ik maar al te vaak tegen dat op moment dat punt je paaltje komt het zogenaamde potje net aan iets anders is uitgegeven. Op het moment dat je situatie/ inkomen wijzigt kun je maar beter de boel aanpassen dit voorkomt/beperkt nare situaties in de toekomst. los daarvan is het ook nog eens zonde van de eventueel te betalen rente aan de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

En in het geval van een bv en een verlengd boekjaar zodat alles afgerekend word eind 2012?

 

Niet lullig bedoelt maar waarom doe je zo krampachtig over die toeslagen? Als je geld verdient moet je belasting betalen. Dat betalen vindt achteraf plaats dus je zou je toeslagen nog een tijd kunnen behouden. Geen idee of dat wel een wenselijke situatie is maar dat ligt eraan hoe jij er mee om kan gaan.

 

Ben je ook op de hoogte van de kosten die om de hoek komen kijken om een bv op te richten en te onderhouden en de spelregels voor een DGA? Die kosten vergeleken met je toeslagen zijn, gok ik (ken je toeslagen niet), stukken hoger.

 

Groet,

 

Ferry

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.